Gå til innhold

Er uføretrygdede fritt vilt de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, rh1 skrev:

... og på grunnlag av dette ene ordet kan du fortsatt ikke bedømme deres konkrete tilstand time for time i løpet av et døgn eller i løpet av en uke/måned.

Neida, men det er lov å stusse når de har energi til alt annet enn jobb.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er det ikke uvanlig at folk krever å få vite både det ene og det andre, og de blander seg og roper opp om snylting uten grunn. Det verste jeg har opplevd er hvordan ei venninne av meg ble skjelt ut av totalt fremmede på danskebåten. De kom i prat, hun fortalte at hun var uføretrygdet, og da begynte rabalderet. Hun så alt for frisk ut, hun snyltet på deres penger, hvorfor kunne hun ikke jobbe når hun kunne reise på ferie osv. Det de ikke visste var at hun var døende av kreft, og hun døde faktisk bare et par uker senere. Folk må begynne å oppføre seg.

Anonymkode: 472f4...e72

Ja. jøss.. :sprettoy:

Anonymkode: 45fab...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor de som er reelt uføretrygdede har et så stort behov for å forsvare svindlere. For svindlere finnes det. Ja, man kan lyve om at man har ryggvondt når man egentlig har en psykisk lidelse, den er grei, Men det finnes friske folk som er utspekulerte dovenslasker, og som bevisst går inn for å lyve til både lege og NAV for å få trygd. Det bør da være i alles interesse å luke bort disse snylterne, de ødelegger jo for de som faktisk ER syke.

Anonymkode: 4e14e...368

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarte på et innlegg om at det var lettere å si man hadde vondt i ryggen enn at man var psykisk syk. Å lyve om ryggvondt er svindel, uansett om man er aldri så deprimert.

Jeg kjenner for eksempel mange som er uføre på grunn av fibromyalgi. De er mer aktive enn noen jeg kjenner, de har overskudd til oppusing, fjellturer, utenlandsturer, de er på byen og fester osv. Men jobb? Nei, for syke. Det er litt for gjennomskuelig til at jeg kjøper det.

Anonymkode: 717ef...677

Å lyve til deg om ryggvondt er ikke svindel, med mindre du jobber på NAV og er saksbehandleren til den det gjelder. Jeg kjenner ingen som er uføre på grunn av fibromyalgi, jeg. Nøyaktig hvor mange med fibromyalgi er det du kjenner egentlig? Du må følge noe jævlig godt med på dem, alle sammen, som kan vite at de ikke har grunnlag for å få uføretrygd. Det høres aller mest ut som om du ser det du vil se.

Anonymkode: 70faf...3b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

Du skal være forsiktig med å si at en person ikke er syk.

Min mann har en sykdom som gjør at han ikke klarer jobb. Problemet er at du kan ikke se på han at han er syk.. For andre folk kan han se frisk ut

Å han synes det er flaut.. Han tørr nesten ikke gå ut fordi han er redd for hva andre sier.

Hadde vært bedre om han brakk ett ben,da ser folk at han er syk

Anonymkode: b2b64...7fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor de som er reelt uføretrygdede har et så stort behov for å forsvare svindlere. For svindlere finnes det. Ja, man kan lyve om at man har ryggvondt når man egentlig har en psykisk lidelse, den er grei, Men det finnes friske folk som er utspekulerte dovenslasker, og som bevisst går inn for å lyve til både lege og NAV for å få trygd. Det bør da være i alles interesse å luke bort disse snylterne, de ødelegger jo for de som faktisk ER syke.

Anonymkode: 4e14e...368

Nettopp derfor sier jeg: Meld ifra til NAV, så får vi luket dem ut. Jeg har ikke noe behov for å forsvare svindlere. Men da er det jo greit å faktisk få bevist at de det gjelder faktisk  er svindlere. Kanskje har ab677 helt rett: kanskje kjenner han/hun en haug med trygdesnyltere. Men det som er problemet med denne typen anekdoter, det er at denne mistenkeliggjøringen kan spre seg, og plutselig mistenker man naboen som er uføretrygdet fordi at han er jo mye på fjelltur, eller på byen en kveld.. Og den naboen kan være reelt syk og fortjene sin uføretrygd. Eller man hører "fybromylagi" og minnes noe man har hørt eller lest og tenker at da er det nok juks, for man hørte om en som visstnok jukset.. Og vips, så opplever uføretrygdede at de hele tiden må forklare og forsvare sin uføretrygd, slik som jeg opplever at Ts gir uttrykk for.

Anonymkode: d67c5...541

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette handler om noe som stikker dypere. Alle vet at oljepengene begynner å ta slutt, og at med dagens enorme velferdsutgifter vil Statens pensjonsfond - utland (populært kalt Oljefondet) gå tomt i løpet av få tiår. Og da begynner folk å bekymre seg for at ikke de skal få "sin" del; og ikke minst - hva i all verden skal vi gjøre når pengene tar slutt? Den reelle arbeidsledigheten her i landet er skyhøy medregnet alle de som er uføretrygdet, som gjerne får flere barn som igjen blir uføretrygdet (den sosiale mobiliteten er ikke så stor som mange liker å tro; uførhet går i arv) og hvis man ønsker å opprettholde det velferdsnivået vi er vant til med gratis helsetjenester, gratis utdanning, mange generøse kontantoverføringsordninger osv., så må man begynne å kutte ganske mye flere steder, for eksempel i flere av kontantytelsene (barnetrygd, kontantstøtte, ekstra stønader i forbindelse med ymse diagnoser osv.). Og når man vet dette, så er det klart at det å oppdage at folk du kjenner/vet hvem er har greid å snylte til seg hundretusener av kroner, kanskje også en bolig (eller hvertfall betalt husleie), ymse ekstrastønader osvosv., så oppleves det som ganske motbydelig, og til dels urettferdig. Urettferdig i betydningen at mange er bekymrede for sine egne muligheter til å få velferdsgoder i fremtiden, f.eks. pensjoner, sykepengerettigheter, helsetjenester osv., og det å se folk som snylter på de gode ordningene blir da litt som å se noen med hånda nedi lommeboka di, for man tenker seg at disse pengene kunne egentlig gått til tjenester og tilbud til flere, og ikke minst en inntektssikring for en selv. Dette er ikke irrasjonelt i seg selv, men en måte å få ut frustrasjon over et system mange opplever ikke fungerer. For de som jobber og betaler skatt er det klart at det oppleves som jævlig urettferdig at andre kan få de samme tingene, kanskje enda mer, når de IKKE jobber - hvorfor skal noen måtte jobbe mens andre slipper? Det er jo der problemet ligger.

Og jeg innrømmer glatt at for meg som har jobba ved siden av skolen siden jeg var 14, alltid betalt mine egne ting, jobbet så mye ved siden av studiene for å overleve (husleie i Oslo er dyrt, og studielånet ganske skrantent) at jeg har falt om ved flere anledninger, så er det ganske surt å se ei som "har ME" og som har gått på NAV siden ungdomsskolen (men som alltid var med på ALLE fester og alt annet som var gøy.. orka bare ikke å stå opp og gå på skolen, men hun kunne bli sett på handlesenteret på dagtid f.eks..) har fått kjøpt seg et råfint hus (ung ufør over flere år + finansieringshjelp fra Husbanken), fin bil og har unger og det hele, mens her sitter jeg med studielån på flere hundre tusen, stressrelaterte helseutfordringer, og kan se langt etter å eie mitt eget hjem. Jeg unner henne selvfølgelig et godt liv, det er ikke det jeg sier, men jeg ser at når det så åpenbart har lønt seg å snylte, så oppleves det blodig urettferdig for oss andre som kanskje aldri får råd til splitter nytt hus eller en livsstil med mye interiørting, reiser osv. som det denne jenta har uten at hun noen gang har måttet jobbe for det, selv om vi andre har studert til både bachelor- og mastergrader og jobber 100 % ved siden av studier og alt.

Det er noe feil ved et system som kan skape så store forskjeller på folk, og det gjør også at forakten for de virkelig svake, som trenger stønader og hjelp fra det offentlige, vokser enormt - og det er igjen fryktelig urettferdig for de som faktisk er syke, som trenger hjelp og støtte, og som burde fått være i fred. For alle kjenner noen som svindler, og alle er redde for at "deres" penger brukes opp på tull. En måte å få bukt med mye av dette på er å ansvarliggjøre fastlegene i mye større grad enn man gjør i dag, for det er jo de som må anbefale uførepensjon, og det er dem som skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær. Og man kan enkelt se i sin kommune hvilken lege som skriver ut flest sykemeldinger, for det er noe alle vet. Jeg vet om en lege man bare kunne "ringe seg syk" hos, og vedkommende var også ganske raus med både A- og B-preparater. H*n fikk sparken etter hvert, men alle ville jo ha vedkommende som fastlege, for der fikk man akkurat det man ville..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor de som er reelt uføretrygdede har et så stort behov for å forsvare svindlere. For svindlere finnes det. Ja, man kan lyve om at man har ryggvondt når man egentlig har en psykisk lidelse, den er grei, Men det finnes friske folk som er utspekulerte dovenslasker, og som bevisst går inn for å lyve til både lege og NAV for å få trygd. Det bør da være i alles interesse å luke bort disse snylterne, de ødelegger jo for de som faktisk ER syke.

Anonymkode: 4e14e...368

Du må ikke komme her å si at folk får uføretrygd pga ryggvondt eller andre små ting.

Min mann må nå søke om uføretrygd,men han må sjekkes av nav,nav sine leger,skal på utplasering i viss antall uker.

Det er ikke bare å gå på nav så får du trygd

Anonymkode: b2b64...7fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan komme med så mange formaninger du vil, når man har kjent mennesker som snylter trygd i årevis så kjenner man dem. 

Jeg er ikke stolt over å ha trygdesnyltere som venner eller familie, men sånn er det bare når man har vokst opp på et lite sted.

Anonymkode: 717ef...677

Du kan ikke bare stikke innom NAV på turen til butikken å ordne en uføretrygd. Man blir ikke uføret uten grunn. Hvis de bor på et lite sted så kan jeg forstå at de ikke ønsker å si så mye om det. Bygdedyret lever i beste velgående.

Anonymkode: d000e...b55

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette.

Kjenner flere jevnaldrende som er trygdede. De går på fjellturer, reiser til Sverige, jobber i hagen, koser seg verre. Men jobb? Nei, det har de ikke overskudd eller helse til.

Anonymkode: 717ef...677

Bare nå i løpet av kvelden har jeg sett mange ganger i tråder om uføretrygdede, om Sverigereiser. Hva er det for noe spesielt med å reise til Sverige sammenlignet med for eksempel å ta en Danmarkstur?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Bare nå i løpet av kvelden har jeg sett mange ganger i tråder om uføretrygdede, om Sverigereiser. Hva er det for noe spesielt med å reise til Sverige sammenlignet med for eksempel å ta en Danmarkstur?

Harry-handel: Billig alkohol, tobakk og mat.

Anonymkode: d000e...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje har ab677 helt rett: kanskje kjenner han/hun en haug med trygdesnyltere.

Ja, jeg gjør det. Men å melde venner og familie til NAV for en forbrytelse som ikke går direkte utover noe annet enn statskassa, det gjør jeg ikke. 

Men å uttale meg fritt om hav jeg har sett og erfart, det må jeg få lov til. For det finnes MANGE som snylter seg til uføretrygd. Især alle de som er for syke til å jobbe, men som får to-tre-fire barn.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Bare nå i løpet av kvelden har jeg sett mange ganger i tråder om uføretrygdede, om Sverigereiser. Hva er det for noe spesielt med å reise til Sverige sammenlignet med for eksempel å ta en Danmarkstur?

Poenget er vel at de som er så syke at de ikke kan fungere i jobb i grunnen ikke burde være friske nok til å reise regelmessig, gå fjellturer, pusse opp leilighet/hus osv.

Har man ryggvondt er vel mange timer i en bil det siste man trenger.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er (dessverre) venner med flere som snylter trygd.

Anonymkode: 717ef...677

Da synes jeg absolutt at du skulle kutte dem ut!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke bare stikke innom NAV på turen til butikken å ordne en uføretrygd. Man blir ikke uføret uten grunn. Hvis de bor på et lite sted så kan jeg forstå at de ikke ønsker å si så mye om det. Bygdedyret lever i beste velgående.

 

Eh, jo. Hvis man ikke vil flytte for å få en jobb har det vært veldig lett å få uføretrygd når man bor på bygda.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Da synes jeg absolutt at du skulle kutte dem ut!

Hadde sett rart ut om jeg kuttet ut venner fra oppveksten og nær familie.

Anonymkode: 717ef...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være forsiktig med å si at en person ikke er syk.

 

Nei, jeg må ikke det. Når man ser såkalt syke mennesker fungere bedre over år enn hva de som er friske gjør (de er jo slitne, de har jobbet 40-50 timer i uka) så blir man provosert. Når man i tillegg ser disse menneskene i full vigør når det dreier seg om ting som for dem er lystbetont, men så fort de skal arbeidsutprøves så er de SÅ SYKE og klarer ingenting - helt til perioden med arbeid er over.

Sorry, men jeg blir provosert.

Anonymkode: 717ef...677

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo. Hvis man ikke vil flytte for å få en jobb har det vært veldig lett å få uføretrygd når man bor på bygda.

Anonymkode: 717ef...677

Dette har jeg store vanskligheter med å tro

Det er nav sine leger som til slutt bestemmer å før de kan dette,så må du gjennom ett opolegg igjennom Nav.

Anonymkode: b2b64...7fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HAHA!

Ja, du få innbille deg det. Eller du kan godta at mange er trygdet fordi de bor på tettsteder med dårlig arbeidsmarked.

Anonymkode: 717ef...677

Åja, det er deg igjen. Jeg vet om to stykker med ledd og muskelplager som har turgåing i behandlingsplanen så du kan trykke nedlatenheten din opp der bak :)

Anonymkode: 644b6...a70

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Harry-handel: Billig alkohol, tobakk og mat.

Anonymkode: d000e...b55

Er drikking og røyking utbredt spesielt blant uføretrygdede? Hvis det skal lønne seg, for å si det på den måten, å handle i Sverige, må man vel bo i relativ nærhet til svenskegrensen. Det er kvoter på både alkohol og tobakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...