Gå til innhold

Stjal i butikk - har ødelagt forholdet til meg og mamma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

For 6-7 mnd. siden ble jeg tatt i nasking i butikk. Jeg angrer veldig på dette, og har gjort opp for meg i konfliktrådet. Dette var ikke noe jeg holdt på med lenge, og er glad jeg tatt slik at det ikke utviklet seg videre. Dette er noe jeg har lyst å legge bak meg, men det blir veldig vanskelig når moren min ikke kan det. Hun sluttet å stole på meg (som er forståelig), men tar opp dette hver gang vi krangel, uansett om det har sammenheng eller ikke... Verdt å nevne at familien min har gått gjennom mye, f.eks. alkoholiserte familiemedlemmer, slem far/eks-ektemann som har gjort livet vanskelig for mora mi også i etterkant av skilsmisse og dårlig økonomi. Så totalbelastningen blir litt mye da. Jeg og mora mi krangler så mye at barnevernet er involvert, og det er snakk om at jeg må flytte på hybel.

Moren min har tatt lillebroren min noen ganger i å stjele penger fra vesken hennes. Hun har aldri tatt meg i dette, og jeg kan ærlig si at jeg aldri har tatt fra hennes pengeveske. Selv om det høres rart ut, med tanke på at jeg tok i butikk (men det gjorde jeg jo for jeg visste vi hadde dårlig råd, så kunne ikke få penger). Men hun anklager meg for ALT. Bare det er tatt 1 is fra frysen, er det jeg som får skylden... Men tenker ikke at lillebroren min kunne gjort det...

Et eksempel på hva vi krangler om: En dag så moren min at det manglet 100 kr fra vesken, og at det plutselig lå 100 kr i vinduskarmen min.. Jeg sto på mitt at jeg ikke hadde tatt de (hadde ikke tatt de), men hun kjefter og kjefter og kaller meg ikke bare en tyv, men også en løgner... Når jeg ikke nøyaktig kan si i farta hvor de 100 kronene kommer fra, annet enn at de er mine, så begynner hun å si ting som: Prostituerer du deg eller? Er det der pengene kommer fra? Er det xxx (kjæresten) som betaler deg eller? Hun vet at dette ikke er aktuelt, men spør om dette bare for å ydmyke meg..

Så når hun spør neste dag: "Hvordan går det med xxx?", svarer jeg "Hvorfor bryr du deg om det, når du kan kalle ham en horekunde?" Så er det på ´an igjen med krangel... Dette er noe hun har sagt som jeg ikke bare kan la gå uten videre... Vårt forhold er så betent, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre... Har noen lignende erfaring???

Anonymkode: 6ebf9...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å skrive at jeg er jente og nettopp fylt 17... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forholdet deres høres giftig ut. Hvordan er hun med broren din? Kan du spørre barnevernet om å flytte ut snarest mulig?

Anonymkode: 630fb...359

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerk1234

Moren din høres ikke riktig god ut. Det er jo hun som forpester forholdet deres, ikke at du nasket for et halvt år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt barnevernet etter hjelp. Syns faktisk ikke det er drøyt, men riktig å be om hjelp. 

Anonymkode: 42682...b5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal snakke til psykolog sammen, men jeg visste ikke om noen avtalt tid.. Plutselig i dag så sier hun kl 13.30, at vi har time 14.30... Hun insisterer på at hun har sagt dette, noe hun ikke har... Så viser hun meg melding på mobilen, at hun videresendte påminnelse om timen. På hennes mobil viser det at det ble sendt en melding fra hennes mobil til meg, men på min mobil viste jeg henne at den meldingen aldri kom frem... Da anklagde hun meg for å slette meldingene, og ødela hele dagen pga dette!!! Hun var kjølig mot meg i hele dag, når jeg bare ikke kunne kaste alt jeg hadde i hendene for å værmed henne på 1 times forvarsel...

Jeg vil ikke ha det slik, men slik det er nå, kan jeg ikke se for meg noe annet alternativ enn å flytte ut... Problemet er at de 3 søsknene mine + moren min følger jo med i 1 pakke (siden de er yngre), faren min har jeg ikke besøkt på 6 år, og vår familie er så liten, at det bare er mormoren min i nær familie... Pappa har 0 kontakt med sin familie, så jeg kjenner ingen, og de bor uansett veldig langt vekke.... Så jeg kommer ikke til å ha noen, kun mormoren min som også er alkoholiker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan var forholdet deres før alt dette da? 

Og ang. den psykologtimen. Det høres jo ut som noe dere virkelig trenger, så selv om jeg skjønner og er enig i at en time er for kort varsel, så ville jeg strukket meg langt og gjort alt jeg kunne for at jeg kunne dratt på den allikevel. Er du også der, at du er villig til å bite i noen sure epler for å ordne opp og få ting gjort, eller har du moren din så langt opp i halsen nå at det blir feil uansett? 

Anonymkode: 1ef52...8cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo jekke deg litt ned du også, og ikke legge opp til krangler. Når hun spør om hvordan kjæresten din har det, så er det bedre å bare svare på spørsmålet, enn å spørre henne om hvorfor hun bryr seg siden hun tidligere har lurt på om han har kjøpt sex av deg. Du har faktisk en del ansvar du også når du vet hvordan hun vil reagere på svarene dine.

Anonymkode: 11ae9...3f7

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var forholdet deres før alt dette da? 

Og ang. den psykologtimen. Det høres jo ut som noe dere virkelig trenger, så selv om jeg skjønner og er enig i at en time er for kort varsel, så ville jeg strukket meg langt og gjort alt jeg kunne for at jeg kunne dratt på den allikevel. Er du også der, at du er villig til å bite i noen sure epler for å ordne opp og få ting gjort, eller har du moren din så langt opp i halsen nå at det blir feil uansett? 

Anonymkode: 1ef52...8cd

Det er de siste årene det har blitt sånn, fra jeg gikk i 9.klasse cirka til nå når jeg gikk ut av VG1  :/ Da moren min og faren min var sammen, var moren min underdanig og stille og en god mor egentlig... Men fikk gjennomgå av faren min (akkurat det samme som det er med moren min nå, bare enda verre igjen) og han fikk besøksforbud mot moren min, og måtte gjennom rettsak for at jeg ikke skulle ha samvær med ham... Han har gjort det veldig vanskelig for mamma i etterkant, ville ikke betale barnebidrag og kjøper ingenting til oss, selv når søsknene mine har samvær med ham. Den ene broren min har også en funksjonshemming som gjør at moren min er sliten, så hun blir sint for små ting jeg gjør. Hadde også en periode hvor jeg trente veldig mye, og var nøye med det jeg spiste (ikke spiseforstyrrelse, men egentlig vanlig kroppspress de fleste kjenner på), men siden moren min hadde gått gjennom 10 år med spiseforstyrrelser var hun rasende hele tiden på meg, og kalte meg "sjuk" hvis jeg bare spise sunnere alternativer... Må gå på tå hele tiden, for at hun ikke skal klikke... 

Grunnen til at jeg ikke ble med på timen, var at jeg hadde avtale med ei av mine beste venninner som skal på ferie i 2 uker om noen dager :/ så ville egentlig ikke avlyse, men heldigvis fikk jeg og moren min en time til psykologen i neste uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo jekke deg litt ned du også, og ikke legge opp til krangler. Når hun spør om hvordan kjæresten din har det, så er det bedre å bare svare på spørsmålet, enn å spørre henne om hvorfor hun bryr seg siden hun tidligere har lurt på om han har kjøpt sex av deg. Du har faktisk en del ansvar du også når du vet hvordan hun vil reagere på svarene dine.

Anonymkode: 11ae9...3f7

Ja, jeg skjønner den :P Men det der er noe av det mest sårende hun har sagt til meg noensinne, da hun godt visste at det ikke var tilfelle når hun spørte, men kun sa det for å såre meg... Jeg har også ansvar i hvorfor forholdet vårt er slik, men det er veldig vanskelig å ikke si ifra og forsvare seg selv :P 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er etter jeg ble tatt i nasking at vårt kjølige forhold eskalerte... Men som jeg skrev lenger oppe, hvis jeg flytter og kutter (hvertfall en del) kontakt med mamma kommer jeg ikke til å ha noen....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerk1234

Fy, det der er syndebukkgjøring på høyt nivå. 

Det å bo med en sånn person og å konstant måtte gå på tå for å holde husfred er ikke sunt for deg. Det er allikevel viktig at du smører deg med tålmodighet og lærer deg konfliktskyhet, da kan du stoppe diskusjonen før det blir krangel. Hvis det fortsetter, så må du faktisk finne andre løsninger.

Time hos psykolog kan være lurt, men moren din virker lite samarbeidsvillig når hun ikke en gang kan nevne i plenum at hun har skaffet avtale.

Flyttet selv ut da jeg var like gammel som deg pga. en veldig lignende situasjon. Fant ut at det var det beste alternativet, selv om det medførte at jeg ikke kom til å ha på langt nær like mye kontakt som før med småsøsken. Forholdet til min mor er ikke bra, men bedre og mer balansert.

Tror faktisk det beste er å flytte ut. Du er gammel nok til det. 

Hvis du føler for det, må du bare sende meg en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt når jeg leser hvordan du har det! Det er ikke lett å være 16-17 år og stå så og si alene i verden! Jeg vil tro du er for ung til å bo helt alene. Du og moren din trenger hjelp. Dere trenger å gå til rådgiving sammen. Ikke tenk noe mer på naskingen.  Det er ikke det som et problemet her. Problemet er hvordan moren din behandler deg. Dette trenger dere hjelp til å løse. Tror at moren din har det forferdelig vanskelig også, men det er ikke noen unnskyldning for å gjøre deg til syndebukk for alt som er galt i livet hennes.  

Ta kontakt med barnevernet selv.  Kanskje de kan hjelpe deg og gi moren din veiledning.  Virker som dere har kjørt dere fast.  Men det er hjelp å få, og det kan gå gjennom barnevernet, eller du kan snakke med helsesøster på skolen din. 

Endret av tirben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke rett at hun tar opp naskingen i hver krangel og bruker dette som et maktgrep. Dette synes jeg du skal ta opp med psykologen. Det er overhodet ikke greit, og slik situasjonen er nå (med at du angrer og at du har sluttet med dette) er det eneste riktige at du også får tilgivelse fra din mor. Nasking er en bagatell. Jeg forstår at det er et tillitsbrudd, men det er så mange ungdommer som har gjort dette noen ganger for så å ha lagt dette bak seg. Nasking er selvsagt ikke greit, men det er jo ikke en stor forbrytelse du har gjort. Et lite feiltrinn må kunne aksepteres. 

Det virker som om hun bruker deg til å få ut frustrasjonen sin over den uheldige totalsituasjonen. Det er ikke greit. Disse beskyldningene hun kommer med bør ikke forekomme, og prostitusjonskommentaren er helt hårreisende! Rett og slett. Sånt skal ikke en forelder si til barnet sitt. 

Nå tyner jeg moren din en del her. Det er nettopp fordi hun har hovedansvaret. Det er tross alt hun som er forelder og den voksne. Du er 17 år, og selv om det skal stilles krav til deg og din oppførsel er du fortsatt umoden, tester grenser og er på vei til å finne deg selv. Det er ikke unormalt å ha det litt dramafylt med en tenåring i hus. 

Jeg får skikkelig vondt av å høre hvor respektløst moren din behandler deg. Nå hører vi jo kun din side av saken, men uansett hvordan du oppfører deg er det skammelig av moren din å opptre på denne måten. Som noen andre skriver er dette et giftig forhold. Jeg håper dette bedrer seg med en nøytral tredjepart inne i bildet, men det kan godt hende at eneste løsning er å flytte ut. 

Hvor gamle er småsøsknene dine forresten? 

Anonymkode: 14661...f57

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare flytt. 

Hvis du går på VGs får du barnebidrag når du blir 18 til du er ferdig. Fram til det må den med omsorg forsørge deg.

Det enkleste er ofte det beste.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hører jo bare din side av saken, men å spørre deg om du selger sex, beskylde deg for å stjele penger, is - hjemme hos dere, virker ikke som hun ser deg, men bruker deg som syndebukk. Det kan være lurt å møte hos psykologen, samtidig kan du foreslå at du flytter ut ved hjelp av barnevernet, men legge til at du ikke ønsker ufred og flere konflikter, men gjør det fordi du føler at hun ikke klarer takle å ha en tenåring i hus. Hvorfor hun er sånn vet vi ikke. Alle de andre problemene kan gjøre at hun føler på et sterkt press, når også din mormor er alkoholiker.

En forelder skal gjennom mye, men også takle konfliktløsning uten å bli like frekk som tenåringer kan være selv. Forholdet dere i mellom kan bli bedre igjen, men forstår at det må føles fortvilende å føle seg tvunget til å flytte hjemmefra med konflikter som bakgrunn og ikke for eksempel studier. Har hatt tenåringer selv, men vi hadde få eller ingen konflikter. Men, jeg flyr ikke i taket for eksempel hvis en hadde nasket og gjort opp for seg eller hvis jeg oppdaget øl på gutterommet en fredagskveld med venner på besøk. Jeg ville tenkt litt og tatt det opp på en rolig måte. Ingen av mine har nasket, mens jeg gjorde det en periode som tenåring. Ble aldri tatt, men likevel gjorde jeg det før jeg sluttet og så at det var galt.

Håper du finner ut av det og at psykologen eller barnevernet, evt. helsesøster kan hjelpe deg. Som jeg forstår har du ikke lyst å kutte ut kontakten fullstendig med din mor og dine søsken, men et alternativ kan være at du flytter for deg selv og at barnevernet hjelper og veileder deg, også til å få din mor til å forstå at du flytter fordi det er uholdbart å måtte forholde seg til en voksen som opptrer hysterisk i stedet for å velge å stole på deg til tross for at du nasket og ble tatt. Hvordan var forholdet før du ble tatt for butikktyveri? 

I en familie kan det ofte være en syndebukk, en klovn, dummingen og det svarte fåret. Det er roller man får tildelt allerede som barn og de kan flyte inn i hverandre. http://www.daria.no/skole/?tekst=9603

Din mor er et produkt av sin egen oppvekst, men det fritar ikke henne for ansvar. Lykke til.

Anonymkode: 903b9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det høres ut som om moren din er ganske sliten. Ikke veldig rart, med fire barn, dårlig råd (ikke bidrag), vanskelig eksmann. En av barna har en funksjonshemming, en annen stjeler. Datter på 17 er i helt naturlig tenåringsopposisjon og egentlig klar for å flytte ut, men det er jo ikke lett å få til. Kan hende det toppet seg litt når du OGSÅ begynte å stjele - kanskje du var den ordentlige, den som kunne være selvstendig, siden du er eldst?

Som mor selv kan jeg godt skjønne at det rett og slett blir for mye. Hun bør selvsagt ikke si stygge ting til deg, men gudene skal vite at det kan holde hardt for de fleste i blant! Jeg var en ufordragelig tenåring selv, all ære til min mor som taklet det ganske bra. Tror ikke jeg kommer til å være like tålmodig med egne døtre....dessverre.

Jeg skjønner egentlig at hun reagerte på det med den hundrelappen, veldig rart at den manglet hos henne og så plutselig lå hos deg og du ikke kan forklare hvorfor, når dere har så dårlig råd. Men hun sier for stygge ting!! Håper psykologen kan hjelpe henne med dette!!

Synes ikke du skal kutte ut din mor på noen måte, men tiden kan være inne til å flytte hjemmefra om du har mulighet. Da kan forholdet mellom dere bedre seg veldig! Ellers høres samtaler med utenforstående lurt ut. 

Anonymkode: 4bc0e...eda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verdt å nevne at familien min har gått gjennom mye, f.eks. alkoholiserte familiemedlemmer, slem far/eks-ektemann som har gjort livet vanskelig for mora mi også i etterkant av skilsmisse og dårlig økonomi. Så totalbelastningen blir litt mye da. Jeg og mora mi krangler så mye at barnevernet er involvert, og det er snakk om at jeg må flytte på hybel.

Bare til din opplysning, siden du fortsatt mangler noe livserfaring, vær forsiktig med å dra opp "stakkars meg" kortet i tide og u-tide. Dette kan du heller fortelle hjelpeapparatet som får betalt for å høre på slikt. Vi andre har også opplevd ting som er "tragisk" men at vi holder kjeft om dette og biter tenna sammen betyr ikke at slike spirrevipper som deg bør tro at du er den eneste med en tragisk fortid. Slutt å skylde på andre er et godt tips.

Anonymkode: 02ed2...718

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette burde du tenkt på før du stjal

Anonymkode: 347a2...565

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk deg om, og se ting fra din mors synsvinkel. Det mangler 100 kr fra hennes lommebok, og 100 kr dukker opp i vinduskarmen din, uten at du har noen forklaring på hvor den kommer fra.

Og hvordan vet du at hun spør for å ydmyke deg? HUN kan ikke vite at det ikke er aktuelt, det verserer nok av historier på nett, og også her på KG, om unge jenter som får penger fra den de har sex med.

Anonymkode: 124f7...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...