Gå til innhold

Datene er så opphengt i kompisen min!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnneSuss skrev:

Helt fint å fortelle om at du har en god kompis som har lyst til å møte daten din, men la daten bli enda tryggere på deg før kompisen inkluderes i mye.

enig

Anonymkode: f3e5f...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Det at Ts inkluderer ham er jo fordi daten skal skjønne at de kun er venner. 

Det er ikke for gitt å ha kun et nært vennskap med en av motsatt kjønn,men i visse tilfeller går det helt fint! Har selv en nær venn,og vi går turer,spiser middag sammen og ser filmer og fotball sammen. Det er ingenting annet mellom oss,og vi begge har hatt forhold til andre opp gjennom årene. De fleste har akseptert det,men noen av hans og noen av mine dater har reagert negativt. 

En bør ikke måtte velge bort en venn når det først er godt og ekte vennskap. Jeg har få nære venner,er typen som liker mennesker,men foretrekker en viss distanse. Jeg sliter ofte i nære relasjoner,jeg er den som hjelper og lytter,tar den rollen i bekjentskapskretsen,og ellers. Da er det godt å ha de få nære vennene jeg har,hvor jeg også vil betro meg og få et par ører som lytter,og som kjenner meg.

Jeg VET det ofte blir "komplikasjoner"i vennskap mellom to forskjellige kjønn,men det går faktisk an i enkelte tilfeller. Vær åpne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært et stort problem om jeg måtte ha konkurrert om plassen i livet til daten. Det handler ikke nødvendigvis om dette med intimitet, kjærlighet og sex, men om hun har en venn som tar såpass plass i livet så ville det vært veldig negativt for meg.

Jeg vil ha fokus på å bli kjent med henne, alene. Venner og familie vil man introdusere hverandre for etterhvert som man blir seriøs.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jeg (og andre som svarer) forstår at det er TS' motiv. Poenget er at det antakeligvis vil virke motsatt overfor mennene hun dater.

Hvis han faktisk bare er en venn så burde hun behandle ham som kun en venn. De færreste ville dratt med bestevenninnen på date.

Kan ærlig si at dersom jeg hadde datet en fyr som gjorde et stort poeng av å inkludere sin "svært nære venninne" og understreke at "det ikke er noe mer mellom oss" tidlig i datingen, så hadde jeg tatt to skritt bakover. 

Anonymkode: dab88...0e6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS - har ikke kameraten din hatt noen kjæreste eller datet noen de siste årene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Marie90 skrev:

Til TS - har ikke kameraten din hatt noen kjæreste eller datet noen de siste årene?

Fra HI

Kompisen min har erfart det samme når han har datet kvinner. Og har han noe på gang med noen, holder jeg meg mer i bakgrunnen, for jeg vil jo gjerne at han skal finne noen og vil ikke ødelegge for ham på noen som helst måte.

Anonymkode: f3e5f...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
30 minutter siden, NotNaomi skrev:

Det er ikke for gitt å ha kun et nært vennskap med en av motsatt kjønn,men i visse tilfeller går det helt fint! Har selv en nær venn,og vi går turer,spiser middag sammen og ser filmer og fotball sammen. Det er ingenting annet mellom oss,og vi begge har hatt forhold til andre opp gjennom årene. De fleste har akseptert det,men noen av hans og noen av mine dater har reagert negativt. 

En bør ikke måtte velge bort en venn når det først er godt og ekte vennskap. Jeg har få nære venner,er typen som liker mennesker,men foretrekker en viss distanse. Jeg sliter ofte i nære relasjoner,jeg er den som hjelper og lytter,tar den rollen i bekjentskapskretsen,og ellers. Da er det godt å ha de få nære vennene jeg har,hvor jeg også vil betro meg og få et par ører som lytter,og som kjenner meg.

Jeg VET det ofte blir "komplikasjoner"i vennskap mellom to forskjellige kjønn,men det går faktisk an i enkelte tilfeller. Vær åpne for det.

Nei, nære vennskap blant ei jeg dater og en annen mannlig venn har jeg ikke noe imot, men det kan bli et problem hvis han alltid skal henge seg på. Og når det første hun gjør i en datingsituasjon er å invitere på middag der han også er med så vil det være noe som skurrer i mitt hode. Det kan enten bety at hun innerst inne er interessert i han, evt. at hun kanskje har blitt litt uselvstendig, for selv med nære vennskap betyr det ikke at man må være oppå hverandre hele tiden.

Så ja, dersom TS og vennen hennes henger sammen etter jobb mange ganger i løpet av uka, sover i sofaen og ikke går hvert til sitt før kvelden er omme, så kan jeg forstå at en ny date spøkefullt lurer på når de skal gifte seg.

Videre handler det også litt om å gi en ny date litt plass i ens liv. Har man en venn/venninne rundt seg hele tiden så kan det bli vanskelig. Det igjen handler ofte litt om hvor mye h*n ønsker å satse på en ny date, har man vansker for å slippe noen til så er grunnen ofte at interessen ikke er så sterk. Til slutt handler det også litt om sosiale antenner, at man innser at en middagsdate med en tredjeperson kanskje ikke er det lureste man gjør. 

Anonymkode: 27d66...236

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig gode venner av motsatt kjønn, men dette høres altfor intenst ut. Jeg får følelsen av at dere er avhengige av hverandre. Datene dine tenker sannsynligvis at det ikke er noen vits å fortsette, for du har allerede funnet den perfekte mannen, og det vil være umulig å erstatte eller dele førsteplassen med ham. Det blir litt samme greia som å date menn som ikke klarer å rive seg løs fra mamma. Du vet at det ikke er noe mellom dem, men det er akkurat like irriterende likevel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Cathrine88 skrev:

Jeg har veldig gode venner av motsatt kjønn, men dette høres altfor intenst ut. Jeg får følelsen av at dere er avhengige av hverandre. Datene dine tenker sannsynligvis at det ikke er noen vits å fortsette, for du har allerede funnet den perfekte mannen, og det vil være umulig å erstatte eller dele førsteplassen med ham. Det blir litt samme greia som å date menn som ikke klarer å rive seg løs fra mamma. Du vet at det ikke er noe mellom dem, men det er akkurat like irriterende likevel.

Sammenligningen med et tett forhold med mor er vel litt søkt? Der er du jo temmelig sikker på at det ikke blir noe romantisk forhold, det er du derimot ikke når det gjelder en nær venn, som like gjerne kan være en langvarig crush for han/henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nære vennskap blant ei jeg dater og en annen mannlig venn har jeg ikke noe imot, men det kan bli et problem hvis han alltid skal henge seg på. Og når det første hun gjør i en datingsituasjon er å invitere på middag der han også er med så vil det være noe som skurrer i mitt hode. Det kan enten bety at hun innerst inne er interessert i han, evt. at hun kanskje har blitt litt uselvstendig, for selv med nære vennskap betyr det ikke at man må være oppå hverandre hele tiden.

Så ja, dersom TS og vennen hennes henger sammen etter jobb mange ganger i løpet av uka, sover i sofaen og ikke går hvert til sitt før kvelden er omme, så kan jeg forstå at en ny date spøkefullt lurer på når de skal gifte seg.

Videre handler det også litt om å gi en ny date litt plass i ens liv. Har man en venn/venninne rundt seg hele tiden så kan det bli vanskelig. Det igjen handler ofte litt om hvor mye h*n ønsker å satse på en ny date, har man vansker for å slippe noen til så er grunnen ofte at interessen ikke er så sterk. Til slutt handler det også litt om sosiale antenner, at man innser at en middagsdate med en tredjeperson kanskje ikke er det lureste man gjør. 

Ja,jeg ser den. Greit å ikke overdrive :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Usikkerhet? Det handler om at du har et for tett bånd til kompisen din og at man føler at man konkurrerer med han. Hadde du prioritert han forran meg hadde ikke jeg giddet å date deg. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligningen med et tett forhold med mor er vel litt søkt? Der er du jo temmelig sikker på at det ikke blir noe romantisk forhold, det er du derimot ikke når det gjelder en nær venn, som like gjerne kan være en langvarig crush for han/henne. 

Jeg ville poengtere at det ikke trenger å være sjalusi eller at de ikke stoler på henne som er grunnen til at de ikke liker det.. Et såpass intenst forhold blir uansett et stort irritasjonsmoment.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er overhodet ikke snakk om å ha med kompisen som anstand på middag, men skal jeg slutte å ha omgang med ham fordi jeg kanskje har noe på gang med en fyr? 

Om jeg eller han er sammen med noen, driver vi ikke og spiser middag med hverandre flere dager i uken. Er det noen av dere som reagerer som sterkest som er singel og vet hvor nitrist det er å lage middag til en, alene? 

Når flørten/daten er vekkreist hele uken, og spør hvordan dagen min har vært, skal jeg bare droppe å nevne at kameraten min kom hit og spiste middag? Eller skal jeg sitte og gape etter jobb alene?

Om jeg og kompisen min har planer om å reise på konsert i november, skal jeg da avlyse eller invitere med flørten/daten? For meg er det jo mest naturlig å spørre daten om han også har lyst, men ut fra mange av svarene her skal man visst bare mure seg inne og ikke snakke mer enn høyst nødvendig med det motsatte kjønn? 

Anonymkode: b1d94...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overhodet ikke snakk om å ha med kompisen som anstand på middag, men skal jeg slutte å ha omgang med ham fordi jeg kanskje har noe på gang med en fyr? 

Om jeg eller han er sammen med noen, driver vi ikke og spiser middag med hverandre flere dager i uken. Er det noen av dere som reagerer som sterkest som er singel og vet hvor nitrist det er å lage middag til en, alene? 

Når flørten/daten er vekkreist hele uken, og spør hvordan dagen min har vært, skal jeg bare droppe å nevne at kameraten min kom hit og spiste middag? Eller skal jeg sitte og gape etter jobb alene?

Om jeg og kompisen min har planer om å reise på konsert i november, skal jeg da avlyse eller invitere med flørten/daten? For meg er det jo mest naturlig å spørre daten om han også har lyst, men ut fra mange av svarene her skal man visst bare mure seg inne og ikke snakke mer enn høyst nødvendig med det motsatte kjønn? 

Nei, det er ikke det vi sier. Men når såpass mange, inkludert de du og kameraten din dater, reagerer på dette så burde det kanskje gå opp et lys...

Anonymkode: acbff...96e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Marie90 skrev:

Joda, det har han. Jeg har vel truffet halvparten av dem (ca 4 stk) i forbindelse med arrangementer vi alle har deltatt på.

Vi har kjent hverandre i over 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk og vær med kompisen, men kanskje ikke la kompisen være en høyere prioritering enn daten. Fortell gjerne til daten din at du har hatt besøk og dere har spist middag. Når han ikke er tilstede ser jeg ikke problem i at dere finner på ting sammen, men når du da har tid med daten, ikke legg på et tredje hjul.

Angående konserten så si det som det er. At du og kompisen har tenkt dere på konsert og spør om daten vil være med. Så får det være opp til han om han synes det er ok å dra på konserten med dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det vi sier. Men når såpass mange, inkludert de du og kameraten din dater, reagerer på dette så burde det kanskje gå opp et lys...

Ja, vi må visst gifte oss og leve i et platonisk ekteskap. Som særboere. Kanskje vi kan ta oss hhv en elskerinne og en elsker hver også. Kvinner er jo visstnok gale etter opptatte menn, så da er han reddet. Og opptatte kvinner oppfattes som mindre needy, så da er det kanskje håp for at jeg kan finne meg noen som ikke stikker etter et par måneder? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det har han. Jeg har vel truffet halvparten av dem (ca 4 stk) i forbindelse med arrangementer vi alle har deltatt på.

Vi har kjent hverandre i over 10 år. 

Men dere har aldri hatt kjærester på samme tid?

Spør fordi det etter et visst punkt er naturlig å ha parvenner. Slik var det i hvert fall for mine foreldre, både i studietiden og etterpå som voksne. De er par som henger sammen, enten alle 4 eller alle 6, mens man former vennskap på tvers og jentene har noe tid sammen, og det samme gjelder mennene. 

Har man single venner er de naturligvis invitert med i middager og på fester.

Men å henge i "trespann" som du beskriver har vel aldri vært spesielt populært. En av tre vil føle seg som "the odd one out". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi må visst gifte oss og leve i et platonisk ekteskap. Som særboere. Kanskje vi kan ta oss hhv en elskerinne og en elsker hver også. Kvinner er jo visstnok gale etter opptatte menn, så da er han reddet. Og opptatte kvinner oppfattes som mindre needy, så da er det kanskje håp for at jeg kan finne meg noen som ikke stikker etter et par måneder? :D 

Jeg gir opp. Skjønner godt at de du dater skygger banen om det er sånn du oppfører deg.

Lykke til :) 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke nødvendigvis pga vennen din at folk reagerer negativt på deres forhold, men en kombinasjon av intensiteten og hvordan du takler å diskutere temaet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...