Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #1 Del Skrevet 8. november 2004 Uavhengig av fagfelt- litt generelt: hva er de viktigste egenskapene en må ha som saksbehandler? 1) Finnes det egne måter å tenke/ikke tenke på? Eget språk? 2) Hva kjennetegner en god saksbehandler? 3) Hvilke hensyn og betraktninger må man typisk alltid ta med i betraktning? Hilsen en som skal ha saksbehandling som en av mange arbeidsoppgaver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #2 Del Skrevet 8. november 2004 Følge forvaltningsloven!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #3 Del Skrevet 8. november 2004 Sørge for rettssikkerhet for borgerne, følge lovverket og interne instrukser, gode skjønnsevner, erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 8. november 2004 #4 Del Skrevet 8. november 2004 Du bør/må være god i norsk. Da mener jeg ikke bare rettskrivning, men også setningsoppbygging og bruk av korrekte ord. Feil setningsoppbygging kan jo faktisk medføre at et vedtak formidles feil (f.eks kommafeil.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarteren Skrevet 8. november 2004 #5 Del Skrevet 8. november 2004 Takk for det! Noen som har ennå flere råd er det bare å slenge dem på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. november 2004 #6 Del Skrevet 9. november 2004 Selvfølgelig må du følge forvaltningsloven, men det er vil ikke akkurat det lovmessige du har i tankene, er det? Det kan du jo allerede og loven er lik for alle! Du må ha evnen til å ikke mislike klienter selv om du opplever dem som krevende og masete. Du må ha respekt for og bry deg om mennesker. Du må ha evnen til å sette grenser. Du må være en veileder, ikke en problemløser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #7 Del Skrevet 9. november 2004 Selvfølgelig må du følge forvaltningsloven, men det er vil ikke akkurat det lovmessige du har i tankene, er det? Det kan du jo allerede og loven er lik for alle! Du må ha evnen til å ikke mislike klienter selv om du opplever dem som krevende og masete. Du må ha respekt for og bry deg om mennesker. Du må ha evnen til å sette grenser. Du må være en veileder, ikke en problemløser... Dessverre så viser det seg at enkelte saksbehandlere faktisk ikke kan forvaltningsloven, og at de heller ikke gjør seg særlig umake med å sjekke i den. Selvsagt kommer det en menneskelig faktor inn også, men det å bruke forvaltingsloven er dog ikke til skade for dette! Om du skal være en problemløser kommer vel an på hvilket saksfelt du jobber med, og det er vel heller ingen motsetning mellom å være veileder og problemløser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 9. november 2004 #8 Del Skrevet 9. november 2004 Hvis du tenker på hva du evt kan skrive i en søknad på en slik stilling, så er det dessverre slik at en av de beste kvalifikasjonene er saksbehandlingserfaring fra lik eller lignende virksomhet som den du søker på. Så å si alle utlyste saksbehandlerstillinger i staten ihvertfall sitter det midlertidige ansatte i som nesten alltid betraktes som den best kvalifiserte i søknadsrundene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå