Gå til innhold

Vaskemaskinen min...hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et utfyllende svar! Når du nevner motstand, mener du at trommelen ikke gir motstand?

Mener du at de to skruene på motoren er et tegn på at det er noe galt med børstene? Jeg skal prøve å sjekke imorgen.

Anonymkode: b0979...cbd

Hvis drivremmen er på, så spinner trommelen rundt, men det er likevel en viss motstand, hvis drivremmen ikke er på så spinner trommelen ekstremt lett.
Nei de to skruene jeg snakker om holder børstene på plass...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Electric_motor_brushes_vacuum.jpg/800px-Electric_motor_brushes_vacuum.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

om du skal begynne å kjøpe redskaper og mulige nye deler er du snart oppe i prisen av en ny maskin.

Anonymkode: 75a7f...f9d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kim skrev:

Hvis drivremmen er på, så spinner trommelen rundt, men det er likevel en viss motstand, hvis drivremmen ikke er på så spinner trommelen ekstremt lett.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Electric_motor_brushes_vacuum.jpg/800px-Electric_motor_brushes_vacuum.jpg

Takk for svar igjen! Tror trommelen går sånn som den bruker, litt motstand, men passe lett...Hadde den vørt mer løs hvis drivremmen er av? Da er det kanskje børstene?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

om du skal begynne å kjøpe redskaper og mulige nye deler er du snart oppe i prisen av en ny maskin.

Anonymkode: 75a7f...f9d

Jo, men hvis man ikke trenger ekstra deler, er det kanskje verdt et forsøk? Føler at den kan repareres. Er en klassiker : Miele maskinen min, selv om den er gammel. Mange eldre maskine holder seg bedre enn nyere. Tror også den type maskin kostet mye mer før enn nå. Ser på den at den er old school...ikke noe tull. Har blitt glad i maskinen min.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kim skrev:

Glemte å spørre om børstene du viste bildet av er et tegn på at de er ødelagte?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å spørre om børstene du viste bildet av er et tegn på at de er ødelagte?

Nei de børstene er helt fine. Kan slites helt opp til er vedkommende har tommelen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kim skrev:

Nei de børstene er helt fine. Kan slites helt opp til er vedkommende har tommelen.

Ok. Så hvis børstene er slitte må jeg kjøpe nye? Evt kan det være reima, evt motoren? Mente du at hvis det hadde vært reima hadde trommelen vært mer løs? Den er sånn som den pleier tror jeg, mulig litt lettere...Husker ikke helt hvor mye motstand som er vanlig. Sjekket nettopp maskinen igjen, og lurer på hvor jeg skrur opp maskinen...Kan det være på toppen, eller er det alltid bak? Ser ut som det er to skruer jeg kan skru av på toppen...

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så hvis børstene er slitte må jeg kjøpe nye? Evt kan det være reima, evt motoren? Mente du at hvis det hadde vært reima hadde trommelen vært mer løs? Den er sånn som den pleier tror jeg, mulig litt lettere...Husker ikke helt hvor mye motstand som er vanlig. Sjekket nettopp maskinen igjen, og lurer på hvor jeg skrur opp maskinen...Kan det være på toppen, eller er det alltid bak? Ser ut som det er to skruer jeg kan skru av på toppen...

Hvis du har en frontmatet vaskemaskin, så er det nok på baksiden.
Har du prøvd å google modellnummeret på maskinen din for å se om du finner en servicemanual?
Helt umulig å vite hva det er, man må feilsøke, ved å faktisk sjekke, men det er jo greit å se etter de mest typiske tingene først.
Jeg er ikke reparatør av noe slag, så jeg snakker bare fra generell erfaring med slikt...
Hadde drivreimen falt av/røket, så hadde nok trommelen spunnet rundt veldig lett, du hadde nok merket tydelig forskjell fra normalen.
Hvis du skrur av topplokket, så vil jeg gjette at der finner du elektronikken til frontpanelet, brytere og slikt. Motoren er nok i bunn av maskinen, mest sannsynligvis på en av sidene, jeg vil tro du ser den ganske lett.
Hvis du har ti tommeltotter eller er usikker, så bruk mobilen til å ta bilder flittig og noter hvor skruer og andre deler går. Må du koble fra ledninger, bruk maskeringstape som du skriver hvor ledningen skal til.

TA STRØMMEN!!

Endret av Kim
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Kim skrev:

Hvis du har en frontmatet vaskemaskin, så er det nok på baksiden.
Har du prøvd å google modellnummeret på maskinen din for å se om du finner en servicemanual?
Helt umulig å vite hva det er, man må feilsøke, ved å faktisk sjekke, men det er jo greit å se etter de mest typiske tingene først.
Jeg er ikke reparatør av noe slag, så jeg snakker bare fra generell erfaring med slikt...
Hadde drivreimen falt av/røket, så hadde nok trommelen spunnet rundt veldig lett, du hadde nok merket tydelig forskjell fra normalen.
Hvis du skrur av topplokket, så vil jeg gjette at der finner du elektronikken til frontpanelet, brytere og slikt. Motoren er nok i bunn av maskinen, mest sannsynligvis på en av sidene, jeg vil tro du ser den ganske lett.
Hvis du har ti tommeltotter eller er usikker, så bruk mobilen til å ta bilder flittig og noter hvor skruer og andre deler går. Må du koble fra ledninger, bruk maskeringstape som du skriver hvor ledningen skal til.

TA STRØMMEN!!

Tusen takk for svar igjen. Huff, kanskje dette blir for stort prosjekt siden jeg aner ingenting om vaskemaskiner...

Mente du at jeg skal skru av strømmen i hele leiligheten eller bare til maskinen?

Så blank er jeg på strøm og vaskemaskiner...

Skrevet

Bare trekk ut stikkontakten til vaskemaskinen du :-)

Du må nesten vurdere kompetansen til din indre mekaniker før du går løs på vaskemaskinen. En vaskemaskin er ikke verdens mest avanserte ting, se om du finner servicemanualen på nett :-)

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Kim skrev:

Bare trekk ut stikkontakten til vaskemaskinen du :-)

Du må nesten vurdere kompetansen til din indre mekaniker før du går løs på vaskemaskinen. En vaskemaskin er ikke verdens mest avanserte ting, se om du finner servicemanualen på nett :-)

Tusen takk, skal skjekke imorgen :)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, er du mann? Hehe...

Hmm, så nå kan det være to alternativer : enten er det børstene , eller så er det beltet. Hva er beltet og hvodan snurrer man det på igjen? Kan jeg spørre om du har Miele maskin? Når du sier du skrudde av vannetm hva mener du? Hvordan skrur man av dekslet? Hmm, hvordan visste du at det var beltet og ikke noe annet?

Noen som vet om det finnes folk som fikser gamle hvitevarer for f.eks 500kr, hvis det ikke tar så lang tid? 

Ts

Hei igjen! Beklager at jeg ikke fikk svart i går, men jeg ser at Kontormus og Kim har svart bedre enn jeg kunne :)  

Jeg var så heldig at jeg visste hva som var feil. Mannen hadde fiksa det samme før, men denne gangen var han ikke hjemme. Det var ikke Miele. Vannet skrudde jeg av før jeg begynte å fikle med maskinen. Det var to slanger som gikk fra vaskemaskinen til et vannrør på veggen. På disse vannrørene var det to små kraner som jeg skrudde igjen. 

Anbefaler å søke opp manualen og søke opp videoer på youtube som viser hvordan du kan reparere småfeil på vaskemaskiner. Kanskje du ikke finner akkurat din modell, men da jeg holdt på fant jeg mange filmer som var veldig detaljerte og viste punkt for punkt hva man måtte gjøre. Lykke til! 

Anonymkode: 9902e...fa7

Skrevet
Den 13.7.2016 at 4.10, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, skal skjekke imorgen :)

Hvordan gikk det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...