Gå til innhold

Svigermor tar livet av meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor noen svigermødre oppfører seg sånn. Dette har jeg tenkt mye på, med tanke på min egen svigermor. Jeg er en rolig, snill og høflig person, og jeg er alltid høflig mot henne. Slik jeg opplever det så har jeg jattet veldig mye med henne, og svelget altfor mange kameler for å tekkes henne. Når jeg etterhvert har sagt fra (på en høflig og fin måte) om ting som jeg ikke synes er greit (feks at hun overkjører meg ift barna), så blir hun dødelig fornærmet og skyver meg unna. Svigermor har to sønner og den ene er skilt. Tenker noen ganger at hun føler seg litt truet av meg, siden hun nå ikke er den eneveldige kvinnen i familien lenger. 

Anonymkode: 16599...0bb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen og takk for alle svarene.

Samboeren min er opptatt at av stor harmonisk familie der alle går overens. Han finner alltid unnskyldninger når det gjelder hennes oppførsel. At hun er gammel, ensom( svigerfar lever enda), at hun trenger oppmerksomhet osv. hver gang det skjer noe og det klikker for henne så glemmer han det etter 2 dager. Jeg låser døren men da ringer hun på og kikker gjennom vinduet om noen er hjemme. Jeg tror at han er rett og slett hjernevasket og hun manipulerer ham. Det syke er at hun vil ha ham bare for seg selv og sier åpent at hun har bare han. Søsteren hans flyttet langt vekke får å leve i ro og fred.

Hun synes synd på barna hans og kritiserer oss hele tiden at vi gjør alt feil,men hun bidrar ikke med noe som bestemor. Det eneste som er viktig for henne er sønnen hennes.

Jeg merker at han er stresset når hun er til stedet og prøver neste å bære henne rundt for at hun skal være glad og fornøyd. Jeg klarer det ikke lenger og har sagt at jeg vil ikke se henne flere ganger.

Det å kalle sønnen min drittunge og stå og kjefte på han er noe jeg ikke ønsker å snakke om eller diskutere. 

Han har fått klar beskjed å velge mellom oss og henne. han velger nok moren sin, men det gjør bare valget mitt enklere.

Jeg har levd i flere år med høye skuldre og har ikke klart å slappe av hjemme.

Nå reiser jeg på ferie med barna og han får finne ut selv.

ts

Anonymkode: dbf60...20b

• Liker 16
Skrevet

Mulig jeg er naiv, men hvorfor setter du ikke ned foten? Er hun ufin, så si noe a la "ha deg ut utyske, du er ikke velkommen her mer!" evt noe mer diplomatisk med samme innhold. Enig at det burde mannen egentlig ta seg av. Men du må ivertfall være andreskanse for deg selv! 

Lås døren, heng gardin foran vinduet. Ringer hun på så si det passer dessverre ikke med besøk nå, dere er opptatt - lukk så døren. Gjenta ved behov.

Du kan ikke bekymre deg over om hun blir sur på deg, det må hun da gjerne bli. Bare få vekk det som plager deg.

• Liker 6
Skrevet

Neste gang hun begynner å rydde; sett deg ned, ta fram m8bilen og surf i vei. Og etter en stund roper du; Hei svigers, gidder du å komme med en kaffe til meg? -Med det samme du er på kjøkkenet, komfyren ser ikke ut, fint hvis du vasker ut av den...Syns du skal benytte deg av denne gratis arbeidskraften. - Og så gir du blaffen i at hun helt sikkert får vann på mølla om at du ikke fikser huset godt nok😈😈

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor noen svigermødre oppfører seg sånn. Dette har jeg tenkt mye på, med tanke på min egen svigermor. Jeg er en rolig, snill og høflig person, og jeg er alltid høflig mot henne. Slik jeg opplever det så har jeg jattet veldig mye med henne, og svelget altfor mange kameler for å tekkes henne. Når jeg etterhvert har sagt fra (på en høflig og fin måte) om ting som jeg ikke synes er greit (feks at hun overkjører meg ift barna), så blir hun dødelig fornærmet og skyver meg unna. Svigermor har to sønner og den ene er skilt. Tenker noen ganger at hun føler seg litt truet av meg, siden hun nå ikke er den eneveldige kvinnen i familien lenger. 

I enkelte tilfeller så kan det handle om personlighetsforstyrrelser eller trekk av det. Hvis noen rokker ved deres egengitte rett til å styre og innvadere andre eller at egoet deres er truet (i deres øyne) så blir de sinte, fornærmet og avvisende. Hvis det er regelen og ikke unntaket så kan det være snakk om noen utfordrende personlighetstrekk.  

Anonymkode: 91a2c...6ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok mye med at vi kvinner er vant til å være den som styret og har hovedansvaret for familien. Når døtrer flytter og får egne barn, blir mormor mye inkludert og døttre fører jo gjerne mødrenes "lærdom" videre slik at de mødren ikke "trenger" å blande seg like mye. I tillegg takklet de fleste "kritikk" bedre fra sine egen mor og man forventer da heller ikke at partnere skal være den som tar oppgjør med mormoren. 

Med mødre og deres sønner blir det annerledes. Brått har sønnen en ny kvinne i livet som styrer skuta. De blir ikke like inkludert i familielivet av deres sønn som en eventuell datter ville gjort, og når hennes sønn og svigerdatter får barn er det svigerdatterens mor svigerdatteren henvender seg mot (naturlig nok). Menn har skjeldent et så nært forhold til sine mødre som døtre har. Dette er en ny og vanskelig situasjon for en mor som i så mange år har vært den viktigste kvinnen i sin sønns liv. Brått må hun overlate alt "ansvar" for sønnen velbefinnende til en annen kvinne. 

Jeg har skjønner at det kan være tungt å bli tilsidesatt så brått, men likevel er det svigermødrene som må ta seg i nakke og sønnen må være tydelig på at de støtter den "nye" kvinnen i sitt liv 100%. Gjør han ikke det, vil hans mor lett ta det som et tegn på at han enda trenger henne og hennes hjelp/råd/støtte osv. 

Anonymkode: 6c94d...43f

• Liker 2
Skrevet

He en fin tur Ts,!:a034:fortell hvordan det går 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel blant de som lurer på hvorfor ts ikke setter ned foten selv når mannen ikke klarer å si fra? Hva er problemet at svigermor skulle bli sur og heller sitte og furte hjemme? Da reker hun i hvertfall ikke ned dørene hos ts og lager trøbbel.. ;)

Og bare for å ha det sagt, min egen svigermor hater meg som pesten, men mannen greier fint å si fra heldigvis. Hadde han ikke gjort det, hadde jeg nok sagt fra ganske skarpt til svigermor selv, men lar mannen gjøre det for å ikke eskalere situasjonen. Hun vil vel tåle det bedre fra sønnen enn svigerdatter tenker jeg og ønsker ikke at ungene skal vokse opp helt uten kontakt med besteforeldre (uten at det ville gjort stor forskjell, kontakten er ikke mye å skryte av nå heller..)

Anonymkode: d8279...054

• Liker 1
Skrevet

Hva er det med dere damer og svigermødre egentlig? Man får jo ikke samme gnisninger mellom svigerfar/svigersønn som regel, heller ikke i like stor grad mellom svigermor/svigersønn.

Det hele bunner vel ut i kampen om makt, kvinner er maktsyke i familien, og liker ikke innblanding fra andre. Helt sikker på at det finnes mange forferdelige svigermødre der ute, men jeg tror faktisk mange av de i utgangspunktet er allrighte folk også, de har jo tross alt oppdratt den fine mannen dere er gift med, eller?

Og dere skal vite det, at det er ikke alltid lett å være mannen i en sånn situasjon, man kommer i en helvetes skvis. Ja, man skal vel stå på sin kones side, men er tross alt ens egen mor og familie det er snakk om. Og det er kanskje situasjoner hvor han selv er oppvokst og vant med den måten hans mor gjør ting på. Og jeg tror selv, om dere tenker dere om, at hvis din mann har issues med din egen mor, altså hans svigermor, så tipper jeg dere også av og til går i forsvar for deres egen mor. Er ikke unormalt det. Mange menn vil bare prøve å tekkes alle og få alle til å gå overens i familien, vi er ikke ute etter å angripe dere fra vår mammas side.

Så et lite tips til dere damer, kanskje dere av og til må gå litt inn i dere selv og se på hvordan og hvorfor situasjoner oppstår, kanskje ikke alt er så svart/hvitt, og at deres utgangspunkt i forhold til syn på svigermor/fienden er litt forutbestemt.

Men igjen, ja, jeg er enig i at svigermødre kan være for påtrengende og innpåslitne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde sagt noe som helst så hadde det blitt et helvete uten like. Hun vet best og får lov til alt. Hun angriper fremmede mennesker også når det gjelder oppførsel og barneoppdragelse. Folk er vanligvis konfliktskye og sier ikke så mye tilbake.  Mitt barn er ikke det første hun kalte for drittunge( bare hennes barnebarn er skånet). Hvis folk sier tilbake blir hun hissig, aggressiv og gir seg ikke. Det verste for min del er den nedlatende tone og ironiske,frekke kommentarer.

Jeg har ikke problem å si i fra på en skikkelig måte , men jeg er så mett at jeg er redd for min egen reaksjon også. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde sagt noe som helst så hadde det blitt et helvete uten like. Hun vet best og får lov til alt. Hun angriper fremmede mennesker også når det gjelder oppførsel og barneoppdragelse. Folk er vanligvis konfliktskye og sier ikke så mye tilbake.  Mitt barn er ikke det første hun kalte for drittunge( bare hennes barnebarn er skånet). Hvis folk sier tilbake blir hun hissig, aggressiv og gir seg ikke. Det verste for min del er den nedlatende tone og ironiske,frekke kommentarer.

Jeg har ikke problem å si i fra på en skikkelig måte , men jeg er så mett at jeg er redd for min egen reaksjon også. 

Ts

Hørs ut som min svigermor,  ufeilbarlig i egne øyne, hersketeknikker og skikkelig ufin i diskusjoner! Hun er IKKE vant til at folk sier fra, de fleste skyr bare unna galskapen for å unngå konflikt. Selv hun ble rimelig sjokka over å få beskjed og nektet først å ta inn over seg noe, konsekvensen ble tydelig og mer effektiv da vi faktisk gjenomførte "trusslene". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok mye med at vi kvinner er vant til å være den som styret og har hovedansvaret for familien. Når døtrer flytter og får egne barn, blir mormor mye inkludert og døttre fører jo gjerne mødrenes "lærdom" videre slik at de mødren ikke "trenger" å blande seg like mye. I tillegg takklet de fleste "kritikk" bedre fra sine egen mor og man forventer da heller ikke at partnere skal være den som tar oppgjør med mormoren. 

Med mødre og deres sønner blir det annerledes. Brått har sønnen en ny kvinne i livet som styrer skuta. De blir ikke like inkludert i familielivet av deres sønn som en eventuell datter ville gjort, og når hennes sønn og svigerdatter får barn er det svigerdatterens mor svigerdatteren henvender seg mot (naturlig nok). Menn har skjeldent et så nært forhold til sine mødre som døtre har. Dette er en ny og vanskelig situasjon for en mor som i så mange år har vært den viktigste kvinnen i sin sønns liv. Brått må hun overlate alt "ansvar" for sønnen velbefinnende til en annen kvinne. 

Jeg har skjønner at det kan være tungt å bli tilsidesatt så brått, men likevel er det svigermødrene som må ta seg i nakke og sønnen må være tydelig på at de støtter den "nye" kvinnen i sitt liv 100%. Gjør han ikke det, vil hans mor lett ta det som et tegn på at han enda trenger henne og hennes hjelp/råd/støtte osv. 

Anonymkode: 6c94d...43f

Du har nok rett i mye av dette! 

Når det gjelder min svigermor så føler jeg virkelig at jeg har gjort det jeg kan for å inkludere henne. Og siden hun bor svært nærme så henvender jeg meg oftere til henne enn til mamma. For vår del så tror jeg mye av problemet ligger i at svigermor og jeg er svært ulike som personer. Vi forstår hverandre ikke helt egentlig. Hun er opptatt av seg og sitt, og vil helst snakke om dette. Hun er interessert i og stiller opp for barna, en god bestemor. Men hvorfor hun har dette behovet for å markere seg/overkjøre meg, det forstår jeg ikke helt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Hva er det med dere damer og svigermødre egentlig? Man får jo ikke samme gnisninger mellom svigerfar/svigersønn som regel, heller ikke i like stor grad mellom svigermor/svigersønn.

Det hele bunner vel ut i kampen om makt, kvinner er maktsyke i familien, og liker ikke innblanding fra andre. Helt sikker på at det finnes mange forferdelige svigermødre der ute, men jeg tror faktisk mange av de i utgangspunktet er allrighte folk også, de har jo tross alt oppdratt den fine mannen dere er gift med, eller?

Og dere skal vite det, at det er ikke alltid lett å være mannen i en sånn situasjon, man kommer i en helvetes skvis. Ja, man skal vel stå på sin kones side, men er tross alt ens egen mor og familie det er snakk om. Og det er kanskje situasjoner hvor han selv er oppvokst og vant med den måten hans mor gjør ting på. Og jeg tror selv, om dere tenker dere om, at hvis din mann har issues med din egen mor, altså hans svigermor, så tipper jeg dere også av og til går i forsvar for deres egen mor. Er ikke unormalt det. Mange menn vil bare prøve å tekkes alle og få alle til å gå overens i familien, vi er ikke ute etter å angripe dere fra vår mammas side.

Så et lite tips til dere damer, kanskje dere av og til må gå litt inn i dere selv og se på hvordan og hvorfor situasjoner oppstår, kanskje ikke alt er så svart/hvitt, og at deres utgangspunkt i forhold til syn på svigermor/fienden er litt forutbestemt.

Men igjen, ja, jeg er enig i at svigermødre kan være for påtrengende og innpåslitne.

Enig i innlegget ditt, men det er likevel litt malplassert i denne tråden som åpenbart handler om svigermor som går langt over grensen. 

Anonymkode: 664a8...4a7

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i innlegget ditt, men det er likevel litt malplassert i denne tråden som åpenbart handler om svigermor som går langt over grensen. 

Anonymkode: 664a8...4a7

Ser den, alt tyder på at dette er svigermor fra helvete. Ser bare veldig mange av disse trådene, og tenkte komme med litt annet perspektiv. Burde sikkert tatt i egen tråd, men gadd vel egentlig ikke starte en...

Syns bare det er veldig ensporet ofte, og ikke minst hvordan det antas at mannen alltid "svikter" sin kone...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...