Gå til innhold

Svigermor tar livet av meg

Fremhevede innlegg

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men noen mødre og svigermødre gjør ikke sånt for å være koselig. Man skulle ikke tro at det fantes passiv-agressiv husvask, med undertoner av "du er en dårlig kvinne og husmor", men det gjør det faktisk. 

Anonymkode: 7d763...aef

De første gangene så ble jeg også irritert- det var nok en undertone der om at jeg var en dårlig husmor.. 

Siden jeg ikke hadde andre enn henne å spørre om barnevakt så bestemte jeg meg bare for å drite i det.. derfor blomster i stedet- samtidig som jeg passet på å ikke vaske når hun skulle være barnevakt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var akkurat slik hos oss også. Svigermor stormet inn i tide og utide, og skulle fortelle hvordan ALT skulle gjøres. Fikk t.o.m. kjeft for at jeg ammet feil - MENS helsesøster satt ved siden av meg i sofaen og komplimenterte teknikken min. Jada, for til og med under jordmor-hjem-etter-2-døgn-besøket kom svigermor stormende. Levde slik i 5 år, på samme gård som svigers,før jeg sa til mannen rett ut: ''Innen måneden er omme tar jeg med meg barna og flytter hjem. Jeg håper virkelig du vil være med, for jeg elsker deg, men jeg klarer ikke dette lenger.'' Han jobbet i nordsjøen så ny jobb osv var ikke problem. Jeg er sykepleier, så jobb for meg var heller ikke problem grunnet stor mangel i min hjemkommune. Så vi flyttet alle sammen 2 timer unna og til min hjembygd. Min mor kjenner heldigvis sin besøkelsestid, og ringer alltid før hun kommer. Hun blir heller ikke sur hvis jeg sier det ikke passer - slik svigermor ble. 

Har egentlig ingen råd, bortsett fra å gi han et ultimatum. Du må bare sette foten ned og si at NÅ, nå er det nok. Eneste som hjalp hos oss. 

Anonymkode: 9c357...24f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært på familiekontoret, men han rett og slett klarer ikke å sette foten ned. Jeg har begynt å lure at det var grunnen at eksen flyttet ut og det har jeg full forståelse for.

ts

Anonymkode: dbf60...20b

Men hvorfor klarer ikke du å sette foten ned? Dette går jo på dine personlige grenser.

Anonymkode: 6bb13...e80

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å lage en sånn overskrift er både missvisende og kan oppleves støtende. Den er heller ikke representativ for ditt hi. 

Anonymkode: b6a32...169

Men kom igjen, da. Trodde du i fullt alvor at at innlegget kom til å handle om en dame som planlegger å drepe svigerdatteren?

Skrevet

Jeg synes ikke synd på dere som klarer ikke å konfrontere deres svigermødre.  Svigermoren din hater deg TS, så å konfrontere henne og sier rett ut at hvis hun fortsetter å komme uanmeldt til dere eller kommer inn og begynne å vaske huset og gjør det hun vil inn i DITT hus kommer hun aldri å se barnebarna hennes igjen og du kommer til å få et besøksforbud gjennom politiet gjør forholdet deres ikke noe verre.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dra hjem til svigermor, begynn å vaske i hennes hus, skift på sengen, og gjør AKKURAT det hun gjør hjemme hos dere. Sier hun noe, forteller du bare at du vil gi igjen siden hun er så "snill" å gjøre de samme tingene i ditt hus. 

Anonymkode: cc1c8...e7a

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Skal forhold fungere, må forhold til svingerforeldre fungere for de er en viktig del av livet til partneren. De som sier partner overgår foreldre tar fullstendig feil. I et forhold som er liv laga klarer man å kombinere uten dramatikk. Bare gå fra samboeren, så slipper du mer irritasjon.

Anonymkode: 5e8f4...8a3

• Liker 4
Skrevet

Du skal selvsagt ikke akseptere dette.  Hun tråkker på deg og barnet ditt.  Velger mannen din å lukke øynene, for fredens skyld, så er han ikke lojal mot deg.  Jeg vil satt hardt mot hardt, enten sier han i fra til moren og setter grenser, eller jeg ville gått. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I dag skjellte hun ut sønnen min og kalte han forskjellige ting pga barna lekte litt voldsomt lek. Jeg pakker tingene mine og drar så fort som mulig. Samboeren er en grei mann men barna mine og min trivsel komme først. Dette er ren mishandling og det beste er at vi kommer oss vekk herfra.

ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag skjellte hun ut sønnen min og kalte han forskjellige ting pga barna lekte litt voldsomt lek. Jeg pakker tingene mine og drar så fort som mulig. Samboeren er en grei mann men barna mine og min trivsel komme først. Dette er ren mishandling og det beste er at vi kommer oss vekk herfra.

ts

Hvorfor sender du ikke svigermor på hue og rævva ut? Det er da ditt hjem!

Anonymkode: 6bb13...e80

• Liker 12
Skrevet

Det er ikkje du som skal ut. Det er svigermor. Dersom mannen ikkje klarer å seie ifrå, må du gjere det sjølv. 

• Liker 11
Skrevet
6 timer siden, ti10 skrev:

Men kom igjen, da. Trodde du i fullt alvor at at innlegget kom til å handle om en dame som planlegger å drepe svigerdatteren?

Bare svigermødre som føler seg støtt over innlegges overskrift:fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en slik svigermor selv og en slik mann!!! Heldigvis bor hun så langt unna at jeg lenge har klart å se mellom fingrene med ting. Men etter vi fikk barn har ting blitt mer komplisert. Jeg har satt ned foten min i forhold til mannen min. Det er han som er rot i problemet (satt på spissen), som er så konfliktsky at han ikke tørr sette grenser ovenfor sin mor. Han er selvsagt glad i sin mor og syns det er kjempetrist at vi går så dårlig over ens, så han har sagt han skal konfrontere henne ved neste overtramp. Skjer ikke det, har jeg sagt til han at hun ikke er velkommen hit lenger. Høres kanskje krast ut, men som ts, så ødelegger hun livskvaliteten min. Jeg er uvel i flere uker før vi skal treffes og går rundt som en skygge av meg selv når hun er her fordi jeg er redd for nye konflikter. Men lar meg likevel ikke pille på nesen når hun er ufin. Men det skulle strengt tatt ikke mannen min heller latt skje. Og dermed blir jeg skuffet og sint på han også. 

Jeg syns ikke det er vi (svigerdøttrene) som skal være nødt til å konfrontere eller sette ned foten ovenfor våre svigermødre. Vi har da giftet oss med/blitt sammen med voksne menn. Hadde noen i min familie snakket stygt til min mann hadde jeg konfrontert de med en gang. Det syns jeg er det mest innlysende i hele verden. Han er jo min familie nå, og den beskytter jeg med nebb og klør. Klart andre kan ha si mening om ting vi eller mannen min sier/gjør, men er det mine venner eller familie forventer jeg at de tar det opp med meg og ikke mannen min.

Skjønner deg godt ts, jeg hadde gjort det samme i din situasjon om jeg ikke klarte å holde henne ute av livet mitt på andre måter. Om min mann ikke holder det han lover kommer de eneste besøkene fremover til å bli hos henne, og da bare min mann og sønn. Jeg setter ikke min for hos henne igjen, med mindre noe endrer seg drastisk. 

Denne artikkelen syns jeg beskriver fenomenet svigermødre-svigerdøttre konflikten veldig bra, og hvorfor det ofte blir sånn. 

http://www.kk.no/livsstil/syv-av-ti-sliter-med-svigermor-25311

Anonymkode: 6c94d...43f

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ta med alle barna da, sånn at han får kjenne på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Håper hun fikk svar på tiltale?

Anonymkode: a16ff...9c1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Fjaselina skrev:

Det er ikkje du som skal ut. Det er svigermor. Dersom mannen ikkje klarer å seie ifrå, må du gjere det sjølv. 

Er enig, hvis mannen ikke gidder å gjøre noe, så må man ta saken i dine egne hender! kan ikke altid forvente at mannen gjør noe. Vi kan snakke og gjøre ting vi også!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt at du blir gal av denne svigermordama! Hun virker jo helt gal! Det verste er jo at hun er slem mot barnet ditt og forskjellsbehandler barna, selv om resten er ille også! 

Jeg har også slitt endel med forholdet til min svigermor. Vi bor i samme tun, så vi er naboer. Særlig da vårt yngste barn ble født så rann hun ned dørene her både tidlig og sent. Alltid uanmeldt, ringte aldri på, hun sto bare plutselig i stua. Dette måtte jeg etterhvert ta opp med mannen min, og han snakket med henne og da ble hun så fornærmet! Ellers så har jeg slitt mye med at hun alltid skal overkjøre oss ift barna; feks hvis jeg sier til eldstemann at han ikke får spise flere kaker så sier hun: Bare ta mer kake du! Eller når jeg sier at han må ta på jakke så sier hun til barnet: Nei du trenger ikke jakke, bare gå ut du! Jeg svelget så mange kameler angående dette at jeg til slutt holdt på å bli gal. Mannen og jeg snakke om det og ble enige om å ikke la henne overkjøre oss mer, men si fra på en fin måte. Dette har også gjort at hun har blitt svært fornærmet, og vårt forhold har blitt vanskeligere. Det er mange andre ting som også er slitsomt, feks så skal hun alltid sjefe og bestemme når vi skal gjøre noe i hagen. Hun går rundt å sprøyter ugressmidler i hagen vår selv om hun vet at jeg ikke vil ha sånnt der barna leker. Hun flytter blomsterkrukker rundt etter hvordan hun syns det bør være osv. ++++ Vi har bestemt oss for å velge å ta de kampene som er viktigst for oss, og la resten gå. Men jeg merker at hun er snurt på meg fordi vi har sagt fra om overkjøring og å renne ned dørene uanmeldt. Hun er ikke snurt på sønnen, det er jeg som er roten til det onde tydeligvis. 

Men hvor mye skal en svigerdatter egentlig finne seg i for å tekkes svigermor? Sånn som svigermoren din Ts holder på er jo langt over streken og helt klart ikke grei oppførsel. Hvis oppførselen til svigermor ødelegger livskvaliteten og gjør deg fysisk dårlig så støtter jeg deg i å flytte. I dette tilfelle er det jo til det beste for barna også. 

Anonymkode: 16599...0bb

• Liker 6
Skrevet

Det første jeg ville gjøre, er å låse alle ytterdørene og så sette ned foten ganske så kraftig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare løs ytterdørene, slik at kjerringa ikke kommer seg inn?

Har hun fått sin egen nøkkel, slik at hun kan låse seg inn selv. Kanskje?

Anonymkode: 6e0c5...4a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også en slik svigermor og en slik mann. Jeg satt ned foten selv til slutt og hun kuttet kontakten med meg/oss. Også med barna. Vi flyttet etter en stund og har det mye bedre nå. Er fremdeles litt små-bitter på at mannen aldri satte foten ned. Gikk rundt med en følelse at jeg betydde mindre for han enn moren. Veldig dumt at svigermor ikke har kontakt med barnebarna, men sånn er det.

Anonymkode: ec5a7...c77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...