AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Har du fått hjelp? Hvordan klarte du å bli frisk/bedre?? Kjente du på symptomer hele tiden ? Jeg har nye symptomer hver dag, klarer ikke tro det er angst. Det må jo vær sykdom. Har sjekket meg hos legen(hun vet alt), men bare det å få litt ubehag i magen gjør at hele dagen blir ødelagt, da har jeg kanskje kreft, noe farlig eller noe med hjertet?? Anonymkode: 4699c...411
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Du er bare nervøs, slapp av. Anonymkode: 29608...35f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er bare nervøs, slapp av. Anonymkode: 29608...35f Lett å si det. Men ville helst at andre med helseangst eller vet hvordan det er kan svare;) Anonymkode: 4699c...411
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #4 Skrevet 11. juli 2016 Jeg sliter med helseangst. Vet utrolig godt hvor jævlig det er. Når jeg får en ny sykdom som jeg henger meg opp I så er det så utrolig lett å finne nye "bevis" på at man har det man frykter. Jeg har hatt perioder hvor jeg et så redd at jeg omtrent ikke fungerer I hverdagen. Har nettopp roet seg etter noen vonde uker hvor jeg har vært overbevist om at jeg har vært syk I tarmen. Akkurat nå så er det rolig I hodet mitt, men vet at de vonde tankene kan blusse opp når som helst. Jeg har ikke så mange gode råd å gi dessverre. Jeg har ikke funnet noen permanent løsning på problemet mitt. Jeg går til psykolog og jobber med meg selv, det kan kanskje være en god ide for deg også? Psykologen min anbefaler meg å begynne på antidepressiva og jeg har litt lyst til å prøve, men så er jeg ganske nervøs for medisiner også, så vet ikke om jeg Tør. Ellers så går jeg også til legen en gang I blant om jeg er bekymret for noe. Det pleier ofte være en god midlertidig løsning. Anonymkode: 2bb9f...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er bare nervøs, slapp av. Anonymkode: 29608...35f Vel duh Anonymkode: 2bb9f...bb0
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 Ironisk nok, så blir du kurert fra innbilning, hvis du får en alvorlig sykdom og må lære deg å akseptere og leve med det. Da skjønner du også hvor bortkastet det har vært å bekymre seg på forskudd. Anonymkode: 31bac...d24 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #7 Skrevet 11. juli 2016 Jeg har fått mye hjelp av Ingvard Wilhelmsen som driver Hypokonderklinikken ved Haraldsplass sykehus i Bergen, og alle bøkene hans. Vil anbefale på det sterkeste å sjekke han ut Anonymkode: a5fbf...e39
Sh999 Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du fått hjelp? Hvordan klarte du å bli frisk/bedre?? Kjente du på symptomer hele tiden ? Jeg har nye symptomer hver dag, klarer ikke tro det er angst. Det må jo vær sykdom. Har sjekket meg hos legen(hun vet alt), men bare det å få litt ubehag i magen gjør at hele dagen blir ødelagt, da har jeg kanskje kreft, noe farlig eller noe med hjertet?? Anonymkode: 4699c...411 Hei. Jeg har slitt med helseangst (kraftig) i 10 år før jeg ble bedre! Det er vondt og ha det sånn. Jeg fikk hjelp av Dr Wilhelmsen, du har sikkert hørt om han? Jeg prøvde en del psykologer før det og følte at det ikke hjalp. Det krever litt jobb og snu tankene osv, men det er fullt mulig og jeg har fått det kjempe bra ift angsten nå😄 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 Min erfaring med alvorlig helseangst er at det kan være en underliggende psykisk grunn til den. Jeg trodde jeg skulle dø av hjertesvikt og alt mulig rart hvert øyeblikk i 1 år, frem til jeg fant ut at jeg hadde et dypt og underliggende problem (flere tidligere hendelser i livet mitt som jeg trodde var ubetydelig.) Etter refleksjon og samtaler med psykolog forsvant helseangsten. Anonymkode: 51259...066
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #10 Skrevet 11. juli 2016 Er helseangst et penere ord for hypokonder? Jeg har ingen angstlidelse, men har fått moderat astma med alvorlige perioder, og det har gjort at jeg som de fleste andre med sykdom i luftveiene har fått en slags angst knyttet til dette. Det er svært skremmende med brystsmerter som jeg nå for tiden har hver dag, til tider svært høyt blodtrykk(kan av og til se aorta gjøre at magen min beveger seg pga dette), hjertebank pga alle medisinene jeg må ta i disse periodene, svimmelhet og selvsagt luftveisobstruksjon. Jeg kan derfor til en viss grad relatere meg, men forskjellen et at jeg har en fysisk sykdom som gjør det og får derfor heller ikke noe angstdiagnose, for fjerner man de fysiske symptomene forsvinner de psykiske. Jeg har ingen andre råd enn å puste, kjenn på pulsen eller hjertet for å kjenne at du lever og finn ting som får seg vekk fra tankene dine (hobbyer, ute i naturen o.l) Anonymkode: 0afda...a45
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 Uff, det er helt forferdelig.. Er det vanlig å kjenne nye symptomer hver dag??? Og kan angst gi så mange merkelige symptomer?? Anonymkode: 4699c...411
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, det er helt forferdelig.. Er det vanlig å kjenne nye symptomer hver dag??? Og kan angst gi så mange merkelige symptomer?? Anonymkode: 4699c...411 Symptomene på angst er jo i seg selv ganske merkbare, press i hodet, vanskelig for å puste, klump i halsen, nummen i armer, ilninger, vondt i magen, press i brystet, hjertebank etc. Hvis du har fått påvist angst og er frisk ellers, kan det kanskje hjelpe å gjøre seg kjent med angst symptomene, slik at de ikke føles fremmede og mystiske. Når man kjenner godt etter, så kjenner man mye rart. Anonymkode: 31bac...d24 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #13 Skrevet 12. juli 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Symptomene på angst er jo i seg selv ganske merkbare, press i hodet, vanskelig for å puste, klump i halsen, nummen i armer, ilninger, vondt i magen, press i brystet, hjertebank etc. Hvis du har fått påvist angst og er frisk ellers, kan det kanskje hjelpe å gjøre seg kjent med angst symptomene, slik at de ikke føles fremmede og mystiske. Når man kjenner godt etter, så kjenner man mye rart. Anonymkode: 31bac...d24 Våknet idag med at det strammer seg i halsen, venstre side, nå er det på en måte nummen/prikking/varm følelse på den siden oppover hodet... Så lei legen sier at jeg har vert og sjekket meg så ofte, noe som ikke er normalt på ei på 23 år.. Men føler ikke jeg har sjekket så mye. Kun blodprøver og mr av hodet for 3-4 år siden. Har lyst å sjekke alt på nytt,men legen sier det er unødvendig pga jeg er frisk. Og kun angst. Men er så lett å hele tiden skylde på angsten? Tenk om det er hjerneslag/hjerneblødning ?? Anonymkode: 4699c...411
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #14 Skrevet 12. juli 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er bare nervøs, slapp av. Anonymkode: 29608...35f Hadde det vært så lett hadde jo svært mange psykiske problemer vært ikke-eksisterende. Slike problemer er gjerne dyptgående, og uansett hvor irrasjonelt man selv vet at angstlidelser kan være blir man ikke bli kvitt det bare ved å bagatellisere det vekk og "slappe av". Anonymkode: 7cd65...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #15 Skrevet 12. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Våknet idag med at det strammer seg i halsen, venstre side, nå er det på en måte nummen/prikking/varm følelse på den siden oppover hodet... Så lei legen sier at jeg har vert og sjekket meg så ofte, noe som ikke er normalt på ei på 23 år.. Men føler ikke jeg har sjekket så mye. Kun blodprøver og mr av hodet for 3-4 år siden. Har lyst å sjekke alt på nytt,men legen sier det er unødvendig pga jeg er frisk. Og kun angst. Men er så lett å hele tiden skylde på angsten? Tenk om det er hjerneslag/hjerneblødning ?? Anonymkode: 4699c...411 Nummenhet, press og prikking i hodet og stram hals er veldig vanlige symptomer på angst. Er fordi man ubevist spenner musklene mye. Du bør jo heller fokusere på å trene på avslappings-teknikker enn å få en haug med MR av hodet. Har hatt det slik selv, vet det er veldig ekkelt. Anonymkode: 31bac...d24
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #16 Skrevet 12. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nummenhet, press og prikking i hodet og stram hals er veldig vanlige symptomer på angst. Er fordi man ubevist spenner musklene mye. Du bør jo heller fokusere på å trene på avslappings-teknikker enn å få en haug med MR av hodet. Har hatt det slik selv, vet det er veldig ekkelt. Anonymkode: 31bac...d24 Ja, men er ikke enkelt. Merkelig at man har symptomer hele dagen og nesten hverdag når det "kun" er angst. Hører det er så mange så får symptomer kun ved panikk angstfall, og det varer jo ikke flere timer.. Anonymkode: 4699c...411
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er ikke enkelt. Merkelig at man har symptomer hele dagen og nesten hverdag når det "kun" er angst. Hører det er så mange så får symptomer kun ved panikk angstfall, og det varer jo ikke flere timer.. Anonymkode: 4699c...411 Det kan vare hele dagen og natta, hver dag, i åresvis, når man går med konstant høyt stressnivå. Hadde det akkurat slik selv og litt til. De gode nyheter er at man kan bli bra. Angst er ikke bare bare. Er veldig ubehagelig og slitsomt å leve med de fysiske symptomene. Og det er vanlig at folk tror det er tegn på fysisk sykdom. Hvis du googler og leser mer om angst og symptomer, blir det kanskje mer gjenkjennelig og ikke så skummelt. Så slipper du å lage helseangst oppå angsten din, som blir dobbel angst. Anonymkode: 31bac...d24
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Noen andre som har kjent på det å ver nummen i kjeven/tungen? Eller at det strammer seg på ene siden av halsen? Ekkel følelse!! Stikker og strammer ( føles ut som den er bedøvd) på ene siden av halsen, og tungen er helt øm. Anonymkode: 4699c...411
Sulosi Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen andre som har kjent på det å ver nummen i kjeven/tungen? Eller at det strammer seg på ene siden av halsen? Ekkel følelse!! Stikker og strammer ( føles ut som den er bedøvd) på ene siden av halsen, og tungen er helt øm. Anonymkode: 4699c...411 Ja i perioder. Det er musklaturen som henger seg opp. Skikkelig vondt og søvn,,,,glem å sove. Det skal hjelpe med avslapningsøvelser, massasje og gjerne meditasjon hvor du veiledes til å slappe av. Ett litt forbudt råd (mtp mulige hudreaksjoner ) er å bruke kuldekrem eller ibux gel på. Det virker for meg.
Sulosi Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan vare hele dagen og natta, hver dag, i åresvis, når man går med konstant høyt stressnivå. Hadde det akkurat slik selv og litt til. De gode nyheter er at man kan bli bra. Angst er ikke bare bare. Er veldig ubehagelig og slitsomt å leve med de fysiske symptomene. Og det er vanlig at folk tror det er tegn på fysisk sykdom. Hvis du googler og leser mer om angst og symptomer, blir det kanskje mer gjenkjennelig og ikke så skummelt. Så slipper du å lage helseangst oppå angsten din, som blir dobbel angst. Anonymkode: 31bac...d24 Det er absolutt sant. Jeg har vert syk med ukjent sykdom i 10 år, mye smerter, utmattelse osv Fikk til slutt diagnose fibromyalgi. Etter tre år med diagnosen og litt vansker med å slå seg til ro med at alt bare var fm ser jeg at MYE av det jeg sliter med mest sannsynlig bunner i en generalisert angst og sosial angst. Man kan ha angst uten å forstå at man er redd for noe. Kroppen reagerer med angst symptomer og så får man angst for at man feiler noe...en liten runddans dette
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå