Gå til innhold

Komfyr: keramisk topp eller gode, gammeldagse plater?


Rampoline

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp kjøkkenet, og klarer ikke helt å bestemme oss for om vi skal kjøpe komfyr med keramisk topp eller med plater.

Keramisk topp er utvilsomt stiligst å se på, men vi har hørt så mye negativt fra andre som har det, bl.a. at det er vanskelig å holde det rent over tid, og at den avgir ujevn varme. De tradisjonelle platene har jeg alltid hatt, og har stort sett vært fornøyd.

Noen som har erfaringer/råd/tips som kan hjelpe oss med valget? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hater min keramiske topp, selv om det utvilsomt er best å se på. Det er noe skikkelig dritt etter min mening. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Har dere vurdert gasskomfyr, da? Jeg synes det er superpraktisk - og kjempestilig.

...ikke meningen å gjøre valget vanskeligere, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt keramisk topp i 10 år nå og har ikke merket noe til ujevn varme eller vanskelig renhold.

Den er forresten perfekt å bake på (når den er kald).

Men velg en med litt "mønster" i. De helt svarte blir fortstygge av fingermerker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempe fornøyd med vår komfyr med keramisk top (asko).

Vi har vel hatt den i tre-fire år.

Lett å holde ren og helt jevn varme.

Man får vel det man betaler for regner jeg med, kjøp en som koster litt, så får du nok en bra komfyr, trot jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt komfyr med keramisk topp i syv år nå, og vi er storfornøyde!!! Kunne IKKE tenke meg vanlige plater igjen. Og det dær våset om ujevn varme kan jeg ikke forstå!!!

Jeg syns den er mye enklere og holde ren/rengjøre enn vanlig komfyr.

Jeg vet at mange blir anbefalt i butikken og bruke jif for å gjøre ren toppen, men dette har jeg også hørt at det ikke er bra. Selv bruker jeg Mr.Muscle keramikkrent som jeg kjøper i dagligvaren.Når du vasker med denne;først med en våt klut til du har fått vasket rent.Siden bruker du en tørr klut og "polerer" med til slutt.Dettte gjør at du får en beskyttende hinne på toppen,og neste gang du lager mat,setter ikke "sølet" seg så lett fast!!!

Jeg bare spør: Vis meg den komfyr med vanlige plater som man klarer å holde bedre ren enn en med keramisk topp??? Da må den såfall ikke være i bruk!!! :lol:

Nei,kjøp keramisk topp!!Du kommer ikke til å angre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Keramisk topp er definitivt best synes nå jeg!

Enkelt å slenge gryter til side, ser bra ut, blir mye fortere varm- ja jeg kunne holdt på i en evighet. På vår komfyr kan en også ved hjelp av temperaturknotten regulere om en vil ha liten eller stor plate, med mulighet for å hive på en sånn avlang fiskepanne.

Keramisk er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med keramisk topp. Det er pent å se på, lett å holde rent, jevn varme og ikke minst får man ekstra benkeplass dersom den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Induksjons topp, og det er bare helt supert!1 Ser ut som en vanlig keramisk topp men fungerer litt annerledes.

Den er raskere en gass, svir ikke maten så lett, platen slutter å være varm nesten med en gang du fjerner pannen ( sønnen min på 4 la hele hånden ned på platen rett etter at jeg hadde steikt pannekaker på full guff uten å få brannskade...),og det er ingen ak å holde den ren!

Det eneste du må ha er panner som er magnetiske (det selger de alle steder, også på Ikea)

De koster litt mere en andre komfyrer, men jammen får du igjen for det!!

Lykke til med valget! :wink:

-Charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enigma

Jeg har ikke noen erfaring med keramisk topp, men stiller meg følgende to spørsmål om keramiske topper:

Er det ikke lettere å brenne seg på en keramisk topp i forhold til en vanlig topp hvor man lettere ser det er kokeplater?

Blir det ikke lett riper på en keramisk topp hvis panner blir slept frem og tilbake på den, eller hvis man "rister" på pannen istedet for å holde den helt i ro mens man rører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge skal ingen nekte for at vi ikke har noe å prate om, det er typisk for den rike del av verden. Mens hundremillionersvis barn sulter ihjel og må ampurtere venstrearm, så sitter dere her og diskuterer rikmannslivets meningsløse ting.

At dere ikke tenker dere om littegranne.

Waco

Litt flau på kvinners vegne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, wako, dette er en viktig debatt! En komfyr kan jo husmødrene bruke når de skal lage mat til dere selvutslettende mannfolk! :ler:

Så til saken: (Viktig å holde seg til saken, ikke sant?)

:wink: Vi har hatt keramisk topp i 8 år, og er kjempefornøyd.

Det er ikke lettere å brenne seg på den enn på en vanlig komfyr, av den enkle grunn at man uansett alltid vil være forsiktig når man vet komfyren er eller nettopp har vært i bruk!

Renholdet er kjempeenkelt, jeg var også skeptisk til keramisk koketopp, men har ikke angret et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Vi har også en med keramisk topp, og nekter å bytte tilbake til vanlige kokeplater.

Keramisk topp på komfyr er mere hygenisk (ingen krinkler eller kroker å gjemme bakterier i)- og enklere i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeramisk topp her og!

Angående det med å brenne seg, vi har sånn liten indikator lampe som lyser når platen fortsatt er varm, og slukker seg når det er "kaldt". Veldig kjekk. Vet når man kan tørke av platen i stedenfor å svi kluten :ler:

-xeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nathalie

Jeg har "god gammeldags" komfyr med plater, men jeg skulel ønske jeg hadde kjeramisk topp! Så mye enklere det er, slippe å gnukke og gni rundt disse teite platene som stikker opp... Ser bedre ut gjør det også!

Jeg mener, når det først er oss kvinnfolka som skal stå på kjøkkenet, så må vi vel få lov til å forlange litt komfort og lettvinthet vi også?? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt komfyr med keramisk topp nå i snart 2 mndr, og er superfornøyde. Det med å brenne seg på keramisk topp kontra vanlig komfyrplater - platene på vår lyser rødt når de er varme.

Vår komfyr er av merket Grepa :) Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...