AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #1 Skrevet 10. juli 2016 Hvorfor er det slik at mange legger på seg når de begynner på p-piller? Jeg gikk på p-piller tidligere, i en periode på ca. 2,5 år. Da brukte jeg Microgynon/Oralcon. Jeg la ikke på meg etter at jeg begynte med disse pillene. Nå har jeg hatt en periode hvor jeg ikke bruker p-piller, men vurderer å begynne igjen da jeg har gått inn i et fast forhold. Vil da gjerne vite om det er noen spesielle typer piller som gir større sjanser for vektøkning enn andre? Er det "trygt" å velge Microgynon igjen, siden jeg ikke la på meg av dem sist? Jeg trenger absolutt ikke å gå opp i vekt (heller ned i vekt...), så jeg vil gjerne unngå vektøkning pga. p-piller Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #2 Skrevet 10. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det slik at mange legger på seg når de begynner på p-piller? Mange legger på seg fordi de spiser for mye og skylder på p-pillene. At man setter vektøkning i sammenheng med piller skyldes ofte at tidspunktet man begynner med dem sammenfaller med tiden man går fra ung jente til kvinne i kroppen. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #3 Skrevet 10. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange legger på seg fordi de spiser for mye og skylder på p-pillene. At man setter vektøkning i sammenheng med piller skyldes ofte at tidspunktet man begynner med dem sammenfaller med tiden man går fra ung jente til kvinne i kroppen. Anonymkode: fa75b...a14 Okei, så det er ikke noe med selve pillene, men at man i den perioden av livet begynner å spise mer og samtidig utvikler seg fra jente til kvinne...? Jeg begynte på Microgynon/Oralcon da jeg var 20 år, og sluttet da jeg var 22. Skulle jo nesten tro at jeg var i en slik fase i livet, da? Nå er jeg snart 23, og ønsker å begynne igjen. Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #4 Skrevet 10. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så det er ikke noe med selve pillene, men at man i den perioden av livet begynner å spise mer og samtidig utvikler seg fra jente til kvinne...? Dette er ofte årsak. Ellers er det slik at mange kvinner setter i alle aldre setter vektøkning i sammenheng med p-piller. Tenk hvor mange som går på dette prevensjonsmidlet. De drar en feilaktig slutning om at det er p-pillene som gir vektøkning når det rett og slett bare er at de går opp fordi de spiser for mye. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #5 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er ofte årsak. Ellers er det slik at mange kvinner setter i alle aldre setter vektøkning i sammenheng med p-piller. Tenk hvor mange som går på dette prevensjonsmidlet. De drar en feilaktig slutning om at det er p-pillene som gir vektøkning når det rett og slett bare er at de går opp fordi de spiser for mye. Anonymkode: fa75b...a14 Men det er jo merkelig hvis alle disse jentene/kvinnene ubevisst begynner å spise mer og går opp i vekt, akkurat når de begynner på p-piller? Hvis ikke p-pillene har noen som helst årsak til vektoppgangen? Gjør p-pillene at man feks. får økt matlyst og dermed spiser mer, slik at pillene har en indirekte skyld i vektoppgangen? Skjønner jo at man ikke legger på seg av selve den lille pillen, det må jo eventuelt være noe den inneholder som fører til vektoppgangen. Anonymkode: 6b2d3...d53 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo merkelig hvis alle disse jentene/kvinnene ubevisst begynner å spise mer og går opp i vekt, akkurat når de begynner på p-piller? Hvis ikke p-pillene har noen som helst årsak til vektoppgangen? Gjør p-pillene at man feks. får økt matlyst og dermed spiser mer, slik at pillene har en indirekte skyld i vektoppgangen? De setter to ting i sammenheng som ikke henger sammen. At man går på p-piller og har vektøkning betyr ikke at det er p-pillene som fører til vektøkningen. Utrolig mange mennesker går opp i vekt uten å gå p-piller, ikke sant. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør p-pillene at man feks. får økt matlyst og dermed spiser mer, slik at pillene har en indirekte skyld i Nei. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De setter to ting i sammenheng som ikke henger sammen. At man går på p-piller og har vektøkning betyr ikke at det er p-pillene som fører til vektøkningen. Utrolig mange mennesker går opp i vekt uten å gå p-piller, ikke sant. Anonymkode: fa75b...a14 Ja, selvfølgelig fører kalorioverskudd til vektøkning. Men det er jo merkelig hvis svært mange som begynner på p-piller, går opp i vekt akkurat i perioden etter de begynner, uten at p-pillene har noen som helst indirekte virkning på vektoppgangen? Forstår du tankegangen min? Jeg skjønner at det er mulig å gå opp i vekt uten å gå på p-piller, og at man kan gå på p-piller uten å få vektøkning (det har jeg jo erfart selv). Men hvorfor er det da så mange jenter/kvinner som går opp i vekt i perioden rett etter å ha begynt på p-piller, hvis de ikke har noen som helst sammenheng? Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: fa75b...a14 Hvordan vet du det? Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 Gikk på microgynon i mange mange år. La ikke på meg av det, og hadde ingen bivirkninger heller. Sluttet fordi jeg ble allergisk mot de (trodde ikke det var mulig). Mitt førstevalg av p-pille om jeg skulle begynt igjen. Anonymkode: 37236...d94
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk på microgynon i mange mange år. La ikke på meg av det, og hadde ingen bivirkninger heller. Sluttet fordi jeg ble allergisk mot de (trodde ikke det var mulig). Mitt førstevalg av p-pille om jeg skulle begynt igjen. Anonymkode: 37236...d94 Da har jo vi samme erfaring Er bare så redd for at jeg likevel skal legge på meg hvis jeg begynner på dem igjen, selv om jeg ikke gjorde det forrige gang. Er det forresten slik at legen "bestemmer" hvilken type p-piller en person skal ha, eller er dette noe alle selv bestemmer (men selvfølgelig kan få anbefalinger fra lege). Må jo til legen for å få resept på p-piller, så noe må vel legen ha og si? Har imidlertid ikke samme lege nå, som forrige gang jeg ikke resept på p-piller. Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo merkelig hvis svært mange som begynner på p-piller, går opp i vekt akkurat i perioden etter de begynner, uten at p-pillene har noen som helst indirekte virkning på vektoppgangen? Forstår du tankegangen min? Som allerede nevnt, de kobler to ting som ikke henger sammen. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #13 Skrevet 10. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det da så mange jenter/kvinner som går opp i vekt i perioden rett etter å ha begynt på p-piller, hvis de ikke har noen som helst sammenheng? Kvinner går opp i vekt hele tiden. Det er ikke p-pillene som fører til økt apetitt eller vektøkning. Hørt om kjærestekilo? Både kvinner og menn går opp i vekt når de havner i forhold og det å havne i et forhold fører jo som regel til at man begynner med prevensjon som p-piller. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #14 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kvinner går opp i vekt hele tiden. Det er ikke p-pillene som fører til økt apetitt eller vektøkning. Hørt om kjærestekilo? Både kvinner og menn går opp i vekt når de havner i forhold og det å havne i et forhold fører jo som regel til at man begynner med prevensjon som p-piller. Anonymkode: fa75b...a14 Merkelig at legen min foreslår p piller til å behandle min undervekt da??? Anonymkode: 95241...5ae
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #15 Skrevet 10. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at legen min foreslår p piller til å behandle min undervekt da??? Anonymkode: 95241...5ae P-piller inneholder hormoner. Og hormoner kan kanskje påvirke vekten noe. Jeg begynte med mine som 15-åring, og gikk fra å være en strek til å få pupper og lår. Men om det hang sammen med pillen eller om det var tilfeldig vites ikke. Jeg vil anta at hormonene hjalp til litt i forhold til fortgang på min kroppslige utvikling, men det blir antagelser. Jeg la ikke på meg slik at jeg måtte opp i størrelse på klær osv, bare ble mer kvinnelig i formene. Jeg sluttet på pillene for flere år siden og merket ikke forskjell, annet enn at syklusen ble "ekte". Dersom vekten påvirkes så mye burde jeg jo gått ned i vekt, men pupper, lår og rumpa er der fortsatt (heldigvis). Anonymkode: 37236...d94
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #16 Skrevet 10. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som allerede nevnt, de kobler to ting som ikke henger sammen. Anonymkode: fa75b...a14 Jeg tror du har bestemt deg for å ikke forstå hva jeg mener, så da orker jeg ikke å prøve å omformulere meg for at du skal skjønne tankegangen min. Jeg prøver ikke å argumentere for at man legger på seg av p-piller, men jeg stiller spørsmålstegn ved at jenter/kvinner ofte legger på seg rett etter de har begynt med piller, hvis dette ikke har noen som helst sammenheng (direkte eller indirekte) med pillene. JA, man kan legge på seg når som helst, uansett alder og fase i livet, p-piller eller ei. Men det er ikke det som er problemstillingen her. Anonymkode: 6b2d3...d53 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #17 Skrevet 10. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at legen min foreslår p piller til å behandle min undervekt da??? Ja, det var kunnskapsløst. Mange leger henger fast i slike myter. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #18 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver ikke å argumentere for at man legger på seg av p-piller, men jeg stiller spørsmålstegn ved at jenter/kvinner ofte legger på seg rett etter de har begynt med piller, hvis dette ikke har noen som helst sammenheng (direkte eller indirekte) med pillene. De kobler det sammen med p-pillene, men det har ingen sammenheng. Da er det nok heller det at de er i et forhold og legger på seg kjærestekilo som er årsaken. Anonymkode: fa75b...a14
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #19 Skrevet 10. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kobler det sammen med p-pillene, men det har ingen sammenheng. Da er det nok heller det at de er i et forhold og legger på seg kjærestekilo som er årsaken. Anonymkode: fa75b...a14 Mange begynner jo med p-piller uten å ha kjæreste? Kalles det kjærestekilo hvis de går opp i vekt, da også? Og har du noen form for bevis/dokumentasjon på at det er absolutt ingen sammenheng mellom p-piller og vektøkning? Siden du er så sikker i din sak, tenker jeg Anonymkode: 6b2d3...d53
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #20 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange begynner jo med p-piller uten å ha kjæreste? Kalles det kjærestekilo hvis de går opp i vekt, da også? Og har du noen form for bevis/dokumentasjon på at det er absolutt ingen sammenheng mellom p-piller og vektøkning? Siden du er så sikker i din sak, tenker jeg Du kan jo prøve å google litt, det finnes et tonn av litteratur om temaet. Anonymkode: fa75b...a14
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå