Gå til innhold

-


Ylva Virvla

Anbefalte innlegg

Slettet av Ylva Virvla.

Endret av Ylva Virvla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil jeg tro er temmelig forskjellig fra familie til familie som mottar hjelpen.

Noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil.

Anonymkode: 32e74...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok ulike kurs og veiledningsmetoder men jeg vet COS veiledning og Marte Meo metoden blir brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMTO eller COS?

Hvor lenge det varer, kommer an på hvor fort dere lærer. Hvor ofte dere skal ha veiledning, kommer an på hvordan det passer. 

Jeg er egentlig ferdig med PMTO, bare en oppsummeringstime igjen etter sommeren. Veldig givende kurs synes jeg.

Hadde det ikke vært for at jeg er frikjøpt fra senvakter på jobb fordi bv 'på det sterkeste anbefaler' at vesla ikke overnatter hos faren, samt at besøkshjem/avlastning skal starte opp til høsten, hadde de vel trekt seg helt ut nå. 

Faren har gjennomført COS, visstnok uten å ha lært så veldig mye. Delvis fordi han rett og slett ikke evner å se det store bildet og sammenhenger, delvis fordi COS-veilederen hans ikke forstår at barn med spesielle behov fungerer litt annerledes enn gjennomsnittet. (Hun har også veiledet en venninne med sønn med utviklingshemning, og veilederen forstår seg faktisk ikke på annerledesbarn.)

Ikke tenk for mye på hvor ofte og hvor lenge og hva som skjer etterpå. Fokuser på å lære mest mulig av kurset - de aller aller fleste kan lære noe av slik målrettet veiledning. Nyt muligheten til å få enda flere verktøy til å oppdra barnet på en god måte :) 

Anonymkode: 796df...530

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er fosterforeldre og har gjennomført Marte Meo- veiledning. Stort sett gikk det ut på at vi ble filmet sammen med barnet i ulike situasjoner, og så gikk vi gjennom videoen etterpå og fikk kommentarer på det vi gjorde. Det var interessant og ikke skummelt 😊

Anonymkode: d6d6d...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det noen som har bøker å anbefale om disse metodene?:) COS og Marte Meo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror barnehagen vår arrangerer COS. Er det noe dere anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB: Ser du skriver at dere skal få besøkshjem. Er det frivillig i deres tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ylva Virvla skrev:

AB: Ser du skriver at dere skal få besøkshjem. Er det frivillig i deres tilfelle?

Det var et krav fra min side faktisk. Barnevernet 'anbefalte på det sterkeste' (fritt oversatt har vi ikke særlig valg) at overnatting hos far skulle opphøre, da han ikke har en positiv innvirkning på barnet. (Hun er under utredning for ADHD, er høysensitiv og skal også utredes for autisme. Han har ADHD og er i tillegg dårlig på å ta hensyn generelt.) 

Da sa jeg at skal det kunne gjennomføres og jeg fortsatt greie å være en god mor, må jeg ha avlastning. Far har henne kun en ettermiddag i uka og én hel dag annenhver helg. 

Jeg får ikke rost barnevernet nok for hvordan de har hjulpet vesla og meg!

Anonymkode: 796df...530

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

COS, PMTO og Marthe Meo er det som er mest brukt ifht. familieveiledning gjennom BV. Jeg har gjennomført alle kursene, ikke som familie, men gjennom jobben min. Når det er ungdom og atferd det er snakk om, henvises man ofte til MST, som da er et egen opplegg.

Alle disse kursene kan anbefales på det varmeste.

TS; godt å høre at du er fornøyd med BV. De er der for å hjelpe. Når ting begynner å fungere bra for dere etterhvert, trekker de seg ut av saken dersom du/ dere er enige i det. Besøkshjemmene jeg har jobbet med har gjort det fordi de er genuint glad i barn, har overskudd og energi. De jeg har vært borti er alle flotte, trygge mennesker.

Du er virker som en flott mor, som setter barnas behov foran alt annet:)

Anonymkode: 376a8...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hironakamura skrev:

Litt OT, men er det noen som har bøker å anbefale om disse metodene?:) COS og Marte Meo?

COS: Forfatterne er Bert Powell, Glen Cooper, Kent Hoffman, Bob Marvin.

Denne boken er selve grunnlaget for metoden. Utrolig flott bok, lett å lese, svært lærerik. Jeg har brukt den både i jobb og ifht. egne barn. Utrolig mye nyttig som skrives.

Trygghetssirkelen

Marte Meo: Forfatter er Jytte Birk Sørensen. Denne har jeg bare lest innledningen av, men den regnes som en god innføring i metoden.

Marte Meo metodens teori og praksis

PMTO: Forfatter er Carolyn Webster-Stratton. Denne har jeg både lest og brukt mye gjennom jobben min. Veldig lettlest, metodene fungerer veldig godt hvis man bruker de konsekvent. Webster-Stratton er svært annerkjent for denne metoden. Trenger ikke ha noen spesielle problemer i familien for å få utbytte av denne.

De utrolige årene

Måtte du velge en av disse tre bøkene, ville jeg gått for Trygghetssirkelen, COS.

 

Anonymkode: 376a8...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, PoisonIwy skrev:

Tror barnehagen vår arrangerer COS. Er det noe dere anbefaler?

Kan ikke få anbefalt COS sterkt nok. Noe av det bedre jeg har vært borti yrkesmessig. Jobbet i dette feltet i 15 år. Har brukt COS også som en rettledning ifht. at jeg er mor selv.

Anonymkode: 376a8...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker ikke å få støttekontakt eller besøkshjem fordi vi ønsker å se mest mulig til ungene selv. Jeg er redd for at barnevernet skal vedta at vi skal ha støttekontakt eller besøkshjem. Har noen noen kommentarer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ylva Virvla skrev:

Vi ønsker ikke å få støttekontakt eller besøkshjem fordi vi ønsker å se mest mulig til ungene selv. Jeg er redd for at barnevernet skal vedta at vi skal ha støttekontakt eller besøkshjem. Har noen noen kommentarer til det?

Hvis barnevernet anser det som nødvendig, er det vel fordi dere har behov for det

Anonymkode: a6f95...15d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Ylva Virvla skrev:

Vi ønsker ikke å få støttekontakt eller besøkshjem fordi vi ønsker å se mest mulig til ungene selv. Jeg er redd for at barnevernet skal vedta at vi skal ha støttekontakt eller besøkshjem. Har noen noen kommentarer til det?

Jeg ønsker også å se mest mulig til ungen min selv, men som alenemor til et annerledesbarn har jeg vett til å innse at jeg trenger et par dager for meg selv innimellom ;) Barnets beste er å ha en fungerende mor, og jeg fungerer langt bedre med litt avlastning :) 

Anonymkode: 796df...530

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker også å se mest mulig til ungen min selv, men som alenemor til et annerledesbarn har jeg vett til å innse at jeg trenger et par dager for meg selv innimellom ;) Barnets beste er å ha en fungerende mor, og jeg fungerer langt bedre med litt avlastning :) 

Anonymkode: 796df...530

Enig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ylva Virvla skrev:

Vi ønsker ikke å få støttekontakt eller besøkshjem fordi vi ønsker å se mest mulig til ungene selv. Jeg er redd for at barnevernet skal vedta at vi skal ha støttekontakt eller besøkshjem. Har noen noen kommentarer til det?

Hva tror du ungene trenger/ønsker? Jeg for min del ønsket meg et opplegg rundt familien da jeg var barn, men jeg vet at mine foreldre ville reist bust dersom noen hadde foreslått det. 

Anonymkode: eccbc...e87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke få anbefalt COS sterkt nok. Noe av det bedre jeg har vært borti yrkesmessig. Jobbet i dette feltet i 15 år. Har brukt COS også som en rettledning ifht. at jeg er mor selv.

Anonymkode: 376a8...0b2

Takk for svaret ditt, da skal vi se på det til høsten😊🖒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...