AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #1 Del Skrevet 8. juli 2016 Får ikke sove, så kanskje det hjelper å få dette ut av systemet. Litt usikker pp hva jeg vil med denne tråden, men dette er noe som stadig kommer opp i underbevisstheten min og plager meg. ÅDet er en litt lang historie, men håper noen tar seg tid til å lese det jeg har på hjertet. Eldste sønnen vår har alltid vært utenfor sosialt og hatt vanskelig for å få venner. Vi som foreldre har derfor ønsket å gjøre noe med situasjonen, men med to yngre søsken så er det ikke alltid like lett å strekke til, eldstemann er 16. Du går å bærer på den skyldfølelsen fordi du som forelder ikke strekker til, og lurer på hva mer man kunne gjort for barna sine. Derfor var det jo en stor glede for oss som foreldre når eldstesønnen endelig fikk seg en bestekamerat for snart 2 år siden. Man skulle tro at dette var vår største drøm som foreldre, at han endelig fikk seg en god kamerat etter så mange år. Eneste problemet var at jeg ikke kunne fordra denne kameraten hans. For noen ganger så sier det dessverre stopp, og man klarer ikke å like vedkommende hvor enn mye man prøver. Det var bare noe med denne kameraten som var så veldig turn-off for meg som mor. Han virket så klengete ut, veldig nærgående og det var noe med vennskapet mellom ham og sønnen min så ble litt for nært (etter min mening). Hadde ikke begge vært gutter så hadde det vært greit nok, men at to gutter var så nærgående og klengete rundt hverandre synes jeg var litt vemmelig (unnskyld språket). For et års tid siden hadde de en liten krangel, og det endte med at jeg konfronterte kameraten på hvorfor han var så nærgående og spurte han hva det egentlig var han holdt på med. Han klarte ikke å gi noe svar, annet enn at han var glad i sønnen min på en vennskapelig måte. Det endte med at jeg ba han om å ikke lenger ha kontakt med vår familie, og jeg fortalte ham at sønnen min aldri igjen ønsket å ha noe som helst med han å gjøre. Etter dette gav jeg tydelig signal til min sønn at vi ikke skulle nevne eller snakke noe om den gamle kameraten hans. Jeg vet at de var veldig gode venner, de pleide å være sammen hver dag, han snakket om han hele tiden og var tydeligvis veldig glad i ham. Men jeg ga han streng beskjed at han hadde totalforbud mot å ta eller ha kontakt med denne kameraten igjen, og dersom denne kameraten skulle ta kontakt så skulle han ikke svare. Det fine med det er at sønnen min fikk mange nye venner i nettverket til denne gamle kameraten, så om det ikke var godt for noe så hjalp denne gutten sønnen var med å få seg flere venner. Etterhvert som tiden gikk spredde det seg rykter, denne gamle kameraten hadde satt ut noen fæle rykter om sønnen min på hvorfor de ikke lengre var venner. Jeg gikk derfor raskt til aksjon og advarte flere av foreldrene i vår omgangskrets om at deres barn burde holde seg lang unna denne gutten. Problemet mitt nå er at lillebroren som er et år yngre nå har begynt å få ganske nært forhold med denne kameraten, til tross for at han vet at han ikke får lov av oss til å ha noe kontakt med denne gutten pga. det som skjedde mellom han og den eldste sønnen var. Men neida, han bare forsvarer ham, og mener at vi som foreldre må kunne tilgi ham, og at han mener at vi som foreldre er urettferdige mot denne gutten. Vi har prøvd å gi han husarrest, ta fra han TV-spill alt mulig som straff dersom han har kontakt med denne gutten, men allikevel nekter han å bryte dette vennskapet. Som mor så forstår jeg ikke hvorfor var nest eldste sønn gjør dette mot oss, at han har så lite respekt for foreldrene sine. I tillegg det at han har så lite respekt for meg gjør så jeg frykter for at han sier de fæleste ting om meg til denne gutten. Hva skal jeg gjøre for at han skal høre på meg, vi har prøvd alt men likevel vil han ikke gi seg. Det er ganske sårt, spesielt at storebroren hans var så god venn med han før, derfor mener jeg det blir helt feil av lillebroren hans å oppføre seg slik som han gjør. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juli 2016 #2 Del Skrevet 8. juli 2016 Den som har oppført seg feil her er du. Makan til homofobi! 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 8. juli 2016 #3 Del Skrevet 8. juli 2016 Eh. Var du redd han var homofil? Du forklare så diffust. Skjønner jo ikke hva problemet er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 8. juli 2016 #4 Del Skrevet 8. juli 2016 Du er jo ett godt eksempel på hvor barn lærer å mobbe og få fordommer ihvertfall. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe tilfeldig Skrevet 8. juli 2016 #5 Del Skrevet 8. juli 2016 WTF! Dette var noe av det tristeste jeg har lest på lenge! Håper det går greit med gutten du har forsøkt å ødelegge livet til, stakkars!! 😳 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 8. juli 2016 #6 Del Skrevet 8. juli 2016 (endret) Sønnen din må få velge sine egne venner. Du må absolutt snakke med sønnen din om det noe du er redd for ikke er greit i vennskapet, men om han selv vil beholde gutten som venn, og denne gutten ikke har en negativ innvirkning på din sønn i form av kriminelle handler ol. så er dette faktisk ikke noe du har noe med å gjøre. Og du kan ikke gå rundt å si at andre foreldre må passe seg for denne gutten, fordi han er litt fysisk av seg! Vi har ulike måter å oppføre oss på, så lenge vi ikke gjør noe som er over grensene til den andre, så er det ikke noe å gå ut på denne måten om. Det er egentlig helt hårreisende, og jeg forstår godt at du ikke får sove. 1) Få klarhet i hvordan vennskapsforhold sønnen din hadde med denne gutten 2) Aksepter at han kan velge sine egne venner 3) Ikke legg deg opp i det så lenge de ikke leder han ut på noe kriminelt eller ellers har særdeles dårlig innflytelse, som feks at de nekter han å gjøre skolearbeidet 4) Gå til alle foreldrene du har snakket med og si at du trekker det tilbake (så frem det ikke handler om noe som nevnt i punkt 3.) Gjør du dette, er jeg sikker på at nattersøvnen din vil bli bedre fremover Edit: glemte punkt 5: Si unnskyld til sønnen din og vennen hans (så fremt det ikke er noe som nevnt i punkt 3). Endret 8. juli 2016 av Evans 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 8. juli 2016 #7 Del Skrevet 8. juli 2016 Du er nesten nødt til å forklare hva det var ved denne gutten som fikk dere til å reagere. "Klengete" er ikke nok grunnlag til å forby noen kontakt med familien. Det virker på meg som om denne gutten sliter med å forme vennskap på akkurat samme måte som deres eldste sønn tidligere gjorde, men i stedet for å vise sympati, sørger du for å isolere en tenåring ved å "advare" andre foreldre mot å ha kontakt med ham. Dette fremstår veldig lite empatisk hele veien. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovedrug Skrevet 8. juli 2016 #8 Del Skrevet 8. juli 2016 Hva feiler det deg egentlig ? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #9 Del Skrevet 8. juli 2016 Sønnen din er en outsider og en merkelig gutt, han vil selvsagt knytte bond til mennesker som er like eller mer rare enn han selv. Når man skiller seg ut er det allerede vanskelig å finne venner, som du har sett selv ved at sønnen din har gått venneløs. Det er heller ikke din jobb å bestemme hvem sønnen din skal være venn med når han begynner å bli så gammel. En ting er om han presset sønnen din til å kjøpe horer og drive med narkotika, men klenging? Du syns denne gutten klenger, men har du tenkt over at kanskje sønnen din har noen merkelige/ irriterende trekk også? Kanskje foreldrene til kameraten syns sønnen din er like merkelig, men lar det gå. Du sier også at han har fått flere venner. Hvordan tror du det er å være med de felles vennene dersom han ikke får være med den som introduserte han til å begynne med? Han blir da ekskludert når de skal gjøre ting sammen som gruppe. Jeg ser ikke noen god grunn til å nekte denne gutten å se sønnen din, dette virker som en anledning for sønnen din til å skaffe seg sosial kompetanse og komme seg mer ut blant folk så han ikke blir en bitter enstøing. Sønnen din må selv utvikle en sosial dømmekraft og lære seg hvem han kan stole på og ikke. Dersom du aldri lar sønnen din lære selv, selv når andre mennesker kanskje sårer han, så vil han ikke lære. Du kan gi råd og stille ikke-fiendtlige tenkende spørsmål, men ikke press, mas eller vis at du fordømmer han eller vennene hans. Da vil du bare skyve han lenger inn i hendene på de som vil han vondt, mens distansen til deg vokser Anonymkode: deb06...93b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #10 Del Skrevet 8. juli 2016 27 minutter siden, NotNaomi skrev: Eh. Var du redd han var homofil? Du forklare så diffust. Skjønner jo ikke hva problemet er? Problemet er at denne gutten var altfor nærgående på min sønn, hvem vet hvilke hensikter han hadde med å være så klengete. Man vil ikke som forelder at sine barn skal bli presset inn i noe det ikke vil, som fort kan skje dersom denne gutten faktisk var homofil. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raiu Skrevet 9. juli 2016 #11 Del Skrevet 9. juli 2016 Har ikke helt ord. Synes dette var fælt gjort av deg TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Del Skrevet 9. juli 2016 Hva sier barnas far om det du har gjort mot barna (inkludert vennen til sønnen din), TS? Anonymkode: b624b...49c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Del Skrevet 9. juli 2016 21 minutter siden, Marie90 skrev: Du er nesten nødt til å forklare hva det var ved denne gutten som fikk dere til å reagere. "Klengete" er ikke nok grunnlag til å forby noen kontakt med familien. Det virker på meg som om denne gutten sliter med å forme vennskap på akkurat samme måte som deres eldste sønn tidligere gjorde, men i stedet for å vise sympati, sørger du for å isolere en tenåring ved å "advare" andre foreldre mot å ha kontakt med ham. Dette fremstår veldig lite empatisk hele veien. Det som fikk meg til å reagere er flere grunner. Som sagt var han veldig nærgående og intim når det kom til sønnen vår, i tillegg var han alltid overdrevet snill og hyggelig mot sønnen vår, typisk trekk når man faller for noen. Og siden de hadde så mye å gjøre med hverandre så var det ofte de dro på telttur (med noen flere venner så klart) eller hadde overnatting. Og hvem vet hva denne gutten kan finne på å gjøre mot sønnen vår når han har ham for seg selv? Det blir man selvsagt engstelig når du ser hvor nergående han er til vanlig når folk ser på. I tillegg er det vondt som mor å høre at han sier stygge ting bak vårs sønns rygg (etter de ble uvenner), så hvem vet hvilke forferdelige ting han kan si om andre. Han beviste jo at hsn ikke er til å stole på når han kan baksnakke sønnen vår som han var "så glad i". Så derfor mener jeg det var rett å advare de andre foreldrene om han, så han ikke presser deres barn eller ender opp med å si noe sårende til deres barn. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Del Skrevet 9. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sier barnas far om det du har gjort mot barna (inkludert vennen til sønnen din), TS? Anonymkode: b624b...49c Han er forstått med at det er slik vi oppdrar våre barn. Og som sagt ble vi enige i familen om at denne kameraten ikke lenger skulle nevnes eller være et tema etter at han og sønnen vår ble uvenner. Foreldrene til denne gutter har vi lite med, og mener også at de ikke har noe med hvordan vi oppdrar våre barn. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #15 Del Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er forstått med at det er slik vi oppdrar våre barn. Og som sagt ble vi enige i familen om at denne kameraten ikke lenger skulle nevnes eller være et tema etter at han og sønnen vår ble uvenner. Foreldrene til denne gutter har vi lite med, og mener også at de ikke har noe med hvordan vi oppdrar våre barn. Anonymkode: 0403f...c16 Er dere med i en sekt? Anonymkode: b624b...49c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Del Skrevet 9. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere med i en sekt? Anonymkode: b624b...49c Nei, vi er ikke i slekt på noen måte, og har fra tidligere kun hilset såvidt på foreldrene. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #17 Del Skrevet 9. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi er ikke i slekt på noen måte, og har fra tidligere kun hilset såvidt på foreldrene. Anonymkode: 0403f...c16 SEKT Anonymkode: b624b...49c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #18 Del Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: SEKT Anonymkode: b624b...49c Beklager at jeg leste feil, begynner å bli trøtt og døsig nå. Nei vi er ikke i noen sekt, verken oss eller familien til denne gutten. Håper det oppklarte saken. Anonymkode: 0403f...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #19 Del Skrevet 9. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Beklager at jeg leste feil, begynner å bli trøtt og døsig nå. Nei vi er ikke i noen sekt, verken oss eller familien til denne gutten. Håper det oppklarte saken. Anonymkode: 0403f...c16 Takk for svar! Kanskje det hadde vært bra for deg å sove nå som du er døsig, og så kan du lese flere svar her på søndag? Anonymkode: b624b...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Micki* Skrevet 9. juli 2016 #20 Del Skrevet 9. juli 2016 Det du gjør nå er å drive dem til å trasse mot deg og opponere. Ikke gjør dette til en maktkamp for du kommer til å tape uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå