Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i en svært alvorlig psykose i 2012. Jeg var så sterkt deprimert, suicidal og insomnia. Til slutt ble det tydligvis for mye for hjernen min, og jeg havnet i en psykose. Jeg sto med en kniv mot min egen mors strupe mens hun sov. Jeg var på vei til å drepe henne, og jeg hadde ingen følesler involvert i det. Jeg var fullstendig likeglad. Jeg var ikke nervøs i det hele tatt. Storebroren min våknet, og mordforsøket ble stoppet. Husker at jeg var fullstendig fjern, og halisunerte mye. 

Anonymkode: 623fa...228

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det  er skumle greier du som er AB over meg her. Endelig godt det gikk bra🌺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd psykose. Har epilepsi med en tilleggstilstand som kalles postiktal psykose ("etter anfall-psykose"), en ganske sjelden tilstand. Det går ut på at dersom jeg får et kraftig epileptisk anfall, kan jeg få en psykotisk episode etterpå. 

De gangene jeg har opplevd dette, har jeg liksom ikke "våknet" ordentlig etter anfallene. Etter et epileptisk anfall vil de fleste oppleve at de har problemer med å huske, snakke og forstå hva som har skjedd, men denne forvirringsperioden går som oftest over etter noen minutter. Når jeg får en psykotisk episode, skjer ikke dette. Jeg fortsetter å være i en slik drømme-tilstand. Psykosen går for min del i bølger av intensitet, slik at jeg kan være alt fra helt i min egen verden til nesten "normal" og skjønne at det er noe galt. Det siste er faktisk den skumleste delen.

Når psykosen er på sitt kraftigste, hører jeg lyder og stemmer som ikke eksisterer, og ser ting eller mennesker som ikke er der. Kan begynne å snakke til/prøve å kommunisere med folk som ikke er der. Kan også få slike deja vu eller jamas vu (for mye eller for lite "kjenthet"), slik at jeg f.eks kan tro jeg kjenner absolutt alle menneskene jeg ser eller har opplevd alt jeg sanser tidligere, eller motsatt ikke vite hvor jeg er eller ikke kjenne igjen folk jeg kjenner. Psykose ligner veldig på drømmer, slik at om man får et inntrykk, så blir det liksom en domino-effekt. Man tror alt handler om en selv, liksom, og alt er "tegn" på et eller annet. Jeg har f.eks opplevd å lese avisen og tro alle artiklene egentlig handler om meg. Helt sprøtt.

For meg har psykosen gått over etter 2-3 dager, etter behandling med Zyprexa (antipsykotika). 

Jeg er "frisk" i den forstand at jeg har normal bevissthet og fungerer greit i hverdagen. Men det tar lang tid å komme seg etter en psykotisk episode, både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5ced8...a2f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når psykosen er på sitt kraftigste, hører jeg lyder og stemmer som ikke eksisterer, og ser ting eller mennesker som ikke er der. Kan begynne å snakke til/prøve å kommunisere med folk som ikke er der. Kan også få slike deja vu eller jamas vu (for mye eller for lite "kjenthet"), slik at jeg f.eks kan tro jeg kjenner absolutt alle menneskene jeg ser eller har opplevd alt jeg sanser tidligere, eller motsatt ikke vite hvor jeg er eller ikke kjenne igjen folk jeg kjenner. Psykose ligner veldig på drømmer, slik at om man får et inntrykk, så blir det liksom en domino-effekt. Man tror alt handler om en selv, liksom, og alt er "tegn" på et eller annet. Jeg har f.eks opplevd å lese avisen og tro alle artiklene egentlig handler om meg. Helt sprøtt.

For meg har psykosen gått over etter 2-3 dager, etter behandling med Zyprexa (antipsykotika). 

Jeg er "frisk" i den forstand at jeg har normal bevissthet og fungerer greit i hverdagen. Men det tar lang tid å komme seg etter en psykotisk episode, både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 5ced8...a2f

Kjenner igjen noe av det du beskriver. Bla at alt er "tegn og at avisartikler er beskjeder/ handlet om meg. Opplevde veldig mye "åndelig", både fysisk og psykisk. Veldig spesiell opplevelse!

Ca hvor lang tid tar det før man er helt frisk? Jeg er veldig sliten! Går på medisin nå og er til behandling.

ts

Anonymkode: 0c3fb...350

AnonymBruker
Skrevet

Vel, føler egentlig ikke at jeg er til behandling. Har bare pratet med 3 ulike leger. Vet ikke om de kan så mye om psykose. Skal treffe en psykiater om noen dager.

ts

Anonymkode: 0c3fb...350

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og persondebatt, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

AnonymBruker
Skrevet
Den 7.7.2016 at 12.14, Vesentlig skrev:

Jeg har ikke det. Men det finnes jo mye gode bøker om den type helsetilstander. "I morgen var jeg alltid en løve" er utrolig fin synes jeg

Den boken er veldig populær. Den handler om en schizofren. Jeg har selv hatt psykoser og schizofrene perioder og syns ikke den boka er så bra. Dumt hvis alle tror at psykose handler om å se masse hallusinasjoner (løver og andre vesner i denne sammenhengen) og leve i fantasiverden (at det er dødelig å gå ned fortauskanten fordi den er for høy). Psykose kan være helt anderledes også, og kjennetegnes som oftest med ekstrem paranoia og spesiell verdensoppfattelse der man f eks tror noen er ute etter deg, at noen har forgiftet maten eller satt mikrofon i jakken din, eller bli helt opphengt på at Amerika er en konspirasjon. De fleste har ikke synshallusinasjoner men opplever lydhallusinasjoner. Selv var jeg overbevist om at jeg kunne høre andres tanker pga alle stemmene og rare kommentarene jeg hørte. Jeg hadde mange rusutløste psykoser som også ble utløst av minner. Bare et fåtall av gangene ble jeg aggressiv eller voldelig men alle gangene var jeg forberedt på å bli overfalt og kjempe tilbake igjen så jeg hadde alltid kniv på meg og ved senga. Jeg skjønner ikke i psykosen at det er hjernen min som tuller,  selvom jeg tildels kan oppfatte at det jeg tror ikke er rasjonelt i det hele tatt. 

Anonymkode: a553e...2ce

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den boken er veldig populær. Den handler om en schizofren. Jeg har selv hatt psykoser og schizofrene perioder og syns ikke den boka er så bra. Dumt hvis alle tror at psykose handler om å se masse hallusinasjoner (løver og andre vesner i denne sammenhengen) og leve i fantasiverden (at det er dødelig å gå ned fortauskanten fordi den er for høy). Psykose kan være helt anderledes også, og kjennetegnes som oftest med ekstrem paranoia og spesiell verdensoppfattelse der man f eks tror noen er ute etter deg, at noen har forgiftet maten eller satt mikrofon i jakken din, eller bli helt opphengt på at Amerika er en konspirasjon. De fleste har ikke synshallusinasjoner men opplever lydhallusinasjoner. Selv var jeg overbevist om at jeg kunne høre andres tanker pga alle stemmene og rare kommentarene jeg hørte. Jeg hadde mange rusutløste psykoser som også ble utløst av minner. Bare et fåtall av gangene ble jeg aggressiv eller voldelig men alle gangene var jeg forberedt på å bli overfalt og kjempe tilbake igjen så jeg hadde alltid kniv på meg og ved senga. Jeg skjønner ikke i psykosen at det er hjernen min som tuller,  selvom jeg tildels kan oppfatte at det jeg tror ikke er rasjonelt i det hele tatt. 

Anonymkode: a553e...2ce

Huff det var skuffende. Men det er godt du sier i fra! Jeg har også fått inntrykk av at det er svært få med typiske syns-hallusinajoner som man ser på fel. Jeg har jo aldri opplevd dette selv. Synes psyken er svært interessant da, så kan du anbefale noen bøker som gir et riktiger inntrykk? Ta tenker jeg roman o.l., ikke tung faglitteratur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...