Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som kan/ vet/ har erfart noe om psykose? Kan dere fortelle litt om det?

Anonymkode: 0c3fb...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke det. Men det finnes jo mye gode bøker om den type helsetilstander. "I morgen var jeg alltid en løve" er utrolig fin synes jeg

AnonymBruker
Skrevet

Lånte en bok med annen tittel, men den var for tung å lese.

Skrevet

Hva vil du vite? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som kan få en psykose og hva skjer med de som får det. Hvordan blir livet etterpå, blir der "vanlig" igjen? Er det lett å bli rammet på nytt dersom man har hatt det? 

Må nok få lånt meg en bok! 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags behandling får de sim rammes? Hvor lenge varer behandlingen?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som kan få en psykose og hva skjer med de som får det. Hvordan blir livet etterpå, blir der "vanlig" igjen? Er det lett å bli rammet på nytt dersom man har hatt det? 

Må nok få lånt meg en bok! 

Alle kan få en psykotisk episode. Gjerne da i forbindelse med store psykiske belastninger, langvarige depresjoner, mye stress osv. Ingen kan være sikker på at det aldri vil skje en selv.  Noen er dog mer utsatt enn andre.  

Om livet blir vanlig igjen kommer jo litt an på, mrn det er fullt mulig. Samtidig vil man jo gjerne alltids minnes den tiden og være litt redd for at det skal skje igjen. 

Uten at jeg kan si noe helt sikkert, så mener jeg det skal litt mindre til for å bli rammet på nytt når det har skjedd en gang før. 

Behandling går på både medisinering, samtaleterapi og ikke minst fokus på å dekke grunnleggende behov som søvn, hvile og ernæring. Mange har behov for skjerming, spesielt den første tiden. Derfor er ofte de som er psykotisk på skjermet avdeling i selve akuttfasen. Hvor lenge behandlingen varer er det ikke noen klar fasit på. Det kommer an på mye. 

• Liker 2
Skrevet

Går ikke å redigere innlegget, men vil legge til at en av de vanligste årsakene er rusutløst Psykose. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykose er en tilstand hvor man helt eller delvis har mistet grepet på virkeligheten. Som å drømme i våken tilstand. Det kan være alt fra å ha tanker om å bli overvåket, til å være overbevist om at man egentlig er en robot som er med i en film som ikke er virkelig. Typisk er at evnen til å tenke blir forstyrret- man kan få tankekors, tankekaos, tankeblokk.

Alle kan potensielt få en psykotisk episode, og man kan bli helt frisk igjen. Psykose kan også være en del av psykoselidelser som schizofreni, som medfører andre plager og symptomer. Dersom du ønsker å lese lettfattelig litteratur om psykose anbefaler jeg heftene fra Psyk Opp- lån de på biblioteket. I morgen var jeg alltid en løve er også kjempefin, men det finnes mye annen bra litteratur også. Feks "En dåre fri" av Beate Grimsrud. Veldig morsom og rørende. 

Anonymkode: 8e508...46a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar! Skal prøve å lese bøkene dere tipset om. 

Skrevet

Husk at psykose er noe man på ingen måte er enig om reint faglig. Mange ulike teorier om det. Den adferd vi kaller psykose oppleves også veldig ulikt fra person til person.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd psykose 3 ganger som jeg kan huske, med hovedsaklig hallusinasjoner. Jeg har "sett" spøkelser og onde ånder. Første gang jeg opplevde det var jeg overbevist om at jeg hadde kontakt med åndeverden, typ Åndenes Makt opplegg. Jeg ble innlagt, mest fordi jeg også var suizidal og utrolig depremert. Behandlingen jeg får er medisiner og samtaleterapi. Jeg er heldig og har god effekt av medisinsk behandling. 

Siste gangen jeg opplevde det var for et par år siden. Hadde da vert uten medisiner og behandling ellers i 4 år. Jeg skjønnte raskt hva som skjedde og ordnet meg behandling ganske fort. Medisinene tok psykosen raskt. Jeg skal gå på medisoner minst et år til nå før jeg får lov å prøve meg igjen uten.

Det er usikkert hva som trigger psykosen hos meg, men de tror det er pga traume jeg har opplevd som barn og voksen. 

Anonymkode: dff63...f99

• Liker 1
Gjest Lofilteret
Skrevet

Det finnes jo masse god informasjon på nettet, gjerne nyere og bedre enn ei bok. Bare å google.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd noen psykotiske mennesker på nært hold og det var litt rart å være vitne til, og kanskje litt skummelt enkelte ganger fordi dem sa så mye rart uten rot i virkeligheten. Man vet liksom ikke helt hvordan man skal reagere eller oppføre seg i frykt for at personen i noen tilfeller kan bli aggressiv.

Men har opplevd å treffe dem senere når psykosen er borte og da ser man virkelig en forskjell i adferden og at det virkelig har vært snakk om sykdom. 

Anonymkode: 9d6aa...e36

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Gothminister skrev:

Husk at psykose er noe man på ingen måte er enig om reint faglig. Mange ulike teorier om det. Den adferd vi kaller psykose oppleves også veldig ulikt fra person til person.

Det er ingen dissens om definisjonen av psykose. Derimot har man ikke ennklar oppfatning av psykosenes etiologi som generell størrelse, utover at man kjenner visse konfigurasjoner som kan utløse dem. Hva prøver du egentlig å si?

Anonymkode: bb698...ee7

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen dissens om definisjonen av psykose. Derimot har man ikke ennklar oppfatning av psykosenes etiologi som generell størrelse, utover at man kjenner visse konfigurasjoner som kan utløse dem. Hva prøver du egentlig å si?

Som sagt. Den adferd vi kaller psykose, er det på ingen måte enighet om hva er, behandling osv. Det klarer seg i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært psykotisk flere ganger (3-5, husker ikke helt), første gangen var jeg seksten. Da ba jeg faktisk selv om å bli kjørt på sykehuset, jeg skjønte vel at noe var galt. Var innlagt seks måneder, hvor lenge jeg var psykotisk husker jeg ikke. Jeg fikk antipsykotisk medisin de gangene jeg ble psykotisk. Jeg ble heldigvis ikke aggressiv mot andre, det var jeg alltid redd for. At jeg skulle bli psykotisk igjen og gjøre noe forferdelig mot noen andre. Psykosene føltes litt som en pause fra livet. Legene trodde antidepressiva var grunnen til den første psykosen, jeg tror heller det var for stort press fra en psykolog. Jeg hadde strittet imot å få hjelp lenge (depresjon, mobbing og selvskading). Psykologen brydde seg ingenting om det og maste i vei med masse spørsmål om mobbinga. Etter det, før psykosen, fikk jeg panikkanfall av alt det psykiske stresset.

Beklager hvis det ble mye her du ikke spurte om, bare å spørre hvis du vil vite mer:)

Anonymkode: 68d0f...af7

AnonymBruker
Skrevet
Den Thursday, July 07, 2016 at 10.34, AnonymBruker skrev:

Noen her som kan/ vet/ har erfart noe om psykose? Kan dere fortelle litt om det?

Hvor i landet bor du? I østfold har de noe som heter tips-teamet. De jobber med tidlig intervensjon ved psykose og informasjon. Du kan kontakte dem for spørsmål.

Anonymkode: 5ab4d...028

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Gothminister skrev:

Som sagt. Den adferd vi kaller psykose, er det på ingen måte enighet om hva er, behandling osv. Det klarer seg i denne tråden.

Psykose er ikke en adferd, men en tilstand, som kan ha ulik klinisk presentasjon, og som kan arte seg på forskjellige måter avhengig av både type psykose og hva som har forårsaket den. Det finnes imidlertid veldig definerte fellestrekk som definerer tilstanden som en psykose. Definisjonen er ikke omtvistet. Behandlingen har ikke noen standardmal kun ut fra at det foreligger en psykose, men det finnes gode retningslinjer for hvordan man håndterer et psykosegjennombrudd både medikamentelt og terapeutisk. Videre utredning bestemmer behandlingsstrategi og prognose.

Du vet ikke hva du snakker om.

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Psykose er ikke en adferd, men en tilstand, som kan ha ulik klinisk presentasjon, og som kan arte seg på forskjellige måter avhengig av både type psykose og hva som har forårsaket den. Det finnes imidlertid veldig definerte fellestrekk som definerer tilstanden som en psykose. Definisjonen er ikke omtvistet. Behandlingen har ikke noen standardmal kun ut fra at det foreligger en psykose, men det finnes gode retningslinjer for hvordan man håndterer et psykosegjennombrudd både medikamentelt og terapeutisk. Videre utredning bestemmer behandlingsstrategi og prognose.

Du vet ikke hva du snakker om.

Går ikke inn i slike debatter her på KG. Du står selv fritt til og mene det du vil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...