Gå til innhold

Jetlag

Gjest Hel

Anbefalte innlegg

Noen som har noen bra tips om hvordan gjøre jetlag lettere?

Jeg drar til USA to ganger i året og blir utrolig dårlig når jeg drar bort dit og når jeg kommer hjem. Tar meg en uke eller to for å bli helt frisk. Jeg klarer ikke spise, kaster opp og sover dårlig.

Er ikke veldig fan av å fly (spesielt alene, noe jeg gjøre hver gang) så jeg blir veldig nervøs, det hjelper sikkert ting å bli verre men det må vel være noe jeg kan gjøre for at det ikke blir så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta Melatonin, det hjelper deg å justere døgnrytmen.

Melatonin fås ikke kjøpt her i landet, men de selger det på de fleste helsekostbutikker i USA! GNC sine kan anbefales. Ikke er de dyre heller, en 5-6 USD for et glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GNC ja! :D Kjæresten min kjøper ting der hele tida så da kan jeg jo bare spørre han om han kan kjøpe det før jeg kommer over.

Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham kjøpe de på 3mg da, med mindre styrke får du neppe noen særlig virkning. :-)

Men vær obs på at dosering av Melatonin er veldig individuell. Selv bruker jeg 3-6mg (altså en eller to tabletter) en times tid før jeg skal sove, men jeg vet om andre som må ha litt mer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertha: Tar man bare en tablett før man skal legge seg etter at man har kommer frem?

Jeg skal selv fly fra vestkysten av USA til Norge om en måneds tid, og kommer til å "gå glipp av" en hel natt, så hjelp til å få døgnrytmen på rett kjøl raskt hadde vært å foretrekke (særlig siden jeg kommer hjem bare et par dager før juleaften).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjempeproblemer med jetlag. Er helt zombie de første fire dagene. Reiser tur retur Vestkysten av USA -Norge ca. tre ganger i året. Det er ni timers tidsforskjell.

Melatonin hjelper ikke spesielt for meg, men alle andre jeg kjenner skryter av produktet. Derfor anbefaler jeg deg å prøve det.

Hva som fungerer for meg er å ta Unisom innsovningstabletter når jeg skal sove. De er reseptfrie og gir meg en hel natts søvn. Da slipper jeg å våkne knallfrisk, opplagt og sulten klokken fire om morgenen!

I motsetning til alle som sier at du skal holde deg til det nye landets døgnrytme så legger jeg meg nedpå når det blir for ille. Sover ikke mer enn en time midt på dagen, men det gjør virkelig underverker.

Etter at jeg begynte med dette er problemet med jetlag blitt mye mindre.

God tur forresten!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertha: Tar man bare en tablett før man skal legge seg etter at man har kommer frem?

Som Litago sier, er det svært individuelt hvordan Melatonin virker på folk. Melatonin er et naturlig søvnhormon, som vi alle har i kroppen.

Selv bruker jeg å ta 2 tabletter (6 mg til sammen) en times tid før jeg skal sove. Dette gjør jeg hver kveld inntil jeg føler at jeg har justert meg til ny tidssone.

Melatonin er ikke farlig å ta over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...