AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #21 Skrevet 7. juli 2016 Oi! Jeg har signert en kontrakt om rom i kollektiv som jeg flytter inn i 1.8. På kontrakten står det at summen x(= 2 mndsleier) skal betales til konto xxx som gjelder for 1.8-1.9. Betyr dette at jeg betaler både husleie og depositum på samme konto, altså utleiers konto? Og det skal man ikke gjøre i følge dere? Anonymkode: 02165...544
penny_ Skrevet 7. juli 2016 #22 Skrevet 7. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi! Jeg har signert en kontrakt om rom i kollektiv som jeg flytter inn i 1.8. På kontrakten står det at summen x(= 2 mndsleier) skal betales til konto xxx som gjelder for 1.8-1.9. Betyr dette at jeg betaler både husleie og depositum på samme konto, altså utleiers konto? Og det skal man ikke gjøre i følge dere? Anonymkode: 02165...544 Summen? Hvilken sum? Og hva menes med at summen gjelder for 1.8-1.9? Det gir ingen mening. Har du gjengitt det akkurat slik det står i kontrakten? Det kan stå i kontrakten at depositum på 2 x månedsleie skal betales til depositumskonto med kontonr ***. Denne skal stå i ditt navn. Det vil si at du skal ha vært i banken eller i nettbanken og signert en avtale for opprettelse av depositumskonto. Også kan det f.eks. stå i kontrakten at husleie på ****,- betales til kontonummer *** forskuddsvis innen den første i hver måned.
tørkestativ Skrevet 7. juli 2016 Forfatter #23 Skrevet 7. juli 2016 8 timer siden, amativeReflection skrev: Siden du slettet HI aner jeg ikke hva problemet her er. Har huseier sagt han ikke ønsker å betale tilbake depositum? Isåfall hvorfor? At det er ulovlig er ikke en detalj du bør henge deg opp i. Du vil ha depositumet tilbake, at depositumskontoen han har brukt ikke er lovlig er ikke på noen måte relevant for det. Selfølgelig et det relevavnt? Det kalles leverage. Og når han oppfører seg som en idiot mot meg, er jeg ikke redd for å ta tilbake med samme mynt. Kontrakten vår gikk ut 1 juli og vi har nå flyttet ut. Huseier vil ikke betale ut depositum på 30 000. Han sier at han sannsynligvis skal gjøre det i slutten av måneden. For meg er dette en prinsippsak og i slutten på måneden er 30 dager for seint. Samboer mistet jobben og vi har nytt depositum å betale her vi bor nå. Så vi trenger dem...jeg har sendt han melding å spurt hvorfor han holder de igjen men får ikke svar
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #24 Skrevet 7. juli 2016 2 timer siden, penny_ skrev: Summen? Hvilken sum? Og hva menes med at summen gjelder for 1.8-1.9? Det gir ingen mening. Har du gjengitt det akkurat slik det står i kontrakten? Det kan stå i kontrakten at depositum på 2 x månedsleie skal betales til depositumskonto med kontonr ***. Denne skal stå i ditt navn. Det vil si at du skal ha vært i banken eller i nettbanken og signert en avtale for opprettelse av depositumskonto. Også kan det f.eks. stå i kontrakten at husleie på ****,- betales til kontonummer *** forskuddsvis innen den første i hver måned. 20.000 kr skal betales til konto xx og gjelder leie fra 1.8-.1.9. (Har ikke kontrakten for hånd så husker ikke eksakt hva som sto, men noe lignende iallefall) Leia er på 10.000. Går derfor ut ifra at de resterende 10.000 er depositum. Kontrakten nevner ikke depositum. Eksempeltall. Anonymkode: 02165...544
penny_ Skrevet 7. juli 2016 #25 Skrevet 7. juli 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: 20.000 kr skal betales til konto xx og gjelder leie fra 1.8-.1.9. (Har ikke kontrakten for hånd så husker ikke eksakt hva som sto, men noe lignende iallefall) Leia er på 10.000. Går derfor ut ifra at de resterende 10.000 er depositum. Kontrakten nevner ikke depositum. Eksempeltall. Anonymkode: 02165...544 Men det står altså ikke hva de 10 000 kronene gjelder, så da vil jeg ikke betalt det. Da blir det jo som om du betaler 20 000 i leie for august. Det er noen utleiere som heller tar 2 måneder husleie første måned, også slipper man å betale husleie i oppsigelsestiden. Hvis det er noe sånt som er på gang her, så ville jeg ikke gått med på det uansett hvor ærlig huseier virker. Jeg vet ikke en gang om det er lov å gjøre det sånn uansett om det står i kontrakten. Se paragrafen om depositum i Husleieloven: http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-5 Be huseier opprette en depositumskonto i ditt navn som du overfører depositumet til dersom han vil ha depositum. Endret 7. juli 2016 av penny_ 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #26 Skrevet 7. juli 2016 4 minutter siden, penny_ skrev: Jeg vet ikke en gang om det er lov å gjøre det sånn uansett om det står i kontrakten. Det er ikke lov å fravike husleielovens regler om depositum. Slike avtalepunkter vil derfor ikke ha noen rettsvirkning. Beløpet som blir innbetalt som et irregulært depositum, går over til å bli et ordinært pengekrav med irregulæriteten som ytelsesgrunnlag. Men alle som har hatt penger utesående, enten som privatperson eller som næringsdrivende, vet at å drive inn penger fra folk som enten ikke har evnen eller viljen til å betale er vanskelig og arbeidskrevende. Derfor vil det alltid lønne seg å ta problemet ved roten så tidlig som mulig, før uteleieren får mulighet til å bruke opp pengene og hevde insolvens/konkurs. Anonymkode: 4fd2b...9f6 4
Petra75 Skrevet 7. juli 2016 #27 Skrevet 7. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. TS kan kreve disse pengene tilbake da det er ulovlig for utleier å unnlate å sette opp en depositumskonto. Så lenge TS kan vise til bankutskrifter skal ikke dette være så vanskelig å løse, men det må nok en tredjepart inn når utleier er så vrang. Jeg synes absolutt ikke du skal gi deg, TS. Noe annet er ren idioti. Anonymkode: bdf84...7c5 Jeg er enig i at TS ikke bør gi seg, men det kan bli veldig vanskelig å kreve inn pengene. Mange har gitt opp og tatt det som en dyr lærdom til senere.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #28 Skrevet 7. juli 2016 4 minutter siden, Petra75 skrev: Jeg er enig i at TS ikke bør gi seg, men det kan bli veldig vanskelig å kreve inn pengene. Mange har gitt opp og tatt det som en dyr lærdom til senere. Er det konkursryttere og andre svindlere det er snakk om, bør man nok ikke budsjettere med å få inn beløpet i nærmeste fremtid. Ellers er det bare å skaffe et tvangsgrunnlag hos forliksrådet eller husleietvistutvalget og la namsmannen stå for innkrevingen, om ikke annet så av prinsipp. Anonymkode: 4fd2b...9f6
tørkestativ Skrevet 7. juli 2016 Forfatter #29 Skrevet 7. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det konkursryttere og andre svindlere det er snakk om, bør man nok ikke budsjettere med å få inn beløpet i nærmeste fremtid. Ellers er det bare å skaffe et tvangsgrunnlag hos forliksrådet eller husleietvistutvalget og la namsmannen stå for innkrevingen, om ikke annet så av prinsipp. Anonymkode: 4fd2b...9f6 Kommer ikke til å gi meg nei..men med tanke på at det er han selv som sitter på pengene, tenker jeg å trå litt forsiktig..
KatteLatte Skrevet 8. juli 2016 #30 Skrevet 8. juli 2016 Han har nok brukt dem opp og får ikke inn penger før i slutten av måneden...
tørkestativ Skrevet 8. juli 2016 Forfatter #31 Skrevet 8. juli 2016 15 minutter siden, KatteLatte skrev: Han har nok brukt dem opp og får ikke inn penger før i slutten av måneden... Jeg vet... useriøst så det holder. Gir han til slutten av måneden før jeg går videre me det..
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #32 Skrevet 9. juli 2016 Den 7. juli 2016 at 12.11, Petra75 skrev: Jeg er enig i at TS ikke bør gi seg, men det kan bli veldig vanskelig å kreve inn pengene. Mange har gitt opp og tatt det som en dyr lærdom til senere. Og det gjør jo nettopp at slike uredelige utleiere fortsetter med denne ulovlige praksisen. 30 000 kr er mye penger, og når loven er så klar som den er når det gjelder depositum skal det ikke være så vanskelig å få pengene. Det kan bli litt mye styr, men det faller i TS sin favør til slutt. Jeg ser nå uansett at han lover at han skal betale i slutten av måneden. Jeg er helt enig i at det er fryktelig useriøst, men jeg håper du får pengene da. Hvis ikke er det flott at du tenker å gå videre med det. Anonymkode: bdf84...7c5 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #33 Skrevet 9. juli 2016 Den 7. juli 2016 at 7.53, AnonymBruker skrev: Oi! Jeg har signert en kontrakt om rom i kollektiv som jeg flytter inn i 1.8. På kontrakten står det at summen x(= 2 mndsleier) skal betales til konto xxx som gjelder for 1.8-1.9. Betyr dette at jeg betaler både husleie og depositum på samme konto, altså utleiers konto? Og det skal man ikke gjøre i følge dere? Anonymkode: 02165...544 Jeg ville ha skrevet en mail til utleier for å få dette presisert. All kommunikasjon vedrørende kontrakt og depositum bør skje skriftlig. Dersom utleier forklarer at dette er ment som depositum skriver du at du betaler depositumet så fort dere har satt opp en depositumskonto. Utleier skal betale for å sette opp depositumskontoen (i ditt navn), men dere skal begge skrive under. På denne måten kan ikke utleier benytte seg av depositumet til privat bruk og rentene går i din favør. Det er useriøst av en utleier å ikke ta initiativ til å sette opp en depositumskonto. Jeg selv erfarte dette da jeg flyttet for meg selv for første gang og ikke hadde kjennskap til regelverket. Dette var en svært uredelig utleier, men det gikk heldigvis bra. Nå i ettertid blir jeg umiddelbart ganske skeptisk til utleiere som vil ta slike snarveier. Anonymkode: bdf84...7c5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #34 Skrevet 9. juli 2016 De gangene jeg har satt inn depositum på konto har jeg bare sagt at jeg sier opp fordi jeg ikke har penger, og at depositumspengene må dekke husleia de siste månedene. Det er den eneste måten å sikre seg på, når utleier ikke følger reglene. Anonymkode: 4971c...93b
Petra75 Skrevet 9. juli 2016 #35 Skrevet 9. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det gjør jo nettopp at slike uredelige utleiere fortsetter med denne ulovlige praksisen. 30 000 kr er mye penger, og når loven er så klar som den er når det gjelder depositum skal det ikke være så vanskelig å få pengene. Det kan bli litt mye styr, men det faller i TS sin favør til slutt. Jeg ser nå uansett at han lover at han skal betale i slutten av måneden. Jeg er helt enig i at det er fryktelig useriøst, men jeg håper du får pengene da. Hvis ikke er det flott at du tenker å gå videre med det. Anonymkode: bdf84...7c5 Jeg blir litt overrasket over at dette skal være så lett fir utleiere å gjøre jeg da, all den tid regelverket er så klart, og så tydelig annonsert i alle fora. Rart at så mange leietagere ikke har fått det med seg. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #36 Skrevet 9. juli 2016 4 timer siden, Petra75 skrev: Jeg blir litt overrasket over at dette skal være så lett fir utleiere å gjøre jeg da, all den tid regelverket er så klart, og så tydelig annonsert i alle fora. Rart at så mange leietagere ikke har fått det med seg. Mange leietakere er unge og uerfarne, og og ofte mindre opplyst om regler. I tillegg er de bare innom leiemarkedet i en begrenset periode, noe som gir stort gjennomtrekk. Mange utleiere vet å utnyttet dette, siden det er forbundet lite risiko med dette. Det skyldes at brudd på husleieloven er sivilrettslige og ikke strafferettslige. Utleier risikerer som oftes ikke annet enn å bli pålagt å følge reglene om han blir tatt. Vi har i Norge ikke tradisjon for å bruke erstatning for å disiplinere næringslivsaktører, som i USA. Men det burde være en eller annen form for konsekvens for folk som bevisst tjener penger på ulovligheter. I alle fall inndragelse av det beløpet de har tjent på sin ulovlige drift. Anonymkode: 4fd2b...9f6
Petra75 Skrevet 9. juli 2016 #37 Skrevet 9. juli 2016 Men hvor er det da informasjonen om dette stopper? Jeg var også ung og uerfaren leietager en gang for tjue år siden, men jeg fikk jo informasjon likevel. Av foreldre, fra skolen, studentorganisasjoner eller what not. I dag har man Internett, og all informasjon ligger lett tilgjengelig. Ligger det FOR lett tilgjengelig? Jeg mener ikke dette som et angrep på TS, altså, bare så det er sagt. Jeg snakker om på generell basis. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #38 Skrevet 9. juli 2016 De aller fleste unge i dag er ressursterke og opplyste, i tillegg til at de kommer fra resurssterke miljøer og vil derfor klare seg helt fint enten før eller i alle fall i etterkant hvis "ulykken" først har skjedd. Heller ikke de som skriver inn her på KG er å anse som de svakeste gruppene hva gjelder bevissthet om rettstilstanden. Det er de gruppene som ikke har noen forutsetninger for å aktivt oppsøke slik informasjon som er utsatt. Innvandrere som ikke behersker språket, unge uten nettverk, lavt utdannede, syke, fattige osv. Grupper som dette er så langt unna å kunne realisere sin rett at de nærmest er å omtale som rettsløse. Det er ikke lett å finne svar på et problem du ikke vet at du har. Rettstilstanden i dag er dessverre slik at, å ha rett er noe annet enn å få rett. Man legger ansvar for egen rett til personer og grupper som ikke er i stand til å forsvare sin rett, og dermed er de lette å utnytte. De senere år er informasjon gjort lett tilgjengelig, men det er ikke nok. Informasjonen må aktivt oppsøke folk og ikke omvendt. Blant annet bør pamfletten til kommunaldepartementet være lovpålagt standard vedlegg i alle leiekontrakter. I tillegg bør bakgrunnen for reglene også inntas som nødvendig informasjon. Bare det faktum at de fleste fortsatt tror at kravet om at depositumskontoen skal stå leierens navn er for at leieren skal få rentene understreker det. Når folk tror at dette er bakgrunnen så har de også lavere terskel for å godta at utleier omgår reglene. Den eneste løsningen er å befeste en eller annen form for straff til brudd på enkelte sivilrettslige regler. Anonymkode: 4fd2b...9f6 1
tørkestativ Skrevet 9. juli 2016 Forfatter #39 Skrevet 9. juli 2016 Det KAN være at han ikke kjenner til reglene. Han er utenlandsk og snakker ikke norsk. Men det står likevel i kontrakten (på engelsk) at det skal opprettes depositumskonto. Så med andre ord så har han faktisk brutt kontrakten. Enda en ting å eventuelt ta ham på
Rosalie Skrevet 9. juli 2016 #40 Skrevet 9. juli 2016 (endret) Edit: Feil tråd. Endret 9. juli 2016 av Rosalie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå