Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av tørkestativ
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du har vært så dum å betale inn direkte på utleiers konto, tror jeg han har brukt de opp dessverre. Jeg vet ikke hvilke lover, men jeg råder deg til å kontakte leieboerforeningen.

Anonymkode: da24f...cb9

• Liker 4
Skrevet

Sånn jeg har forstått det skal du ha pengene når oppsigelsestiden er over, og dere har gått over leiligheten samme for å se etter skader o.l.

Vet ikke hva man gjør når utleier ikke gir pengene når han skal. Men dere har vel en felles depositumskonto så du kan kontakte banken?

• Liker 2
Skrevet

Jeg mistenker at de er på hans private konto..

Skrevet
2 minutter siden, tørkestativ skrev:

Det er de nok om dere ikke opprettet en depositumskonto sammen da leieforholdet startet. Vil absolutt anbefale deg å gjøre det ved neste leieforhold. Det er ryddigere og tryggere, og utleier kan ikke bruke av pengene.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, tørkestativ skrev:

Ja, du må jo ikke gjøre det, men opprette en depositumkonto.

• Liker 2
Skrevet

Mistenker? Det må du da vite? Depositum skal stå på leier, ikke utleier. Og begge må være med og signere når depositumskontoen skal avsluttes. Har du bommet på dette må du sannsynligvis anse pengene som tapt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Depositum som ikke er opprettet på en depositumskonto i leietakers navn kalles ulovlig depositum og kan kreves tilbakebetalt umiddelbart. Dette er et rent formuerettslig pengekrav du kan kreve inn ved hjelp av namsmyndighetene hvis det går så langt.

Fyll ut og send til utleieren:

http://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bolig/leie-bolig/leietakers-krav-om-tilbakebetaling-av-ulovlig-depositum/

Anonymkode: 4fd2b...9f6

• Liker 7
Skrevet

Ok...det var første gang vi leide og var ikke klar over dette.det burde vi selfølgelig ha sjekket opp,men det er for sent i denne saken. Det er opprettet depositumskonto her vi bor nå heldigvis. Det står også i kontrakten, men den er ikke i vårt navn..? Har sendt han melding om hvorfor han holder det tilbake. Får vi ikke pengene snarest kommer vi definitivt til å gå videre me det

Skrevet

Har bare hatt depositumskonto en gang, men den stod i mitt navn men med utleier som disponent. Det kommer sikkert an på hvem som  leverer papirene (?). Men det kan du undersøke med banken. Grunnen til at det er sånn er jo for at du skal få renteinntekten. Men som noen nevner over her skal den kanskje stå på deg, da det er dine verdier. Ift ligning osv.?

AnonymBruker
Skrevet

Loven er slik at depositumskonto skal opprettes i leiers navn på sperret konto. Utleier og leier må sammen underskrive når leieforholdet starter og kontoen opprettes, og deretter når leieforholdet er over. Rentene skal tilfalle leieren. 

Anonymkode: fd43c...00a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, tørkestativ skrev:

Ok...det var første gang vi leide og var ikke klar over dette.det burde vi selfølgelig ha sjekket opp,men det er for sent i denne saken. Det er opprettet depositumskonto her vi bor nå heldigvis. Det står også i kontrakten, men den er ikke i vårt navn..? Har sendt han melding om hvorfor han holder det tilbake. Får vi ikke pengene snarest kommer vi definitivt til å gå videre me det

Det er bare studensamskipnader som har fått unntak fra reglene om at en depositumskonto skal stå i leiers navn. Ingen bank vil la dere opprette en depositumskonto i utleiers navn. En depositumskonto er noe ganske annet enn en vanlig konto, og mest sannsynlig er det en vanlig konto som er blitt opprettet om den står i utleiers navn. Dette er også ulovlig og kan kreves tilbakebetalt umiddelbart.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, tørkestativ skrev:

Vær klar over at siden dette er et ulovlig depositum, er det et ordninært pengekrav. Og ordinære pengekrav har som utgangspunkt en foreldelsesfrist på tre år. Altså tre år fra da depositumet ble innbetalt.

Har du bodd i boligen i noe år uten å vite at depositumet var ulovlig opprettet, kan fristen allerede ha gått ut når blir klar over situasjonen og krever pengene tilbakebetalt. (Dette er et hull i huelsieloven til ugunst for leietaker) 

I en slik situasjon må du se til andre regler for eventuelt å få tilbake pengene. Ikke umulig, men mer kronglete.

Så vær rask.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær klar over at siden dette er et ulovlig depositum, er det et ordninært pengekrav. Og ordinære pengekrav har som utgangspunkt en foreldelsesfrist på tre år. Altså tre år fra da depositumet ble innbetalt.

Har du bodd i boligen i noe år uten å vite at depositumet var ulovlig opprettet, kan fristen allerede ha gått ut når blir klar over situasjonen og krever pengene tilbakebetalt. (Dette er et hull i huelsieloven til ugunst for leietaker) 

I en slik situasjon må du se til andre regler for eventuelt å få tilbake pengene. Ikke umulig, men mer kronglete.

Så vær rask.

Har kun bodd der i 6 mnd heldigvis :)

Gjest coconutbeach
Skrevet
53 minutter siden, Paeonia skrev:

Har bare hatt depositumskonto en gang, men den stod i mitt navn men med utleier som disponent. Det kommer sikkert an på hvem som  leverer papirene (?). Men det kan du undersøke med banken. Grunnen til at det er sånn er jo for at du skal få renteinntekten. Men som noen nevner over her skal den kanskje stå på deg, da det er dine verdier. Ift ligning osv.?

Bare til info. Grunnen til at depositumet skal stå i leierens navn er først og fremst for å beskytte pengene mot utleierens kreditorer.

Skrevet

Ser at jeg har klart å slette hele innlegget mitt...men men... uansett lesson learned til neste gang. Nekter å miste 30 000 så får bare stå på mitt..har funnet ut hvilken bank han har konto i. Går det an å finne ut hva slags konto dette er?? 99% sikker på at det er hans private konto, men vet aldri siden depositumskontoen ikke står på oss her vi bor nå heller. Vil liksom være helt sikker å ha alt på det rene før jeg sender han melding om at det er ulovlig og at vi kommer til å ta det videre.. takk for alle svar så langt!

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Petra75 skrev:

Mistenker? Det må du da vite? Depositum skal stå på leier, ikke utleier. Og begge må være med og signere når depositumskontoen skal avsluttes. Har du bommet på dette må du sannsynligvis anse pengene som tapt. 

Nei. TS kan kreve disse pengene tilbake da det er ulovlig for utleier å unnlate å sette opp en depositumskonto. Så lenge TS kan vise til bankutskrifter skal ikke dette være så vanskelig å løse, men det må nok en tredjepart inn når utleier er så vrang. 

Jeg synes absolutt ikke du skal gi deg, TS. Noe annet er ren idioti. 

Anonymkode: bdf84...7c5

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, tørkestativ skrev:

Ser at jeg har klart å slette hele innlegget mitt...men men... uansett lesson learned til neste gang. Nekter å miste 30 000 så får bare stå på mitt..har funnet ut hvilken bank han har konto i. Går det an å finne ut hva slags konto dette er?? 99% sikker på at det er hans private konto, men vet aldri siden depositumskontoen ikke står på oss her vi bor nå heller. Vil liksom være helt sikker å ha alt på det rene før jeg sender han melding om at det er ulovlig og at vi kommer til å ta det videre.. takk for alle svar så langt!

Siden du slettet HI aner jeg ikke hva problemet her er.

Har huseier sagt han ikke ønsker å betale tilbake depositum? Isåfall hvorfor? 

At det er ulovlig er ikke en detalj du bør henge deg opp i. Du vil ha depositumet tilbake, at depositumskontoen han har brukt ikke er lovlig er ikke på noen måte relevant for det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har signert noen avtale enten fysisk i banken eller elektronisk ved hjelp av BankID, så finnes det ikke en depositumskonto. Hvis du vet hvilken bank kontoen står i, så skal du kunne logge deg på nettbanken via denne bankens nettsider, og der inne vil du se depositumskontoen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...