Bendie Skrevet 29. juni 2022 #16661 Del Skrevet 29. juni 2022 Midgard skrev (20 minutter siden): Kanskje det er en uttrykk for at de ikke var bundet fast. Når han bruker det som begrunnelse på at det tyder på at de er to, så mener jeg det. At en gjerningsmann ikke vil ha kontroll. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 29. juni 2022 #16662 Del Skrevet 29. juni 2022 Bendie skrev (1 time siden): Når han bruker det som begrunnelse på at det tyder på at de er to, så mener jeg det. At en gjerningsmann ikke vil ha kontroll. Men vk skulle ha kontroll på begge pluss jha. Han sier klart ut at han IKKE kan vurdere det som det er flere gjerningsmenn, men du kan tydeligvis det. Hva er din ekspertise? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 30. juni 2022 #16663 Del Skrevet 30. juni 2022 On 6/29/2022 at 3:23 AM, Callisto83 said: La meg gjette, "Drapene i Baneheia - to historier, en sannhet"? Beklager altså, men punktene jeg nevner er ikke hentet ut fra løse luften. Det er hva de som var satt til å jobbe med saken reagerte på. Om du tror det er en bok om vitnepsykologi så skjønner jeg at du ikke aner hva vitnepsykologi er. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 30. juni 2022 #16664 Del Skrevet 30. juni 2022 Midgard skrev (6 timer siden): Men vk skulle ha kontroll på begge pluss jha. Han sier klart ut at han IKKE kan vurdere det som det er flere gjerningsmenn, men du kan tydeligvis det. Hva er din ekspertise? Kristiansen skulle sågar, etter påstand fra Andersen, ha hatt kontroll over alle tre mens han løp rundt i Baneheia for å få dekning fra riktig mast. Dess mer jeg tenker på det, dess mindre forstår jeg hvordan Kristiansen kunne bli dømt som hovedmann. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 30. juni 2022 #16665 Del Skrevet 30. juni 2022 charactouy skrev (1 time siden): Kristiansen skulle sågar, etter påstand fra Andersen, ha hatt kontroll over alle tre mens han løp rundt i Baneheia for å få dekning fra riktig mast. Dess mer jeg tenker på det, dess mindre forstår jeg hvordan Kristiansen kunne bli dømt som hovedmann. For å motta og svare på meldinger han ikke kunne vite han skulle få. Alle tidslinjer legger til grunn at han var ved korrekt dekning i samme minutt som meldingen kom inn. (Måtte han vente f.eks 5min ville alt falt sammen) Siden han ikke viste når meldingene ville, er det direkte spooky timing. Noe for tv-norge og åndenes makt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 30. juni 2022 #16666 Del Skrevet 30. juni 2022 (endret) Jazzbazz skrev (På 29.6.2022 den 1.59): Det finnes ingen vitneobservasjoner og ingen tekniske bevis som strider mot VKs forklaring om at han var i og ved hjemmet sitt og bua i det kritiske tidsrommet da jentene ble drept i Baneheia. Callisto83 skrev (På 29.6.2022 den 2.09): Det er bare VK selv som hevder dette. Ingen andre kan bekrefte det. Når han omsider forandrer på historien sin, eller plutselig "husker" at han var i Baneheia likevel sammen med JHA, så er det fordi han vet andre har observert han og JHA, og gitt en forklaring. Kanskje aller merkeligst, er at han gir JHA et alibi klokken 19.30. Selv om ingen andre har sett JHA heller mellom klokken 18.00 og klokken 20.30. Fra et objektivt ståsted er det mye som tyder på VK tåkelegger og forklarer seg uriktig. Når man er alene, uten å legge igjen noen «spor» etter seg så kan man naturligvis ikke bevise hvor man var eller hva man gjorde. Blant annet derfor er bevisbyrden så viktig. Man skal ikke trenge å bevise sin uskyld - det er påtalemakten som må bevise skyld ut over enhver rimelig tvil. De aller fleste erkjenner at VK må ha tatt feil av tiden, men dette er altså helt normalt. Som tidligere nevnt er det lite som tyder på konstruert alibi mellom kameratene. I så fall er det jo merkelig at JHA forklarte i rundspørringen at han var hjemme helt til han dro til VK rundt klokken 20:00, uten å nevne sin påståtte joggetur, som han tidligere hadde fortalt både til sin far og VK. Dette burde jo ha vært en helt sentral detalj i det påståtte alibiet, siden det ville være rimelig å anta at minst to andre personer ville fortelle det samme dersom de ble spurt om JHAs bevegelser. I tillegg oppfattet nok de to andre kameratene som var på besøk hos VK at JHA skulle ha vært på joggetur før han kom dit. VK innså etterhvert at han måtte ha tatt feil av tiden, men det var JHA som sto for samkjøringen av klokkeslettene. Her tror jeg at kameratene i ettertid snakket om sine samtaler med politiet, og at JHA deretter valgte å «kopiere» kameratens versjon om at de møttes så tidlig som 19:30. Dette ville tross alt korte ned tidsrommet hvor JHA hadde vært alene med en halv time, og derfor være til hans egen fordel. Når dette er sagt så er jeg for øvrig åpen for at VK kan ha forsøkt å distansere seg fra Baneheia gjennom å gi uriktige opplysninger i den tidlige fasen. Hans fortid med kikking, overgrep og utagerende atferd gjorde ham nok ekstra nervøs for å vekke politiets mistanke, og for at etterforskningen kunne føre til ubehagelige avsløringer. Så det kan være helt forståelige grunner til at han ønsket å holde enhver mistanke mest mulig på avstand, også hvis vi forutsetter uskyld i Baneheia-saken. Endret 30. juni 2022 av Lord Friendzone 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 30. juni 2022 #16667 Del Skrevet 30. juni 2022 2 hours ago, charactouy said: Kristiansen skulle sågar, etter påstand fra Andersen, ha hatt kontroll over alle tre mens han løp rundt i Baneheia for å få dekning fra riktig mast. Dess mer jeg tenker på det, dess mindre forstår jeg hvordan Kristiansen kunne bli dømt som hovedmann. Ved at det ble insistert på at det var to gjerningsmenn samt at mobilbeviset ikke skulle vektlegges. Mye det samme som denne tråden oppfører seg, forøvrig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 30. juni 2022 #16668 Del Skrevet 30. juni 2022 Midgard skrev (48 minutter siden): For å motta og svare på meldinger han ikke kunne vite han skulle få. Alle tidslinjer legger til grunn at han var ved korrekt dekning i samme minutt som meldingen kom inn. (Måtte han vente f.eks 5min ville alt falt sammen) Siden han ikke viste når meldingene ville, er det direkte spooky timing. Noe for tv-norge og åndenes makt. Ja, det gir rett og slett ikke mening. nisselue skrev (23 minutter siden): Ved at det ble insistert på at det var to gjerningsmenn samt at mobilbeviset ikke skulle vektlegges. Mye det samme som denne tråden oppfører seg, forøvrig. Jeg vet det, men jeg forstår det overhodet ikke med den kunnskapen jeg nå har. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 30. juni 2022 #16669 Del Skrevet 30. juni 2022 2 hours ago, charactouy said: Jeg vet det, men jeg forstår det overhodet ikke med den kunnskapen jeg nå har. Noe av grunnen til at han ble dømt er nok mediedekningen. Det var en ekstrem vinkling i VKs disfavør. Tilsvarende ambulansesjåførsaken x 10. Den skammelige mediedekningen gjorde at retten bevist eller ubevisst senket beviskravet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 30. juni 2022 #16670 Del Skrevet 30. juni 2022 (endret) Midgard skrev (11 timer siden): Men vk skulle ha kontroll på begge pluss jha. Han sier klart ut at han IKKE kan vurdere det som det er flere gjerningsmenn, men du kan tydeligvis det. Hva er din ekspertise? Skjønte ikke helt? Jeg mener at en ikke kan si noe om antall gjerningsmenn basert på at de var 2 ofre. Forøvrig er bevisene tydelige på at det kun er JHA. Når det gjelder Rognum tenker jeg også at han heller ikke kan basere seg på en eller to gjerningsmenn ut i fra gitte kriterier. Når det gjelder funn under obduksjon kan han selvfølgelig det. Svaret mitt, som du viser til, var myntet på at Rognum baserte seg på to gjerningsmenn, ellers ville de løpe fritt Endret 30. juni 2022 av Bendie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 30. juni 2022 #16671 Del Skrevet 30. juni 2022 hraff skrev (6 timer siden): Noe av grunnen til at han ble dømt er nok mediedekningen. Det var en ekstrem vinkling i VKs disfavør. Tilsvarende ambulansesjåførsaken x 10. Den skammelige mediedekningen gjorde at retten bevist eller ubevisst senket beviskravet. Ja, pressen har et stort ansvar. Det skal sies at de ble ledet et politiet og Arne Pedersen som hevdet de var sikre på at rett gjerningsmann var tatt. Politiet bekrefter at DNA-prøvene knytter den drapssiktede 21-åringen til Baneheia-drapene. Det bekreftet kriminalsjefen i Krisiansand politidistrikt, Arne Pedersen, på en pressekonferanse torsdag ettermiddag. https://www.nrk.no/sorlandet/dna-spor-knytter-_21-aringen-til-drapene-1.318854 Allikevel skal pressen kunne stille kritiske spørsmål, og ikke forhåndsdømme. Ensidig fokus og vinkling av saken Forhåndsdømmingen har også tydeligvis påvirket , ekspertisen i retten, som nok følte et stort ansvar for at deres vitnemål ikke skulle føre til at en drapsmann slapp fri. Bente Mevåg, Rognum, og sakkyndige fra teleplan. Han var forhåndsdømt av politi, av pressen ,ekspertisen som vitnet i retten og av folket. Husker det godt selv, Jeg stusset veldig på mobilbeviset, men det ble hevdet at de hadde sikkert spor av 2 gjerningsmenn, hvem var det eller, han andre? Jeg ble altså lurt til å tro at de hadde tatt rette gjerningsmenn. Håper det blir en grundig gjennomgang av dette, og alle ledd hvor det har feilet. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
winscp Skrevet 30. juni 2022 #16672 Del Skrevet 30. juni 2022 1 hour ago, Lana01 said: Husker det godt selv, Jeg stusset veldig på mobilbeviset, men det ble hevdet at de hadde sikkert spor av 2 gjerningsmenn, hvem var det eller, han andre? Jeg ble altså lurt til å tro at de hadde tatt rette gjerningsmenn. Høres ut som at du leste uforsvarlig få krimbøker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 1. juli 2022 #16673 Del Skrevet 1. juli 2022 10 hours ago, winscp said: Høres ut som at du leste uforsvarlig få krimbøker. Det er en borgerplikt å lese krim og se på filmer om politietterforskning, slik at man er kvalifisert til å overstyre sakkyndige i en rettssak dersom man skulle havne i en jury. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 1. juli 2022 #16674 Del Skrevet 1. juli 2022 (endret) Ny episode av TV 2 sin podcast. Ikke hørt ennå, men visstnok sier Bergestuen mot slutten at årsaken til at JHA er innkalt til nye avhør i sommer er at de nyeste analysene viser enda flere DNA-treff mot ham. Endret 1. juli 2022 av Djækklåsst 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjuva Skrevet 1. juli 2022 #16675 Del Skrevet 1. juli 2022 34 minutter siden, Djækklåsst said: Ny episode av TV 2 sin podcast. Ikke hørt ennå, men visstnok sier Bergestuen mot slutten at årsaken til at JHA er innkalt til nye avhør i sommer er at de nyeste analysene viser enda flere DNA-treff mot ham. Att di finner flere treff mot han, og kun han, har jeg vært relativt sikker på hele veien. Det må kjøres ny rettsak mot JHA, så han får riktig dom, og forvaring! Samt ny sak for falsk forklaring. VK må frikjennes på alle pungt. Og tildeles erstatning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 1. juli 2022 #16676 Del Skrevet 1. juli 2022 Oslo Politiet klør seg i hode har jeg hørt. Helt åpent om hva som skjer videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 1. juli 2022 #16677 Del Skrevet 1. juli 2022 Djækklåsst skrev (4 timer siden): Ny episode av TV 2 sin podcast. Ikke hørt ennå, men visstnok sier Bergestuen mot slutten at årsaken til at JHA er innkalt til nye avhør i sommer er at de nyeste analysene viser enda flere DNA-treff mot ham. Veldig bra podcast episode. Det blir spennende og høre mer om disse siste avhørene og de nye DNA funnene, som det antydes det handler om . Vi får nok høre mer om det når de er ferdig med avhørene JHA svarer veldig dårlig for seg og klarer ikke å svare for verken DNA funn eller mobilbevis Kommer med masse svada, og det kan jeg ikke svare på , og det vet jeg ikke, Hele saken rakner for han nå. Det er tydelig hvilken veg dette går 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 1. juli 2022 #16678 Del Skrevet 1. juli 2022 Djækklåsst skrev (5 timer siden): Ny episode av TV 2 sin podcast. Ikke hørt ennå, men visstnok sier Bergestuen mot slutten at årsaken til at JHA er innkalt til nye avhør i sommer er at de nyeste analysene viser enda flere DNA-treff mot ham. Hjelpes for en ensidig podcast episode... Ikke ett eneste lite fokus på hva VK har forklart i nye avhør, som ikke samsvarer med hva han har forklart før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 1. juli 2022 #16679 Del Skrevet 1. juli 2022 Callisto83 skrev (14 minutter siden): Hjelpes for en ensidig podcast episode... Ikke ett eneste lite fokus på hva VK har forklart i nye avhør, som ikke samsvarer med hva han har forklart før. Sannheten er endisig. VK er uskyldig, JHA gjorde alt alene. VK har aldri husket særlig godt, heller ikke ting det hadde vært «fordelaktig» å kunne redegjøre for. JHA satt med ryggen til og hadde blackout, men ble likevel påstått å ha fotografisk hukommelse. Bevisene taler sitt tydelige språk. Det spiller ingen rolle hva VK husker at han ikke gjorde... for 21 år siden... 14 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 1. juli 2022 #16680 Del Skrevet 1. juli 2022 Lord Friendzone skrev (1 minutt siden): Bevisene taler sitt tydelige språk. Det spiller ingen rolle hva VK husker at han ikke gjorde... for 21 år siden... Så det var helt unødvendig av VK å stille opp i nye avhør i fjor, er det det du mener? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg