Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #481 Del Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, Djækklåsst skrev: Det siste jeg skrev i forrige innlegg var ikke myntet på deg, men en generell kommentar, da det er mange som har gitt uttrykk for at hans fortid gjør at justismordet er helt greit. Hevder ikke du gjør det. Da du skrev dette med at det blir feil å skrive «antaste», så var det meg du siterte, uten at jeg har skreve noe om det. Derfor svarte jeg på det. Mulig vi snakker forbi hverandre, men la oss nå bare si oss enige i at Viggo Kristiansens handlinger overfor jenta i 1994-1996 var forkastelige. Forkastelige? Hvis en mann hadde kledd av deg, stukket fingrene sine inn i din anus, utført oralsex på deg samt innført sin penis i din munn, er dét ordet du ville ha valgt? En forkastelig handling? Litt dumt at du/dere i din/deres iver etter å påvise justismord faller i motsattfella og bagatelliserer hva denne jenta (bl.a) har blitt utsatt for (og strevd med i ettertid). Dét et mildest talt forkastelig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 7. desember 2019 #482 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) 29 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Forkastelige? Hvis en mann hadde kledd av deg, stukket fingrene sine inn i din anus, utført oralsex på deg samt innført sin penis i din munn, er dét ordet du ville ha valgt? En forkastelig handling? Litt dumt at du/dere i din/deres iver etter å påvise justismord faller i motsattfella og bagatelliserer hva denne jenta (bl.a) har blitt utsatt for (og strevd med i ettertid). Dét et mildest talt forkastelig. Hva i all verden.. Alle er enig i at det er forkastelig/avskyelig/grusomt og fortjener svært mange år i fengsel, at han som 15 år gammel gutt forgrep seg på en yngre jente flere ganger. Ok? Det er ikke å bagatellisere hans kriminalitet, å si nei til at det er sant han har voldtatt en 6 år gammel jente. Nøyaktig hva han gjorde og hvor gammel jenten var vet jeg ikke, men han voldtok ikke jenten. Men jentene i Baneheia derimot ble overfalt og voldtatt. En voldtekt er verre handling enn å forgripe seg. Og å forgripe seg med det han har gjort er en ille nok handling til at mange kan godt mene han bør bli henrettet også. Ok? Mange mener hans handlinger som 15 åring er grunnlag nok til at han bør sitte fengslet for rovmord og voldtekt på 2 jenter selv om han ikke har gjort dette. Jeg mener ikke det. Fra boken Avhør under rettssaken for baneheia-saken, her står det om Viggos holdning til overgrepet: Endret 7. desember 2019 av Ann Mo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #483 Del Skrevet 7. desember 2019 9 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Til slutt: det står helt presist hvilke handlinger han ble dømt for i linken over. Det tar svært kort tid å lese. Ja, han ble dømt for å ha utført følgende mot en jente på 7-9 år da han selv var 15-17: kledd henne naken ved flere anledninger og minst en gang også som nevnt gnidd penisen sin mot underlivet hennes, samt brukt tunge og en finger nedentil. Tiltalepunktet som gjaldt gutten, for øvrig jentas lillebror, hvor han ble anklaget for å ha puttet penisen i munnen hans, ble han frifunnet for. Kan være litt vanskelig å lese dette ut fra dommen, det står litt mer om dette her: https://www.dagbladet.no/app/minside/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #484 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) 17 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Forkastelige? Hvis en mann hadde kledd av deg, stukket fingrene sine inn i din anus, utført oralsex på deg samt innført sin penis i din munn, er dét ordet du ville ha valgt? En forkastelig handling? Litt dumt at du/dere i din/deres iver etter å påvise justismord faller i motsattfella og bagatelliserer hva denne jenta (bl.a) har blitt utsatt for (og strevd med i ettertid). Dét et mildest talt forkastelig. Nå rettet jeg det til avskyelig, da jeg funderte over om forkastelig var for mildt beskrevet, selv om det altså betyr «noe som bør fordømmes», og det bør det i aller høyeste grad. Om du har et annet ord du heller vil bruke, så er jeg sikkert ikke uenig. Men det er da vel ingen som er spesielt uenige i at de forbrytelser Viggo Kristiansen begikk i sin ungdom var nok til at han skulle straffes betydelig for dette, på like linje med andre som begår lignende handlinger. Og mange mener straffenivået for den type handlinger er for lavt. Kristiansen omtalte det han gjorde selv som «ødelagt et liv». Jeg regner ellers med du er enig i at Baneheia-drapene var en klart mer alvorlig kriminell handling, man har vel aldri sett noe helt lignende i norsk kriminalhistorie. Det er da ikke forkastelig å påpeke dette, poenget er at det ikke er noen automatikk i at en som er i stand til det Kristiansen gjorde i ungdommen også senere er i stand til å begå knivdrap. Endret 7. desember 2019 av Djækklåsst 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 7. desember 2019 #485 Del Skrevet 7. desember 2019 37 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Forkastelige? Hvis en mann hadde kledd av deg, stukket fingrene sine inn i din anus, utført oralsex på deg samt innført sin penis i din munn, er dét ordet du ville ha valgt? En forkastelig handling? Litt dumt at du/dere i din/deres iver etter å påvise justismord faller i motsattfella og bagatelliserer hva denne jenta (bl.a) har blitt utsatt for (og strevd med i ettertid). Dét et mildest talt forkastelig. Det å kalle det en voldtekt er ikke presist det heller. Det er beskrevet hva som skjedde i dommen, som noen linket til over, men ut fra det som står der er det "seksuell omgang med barn". Så vidt jeg vet er ikke ordet "voldtekt" brukt i lovverket, så her blir det definisjoner og flisespikkeri fra alle kanter, selv om alle nok er enig at dette er veldig grovt. Jeg vet ikke hvordan noe slikt hadde blitt dømt til, i og med at han bare var 15. Uansett blir det et sidespor, og har ikke noe med Baneheia å gjøre. Om han er skyldig i "bare" det, så har han i alle fall mer enn gjort opp for seg i fengsel. Jeg tror ikke noen prøver å minimere det, men det er tross alt noe helt annet enn drapene i Baneheia, som han er dømt for... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #486 Del Skrevet 7. desember 2019 Jeg gir nesten opp. Viggo Kristiansen ble dømt for å utføre seksuelle handlinger mot en seks år gammel jente, disse sidestilles med samleie og er altså voldtekt. Ab spurte om han hadde voldtatt en seksåring, jeg gikk inn i tråden og svarte «ja», med lenke til dommen. Et minimum i en diskusjon må være å kunne skille på hva man diskuterer. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 7. desember 2019 #487 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) . Endret 7. desember 2019 av Ann Mo venter med å legge ut til personen som driver avledning er ferdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 7. desember 2019 #488 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) . Endret 7. desember 2019 av Ann Mo venter med å legge ut til personen som driver avledning er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 7. desember 2019 #489 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) . Endret 7. desember 2019 av Ann Mo venter med å legge ut til personen som driver avledning er ferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #490 Del Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, Djækklåsst skrev: Ja, han ble dømt for å ha utført følgende mot en jente på 7-9 år da han selv var 15-17: kledd henne naken ved flere anledninger og minst en gang også som nevnt gnidd penisen sin mot underlivet hennes, samt brukt tunge og en finger nedentil. Og det defineres som voldtekt. Og helt ærlig: ordbruken din? «Brukt en finger nedentil»? Å stikke fingre opp i et barns skjede, det er hva vi snakker om. Seks år gammel. Jeg begriper ikke at du ikke vil se de gjentatte overgrepene mot henne for hva det er. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mo Skrevet 7. desember 2019 #491 Del Skrevet 7. desember 2019 1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev: ... Jeg tror "Guidet Kvinne" prøver å avlede diskusjonen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #492 Del Skrevet 7. desember 2019 3 minutter siden, Ann Mo skrev: Jeg tror "Guidet Kvinne" prøver å avlede diskusjonen. Nei, det gjør jeg virkelig ikke. Jeg gikk inn i tråden og svarte kort på et enkelt spørsmål, med dokumentasjon. Jeg har ikke tatt stilling til noe som helst annet. Du må gjerne rapportere for avsporing om du vil. (iparentes: det virker ikke helt avsporing for meg, siden tidligere overgrep står sentralt her, men det får moderator avgjøre). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 7. desember 2019 #493 Del Skrevet 7. desember 2019 10 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Og det defineres som voldtekt. Og helt ærlig: ordbruken din? «Brukt en finger nedentil»? Å stikke fingre opp i et barns skjede, det er hva vi snakker om. Seks år gammel. Jeg begriper ikke at du ikke vil se de gjentatte overgrepene mot henne for hva det er. Vi får bare sitere dommen da... Vi er alle enige om dette, han har innrømmet det, men det er ikke det som diskuteres. Om han hadde blitt tatt og dømt for "bare" dette er jeg ikke sikker på om det ville blitt annet enn betinget fengsel. Det er selvfølgelig alvorlig nok, men ikke det som er trådens tema... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #494 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) 33 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Og det defineres som voldtekt. Og helt ærlig: ordbruken din? «Brukt en finger nedentil»? Å stikke fingre opp i et barns skjede, det er hva vi snakker om. Seks år gammel. Jeg begriper ikke at du ikke vil se de gjentatte overgrepene mot henne for hva det er. Jeg uttrykker meg da helt korrekt. Det står i dommen «en finger», ikke «fingre» som du skriver. Og skjeden er da vitterlig «nedentil». I dommen står det ellers ikke at jenta var seks år, men 7-9 i perioden overgrepene fant sted. Ikke at det spiller noen særlig rolle. Det er vel heller ikke konkretisert om hun var 7, 8 eller 9 da han gjorde det verste som er beskrevet. Ikke at det heller er noe spesielt formildende. Vi er vel ikke uenige om noe som helst, jeg ser akkurat hva de gjentatte overgrepene var, det er da beskrevet i dommen du la ut. Endret 7. desember 2019 av Djækklåsst 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #495 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) 55 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Jeg gir nesten opp. Viggo Kristiansen ble dømt for å utføre seksuelle handlinger mot en seks år gammel jente, disse sidestilles med samleie og er altså voldtekt. Ab spurte om han hadde voldtatt en seksåring, jeg gikk inn i tråden og svarte «ja», med lenke til dommen. Et minimum i en diskusjon må være å kunne skille på hva man diskuterer. Det er fullt mulig det rettslig sidestilles med samleie å stikke en finger opp i skjeden/gni penis mot skrittet. Det er likevel ikke feil å påpeke at det ikke dreide seg om en penetreringsvoldtekt med penis, selv om det altså er fullt mulig det ikke har betydning for hvilken lovparagraf man snakker om. Men jeg vil tro sistnevnte har høyere normalstraff, alt annet likt. For øvrig er det selvsagt helt greit at du i tråden minner alle på hvilke handlinger Kristiansen begikk i sin ungdom. Som nevnt er det nettopp slike forbrytere som kan mistenkes og noen ganger få skylden når verre forbrytelser begås, selv om de der var uskyldige. Endret 7. desember 2019 av Djækklåsst 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #496 Del Skrevet 7. desember 2019 4 minutter siden, likestilling skrev: Vi får bare sitere dommen da... Vi er alle enige om dette, han har innrømmet det, men det er ikke det som diskuteres. Om han hadde blitt tatt og dømt for "bare" dette er jeg ikke sikker på om det ville blitt annet enn betinget fengsel. Det er selvfølgelig alvorlig nok, men ikke det som er trådens tema... Jeg «diskuterer» det fordi jeg svarte på et kort spørsmål om denne jenta. For min del kan det gjerne slettes som avsporing. Når det er sagt; det er vel en del av saken dette, jf tidligere nevnte Fritz Moen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 7. desember 2019 #497 Del Skrevet 7. desember 2019 13 hours ago, kahaki said: Forklaring: Jeg mener vi burde hatt livsstidstraff i Norge. Jeg syntes ikke han bør flytte utenlands for å få et bedre liv. Jeg mener forbrytere som har brutalt drept og voldtatt små barn aldri burde se dagens lys. I mine øyne har han ingen «rett til å komme seg videre på lik linje med andre». Ved slike handlinger er du ikke «på lik linje med andre» og bør ikke være ferdig sonet så er alt tilgitt. Slike ting kan aldri forutsees Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #498 Del Skrevet 7. desember 2019 13 minutter siden, likestilling skrev: Vi får bare sitere dommen da... Merk altså at han benektet punkt IV angående gutten på det sterkeste, og han ble da også frifunnet for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2019 #499 Del Skrevet 7. desember 2019 2 minutter siden, Djækklåsst skrev: Det er fullt mulig det rettslig sidestilles med samleie å stikke en finger opp i skjeden. Det er likevel ikke feil å påpeke at det ikke dreide seg om en penetreringsvoldtekt med penis, selv om det altså er fullt mulig det ikke var betydning for hvilken lovparagraf man snakker om. Men jeg vil tro sistnevnte har høyere normalstraff, alt annet likt. Poenget er at det VK gjorde mot jenta er å regne som voldtekt. Punktum. Basert på pur nysgjerrighet siden du nevner «penetreringsvoldtekt med penis»: er det i dine øyne verre eller bedre enn penetreringsvoldtekt med en ølflaske? For en absurd diskusjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. desember 2019 #500 Del Skrevet 7. desember 2019 (endret) 13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Jeg «diskuterer» det fordi jeg svarte på et kort spørsmål om denne jenta. For min del kan det gjerne slettes som avsporing. Når det er sagt; det er vel en del av saken dette, jf tidligere nevnte Fritz Moen... Nei, det er helt klart veldig relevant for saken. Jeg vil tro politiet stusset over Andersens forklaring på tidspunktet hvor denne saken ble kjent. Det var før DNA-analysene kom. Lett å tenke at politiet tok det som en bekreftelse på at de hadde rett om drapene. Endret 7. desember 2019 av Djækklåsst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg