AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #1 Skrevet 4. juli 2016 I går kveld fikk jeg veldig vondt i underlivet etter å ha tisset, det svei og var litt vondt der og da. Svien satt en god stund etterpå og det føltes som om jeg måtte tisse. I morgest fikk jeg samme ubehag, i tillegg kom det litt rosa blod på papiret når jeg tørket meg. Jeg har i det siste hadd sex med ny partner, vi har ubeskyttet sex, jeg har nylig hadd mensen så det er det ikke. Noen ideer til hva det kan være? Anonymkode: ed0f8...606
SlemUlv Skrevet 4. juli 2016 #2 Skrevet 4. juli 2016 Høres ut som det an være urinveisinfeksjon.. dra til legen.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #3 Skrevet 4. juli 2016 6 minutter siden, kattepusen skrev: Høres ut som det an være urinveisinfeksjon.. dra til legen. Kan jeg dø av det? Anonymkode: ed0f8...606
SlemUlv Skrevet 4. juli 2016 #4 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg dø av det? Anonymkode: ed0f8...606 Nei, men du kan få nyrebekkenbetendelse, og havne på sykehuset med sterke smerter.. dra til legen!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #5 Skrevet 4. juli 2016 1 time siden, kattepusen skrev: Nei, men du kan få nyrebekkenbetendelse, og havne på sykehuset med sterke smerter.. dra til legen! Jeg kan ikke. Legen kommer til å spørre og jeg må fortelle alt, jeg må ha mamma og pappa til å bestille legetime dessuten. Er det noen medisin uten resept som hjelper?? Anonymkode: ed0f8...606
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #6 Skrevet 4. juli 2016 Hvis du ikke kan snakke om ditt sexliv med legen din, så ikke utøv det! Ring legen og få en hastetime. Du trenger ikke mor eller far for det! Anonymkode: 73b18...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #7 Skrevet 4. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke. Legen kommer til å spørre og jeg må fortelle alt, jeg må ha mamma og pappa til å bestille legetime dessuten. Er det noen medisin uten resept som hjelper?? Anonymkode: ed0f8...606 Hvor gammel er du? Du må ikke få foreldre til å bestille legetime nei. Du MÅ dra til legen. Anbefaler at du venter med sex til du ikke trenger å skjule det. Anonymkode: b27d1...893 2
SlemUlv Skrevet 4. juli 2016 #8 Skrevet 4. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke. Legen kommer til å spørre og jeg må fortelle alt, jeg må ha mamma og pappa til å bestille legetime dessuten. Er det noen medisin uten resept som hjelper?? Anonymkode: ed0f8...606 Ikke når det alt er kommet blod nei, da MÅ du ha medisiner, skrevet ut fra lege. Om ikke du får hastetime hos fastlegen, anbefaler jeg legevakten.. uansett bør du gå FORT, sånn at du kan begynne på behandling med en gang.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #9 Skrevet 4. juli 2016 Fortell foreldrene dine at du drar til legen for noe annet, sterke menssmerter etc. Dersom du har fått en kjønnssykdom så er det uhyre viktig at du får behandling asap! Samme med urinveisinfeksjon og generelt alle underlivsplager. Dersom du mot all formodning IKKE kommer deg til legen, så kan du i det minste skaffe canesten på apoteket - dersom du mistenker sopp. Anonymkode: ceb12...dde
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #10 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fortell foreldrene dine at du drar til legen for noe annet, sterke menssmerter etc. Dersom du har fått en kjønnssykdom så er det uhyre viktig at du får behandling asap! Samme med urinveisinfeksjon og generelt alle underlivsplager. Dersom du mot all formodning IKKE kommer deg til legen, så kan du i det minste skaffe canesten på apoteket - dersom du mistenker sopp. Anonymkode: ceb12...dde IKKE anbefal selvmedisinering! Canesten skal ikke brukes i tide og utide og uansett skal man til legen første gang man mistenker sopp for å se om symptomene stemmer da man ikke kjenner symptomene første gang man får det. Anonymkode: b27d1...893 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #11 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: IKKE anbefal selvmedisinering! Canesten skal ikke brukes i tide og utide og uansett skal man til legen første gang man mistenker sopp for å se om symptomene stemmer da man ikke kjenner symptomene første gang man får det. Anonymkode: b27d1...893 Jeg anbefaler absolutt ingenting, men dersom hun mistenker sopp og absolutt ikke kommer seg til legen så er canesten bedre enn ingenting. Anonymkode: ceb12...dde 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #12 Skrevet 4. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg anbefaler absolutt ingenting, men dersom hun mistenker sopp og absolutt ikke kommer seg til legen så er canesten bedre enn ingenting. Anonymkode: ceb12...dde Det er jo ikke sikkert det er sopp engang. Minner mest om UVI, å da funker canesten fint dårlig. Anonymkode: b27d1...893
SlemUlv Skrevet 4. juli 2016 #13 Skrevet 4. juli 2016 Om du er under 16 (Noe jeg håper du ikke er, siden du har hatt sex), kan du be legen om å ikke si noe til foreldre: http://barneombudet.no/dine-rettigheter/til-en-god-helse/taushetsplikt/ Etter at du er 16, har legen full taushetsplikt.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #14 Skrevet 4. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sikkert det er sopp engang. Minner mest om UVI, å da funker canesten fint dårlig. Anonymkode: b27d1...893 Hva er det du kverulerer så mye på? Stakkars jenta trenger tips i en sår situasjon, og du krangler med meg? Jeg forsøker å hjelpe på den måten jeg kan, og det er ved å nevne reseptfrie legemidler dersom sopp passer med hennes symptomer. Du hjelper ingenting ved å krangle med meg! Anonymkode: ceb12...dde
dillyduzit Skrevet 4. juli 2016 #16 Skrevet 4. juli 2016 Om det er UVI så kan jo det komme av flere årsaker, ikke bare sex. Absolutt alle får UVI en gang i livet, det er 100% normalt, og jeg tipper legen har ørten mennesker innom daglig, fordi de har uvi. Legen har også taushetsplikt, med mindre livet ditt står i fare (noe jeg virkelig ikke tror). De fleste legesentere har også nå fått internettside hvor man kan bestille time, eventuelt (hvertfall min) e-konsultasjon, hvor da legen avgjør om jeg skal komme inn og ta tester. Kan dette være en ide dersom legen din har noe samme ordning? Jeg får uvi såpass mange ganger i året at jeg snart sitter med en reseptbok full av selexid, fordi jeg klarer å sette meg ned på de kaldeste steder. Det er nok for meg. Ta deg en tur innom legen, legen sier ikke noe til foreldrene dine. 1
SlemUlv Skrevet 4. juli 2016 #17 Skrevet 4. juli 2016 http://www.digidexo.com/blQLvqLR.html Her er hva som skjer, om uvi går ubehandlet.
Lauge Skrevet 4. juli 2016 #18 Skrevet 4. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: I går kveld fikk jeg veldig vondt i underlivet etter å ha tisset, det svei og var litt vondt der og da. Svien satt en god stund etterpå og det føltes som om jeg måtte tisse. I morgest fikk jeg samme ubehag, i tillegg kom det litt rosa blod på papiret når jeg tørket meg. Jeg har i det siste hadd sex med ny partner, vi har ubeskyttet sex, jeg har nylig hadd mensen så det er det ikke. Noen ideer til hva det kan være? Anonymkode: ed0f8...606 Det kan virke som en urinveisinfeksjon, som mange andre her nevner. Det kan fås på mange måter, ikke bare via sex. Så det bør ikke være et problem å fortelle foreldrene dine at du mistenker dette og behøver legetime uten å nevne noe om en eventuell sexpartner. I mellomtiden er det beste du kan gjøre å rense systemet så godt du kan. Få i deg masse masse vann og tranebær (enten i kapselform, jusform eller annet). Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #19 Skrevet 4. juli 2016 Urinveisinfeksjon kan du like gjerne få uten å ha hatt sex som få det ut av å ha hatt sex. Selv babyer og pasienter på sykehjem får urinveisinfeksjon. Så du trenger ikke fortelle at du har hatt sex til legen. Men at du har vondt når du tisser og at du tørker blod. Urinveisinfeksjon kommer av bakterier, ofte tarmbakterier som har kommet frem til urinveiene. Ubehandlet så blir det ikke bedre av seg selv, da bakteriene må drepes med antibiotika fra legen. Blir det ikke behandlet så kan det enten bli en kronisk infeksjon i urinrøret, blæren eller gå opp over til nyrebekkenbetennelse eller i verste fall gå over til blodforgiftning. Da blir du skikkelig syk og kan faktisk dø av det, men å dø av ubehandlet urinveisinfeksjon er skjeldent i vår del av verden. De fleste går til lege og får behandling i hod tid før det utvikler seg til blodforgiftning. UVI er og noe man får hastetime til eller kan gå på legevakten med fordi det ikke er bra å gå med i dagesvis. Det gjør og vondt, noe du har erfart. En annen sak er at ubeskyttet sex ikke er lurt. At gutten presser deg synes jeg ikke du skal akseptere fordi det er du som sitter tilbake og kan bli gravid. Det vil være betydig verre å måtte gå til lege og foreldrene dine med enn en urinveisinfeksjon? Er du langt under 16 år så er det heller ikke lov etter seksuallovgivningen å ha sex mede deg. Butten/mannen kan da havne i trøbbel med politiet. Så tenk deg om og ikke la noen presse deg til sex og la deg havne i mer trøbbel enn du kan takle. Anonymkode: 875e4...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #20 Skrevet 4. juli 2016 Uansett om det er sopp eller urinveisinfeksjon, er dette helt vanlige greier å få - uten at en har hatt sex i forveien. Er du over 16, har også legen full taushetsplikt. Dine foreldre trenger ikke vite noe som helst. Anonymkode: 7a04e...7c1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå