Gå til innhold

Hvordan skape et positivt arbeismiljø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en hektisk jobb, der jeg ofte føler at vi har litt for lite tid til å ta vare på gode kollegaer. I tillegg har vi en konkurransekultur, der spesielt to av  damene er veldig opptatt av å fremheve seg selv. Den ene av damene er også veldig god på en til en kontakt, samtidig som hun ofte snakker nedsettende (VELDIG) bak ryggen på folk. 

Mange av problemene har nok bunn i at vi på avdelingen har blitt et stort overtall av kvinner. Men uansett... Hva kan man gjøre for å skape et bedre arbeidsmiljø? Der vi er rause med hverandre og jobber i lag?

Anonymkode: 9b927...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1.) Slutt å bry deg om hva andre gjør☺ Fokuser på deg selv og de andre som ikke skaper uhygge på jobb,ignorer de 2 klatremusene. Ikke bruk energi på dem,dvs ikke baksnakking dem eller irriter deg over dem,la dem seile sin egen sjø.

2.)Anerkjenn kollegaene dine (alle sammen)snakk hyggelig,gi komplimenter osv. Husk gjerne bursdagen og gratuler dem med dagen,vis interesse for dem og lytt mer enn du snakker.

3.) Vær en generelt hyggelig og blid person. Andre vil like deg og forbinde deg med noe positivt. Kan også feks prøve å få med de andre på noe hyggelig,feks grilling,lønningsposen, vin lotteri osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at å starte med å unngå å skrive sånt om hverandre i all offentlighet er et skritt i riktig retning til et bedre arbeidsmiljø. Jeg hadde ikke gitt komplimenter bare for å gi komplienter, men hva med å ha noen konkurranser eller noe? Som i pt. nr 3. 

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Jeg vil tro at å starte med å unngå å skrive sånt om hverandre i all offentlighet er et skritt i riktig retning til et bedre arbeidsmiljø. Jeg hadde ikke gitt komplimenter bare for å gi komplienter, men hva med å ha noen konkurranser eller noe? Som i pt. nr 3. 

Hun skriver som anonym, og hvis man skal unngå å skrive om det man vil ha råd om blir vel litt av meningen med dette forumet borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ti10 skrev:

Hun skriver som anonym, og hvis man skal unngå å skrive om det man vil ha råd om blir vel litt av meningen med dette forumet borte...

Ja, men vil tro det beste uansett er å ta det opp med de, men ja ja.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk på vikarene også når dere skal være inkluderende. Ikke tenk bare på dere som er fast ansatte selv om dere er en egen gruppe midt oppi det hele. Om dere har en bursdagskalender på arbeidsplassen med navn og datoer til de ansatte, så  inkluder også vikarene der på denne! Ingen som husket på min 30-års dag, for eksempel der jeg jobber. Til tross for at jeg snakket om at jeg hadde hatt selskap den helga. 

Spør også om vikarene ønsker å være med på personalmøter. Noen av dem ønsker kanskje å være med for å si sin mening, selv om  man ikke blir tildelt konkrete arbeidsoppgaver som følge av dette. Men om vikarene kan få være med på dette hvis man har muligheten, så vil nok dette føre til større lojalitet for vikarene sin del i forhold til arbeidsstedet. Da føler også vikarene seg som en del av det hele

----

Sånn generelt: Ikke baksnakk folk. Snakk sammen på personalmøter om dette. Om noen for eksempel tror at andre er gravide, så bør man ta det opp på tomannshånd med den det gjelder fremfor å baksnakke den det gjelder med andre. Husk at folk som oftest har en god hørsel.

Vær hyggelige, og gi komplementer til de andre når det er ærlige muligheter for det. 

Ros gis i plenum, og ris på tomannshånd.

Anonymkode: 24a27...307

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Si "hei, NN" (bruk gjerne fornavn) om morgenen når dere ser hverandre, og "takk for i dag", eller "nå går jeg. Vi snakkes. :) " når arbeidsdagen er ferdig.

Anonymkode: 24a27...307

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Være hyggelig og positiv. Om noen har klippet seg eller har en ny kjole:gi kompliment. Dersom noen snakker nedsettende om andre: ikke delta. Si heller noe positivt om denne personen/vis tydelig at du ikke er engasjert i å delta i denne type samtale. 

Anonymkode: 1cc42...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...