AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg ble for noen dager siden stanset av politiet i en vanlig kontroll, de sa at de stanset meg fordi de syntes jeg kjørte litt fort inn i rundkjøringen, noe som sikkert stemmer. Etter å ha sjekket førerkort, sa de at at var i orden, men da sier han også at jeg for 1,5 år siden ble stanset etter at noen ringte politiet og mente jeg hadde kjørt vinglete, jeg kan huske saken fordi jeg ble stanset, men de som stanset meg at jeg kjørte eksemplarisk, og det er bare tull at jeg hadde vinglet. Politi mannen sa at det bare stod at de hadde stanset meg etter en bekymringsmelding (saken for 1.5år siden). Så sier han noe som jeg reagerer på, han sier at jeg må kjøre mer defensivt, og om jeg får flere anmerkninger kan bli avkrevd å kjøre opp til lappen på nytt. Er det slik at de har et eget register hvor de kan skrive inn hva de ønsker uten lov og dom? Jeg bestrider sterkt at jeg kjørte vinglete for 1,5 år siden, det var det bare en innringer som hadde ment. Hvor lenge skal dette står skrevet om meg? Liker det ikke, selv om det på en måte er en bagatell. Anonymkode: be3da...2e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 3. juli 2016 #2 Del Skrevet 3. juli 2016 Det stemmer at Politiet loggfører slike småting. Det er jo ikke bra at en tilfeldig nisse skal kunne ringe inn og klage på deg uten bevis, og at dette lager bølger inn i fremtiden. Et eksempel er eldre folk som ligger i 50 i 70-sona, og blinker vilt med lysene, tuter og ringer politiet når man holder fartsgrensa og kjører forbi - rimelig sprøtt at demente pensjonister skal kunne klage slik og at Politiet tar det seriøst. Et annet tips - Politiet loggfører også hvis man selv har ringt 112 for å melde i fra, så tenk to ganger før du tar kontakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #3 Del Skrevet 6. juli 2016 Stemmer at de loggfører til internt bruk ja. Det er også vanlig at de legger frem loggen på en litt tabloid måte, for å se hvordan du reagerer. Dersom du forklarer deg på en grei måte vil de ikke gå videre med det. Anonymkode: 64c43...346 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #4 Del Skrevet 7. juli 2016 Høres tvilsomt ut juridisk. At noen ser en bil som tuller og melder fra til politiet kan f.eks. ikke dokumenteres med hvem som var sjåfør i "gjerningsøyeblikket". Bare se for deg problemet med at noen låner bort bilen sin og blir beskyldt flere år etterpå for å ha tullet i trafikken når de kanskje var bortreist i en annen del av verden Anonymkode: 8f10b...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg skulle gjerne ha visst hva Datatilsynet synes om det. Lagring av personsensitive data over tid, uten samtykke, kan umulig være "innenfor". I området her er det mye idiotkjøring: Campingbiler som holder halve fartsgrensen, fulle folk, råkjørere...jeg har ringt inn folk mange ganger. Ubehagelig om det skulle falle tilbake på meg. Anonymkode: 7a0d8...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Del Skrevet 12. juli 2016 Den 9.7.2016 at 23.06, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne ha visst hva Datatilsynet synes om det. Lagring av personsensitive data over tid, uten samtykke, kan umulig være "innenfor". I området her er det mye idiotkjøring: Campingbiler som holder halve fartsgrensen, fulle folk, råkjørere...jeg har ringt inn folk mange ganger. Ubehagelig om det skulle falle tilbake på meg. Anonymkode: 7a0d8...dff Hva datatilsynet mener om at politiet har en arbeidslogg? Det er vel et krav fra tilsynet sin side, samt at arbeidsloggen er hjemlet i politiregisterloven §10 om vaktjournal. Så det er godt innenfor og vel så det. Og det kan på ingen måte falle tilbake på deg at du har meldt om forhold som du nevnte. Dersom en person "ringer ned" politiet for å melde om ting som ikke stemmer eller er svært overdrevet, kan det få konsekvenser. Men slik som du nevner er bare bra at du ringer om og politiet setter pris på det. En arbeidslogg er intet bevis og legges kun inn i straffesaker dersom det er spesielle forhold. Loggen har heller ingenting med vandel å gjøre. Anonymkode: 61ba3...2ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Del Skrevet 12. juli 2016 Takk for det gode svaret ditt! Er den arbeidsloggen tilgjengelig for UP? Vil det kunne påvirke hvilke biler som blir tatt ut til kontroll for eksempel? (Gitt at betjent har tid til å sjekke slik) Anonymkode: 7a0d8...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 12. juli 2016 #8 Del Skrevet 12. juli 2016 Det er helt vanlig at politiet loggfører. Men det kan ikke brukes til å straffe deg på noen som helst måte. Skal noe brukes til reaksjon ovenfor deg, må det opprettes sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #9 Del Skrevet 12. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for det gode svaret ditt! Er den arbeidsloggen tilgjengelig for UP? Vil det kunne påvirke hvilke biler som blir tatt ut til kontroll for eksempel? (Gitt at betjent har tid til å sjekke slik) Anonymkode: 7a0d8...dff Loggen er tilgjengelig for alle som jobber i politiet - selv for enkelte sivilt ansatte. Ved kontroller stanses som regel "alt" av biler så lenge kontrollen holdes, så sånn sett har ikke loggen noe å si. Det som kan ha betydning er om en patrulje ønsker å ha en trafikkontroll og går i loggen for siste uke og ser om det er spesielle områder som blir nevnt. Enkelte UP patruljer bruker systemer for automatisk nummergjenkjenning. Om de har fltrert at systemet skal varsle om kjøretøy som er nevnt i loggen tidligere, kan de velge å stanse ut i fra antall meldinger tidligere. Men dette blir mer en teoretisk mulighet enn noe som brukes aktivt. Anonymkode: 61ba3...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #10 Del Skrevet 12. juli 2016 Takk for innsikten! Anonymkode: 7a0d8...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå