Gå til innhold

Ensom i sommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
27 minutter siden, Stars skrev:

Jeg hadde dratt til foreldrene mine, eller noen av søskenene mine og ordnet middag til de kom hjem fra jobb, selv om de er opptatte, så setter de vel pris på å komme hjem til dekket bord? Da får man også spist sammen, selv om de skal videre på andre aktiviteter så har dere en koselig stund sammen når dere spiser, og de slipper å stresse etter jobb for å ordne seg mat. Kanskje trenger foreldrene dine hjelp til noe? Et roterom å rydde? Hagemøbler som trenger et strøk maling?

Ellers hadde jeg gått på fjellet, tatt en grundig shining av roterom osv i huset mitt. Og så hadde jeg vurdert om det er noen jeg kunne besøke, en ny eller gammel venninne på en annen plass i landet, en kusine, besteforeldre eller lignende og kommet meg bort for en ukes tid. 

Og så kan jeg bare anbefale å finne frem strikketøyet, kan du ikke strikke, så er det bare å sette i gang å lære det. Finnes massevis av instruksjonsvideoer på netter som viser deg hvordan du gjør ting.

Takk for mange gode tips! Greia er at foreldrene mine ikke er hjemme. Enten er de på jobb (de reiser også mye gjennom jobben), eller så er de på annen reise, eller gjør ting med en sånn gjeng med jevnaldrede som de pleier å være sammen med.

Jeg har faktisk vasket alt i leiligheten som vi ikke bruker å vaske sånn regelmessig til vanlig :P Strikking er jo noe, men jeg føler liksom ikke jeg får "gjort noe fornuftig" hvis du skjønner... Føler ikke det er noe jeg kan ta meg til for å unngå å bli enda mer usosial og introvert enn jeg allerede er. 

Anonymkode: 2b6f6...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på samme måte. Jeg er i studiebyen over sommeren, så jeg har verken familie eller venner å bruke tiden på. Ikke har jeg sommerjobb heller (noe jeg i utgangspunktet ikke ville ha). Nå er det "bare" 1,5 måneder til skolestart, så jeg tror ikke man endrer seg betydelig mye av å være alene og ikke ha så mye å gjøre for en så kort periode. Akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Det er imidlertid viktig å ha noe å se frem til. Jeg gleder meg til høsten, og jeg håper at det gjelder for deg også. 

Frem til nå har jeg jobbet ganske mye med innredningen i hybelen. Jeg har også forberedt meg til høsten ved å legge inn alle eksamensoppgaver. Alle flervalgsoppgaver er lagt inn i et program og fritekstoppgaver er skrevet ut med tilhørende sensorveiledninger og lagt i en perm. Det høres kanskje ikke ut som så mye arbeid, men dette tok nesten en uke med halvdagsjobbing. Videre har jeg planer om å lese ut en fagbok som dekker en stor del av høstsemesteret. Da skal jeg sette opp faste lesetimer hver dag. Mulig jeg skal bruke lesesalen for å få litt rutine på det, men jeg får se. 

Planene mine er ikke akkurat superspennende, men jeg har hvertfall noe å fylle opp dagene med. Det gjør også slik at jeg kan ta det litt roligere til høstsemesteret og bruke mer tid på trening og sosiale aktiviteter (selv om jeg ikke er den mest sosiale personen). Akkurat nå venter jeg også på den siste eksamenskarakteren, så uansett om jeg hadde hatt venner her hadde jeg nok ikke klart å få gjort noe særlig ut av disse dager.

Håper du ikke har det altfor ille over sommeren. Jeg føler hvertfall med deg. 

Anonymkode: 2e606...412

Du høres jo nesten ut som meg! Jeg har også tenkt på å forberede litt til neste skoleår. Gleder meg kjempemye til studiene begynner igjen, men jo mer jeg gleder meg, jo saktere går jo egentlig tiden. 

Kan jeg spørre hvilken by du bor i, og hvor gammel du er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man gjør noe fornuftig når du strikker, du kan jo lage klesplagg som du eller andre kan bruke! Det er lett å komme i kontakt med andre med samme hobby, og man kan bli med i en liten gruppe som har dette felles. (Masse strikkesider på facebook, og mye inspirasjon å hente på instagram.)

Synes det er litt rart at foreldrene dine ikke ikke har tid for hele sommeren til å være sammen med deg i det hele tatt, er de virkelig så opptatte at det ikke er mulig å få til å treffes en gang eller to i uka? Har du ingen søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen interesser?Da jeg var ung og ny i Oslo gikk og syklet jeg lange turer rundt i byen og marka og ble kjent. I helger da jeg ikke dro hjem var jeg på museer og gallerier, dro på biblioteket, gikk masse på kino, av og til teater og konserter. Dro på stranda eller i parken med pledd, bok og moreller. Badeturer til øyene eller ukjente badesteder. Gikk MASSE..... Ensom kveld på hybelen - gikk minst en times tur hver kveld, og som sagt mye på kino. Gikk på platesjappene og hørte på musikk, i bokhandlene og så på bøker, kunne bruke timevis. Skrev og leste mye. Gikk på språkkurs og trening.

Etterhvert fikk jeg venner via skole og jobb, men jeg klarte meg jo før det også - satt ikke bare inne, liksom! Så selv om du ikke har rukket å få noen venner ennå, trenger du ikke å sitte inne og sture! 

Anonymkode: b552c...f32

Jo, det er jo mye jeg kan gjøre sånn på egen hånd, bare for å komme meg ut :) Men blir jeg mer "sosial" av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Stars skrev:

Klart man gjør noe fornuftig når du strikker, du kan jo lage klesplagg som du eller andre kan bruke! Det er lett å komme i kontakt med andre med samme hobby, og man kan bli med i en liten gruppe som har dette felles. (Masse strikkesider på facebook, og mye inspirasjon å hente på instagram.)

Synes det er litt rart at foreldrene dine ikke ikke har tid for hele sommeren til å være sammen med deg i det hele tatt, er de virkelig så opptatte at det ikke er mulig å få til å treffes en gang eller to i uka? Har du ingen søsken?

De har jo tid til å treffe meg et par dager en sjelden gang, men de er mye ute og farter, ja. Og det er jo egentlig positivt, istedet for å sitte hjemme og vente på at datteren skal komme på besøk. De bor et stykke unna, så flere ganger ukentlig hadde ikke vært aktuelt uansett. Og nei, jeg har ingen søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg. Jeg er 23, og skal være i studiebyen i 1,5 mnd i sommer. Jeg jobber litt da, så jeg kommer meg ut, men jeg føler meg også alene. Har et par venner som er i byen, men de er veldig opptatte. Det som er kjipest er at når alle andre drar hjem til sine gamle venner, så har jeg ingen venner på hjemstedet mitt lenger... 

Skjønner at det er vanskelig å finne på noe å fylle dagene med når det ikke trengs frivillige o.l. Men hva med å f.eks se seg om i og rundt byen du studerer i? Selv har jeg bodd i Bergen i flere år, men aldri vært på typiske turiststeder som Troldhaugen og sånt. Du kan også melde deg frivllig til festivaljobbing om det skal arrangeres noen festivaler i byen. Støtter også forslag om å besøke noen du kjenner, jeg besøkte selv en tante i en ukes tid for å komme meg bort litt. Og hva med å henge opp en lapp på butikken der du tilbyr tjenester som barnepass/klippe plen/vaske/div? 

Anonymkode: f01e4...eac

Men du føler ikke at du blir mer og mer usosial og "mindre bevisst på en sosial verden" hvis du går lenge (altså flere uker/måneder) uten å ha et sånn vanlig sosialt liv? Det er det jeg er redd for... Kan jo fint gå meg en tur i parken, på kjøpesenteret, biblioteket eller noe, men jeg er jo fortsatt alene i min egen boble, og føler ikke det kan anses som å være sosial. Hvis du skjønner hva jeg mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Har du laft ut annonse i sosialseksjonen her på forumet?

Nei? Hvordan da, mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

KG har et underforum som heter"kontakt med andre brukere". Du finner det ved å bla nedover på forsiden. Der kan du legge ut en kontaktannonse om at du leter etter venner i den byen du er i. Hvis du er heldig er det noen som svare som du kan være venn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

KG har et underforum som heter"kontakt med andre brukere". Du finner det ved å bla nedover på forsiden. Der kan du legge ut en kontaktannonse om at du leter etter venner i den byen du er i. Hvis du er heldig er det noen som svare som du kan være venn med.

Ja, det har jeg prøvd før. Ble kun kontaktet av gutter/menn som "bare ville gå en tur eller noe", og det er ikke helt min greie. Mulig jeg er negativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg prøvd før. Ble kun kontaktet av gutter/menn som "bare ville gå en tur eller noe", og det er ikke helt min greie. Mulig jeg er negativ. 

OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

OK.

Men takk for tipset, uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du høres jo nesten ut som meg! Jeg har også tenkt på å forberede litt til neste skoleår. Gleder meg kjempemye til studiene begynner igjen, men jo mer jeg gleder meg, jo saktere går jo egentlig tiden. 

Kan jeg spørre hvilken by du bor i, og hvor gammel du er? :)

Jeg er 21 år og bor i Trondheim. Hvor bor du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 21 år og bor i Trondheim. Hvor bor du da? 

Oi. Jeg bor også i Trondheim! Nesten litt skummelt :P Vært gøy om vi kunne gjort noe sammen en gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler virkelig med deg TS men er dette en av de trådene hvor trådstarter får mange gode forslag på løsninger men forkaster alle ved å skrive " Ja jeg kunne gjort det, men.." Oppfulgt av en eller annen unnskyldning/forklaring på hvert bidige forslag? Til slutt gir folk opp å hjelpe for TS har ingen videre planer om å følge opp forslagene uansett. 

Jeg mener virkelig ikke noe vondt med dette men TS, om du leser svarene du gir fortløpende til hvert forslag så så sender du signaler om at du faktisk ikke er interessert i å få hjelp og dette sier jeg i beste mening:)

Anonymkode: 74452...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen. Har en sommerjobb som jeg ikke trives med og altfor mye fritid. Familie og venner bor et stykke unna og det er for dyrt å reise hver gang jeg har fri. Har heldigvis en hund som får meg ut døra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler virkelig med deg TS men er dette en av de trådene hvor trådstarter får mange gode forslag på løsninger men forkaster alle ved å skrive " Ja jeg kunne gjort det, men.." Oppfulgt av en eller annen unnskyldning/forklaring på hvert bidige forslag? Til slutt gir folk opp å hjelpe for TS har ingen videre planer om å følge opp forslagene uansett. 

Jeg mener virkelig ikke noe vondt med dette men TS, om du leser svarene du gir fortløpende til hvert forslag så så sender du signaler om at du faktisk ikke er interessert i å få hjelp og dette sier jeg i beste mening:)

Anonymkode: 74452...56a

Jeg er interessert i å få hjelp, jo! Men ting jeg har prøvd før (feks. frivillig arbeid, spørre om noen trenger hjelp på sykehjem etc.) er det jo ikke så mye vits i å prøve igjen? Er kjempeglad for tips, men jeg har altså prøvd en del på egen hånd før jeg opprettet tråden. Ikke meningen å virke at jeg avslår alt som kommer. Jeg har tatt til meg mye av det som er skrevet. Bare så du vet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på geocaching, vet du har spurt over alt (kanskje røde kors trenger folk), gå på sosiale arrangement eller arrangerte turer, vær turist i byen din, om du bor i Trondheim så finnes jo "frivillighet i Trondheim", jobb "gratis" som miljøarbeider på sykehus/sykehjem (en dag i uken kanskje), lag din egen kokebok  :)  Gadd ikke å lese gjennom alt folk har foreslått så er sikkert en del av det samme! Mange facebook-grupper der du kan møte folk med like interesser (altså noen som liker det samme som deg) Eller bare hopp i det og spør noen du ikke har møtt på LEENGE. Eller noen du har hatt lyst å tatt kontakt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du føler ikke at du blir mer og mer usosial og "mindre bevisst på en sosial verden" hvis du går lenge (altså flere uker/måneder) uten å ha et sånn vanlig sosialt liv? Det er det jeg er redd for... Kan jo fint gå meg en tur i parken, på kjøpesenteret, biblioteket eller noe, men jeg er jo fortsatt alene i min egen boble, og føler ikke det kan anses som å være sosial. Hvis du skjønner hva jeg mener? 

Jeg skjønner at det ikke er det samme å være ute og gjøre ting alene, som med andre, men jeg føler ikke at jeg blir mer usosial av det. Jeg snakker med folk på facebook innimellom, noen på tinder, og i dag kjørte jeg meg en tur. Alene, men jeg kom meg ut og fikk gjort noe. Jeg mener at du ikke trenger å være redd for å bli mer usosial - når folk kommer tilbake, vil du vel være sosial igjen? Og hvis du ikke trives med det - la oss si du finner ut at du er introvert, dvs at sosiale ting tar energi fra deg - er det så ille da? Så lenge du trives med deg selv, er det jo greit. Føler du deg derimot usosial og har lyst på mer sosial kontakt, kan det være lurt å gjøre noe. Jeg merker at selv det å snakke om overfladiske ting med gutter jeg ikke kjenner på tinder, hjelper litt :)

Anonymkode: f01e4...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...