AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #1 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg er ei jente på 22 år, som bor og studerer i en ganske stor by. Til vanlig bruker jeg tiden min på å være i forelesninger og annet gjennom studiene, trene, gjøre skolearbeid, og ellers slappe av på hybelen. En sjelden gang møter jeg venninner over feks. en kopp kaffe eller middag. Har generelt lite venner, og de få venninnene jeg har er dessverre mye borte fra byen her i sommer. Det samme gjelder hun jeg deler leilighet med. Jeg har ikke sommerjobb (av ulike årsaker), og merker derfor at jeg er veldig ensom. Har vært sånn helt siden skolen sluttet rundt 10. juni. Det eneste jeg tar meg til om dagene er å se serier, trene, gjøre husarbeid, gå på butikken og lignende. Er en sjelden gang på besøk hos foreldrene mine, men de jobber og er ellers mye opptatt, så det blir ikke så ofte. Er litt redd for at jeg i løpet av sommeren skal være så usosial og ensom at jeg forandrer meg på noen måte som person. Slik at det feks. fortsetter til høsten også. At jeg blir for vant til å være mye alene, hvis dere skjønner. Kjenner jeg blir gal av å gå rundt på hybelen og ikke har noe "viktig" å ta meg til. Men jeg blir jo vant til det, og er redd for at det skal utvikle seg til et enda mer ensomt og kjedelig liv enn det jeg allerede har (siden jeg ikke er verdens mest sosiale sånn i utgangspunktet, heller). Har prøvd å se litt på frivillig arbeid, men nesten alt er umulig nå om sommeren siden det er "stengt" for å melde seg på noe, og ingenting ruller videre før til høsten. Merker det er vanskelig å forklare dette, men håper noen forstår hva jeg mener? Blir veldig glad hvis noen har tips til hva jeg kan ta meg til, slik at jeg ikke går inn i en ond sirkel hvor jeg utvikler meg til å bli en enda mer usosial og ensom person enn jeg allerde er. Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #2 Del Skrevet 3. juli 2016 Ingen? Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paeonia Skrevet 3. juli 2016 #3 Del Skrevet 3. juli 2016 Kjenner du noen du kan finne på noe med som du ikke kjenner så godt? Kjenner på samme følelsen selv. Er 25 og har nylig flyttet. Jobber - men vi er få ansatte og de er opptatte med sitt. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #4 Del Skrevet 3. juli 2016 Last ned tinder og dra på litt dater? Alle trenger ikke utvikle seg til forhold, men også venner Anonymkode: 5be5c...637 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #5 Del Skrevet 3. juli 2016 6 minutter siden, StudentLise skrev: Kjenner du noen du kan finne på noe med som du ikke kjenner så godt? Kjenner på samme følelsen selv. Er 25 og har nylig flyttet. Jobber - men vi er få ansatte og de er opptatte med sitt. :/ Nei, egentlig ikke... Føler ikke det er noen jeg har et sånt forhold til at jeg kan ta kontakt med dem for å spørre om vi skal treffes, uten at det blir dumt. Jeg jobber jo ikke heller, så får liksom ikke kommet meg ut av hybelen, bortsett fra hvis jeg skal på butikken eller noe Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paeonia Skrevet 3. juli 2016 #6 Del Skrevet 3. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, egentlig ikke... Føler ikke det er noen jeg har et sånt forhold til at jeg kan ta kontakt med dem for å spørre om vi skal treffes, uten at det blir dumt. Jeg jobber jo ikke heller, så får liksom ikke kommet meg ut av hybelen, bortsett fra hvis jeg skal på butikken eller noe Anonymkode: 2b6f6...ce3 Det er ikke et alternativ å høre med en arbeidsplass som er relevant til studiene dine om de trenger noe ekstra hjelp? Type praksisplass uten betaling? Kanskje ikke det som frister mest - men det kan jo resultere i jobb og er i det minste fint å ha med på cv'n senere. Også kommer du deg ut av huset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #7 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg har det på samme måte. Jeg er i studiebyen over sommeren, så jeg har verken familie eller venner å bruke tiden på. Ikke har jeg sommerjobb heller (noe jeg i utgangspunktet ikke ville ha). Nå er det "bare" 1,5 måneder til skolestart, så jeg tror ikke man endrer seg betydelig mye av å være alene og ikke ha så mye å gjøre for en så kort periode. Akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Det er imidlertid viktig å ha noe å se frem til. Jeg gleder meg til høsten, og jeg håper at det gjelder for deg også. Frem til nå har jeg jobbet ganske mye med innredningen i hybelen. Jeg har også forberedt meg til høsten ved å legge inn alle eksamensoppgaver. Alle flervalgsoppgaver er lagt inn i et program og fritekstoppgaver er skrevet ut med tilhørende sensorveiledninger og lagt i en perm. Det høres kanskje ikke ut som så mye arbeid, men dette tok nesten en uke med halvdagsjobbing. Videre har jeg planer om å lese ut en fagbok som dekker en stor del av høstsemesteret. Da skal jeg sette opp faste lesetimer hver dag. Mulig jeg skal bruke lesesalen for å få litt rutine på det, men jeg får se. Planene mine er ikke akkurat superspennende, men jeg har hvertfall noe å fylle opp dagene med. Det gjør også slik at jeg kan ta det litt roligere til høstsemesteret og bruke mer tid på trening og sosiale aktiviteter (selv om jeg ikke er den mest sosiale personen). Akkurat nå venter jeg også på den siste eksamenskarakteren, så uansett om jeg hadde hatt venner her hadde jeg nok ikke klart å få gjort noe særlig ut av disse dager. Håper du ikke har det altfor ille over sommeren. Jeg føler hvertfall med deg. Anonymkode: 2e606...412 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summers Skrevet 3. juli 2016 #8 Del Skrevet 3. juli 2016 Om du ikke har noen du kan sende melding til så meld deg inn i en vennegruppe på facebook. Har ikke prøvd denne, men her er et eksempel fra en i Trondheim. Finnes lignende i de største byene. https://www.facebook.com/groups/314532191974893/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #9 Del Skrevet 3. juli 2016 1 minutt siden, StudentLise skrev: Det er ikke et alternativ å høre med en arbeidsplass som er relevant til studiene dine om de trenger noe ekstra hjelp? Type praksisplass uten betaling? Kanskje ikke det som frister mest - men det kan jo resultere i jobb og er i det minste fint å ha med på cv'n senere. Også kommer du deg ut av huset Jeg har helt ærlig hørt rundt omkring, men det er ingen som trenger noe ekstra hjelp. Heller ikke på sånne frivillighetssentraler, der tar de ikke inn noen på møter eller kurs før til høsten. Jeg har prøvd, men ikke fått hell, dessverre Trenger absolutt å komme meg ut av huset. Eneste jeg har gjort siden torsdag er å dra to turer på butikken, ellers har jeg vært for det meste på hybelen min. Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #10 Del Skrevet 3. juli 2016 21 minutter siden, Summers skrev: Om du ikke har noen du kan sende melding til så meld deg inn i en vennegruppe på facebook. Har ikke prøvd denne, men her er et eksempel fra en i Trondheim. Finnes lignende i de største byene. https://www.facebook.com/groups/314532191974893/ Ja, det kan jeg jo prøve Men synes det er litt kleint at alle andre kan se hvem som er medlem i slike grupper. Mener ikke at det er "lavmål" å være medlem altså, men synes det er litt trist at feks. familie etc. skal se at jeg er så ensom at jeg må melde meg inn i vennegrupper på Facebook. Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summers Skrevet 3. juli 2016 #11 Del Skrevet 3. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan jeg jo prøve Men synes det er litt kleint at alle andre kan se hvem som er medlem i slike grupper. Mener ikke at det er "lavmål" å være medlem altså, men synes det er litt trist at feks. familie etc. skal se at jeg er så ensom at jeg må melde meg inn i vennegrupper på Facebook. Anonymkode: 2b6f6...ce3 Du kan sette innstillingene på Facebook slik at bare de som er med i gruppen kan se at du er medlem. Da vil jo alle som ser at du er med være i samme situasjon som deg. I tillegg tror jeg ikke det bare er ensomme som er med i en slik gruppe, det er for folk som kunne tenkt seg flere venner så jeg hadde ikke tenkt at noen var ensom bare fordi de meldte seg inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvilddd Skrevet 3. juli 2016 #12 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Endret 3. juli 2016 av Ingvilddd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #13 Del Skrevet 3. juli 2016 4 minutter siden, Summers skrev: Du kan sette innstillingene på Facebook slik at bare de som er med i gruppen kan se at du er medlem. Da vil jo alle som ser at du er med være i samme situasjon som deg. I tillegg tror jeg ikke det bare er ensomme som er med i en slik gruppe, det er for folk som kunne tenkt seg flere venner så jeg hadde ikke tenkt at noen var ensom bare fordi de meldte seg inn. Hvordan gjør jeg det? Finner ikke den innstillingen noe sted... Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #14 Del Skrevet 3. juli 2016 32 minutter siden, StudentLise skrev: Det er ikke et alternativ å høre med en arbeidsplass som er relevant til studiene dine om de trenger noe ekstra hjelp? Type praksisplass uten betaling? Kanskje ikke det som frister mest - men det kan jo resultere i jobb og er i det minste fint å ha med på cv'n senere. Også kommer du deg ut av huset Guuuud, og folk klager over at arbeidsmarkedet er trangt og vanskelig...Snakk om å bidra til å fortsette å ødelegge velferden i landet. Anonymkode: 1746c...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 3. juli 2016 #15 Del Skrevet 3. juli 2016 Hva med å høre med for eksempel en kennel i området om du kan få hjelpe til, forklar situasjonen din. Eller et gamle/ sykehjem. Det er jo mange eldre som er enda mer alene pga familie som reiser bort i sommer. Høre om det er noe mulighet for å joine Natteravner/ dagravner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #16 Del Skrevet 3. juli 2016 Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev: Hva med å høre med for eksempel en kennel i området om du kan få hjelpe til, forklar situasjonen din. Eller et gamle/ sykehjem. Det er jo mange eldre som er enda mer alene pga familie som reiser bort i sommer. Høre om det er noe mulighet for å joine Natteravner/ dagravner. Som jeg har skrevet to ganger, har jeg kontaktet flere Frivillighetssentraler, og faktisk også natteravnene (fant mange gjennom en sånn felles side). Men har fått som svar at det ikke er mulig å begynne nå i sommer, da måtte jeg ha kontaktet dem tidligere. Jeg kan få begynne fra høsten av, men da er det jo litt sent. Har også hørt på gamlehjem og sykehjem, men alle har de folkene de trenger. Anonymkode: 2b6f6...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stars Skrevet 3. juli 2016 #17 Del Skrevet 3. juli 2016 Jeg hadde dratt til foreldrene mine, eller noen av søskenene mine og ordnet middag til de kom hjem fra jobb, selv om de er opptatte, så setter de vel pris på å komme hjem til dekket bord? Da får man også spist sammen, selv om de skal videre på andre aktiviteter så har dere en koselig stund sammen når dere spiser, og de slipper å stresse etter jobb for å ordne seg mat. Kanskje trenger foreldrene dine hjelp til noe? Et roterom å rydde? Hagemøbler som trenger et strøk maling? Ellers hadde jeg gått på fjellet, tatt en grundig shining av roterom osv i huset mitt. Og så hadde jeg vurdert om det er noen jeg kunne besøke, en ny eller gammel venninne på en annen plass i landet, en kusine, besteforeldre eller lignende og kommet meg bort for en ukes tid. Og så kan jeg bare anbefale å finne frem strikketøyet, kan du ikke strikke, så er det bare å sette i gang å lære det. Finnes massevis av instruksjonsvideoer på netter som viser deg hvordan du gjør ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summers Skrevet 3. juli 2016 #18 Del Skrevet 3. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør jeg det? Finner ikke den innstillingen noe sted... Anonymkode: 2b6f6...ce3 First, click your Profile, below your Cover Photo you will see the MORE button, in the drop down is the Manage Sections link, then simply uncheck GROUPS. Remember, you will still see your groups, so go to View As to see how other people view your pages. Click the Lock (top Right), Who Can See My Stuff and View As. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #19 Del Skrevet 3. juli 2016 Har du ingen interesser?Da jeg var ung og ny i Oslo gikk og syklet jeg lange turer rundt i byen og marka og ble kjent. I helger da jeg ikke dro hjem var jeg på museer og gallerier, dro på biblioteket, gikk masse på kino, av og til teater og konserter. Dro på stranda eller i parken med pledd, bok og moreller. Badeturer til øyene eller ukjente badesteder. Gikk MASSE..... Ensom kveld på hybelen - gikk minst en times tur hver kveld, og som sagt mye på kino. Gikk på platesjappene og hørte på musikk, i bokhandlene og så på bøker, kunne bruke timevis. Skrev og leste mye. Gikk på språkkurs og trening. Etterhvert fikk jeg venner via skole og jobb, men jeg klarte meg jo før det også - satt ikke bare inne, liksom! Så selv om du ikke har rukket å få noen venner ennå, trenger du ikke å sitte inne og sture! Anonymkode: b552c...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2016 #20 Del Skrevet 3. juli 2016 Føler med deg. Jeg er 23, og skal være i studiebyen i 1,5 mnd i sommer. Jeg jobber litt da, så jeg kommer meg ut, men jeg føler meg også alene. Har et par venner som er i byen, men de er veldig opptatte. Det som er kjipest er at når alle andre drar hjem til sine gamle venner, så har jeg ingen venner på hjemstedet mitt lenger... Skjønner at det er vanskelig å finne på noe å fylle dagene med når det ikke trengs frivillige o.l. Men hva med å f.eks se seg om i og rundt byen du studerer i? Selv har jeg bodd i Bergen i flere år, men aldri vært på typiske turiststeder som Troldhaugen og sånt. Du kan også melde deg frivllig til festivaljobbing om det skal arrangeres noen festivaler i byen. Støtter også forslag om å besøke noen du kjenner, jeg besøkte selv en tante i en ukes tid for å komme meg bort litt. Og hva med å henge opp en lapp på butikken der du tilbyr tjenester som barnepass/klippe plen/vaske/div? Anonymkode: f01e4...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå