Gå til innhold

BUP overreagerte!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle de gjort? Sendt dere hjem når de mistenkte psykose? 

Hva hadde da skjedd med bup om datteren din hadde fått en alvorlig psykose og skadet noen? 

FU overreagerer!

Anonymkode: 76873...fc4

Psykose er alvorlig sinnslidelse, men normalt skal pasienten i tillegg være til fare for seg selv eller andre for å bruke tvang. Jeg kan skjønne at ts tenker at det i hvertfall må være rom for tvil og at litt mer tid i poliklinikken kunne avklart om innleggelse bak låste dører var påkrevd eller om utredning kunne fortsette poliklinisk. Blir det først innleggelse på psykosepost må de selvsagt følge sikkerhetsrutiner.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra det som fremkommer her, synes jeg BUP handlet rett. Og jeg er uenig i at en mor burde kjenne igjen en psykose hvis den var der. En mor kan stå for nære, og er ikke ofte kvalifisert til å foreta slike avveininger.

Dessuten stod det vel i HI at bup snakket med de i 30 minutter separat. Så hva datteren faktisk har sagt, og svart opp oppfølgingsspørsmål vet jo TS ikke noe om.

Anonymkode: 14568...e25

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jenta kan lide av søvnparalyse. Sjekk det ut! Slet fælt med det selv.

Anonymkode: eb009...8d2

• Liker 2
Skrevet

Dere var frivillig innlagt, BUP forklarte prosedyren med normalt 4 dagers observasjon, dere slapp ut etter et døgn da de ikke fant noe.

Høres helt rimelig ut.

Som en skrev over, om de hadde mistenkt hjernesvulst, hadde du reagert på observasjon på somatisk sykehus også?

Om psykose og tidlige tegn: https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykoser#Tidlige-tegn-på-psykose

http://tidsskriftet.no/article/2246206/

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje datteren din er litt oppmerksomhetssyk og lærte noe nyttig av denne hendelsen. Har et fosterbarn som har holdt på slik i flere år og hun lærte ihvertfall veldig mye av en tilsvarende behandling. 

Anonymkode: 9ec36...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bra at BUP tar tak og hjelper datteren din da? Tenk på alle de som aldri fikk hjelp og som ikke har noe godt liv i dag, fordi ingen tok dem seriøst. Hva synes datteren din om denne opplevelsen da?

Anonymkode: a89ef...ad1

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Betrakteren skrev:

En mor kjenner barnet sitt og ville nok skjønt at det var noe mer enn søvnvansker dersom det virkelig var en psykose.

Hvis det hadde vært sant, hvorfor hadde noen i det hele tatt kunnet utvikle psykose da? Det er jo ikke sånn at bare mennesker med dårlige foreldre får psykoser. Selv om vi er foreldre,er vi ikke utdannet helsepersonell.

• Liker 7
Gjest Lofilteret
Skrevet
2 timer siden, Sariou skrev:

Hvis det hadde vært sant, hvorfor hadde noen i det hele tatt kunnet utvikle psykose da? Det er jo ikke sånn at bare mennesker med dårlige foreldre får psykoser. Selv om vi er foreldre,er vi ikke utdannet helsepersonell.

Selvsagt kan hvem som helst få psykose, det sier jeg ingenting om. Jeg sier at en mor som lever med et barn vil merke at noe er galt.

Gjest Lofilteret
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje datteren din er litt oppmerksomhetssyk og lærte noe nyttig av denne hendelsen. Har et fosterbarn som har holdt på slik i flere år og hun lærte ihvertfall veldig mye av en tilsvarende behandling. 

Anonymkode: 9ec36...ab1

Fikk vondt i hjertet av fosterbarnet ditt. Barn er barn, de handler ikke bevisst slik for å få oppmerksomhet. De kjenner bare at de mangler noe som skulle vært der. 

Skrevet
33 minutter siden, Betrakteren skrev:

Selvsagt kan hvem som helst få psykose, det sier jeg ingenting om. Jeg sier at en mor som lever med et barn vil merke at noe er galt.

Og der tar du feil, det er hele poenget. De første tegnene på psykose er gjerne veldig vage og vanskelige å tolke om man ikke har utdannelse i å gjenkjenne dem. Det blir som å si at en mor som lever med sitt barn vil merke et veldig tidlig stadium av f.eks. svulst i hjernen. Det stemmer ikke. Ofte merker de noe valgt og litt uforklarlig, men det betyr ikke at de kan gjenkjenne det som psykose eller svulst.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hellet en gang for mye enn for lite. Var hendelsen traumatisk for datteren din?

Anonymkode: 15dca...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Bup handlet helt rett!   Du bør heller være takknemlig for at dere blir tatt på alvor!  

Anonymkode: 336d9...544

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Betrakteren skrev:

Feil.

Les noen av lenkene jeg la inn ovenfor.

De første symptomer er vage og barn kan ha vansker med å forklare hva det ser/hører/kjenner. Kanskje fremstår det som bare redsel for mye, tror den ser/hører noe, som blir avvist som normal fantasi, drømmer, eller rett og slett et litt engstelig barn som behøver mye omsorg, nærhet.

• Liker 2
Gjest Lofilteret
Skrevet
5 timer siden, Sariou skrev:

Og der tar du feil, det er hele poenget. De første tegnene på psykose er gjerne veldig vage og vanskelige å tolke om man ikke har utdannelse i å gjenkjenne dem. Det blir som å si at en mor som lever med sitt barn vil merke et veldig tidlig stadium av f.eks. svulst i hjernen. Det stemmer ikke. Ofte merker de noe valgt og litt uforklarlig, men det betyr ikke at de kan gjenkjenne det som psykose eller svulst.

2 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Feil.

Les noen av lenkene jeg la inn ovenfor.

De første symptomer er vage og barn kan ha vansker med å forklare hva det ser/hører/kjenner. Kanskje fremstår det som bare redsel for mye, tror den ser/hører noe, som blir avvist som normal fantasi, drømmer, eller rett og slett et litt engstelig barn som behøver mye omsorg, nærhet.

La meg si det sånn da: Om mor ikke er bekymret for at noe er galt er det svært sjelden en halvtimes samtale på BUP kan avdekker noe så alvorlig som psykose. Og om de får misstanke er det på sin plass med oppfølgingssamtale, ikke akutt innleggelse som kan være svært belastende i seg selv.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 11. Ingen psykisk sykdom i familien og ingen tidligere psykisk sykdom hos henne.

Hva så? Hvem som helst kan utvikle psykoser. Det er mange forskjellige årsaker til psykoser. Det er helt åpenbart at du burde overlate dette til fagfolk og ikke til din egen ukvalifiserte synsing.

• Liker 4
Skrevet
Den 7/2/2016 at 21.44, AnonymBruker skrev:

For noen dager siden hadde datteren min sin første time på bup. Hun sliter med å sove pga frykt for mørket og overaktiv fantasi. I tillegg har hun forsinket søvnfase syndrom som hun har slitt med hele livet. Fastlegen sendte oss til bup grunnet mistanke om angst som har bygget seg opp på nattestid mens hun ikke har fått sove. Bup hadde en halvtimes samtale med datter og meg hver for oss før de sendte oss på akutt ungdomspsykiatrisk avdeling med mistanke om psykose på min datter. Her ble vi låst inne uten tilgang på noe skarpt, plastposer, speil, glass, strikkepinner osv. 

Grunnen er at hun har fortalt at hun føler nærvær av spøkelser.. Hun ser ingenting, men har merket en del rare fenomener som dører som åpner seg, musikk som begynner å spille av seg selv, etc.

Enden på visa var heldigvis at vi slapp ut etter kort tids overvåkning da de ikke fant tegn til psykose, men det er jammen meg skummelt at folk man ikke kjenner kan ha så stor makt.. 

Anonymkode: 3f568...fe4

Jeg antar at siden de ikke fant noen tegn til psykose, så har de utelukket det (for øyeblikket). Da ville jeg tenkt i andre baner. Med tanke på det jeg har uthevet i innlegget ditt, så kan det være at hun sliter med f eks søvnparalyse eller noe lignende. Har det skjedd noe med henne en gang som gjør at hun har utviklet en angst for mørket? Hva som helst kan være en faktor der, et livlig mareritt, våknet opp redd, hun var alene hjemme når strømmen gikk og ble redd osv osv. Hvis det ikke er noe som helst og det blir gjort undersøkelser og de ikke gir noe svar, så kanskje din datter har en gave. Nå sporer jeg litt av og sånt, men man vet jo aldri.

Har selv barn og 2 av dem påstod at de så skygger som bevegde seg om natten, og det tredje barnet mitt påstod at dukkene hennes rørte på seg. Om det var sant eller ikke, får jeg aldri vite, men det jeg ville fram til er at barn har en livlig fantasi. 

Uansett hva det er, så håper jeg at din datter får hjelp:hug:

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Betrakteren skrev:

Det her er ikke sant. Jeg vet om mange jenter som opp igjennom årene har slitt med store depresjoner uten at foreldrene visste noe om det før de ble så dårlige at helsevesenet måtte bli koblet inn.

Det er mange diagnoser, lidelser og symptomer som en mor uten psykiatrisk utdannelse nødvendigvis plukker opp. Selv med psykiatrisk utdannelse er det ikke engang sikkert at moren vil se at "noe er galt" da hun ikke har en psykiatrisk rolle ovenfor sitt barn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Betrakteren skrev:

La meg si det sånn da: Om mor ikke er bekymret for at noe er galt er det svært sjelden en halvtimes samtale på BUP kan avdekker noe så alvorlig som psykose. Og om de får misstanke er det på sin plass med oppfølgingssamtale, ikke akutt innleggelse som kan være svært belastende i seg selv.

Å du er ganske naiv. Jeg er utdannet innen psykiatri og i tillegg har jeg fra ung også vært på andre siden av "bordet".

Jeg ble tvangsinnlagt pga selvmordstanker (og helt ærlig, antageligvis reddet fra å faktisk gjøre det om det hadde tatt lenger tid), og det var helsesøster som meldte fra, mens min mor mente jeg var et barn som bare var lat og vondt i viljen. Flott..

Anonymkode: 5e8c0...106

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bra at BUP tar tak og hjelper datteren din da? Tenk på alle de som aldri fikk hjelp og som ikke har noe godt liv i dag, fordi ingen tok dem seriøst. Hva synes datteren din om denne opplevelsen da?

Anonymkode: a89ef...ad1

Er litt rart å reagere på at de gjorde jobben sim da de mente det var noens bekymre seg for. Det er vel veldig ofte at det er motsatt, og det er jo mye verre enn noen døgn på akuttenhet med gratis mat...

Anonymkode: 5e8c0...106

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Betrakteren skrev:

Mor er jo bekymret for at noe er galt, derfor fikk hun barnet sitt henvist in the first place. Hennes bekymring gikk i retning av angst, mens BUP vurderte at det var behov for å utrede i en annen retning først.

Å se hvilken type psykiatri som foreligger kan være vanskelig, for symptomene kan ligne. Jeg har selv opplevd minst 3 venner og bekjente som ble psykotiske, og hos alle gikk det måneder før noen skjønte at den endrede oppførselen skyldtes noe så alvorlig. Den ene hadde også flere helseutdannede i omgangskretsen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...