Gå til innhold

BUP overreagerte!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen dager siden hadde datteren min sin første time på bup. Hun sliter med å sove pga frykt for mørket og overaktiv fantasi. I tillegg har hun forsinket søvnfase syndrom som hun har slitt med hele livet. Fastlegen sendte oss til bup grunnet mistanke om angst som har bygget seg opp på nattestid mens hun ikke har fått sove. Bup hadde en halvtimes samtale med datter og meg hver for oss før de sendte oss på akutt ungdomspsykiatrisk avdeling med mistanke om psykose på min datter. Her ble vi låst inne uten tilgang på noe skarpt, plastposer, speil, glass, strikkepinner osv. 

Grunnen er at hun har fortalt at hun føler nærvær av spøkelser.. Hun ser ingenting, men har merket en del rare fenomener som dører som åpner seg, musikk som begynner å spille av seg selv, etc.

Enden på visa var heldigvis at vi slapp ut etter kort tids overvåkning da de ikke fant tegn til psykose, men det er jammen meg skummelt at folk man ikke kjenner kan ha så stor makt.. 

Anonymkode: 3f568...fe4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk det er betryggende at de handlet så raskt når de mistenkte en psykose. Hvis det faktisk hadde vært snakk om noe sånt, kunne et akuttopphold reddet livet til datteren din.

Anonymkode: 715ea...562

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men så er ikke litt følelse av aktivitet i huset grunn til mistanke om psykose heller når vi kommer for å få hjelp med søvnen..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle de gjort? Sendt dere hjem når de mistenkte psykose? 

Hva hadde da skjedd med bup om datteren din hadde fått en alvorlig psykose og skadet noen? 

FU overreagerer!

Anonymkode: 76873...fc4

• Liker 17
Skrevet

Dette ser jo jeg bare på som positivt. Hva om hun hadde hatt psykose, da er det jo flott at de tok tiltak såpass fort? Når de mistenker alvorlig psykisk lidelse er det klart de tar dette seriøst. Hadde heller vært overraskende om de mistenke psykose, men slapp hun hjem likevel. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De har handlet riktig. 

Anonymkode: 9f863...ea1

• Liker 4
Skrevet

Dette liknar på vonde ånder / demonisk aktivitet. Psykose vert diverre overdiagnostisert fordi verdsleg helsevesen ikkje trur på den åndelege røyndomen rundt oss.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men så er ikke litt følelse av aktivitet i huset grunn til mistanke om psykose heller når vi kommer for å få hjelp med søvnen..

Ansatte på BUP er utdannet og profesjonelle, så de vet nok bedre enn deg om hva som er faresignaler. Skjønner det var en kjip hendelse i og med at datteren din faktisk ikke har psykose, men du skal ikke klandre BUP for å ha handlet riktig. De mistenkte noe, og fikk henne 'utredet'. Det er jobben deres.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Gammel er hun? Skjønner at du som mor reagerer, men samtidig så er det kanskje, som andre sier, bra at de reagerer.

Men likevel - " føler nærvær av spøkelser ".. Jeg vet ikke jeg. Er det ikke vanlig for unge barn å ha fantasivenner osv da? Blir noe av det samme, slik jeg ser det ..

Anonymkode: b2195...850

Skrevet

her tok de i bruk paragraf i psykisk helsevernloven om tvungen observasjon. Hvor gammel er datteren? Jeg syntes det hørtes litt drøyt ut basert på hva du oppga av opplysninger. Hadde hun fortalt at hun hørte stemmer som ba henne skade seg selv/ andre og lignende så kunne jeg forstått det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke verre enn når man blir sendt akutt på sykehuset når man mistenker noe fysisk alvorlig?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Makt og makt. Jeg regner med din datter og/eller du samtykket til innleggelse? Tvangsinnleggelse (innlegelse mot en persons vilje) er heldigvis ikke så veldig vanlig. Så mest sannsynlig kunne du tatt dattra de og dratt hjem om dere/du var helt i mot dette (men om det hadde vært lurt er en annen sak). 

Anonymkode: 6a236...b82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan det være. 

Anonymkode: 72ee3...3e6

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, Snigen skrev:

Ansatte på BUP er utdannet og profesjonelle, så de vet nok bedre enn deg om hva som er faresignaler. Skjønner det var en kjip hendelse i og med at datteren din faktisk ikke har psykose, men du skal ikke klandre BUP for å ha handlet riktig. De mistenkte noe, og fikk henne 'utredet'. Det er jobben deres.

Uten å kjenne flere detaljer enn det som kommer fram i HI er det vanskelig å si noe skråsikkert, men jeg må si at jeg skjønner TS med tanke på at BUP overreagerte. En mor kjenner barnet sitt og ville nok skjønt at det var noe mer enn søvnvansker dersom det virkelig var en psykose. Og kommentaren om at innleggelsen kunne reddet livet til barnet er vannvittig tatt ut av proposjoner. En psykose hos et barn går ikke upåaktet hen. 

I tillegg vil jeg kommentere innlegget jeg siterer med at: ja, de er utdannet, men det er slett ikke alle steder det er den rette kompetansen de ansatte sitter på. Her jeg bor er det EN psykolog, resten er sosionomer og pedagoger. Og så kommer personlig egnethet, kjemi m.m. som er viktig i forhold til hvilken kontakt og utbytte de får av en time samtale med barnet. Det er IKKE alltid slik at de vi tror er ekspertise virkelig er det - og uansett er det langtfra sikkert at deres vurdering er den rette. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil vel si barnet fremstår hallusinert når hun hører musikk som ikke er der, dører som åpner seg selv og nærvær av spøkelser. Det må da vel være bra at det blir sjekket ut? Hvis legen hadde mistenkt hjernesvulst som årsak, hadde du blitt like arg av akuttinnleggelse på somatisk sykehus? 

Anonymkode: 87b4c...2f0

• Liker 20
Skrevet
1 time siden, Gladius Veritatis skrev:

Dette liknar på vonde ånder / demonisk aktivitet. Psykose vert diverre overdiagnostisert fordi verdsleg helsevesen ikkje trur på den åndelege røyndomen rundt oss.

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, Betrakteren skrev:

Uten å kjenne flere detaljer enn det som kommer fram i HI er det vanskelig å si noe skråsikkert, men jeg må si at jeg skjønner TS med tanke på at BUP overreagerte. En mor kjenner barnet sitt og ville nok skjønt at det var noe mer enn søvnvansker dersom det virkelig var en psykose. Og kommentaren om at innleggelsen kunne reddet livet til barnet er vannvittig tatt ut av proposjoner. En psykose hos et barn går ikke upåaktet hen. 

I tillegg vil jeg kommentere innlegget jeg siterer med at: ja, de er utdannet, men det er slett ikke alle steder det er den rette kompetansen de ansatte sitter på. Her jeg bor er det EN psykolog, resten er sosionomer og pedagoger. Og så kommer personlig egnethet, kjemi m.m. som er viktig i forhold til hvilken kontakt og utbytte de får av en time samtale med barnet. Det er IKKE alltid slik at de vi tror er ekspertise virkelig er det - og uansett er det langtfra sikkert at deres vurdering er den rette. 

Jeg har selv psykose og selv om jeg bor hjemme hos min mor og hun kjenner meg slik en mor skal kjenne sitt barn, mistenkte hun ikke psykose. Skulle ønske BUP tok like tiltak hos meg når jeg først kom inn, fordi da hadde jeg fått hjelp fortere og psykosen hadde ikke utviklet seg slik den gjorde. Dessuten er ikke alle psykoser er like tydelige, dessverre. Og dette handler ikke om mer enn at de tok henne inn for observasjon, og når de mistenker noe alvorlig er det 100% korrekt å gjøre. 

Og er enig i at BUP, som alle andre mennesker kan gjøre feil og vurdere feil, men jeg synes ikke (utifra den lille infoen vi har fått) at de gjorde det. De mistenkte psykose, for god grunn synes jeg, og la henne inn for observasjon. Der fikk de funnet ut at det ikke dreiet seg om psykose, og de skrev henne ut. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 11. Ingen psykisk sykdom i familien og ingen tidligere psykisk sykdom hos henne. Hun hører ikke stemmer og hun var klar på at ting hun så var hennes egen fantasi som spilte henne et puss fordi hun var utslitt. Vi ble forespeilet en natt på observasjon og ble møtt med fire dagers innleggelse på lukket avdeling. Det vil jeg si er overtramp! 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 11. Ingen psykisk sykdom i familien og ingen tidligere psykisk sykdom hos henne. Hun hører ikke stemmer og hun var klar på at ting hun så var hennes egen fantasi som spilte henne et puss fordi hun var utslitt. Vi ble forespeilet en natt på observasjon og ble møtt med fire dagers innleggelse på lukket avdeling. Det vil jeg si er overtramp! 

Måten du sier hun beskrev symptomene på kan jeg godt forstå mistanken på psykose, og synes det er flott de gjorde noe selv om det kanskje ikke var noe du var helt enig i. Var det tvangsinnleggelse? 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...