Gå til innhold

Mest sjarmerende dialekt?


Aquarius

Anbefalte innlegg

Så kjekt å høre at flere liker min dialekt, "haugesundsk" :P

Selv vet jeg ikke hvilken dialekt som er penest, men jeg liker godt "Sunnmørsk"

Verste dialektene er Bergens og Stavanger dialekten :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, ingenting slår den nydelige Trondheims- dialekten! :wink:

Sjarmerer meg i senk!

Er også svak for trøndersk, synes den har en spesiell "stil" over seg.

Sjøl komme eg i fra Stavanger og må vel innrømma at det e ein heeerlige dialekt det og! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Tuji, vi flyttet fra Buvika utenfor Trondheim til Sunnmøre når jeg var 8 år... Snakket trøndersk da, og svor ed på å aldri skifte til Sunnmørsdialekt :ler:

Så mye for den eden... Etter 1/2 år var jeg reinspikka sunnmøring! Og det snakker jeg enda. Å e fortsatt steike tul`n :hoho:

Nå har jeg og sambo besluttet å flytte ut av Oslo om et par år for barnet sin skyld, og han foreslo Stavanger. Jeg nekter å flytte dit eller til Bergen pga dialekten :ler:

Tønsberg-området er ok, også Nord-norge. Men heeelst ikke trøndelag :ler:

Umoden, jeg?? Sometimes :ler:

Sånn de snakker i Aurland-området er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei er selv fra Troms, men liker sunnmørsdialekta og sørlandsdialekta best.

Kan ikke fordra bergensk- det bare river i ørene når de setter igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart hvordan formen på dialekten avgjør hvordan man ser på folk?

Bergensk og stavangersk "lager mye lyd" - og folk derfra oppfattes derfor som brautende. "Nordnorsk" har et klagende tonefall - og folk derfra oppfattes som sytende. Hedmarkinger snakker sakte og lavt, og oppfattes som trege..

Jeg syns trøndersk er den desidert styggeste dialekten i Norge, med finnmarksdialekten som en klar nr 2. Den minst sjarmerende er likevel Oslo-dialekt, siden den er så "uspennende" uten overraskelser. Mest sjarmerende.. klarer ikke svare på det, tror jeg. Kommer jo helt an på hvem som snakker den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæ syns alle dialektær er morsomme jæ. Sjøl prater jæ Nedre-Telemarks dialekt. Som dessverre lignær litt på Østfold i enkelte ord. Men det er stooor forskjell. Trivas med å prate sånn jæ, og har vel beholdt store deler av dialekta mi selv om jæ har bodd i Beeeerrrrrrrgen og Oslo i mange år. Men tror jæ klarerrrrr å prate litt bergensk også,- når jeg vil. Den er jo litt sjarmerende :)

Hater Oslo-vest dialekta. No offence, men den er litt vel ovenfra og ned.

Synes dialekter oppover i Telemark er kjempefine (eks. Bø, Seljord og Vinje). Skulle gjerne prata sånn sjøl :)

Dialekter fra det søde sørland er jo HELT HERLIG DA:) Tipper det er favoritten...!

Konklusjon : Dialekter er kult samme hvor du kommer fra! :D

Sommerklem til alle fra Kattepus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Må le litt av Elis innlegg. Er selv nordlening og har ikke sett på oss som sytete. Husker du når Carl I. Hagen snakket om sytete nordleninger, det var først og fremst myntet på finnmarkinger. Nuvel.....

Jeg kan jo tilføye at Oslo folk ofte blir sett på som prippete og pipete med sin dialekt.......forunderlig det der.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sjarmerende dialekt: Trønderdialekt

Mest sexy: Tøffe, staute gutter som snakker romsdalsdialekt (evt. nordmøre) (Aner ikke hvorfor jeg synes det, akkurat det har jeg undret meg over mange ganger.)

Kuleste dialekt: Gudbrandsdal-dialekt :briller:

Dette får jeg gnagsår i øra av: Stavangerdialekt (generelt Rogalandsdialekten) og Sørlandsk. Til dels Bergensk.

Selv snakker jeg en avslepen Østlandsdialekt, ikke helt Oslo Vest (jeg sier ikke kuen og hytten og sånt :roll: ) men jeg har fått høre det tusen ganger at jeg snakker "fint". Det irriterer meg litt, for det er ikke noe som heter å snakke "fint". Det er sånn jeg snakker, ferdig med det. Det ville aldri falle meg inn å si at noen snakker "stygt". Selv ikke folk fra Stavanger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sjarmerende dialekt.... vel jeg har en svakhet for nordlendinger.. Dialekten er herlig og menneskene er så åpne og vennlige.

Men Kristiansand har også en herlig dialekt, har ikke hørt den så mye, men da jeg hørte den.....hm... ikke så værst... :lol:

Da er det nok værre med min egen dialekt.. æsj.....

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nordnorsk, spesielt slik de snakker i Bodø er den fineste dialekta!

Sørlandsk er ogsp sjarmerende!

På bånn: stavanger-dialekt,forferdelig slitsomt!

Er sjøl fra Moss, og snakker "moderat" østfoldsk.

"krampeaktig riksmål", slik det snakkes i Oslo, Bærum og Asker, og av "fintfolk" i Øst-og Vestfold, er platt, stygt og patetisk.

Tanta mi kjefter ofte på min niårige kusine hvis bruker a-endelser, "sola" etc. eller, verst av alt, sier "tellefon".

"Ikke snakk som en arbeider", sier hun.

Gud,jeg får lyst til å spy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange sterke meninger om dialekter, får en følelse at det er mindreverdighetskomplekser ute å går! Jeg synes de fleste dialekter er vakre jeg! Bergensdialekten til kjæresten min var noe av det første jeg falt for hos han, mens han ble sjarmert av min Oslo-dialekt. :wink:

Har alltid bodd i Oslo men snakker nok verken utpreget vest eller østkant så vi får håpe intelligensen min ikke er nevneverdig skadet, jf tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før syntes jeg at gutter med Oslo-dialekt hørtes femi ut...det har forandra seg litt nå siden typen snakker sånn :blunke:

Selv har jeg Bodødialekt..håper å holde på den og at han ikke påvirker meg for mye :roll::wink:

Egentlig synes jeg at det er Bergensere som høres ut som at de syter litt når de prater...bare litt..ikke noe vondt ment her altså. Alle dialekter har vel, som sagt før, sin sjarm...selv om jeg foretrekker noen framfor andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Æ e nordlending æ, kossen e det med dæ?.... :D Ikke det at jeg går rundt hver dag og synger det da. Ellers er sørlandsdialekt fint. Men ikke finnmarking. Så absolutt ikke!! Sorry...... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...