Gå til innhold

For alle oss med lavkarbo-kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Linn35
Skrevet

Heia! Har lagt merke til at vi er flere her inne som enten har gått lenge på et lavakarbo-kosthold eller som nylig har lagt om livet (livet er jo i stor grad mat....også  ;))

Tenkte dette kunne være tråden for oss, der vi deler erfaringer og fremgang og tanker om hva vi vil med denne livsstilen.

Jeg la om fullstendig fra høykarbo til lavkarbo på mandag. Gått for ekstremvarianten som en kickstart, der jeg kun spiser rundt 20 karber daglig.

Er veldig spent på veiedag i morgen. Har tidligere gått på samme kosthold etter to graviditeter, og gikk ned hhv 17 kg på 4 mnd og 9 kg på  mndr. Jeg vet dette kan funke, dersom man gjør det rett ;)

Flere som har veiedag i morgen om som følger den strenge varianten?

Håper flere henger seg på her og forteller hva som er din hensikt med dette kostholdet. Ønsker du oppnå vektnedgang eller er det generelt for å bli sunnere?

AnonymBruker
Skrevet

Det tar vel en uke eller to før kroppen lærer seg å brenne fett isteden for karbo, så det er ikke sikkert du ser effekten med en gang. Er det ketose du går for? 

Anonymkode: 57da2...8da

Gjest margrit
Skrevet

Første uka går man gjerne ned en del da kroppen kvitter seg med vann(karber binder vann).

Jeg er på ketosevarianten og har vært det i tre måneder, men har tillatt meg å gå ut av ketosen forholdsvis ofte. Har gått ned 8 kg. Synes egentlig det er enklere når man kan hoppe ut innimellom, selvom det tar lengre tid. 

Skrevet

Det er imponerende. Har gått på lavkarbo litt over en måned, men ikke veid meg. Slet med lav energi og trøtthet og det var vanskelig å trimme, men har tillatt meg selv en frukt i slike tilfeller.

Er storfornøyd med å kutte ut brød og all den forferdelige ferdigmaten. Har slitt med store magesmerter på grunn av reflukssykdom i åresvis(har ikke cøliaki), og merkelig nok er jeg helt smertefri ved å gjøre det motsatte av det helsemyndighetene anbefaler. Begynner å bli overbevist om at vi har blitt ført bak lyset i 30 år av sukker og kornindustri...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i ketose nå. Første uka! Har såå lyst på brød og sjokolade. Håper det går over etterhvert. Jeg skal ned 15 kg :)  har gått ned 2kg så langt denne uka, men det er nok bare vann. Gleder meg til jeg ser ordentlige resultater :laugh: når målet er nådd, skal jeg trappe forsiktig opp på karbs, og prøve å holde meg til LK :) 

Anonymkode: 2cbae...a2a

Gjest Linn35
Skrevet

Så gøy at vi er flere som er i full gang! Så flinke dere er!! :)

Jeg er enig med deg som sier at er fint å gå litt inn og ut av ketose. Helt enig. Blir for mye pes i lengden med ketose syns jeg, trenger etter hvert pittelitt mer karbs....men som en kickstart er ketose gull - og ja, det er hva jeg går for nå de første ukene.

I begynnelsen er det mye vannvekt som går, absoutt, for karber binder vann mer enn fett....Jeg merker det allerede at jeg løper og tisser dagen lang, hehe ;)  Og jeg har hodepine og er slapp, men vet av erfaring at det gir seg.

Jupp, tar litt tid før kroppen venner seg til omleggingen, men de fleste (som i alle fall går for ketose) får ganske raske resultater i løpet av et par-tre uker. Men alt i alt tar det 6 uker før kroppen er tilvent lavkarbo-kosthold.

Skal for øvrig ned 14 denne gangen ;)

Hvor mange karbs spiser dere daglig? er det ketose eller en eller annen lavkarnovariant dere går for? følger dere et spesielt opplegg (eks atkin, skaldeman, Hexeberg etc...)? Selv tenker jeg bare LCHF....kjører på med masse fett og ekstremt lite karbs. ;) Yum...

Og ja, kjenner forresten til søtsuget....er jo på total avvenning og det er tøft. Puh...men det går også over. Snart ;)

Gjest Linn35
Skrevet

Yay! 2,3 kg ned siden mandag! Det er på kun 4 dager det!

Gjest margrit
Skrevet

15-20 karbs om dagen. Koser meg med cloetta sukkerfri melkesjokolade i helgene og spiser en atkinsbar i ny og ne. Jeg følger ikke noe spes opplegg bare passer på at jeg er i ketose, forsøker ellers at fettkilder er sunne.

Skrevet

Ketose siden forrige torsdag, ned 3 kilo! :D

Gjest Linn35
Skrevet
1 time siden, margrit skrev:

15-20 karbs om dagen. Koser meg med cloetta sukkerfri melkesjokolade i helgene og spiser en atkinsbar i ny og ne. Jeg følger ikke noe spes opplegg bare passer på at jeg er i ketose, forsøker ellers at fettkilder er sunne.

Godt å høre du og koser deg litt ekstra i helgene. Cloetta sin har jeg ikke prøvd enda, er det ikke en del karber i melkesjokoladen....? Jeg har tidligere vært hekta på cavalier sine, men det funker dårlig i ketose ;) men cavalier har en "dark" 85% variant, som er helt super. Det er mitt lørdagsgodt (uten for mye karbs). Varmer den gjerne opp og blander med litt kremfløte/meierismør og hakker i litt nøtter, nam nam....blir mye fyldigere og desto mer snadder.

Lager ellers fromasj og muffins av kokosmel. Da er helgen reddet (mtp søtbehov). Noen som har andre tips til sjokolade eller godis som funker ifht ketose?

Godt jobbet folkens, gøy å høre om hvordan det går.

Skrevet
Den 30. juni 2016 at 23.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er også i ketose nå. Første uka! Har såå lyst på brød og sjokolade. Håper det går over etterhvert. Jeg skal ned 15 kg :)  har gått ned 2kg så langt denne uka, men det er nok bare vann. Gleder meg til jeg ser ordentlige resultater :laugh: når målet er nådd, skal jeg trappe forsiktig opp på karbs, og prøve å holde meg til LK :) 

Anonymkode: 2cbae...a2a

Det her er forresten meg. Vet ikke hvorfor jeg ble anonym :klo: 

8 timer siden, Linn35 skrev:

Yay! 2,3 kg ned siden mandag! Det er på kun 4 dager det!

1 time siden, anneira skrev:

Ketose siden forrige torsdag, ned 3 kilo! :D

Kjempebra :tommelopp: deilig å se at det går nedover, ikke sant? :laugh:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også slengt meg på Lavkarbo-opplegget. Jeg har spist lavkarbo i 1,5 uke og føler meg bedre. Jeg har aldri fått påvist noe slags allergi mot brød e.l., men merker at jeg har så og si null luft i magen og oppblåsthet nå (i motsetning til før), og det er jo absolutt en fin ting. :fnise:  

Men en ting som jeg har fått slite litt med er at jeg har lært hvor dårlig magen min liker søtningsstoffet maltitol. Jeg kan spise Atkinsbarer helt uten problemer, men jeg kan ikke spise Cloetta sin sukkerfrie sjokolade (iallefall ikke mer enn ei stripe, og det går ikke her i huset!) og iallefall ikke sjokoladen fra Sjokoladeprinsen. Hver gang jeg har spist litt av de sjokoladene har jeg brukt resten av dagen/kvelden/natta på å løpe på do. Jeg skjønner at mange klarer å kutte ut sjokolade og godteri og at det er det beste for de, men jeg må vite at jeg kan unne meg godsaker, hvis ikke varer ikke denne "dietten" særlig lenge. Så jakten på godteri/sjokolade uten maltitol fortsetter!

En annen veldig god ting er at jeg har så og si mistet appetitten min. For meg som alltid har slitt med en ekstrem appetitt, som har ført til at jeg nå er rundt 115 kg, er det veldig godt å bare spise for å leve, og ikke omvendt - for den aller første gangen i livet mitt. Jeg blir ikke helt vill etter iskrem om jeg ser noen går forbi med softis. Jeg kan lett go forbi kaker, mat, godteri og brus på butikken uten at jeg må kjempe en indre kamp om jeg skal kjøpe eller ikke. Jeg er skjeldent sulten, og spiser bare til jeg er mett, også stopper jeg. Altså, hæ, liksom. Jeg - stoppe å spise når jeg er mett? Hva skjer? Det er helt fantastisk!:hoppendeglad:

Jeg startet med en sånn "jumpstart", der jeg ikke spise mer enn 10 g karber om dagen. Hadde en ordentlig måltidsplan med mye forskjellig mat, men halvveis inn i uka var jeg så lei og mett at jeg ga opp, og begynte å spise når jeg var sulten istedet. Jeg prøver fortsatt å spise så lite karbohydrater som mulig, men skal jeg tippe så ligger jeg nok mellom 10-20 om dagen, og jeg trives med det. Jeg veier ikke meg selv, da jeg sliter såppass psykisk i forhold til vekten min, og blir bare helt hengt opp i tallet på vekta, så jeg fokuserer mye mer på hvordan jeg føler meg. Og så langt føler jeg meg kjempebra. Synes klærne passer meg litt bedre allerede, så vekta har iallefall ikke gått opp, det er garantert. :) 

Har kjøpt sånne Ketosticks så skal prøve det litt senere. Hadde vært fint å vite "svart på hvitt" om jeg er i ketose eller ikke. Jeg slitter fortsatt litt med å skjønne hva alle de forskjellige begrepene er, men så vidt jeg har forstått det så er det vel mest effektivt å gå ned i vekt når man er i ketose...? Noen som kan svare litt kjapt på det?

Redigert: kom på en annen ting jeg gjerne skulle ha nevnt, og det er at jeg har lært hvor mange matvarer som har sukker i seg! Endelig skjønner jeg alt maset om "sukkerindustrien" og hvordan vi er bokstavelig talt omringet av sukker. Sukker i tacokrydder, sukker i dressinger, sukker i chilinøtter... Dette er jo ting som ikke skal være søte, så hvorfor? Har aldri visst hvor mye sukker som brukes i alt mulig rart...

Endret av PaperFlower
  • Liker 1
Gjest Linn35
Skrevet

PaperFlower:

Så god du er som står på og i tillegg merker at klærne er blitt romsligere. Jeg er i grunn enig i at det lurt å fokusere på hvordan man føler seg, fremfor vekten....jeg for min del klarer bare ikke la være, men så har jeg nok ikke det negative forholdet til vekten som du har heller. Lurt slik du gjør det :)

Ja er det ikke utrolig hvor mye sukker det er i alt? I dag har jeg ergret meg over sukkeret i tacokrydderet. Jeg hadde ikke alle ingrediensene til å lage mitt eget krydder (det er fullt mulig) så jeg spiste samme krydderet som de andre...og håper jeg ikke er ute av ketose av den grunn. Regnte på det og ser at det er innafor, men det stjal litt av karbene mine i dag :(

Vektnedgangen går raskere i ketose, men man går likevel ned i vekt på vanlig lavkarbo, så lenge du holder deg under det antall som skal til for at du går ned i vekt...om du skjønner. Selv må jeg ligge nokså lavt for å ned i vekt. Rundt 20 for ketose,  rundt 50 for vanlig nedgang (ca 0.5-1 kg pr uke ned), 100-150 for vedlikehold :)

Dette må man prøve frem selv.

Forøvrog har jeg ikke gått ned  i vekt siden i går...og det er første dagen jeg ikke går nedover på vekten. Jeg lurer litt på om det kan være den kunstige søtningen jeg heiv i meg ( i form av en fromasj ) i går? Noen som vet ....? jeg husker jeg kunne blir litt påvirket av kunstog søtnig i forrige runde DVs at jeg vektnedgangen enten stopper litt opp eller går senere...

Men jeg ønsker å unne meg litt ekstra søtt i helgene, men spiser derimot totalt rent i ukedagene, så det burde gå bra lell.. Vi får se neste veiedag ;)

Tvi tvil og lykke til alle. Oppdater gjerne litt innimellom da :)

Skrevet

Har holdt meg til en variant av lavkarbo i 10-12 år. Teller ingenting, veier meg når jeg føler for det, skal ikke ned i vekt lenger, bare vedlikeholde tidligere vekttap. Har holdt denne vekten de siste 4-5 år. Var strengere før enn det jeg er nå.

For meg handler det mest om å lage mat fra bunnen av, bruke masse grønnsaker og gode råvarer, samt unngå sukker, pasta, ris, hvitt mel og andre ting som er proppet med karbo. Spiser forsåvidt det meste innimellom, det viktigste for meg er hva jeg spiser i hverdagen, så er på ingen måte nazi. 

• Liker 1
Gjest margrit
Skrevet
Den 1. juli 2016 at 23.09, Linn35 skrev:

Godt å høre du og koser deg litt ekstra i helgene. Cloetta sin har jeg ikke prøvd enda, er det ikke en del karber i melkesjokoladen....? Jeg har tidligere vært hekta på cavalier sine, men det funker dårlig i ketose ;) men cavalier har en "dark" 85% variant, som er helt super. Det er mitt lørdagsgodt (uten for mye karbs). Varmer den gjerne opp og blander med litt kremfløte/meierismør og hakker i litt nøtter, nam nam....blir mye fyldigere og desto mer snadder.

Lager ellers fromasj og muffins av kokosmel. Da er helgen reddet (mtp søtbehov). Noen som har andre tips til sjokolade eller godis som funker ifht ketose?

Godt jobbet folkens, gøy å høre om hvordan det går.

Hørtes veldig godt ut! Cloetta sin får meg ikke ut av ketosen ihvertfall. Veldig glad for at den smaker skikkelig melkesjokolade !

Gjest margrit
Skrevet
9 timer siden, Linn35 skrev:

PaperFlower:

Så god du er som står på og i tillegg merker at klærne er blitt romsligere. Jeg er i grunn enig i at det lurt å fokusere på hvordan man føler seg, fremfor vekten....jeg for min del klarer bare ikke la være, men så har jeg nok ikke det negative forholdet til vekten som du har heller. Lurt slik du gjør det :)

Ja er det ikke utrolig hvor mye sukker det er i alt? I dag har jeg ergret meg over sukkeret i tacokrydderet. Jeg hadde ikke alle ingrediensene til å lage mitt eget krydder (det er fullt mulig) så jeg spiste samme krydderet som de andre...og håper jeg ikke er ute av ketose av den grunn. Regnte på det og ser at det er innafor, men det stjal litt av karbene mine i dag :(

Vektnedgangen går raskere i ketose, men man går likevel ned i vekt på vanlig lavkarbo, så lenge du holder deg under det antall som skal til for at du går ned i vekt...om du skjønner. Selv må jeg ligge nokså lavt for å ned i vekt. Rundt 20 for ketose,  rundt 50 for vanlig nedgang (ca 0.5-1 kg pr uke ned), 100-150 for vedlikehold :)

Dette må man prøve frem selv.

Forøvrog har jeg ikke gått ned  i vekt siden i går...og det er første dagen jeg ikke går nedover på vekten. Jeg lurer litt på om det kan være den kunstige søtningen jeg heiv i meg ( i form av en fromasj ) i går? Noen som vet ....? jeg husker jeg kunne blir litt påvirket av kunstog søtnig i forrige runde DVs at jeg vektnedgangen enten stopper litt opp eller går senere...

Men jeg ønsker å unne meg litt ekstra søtt i helgene, men spiser derimot totalt rent i ukedagene, så det burde gå bra lell.. Vi får se neste veiedag ;)

Tvi tvil og lykke til alle. Oppdater gjerne litt innimellom da :)

Min erfaring er at jeg går opp noe eller er stabil hvis jeg f.eks drikker alkohol eller går ut av ketosen, men det er bare forbigående (en dag eller to) også er det reduksjon deretter. Uansett ketose eller ei så er det antall kalorier ut og inn som er greia. Jeg går også opp eller stagnerer dagen og dagen etter en styrketreningsøkt men alt i alt er det lønnsomt å trene.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, margrit skrev:

Min erfaring er at jeg går opp noe eller er stabil hvis jeg f.eks drikker alkohol eller går ut av ketosen, men det er bare forbigående (en dag eller to) også er det reduksjon deretter. Uansett ketose eller ei så er det antall kalorier ut og inn som er greia. Jeg går også opp eller stagnerer dagen og dagen etter en styrketreningsøkt men alt i alt er det lønnsomt å trene.

Det er kanskje antall kalorier inn som betyr mest men jeg forundrer meg stadig over lchf kosthold for jeg kan fint spise 2500 pr dag og gå ned i vekt .

Til sammenligning sier Grete roede at jeg skal ha 1500 pr dag for å gå ned i vekt ..Tipper kostholds sammensetning også har litt å si jeg..eller?

Anonymkode: b15bd...d26

Skrevet

Går stevia og sukrin utover ketosen? Jeg har laget noe snacks som inneholder fem spiseskjeer sukrin og sukrinlemis og 15 syeviadråper. Det er nesten vanskelig å tro at noe så søtt og godt som den snacksen ikke kan ødelegge for ketosen

Skrevet
48 minutter siden, anneira skrev:

Går stevia og sukrin utover ketosen? Jeg har laget noe snacks som inneholder fem spiseskjeer sukrin og sukrinlemis og 15 syeviadråper. Det er nesten vanskelig å tro at noe så søtt og godt som den snacksen ikke kan ødelegge for ketosen

Noen går ut av ketose, andre ikke, har jeg lest. Det må du nesten finne ut av selv, om det funker for deg 😊 Jeg går ikke ut av ketose av det. 

Skrevet

ketosticksen er fortsatt mørkelilla, så det må vel bety at det går greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...