Gå til innhold

Nabovarsell om konsert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så koselig for naboen din, litt musikk og liv er jo bare trivelig. Dere får ta en sen kveld på verandaen med litt vin, i hverandres armkrok og lytte til musikken. Å ha det godt med seg selv og andre handler ikke sjeldent om hvilken innfallsvinkel man selv velger ☺️

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man bor tett, så tar man hensyn. Det har naboene dine gjort, ved å varsle om konserten 4 dager i forveien. Ja, jeg synes du er dritsær. Dette er tydeligvis ikke hverdagskost i nabolaget deres. Ja, mange småbarn våkner veldig tidlig, men småbarnsforeldre har en tendens til å tro at verden er sentrert rundt deres tilværelse, og at alle andre rundt skal tilpasse seg. Det er sært. Andre lever andre liv, og innimellom er det bare sånn at det foregår ting som ikke passer helt med deres liv og rutiner. Sånn er det bare. Det finnes kjempefine, myke ørepropper å få kjøpt på apoteket. Helt ok å sove med. Stapp dem inn, og la naboen få kose seg med konserten. 

(Neida, jeg er ingen ung og barnløs partyjente, jeg har også hatt småbarn, og nærmer meg bestemoralder ;) )

Anonymkode: 423e7...6ab

• Liker 29
Skrevet

Ville absolutt ha latt dette ligge. Jeg tenker som så at da får dere godvilje tilbake når det er deres tur til å bråke utenfor lovlige tider. Hvis dere setter en stopper for dette må dere belage dere på at de stikker kjepper i hjulene hver gang dere lager lyd etter kl 23, på helligdager, søndager etc. 

Kan ikke mannen din bruke ørepropper, og så kan dere ta hver deres dupp dagen etter? 

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Nydelig skrev:

Så mye hyggeligere det hadde vært om den var formet som en invitasjon? Så om dere hadde blitt invitert hadde det vært greit med støy? Og mannen hadde overlevd uten 8 timers søvn? Unnskyld meg, men 😂😂😂 om dere ikke tåler støy innimellom kan dere ikke bo i et byggefelt. 

Nei, vi hadde jo ikke gått da. Og jeg vet at det er teit sagt.

Men trur du gjestene har fått 4 dagers varsel? De er sikkert invitert for lenge siden og da kunne vi planlagt litt mer. Nå blir det bare teit.

Dersom man ikke har hatt barn og slitt med søvn i noen år så trur jeg ikke man kan helt forstå hvor viktig det er. Barnet har godt sovehjerte nå, men det har bare vært sånn i ettårs tid. Man legger seg tidlig og håper på en god natts søvn uten rop og gråt. Og selv om det har vært bra lenge så sitter det i, og man verner om sin egen søvn fordi man vet hvor vondt det er å ikke få den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ikke konsett arrangøren har søk kommunen om åp ha konsert etter kl 23 har ikke nabovarslet en dritt å si. RIng politiet 2303 om det fortsatt bråker.

Anonymkode: 2d957...682

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Solbærpiken skrev:

Vi fikk nylig ett nabovarsel som låter omtrent så her:

"Nabovarsel :)

Lørdag 2.juli vil det være hagekonsert i Adresseveien 2.

Konserten starter ca kl 21.00 og avsluttes senest kl 01.00

Med vennlig hilsen

Navn"

Er det vi som er fryktelig sære som ikke synes dette er greit? Det er jo fint at de varsler, men vi blir jo ikke noe mindre forstyrret av den grunn. Hadde det vært litt bedre tid enn 4 dager før så kunne vi kanskje avtalt å dratt på besøk til noen andre denne dagen.

Vi har et barn på 3 år med godt sovehjerte, som våkner 6.30 hver dag uansett om vi har sovet eller ei. Min mann har veldig vanskelig for å sove selv med små lyder, og en konsert rett utenfor vinduet trur jeg jeg også vil ha problemer med.

Vill du ringt politiet, håpet at de har god musikksmak og belage deg på en natt med lite søvn eller?

Dette er en lørdag, og da må man få lov å feste litt. Spørsmålet er om det er en privat-fest, eller om det er en fest som faktisk er "kontrollert" av politiet. Fire dager i forveien er faktisk akkurat passe. Ikke mindre forstyrret av et varsel? Ved et varsel så vet dere i det minste at det skjer! Det er da bedre enn å ikke bli varslet på forhånd, og at dere da heller få dere et "sjokk". En treåring vil også kunne våkne av f.eks. et ambulanse-helikopter, - og man vet aldri når de kommer. Det er noen som våkner av at andre bare tar i dørhåndtaket, og så er det andre som fortsatt sover tungt og godt, selv om mammaen eller pappaen sitter ved siden av og skjærer bort vorter fra huden, eller klipper neglene.  

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Solbærpiken skrev:

"Hevntanken" er jo fordi de ikke tar hensyn til at vi trenger søvn på kvelden. Hvis man leser loven så har vi lov å leke og herje ute tidlig om morgenen, men det er faktisk ikke lov å spille musikk utendørs i nabolag i det hele tatt. De fleste har en norm hvor man godtar musikk frem til kl 23.00. Mens her skal det liksom være greit fordi de sender et nabovarsel med smilefjes.

Det er jo ikke fest, det er en konsert. Det er faktisk ganske stor forskjell.

Når de har festival i byen vår avslutter konsertene kl 23.00.

Men, jeg ser av svarene at dette er noe de fleste mener man bør godta. Og det var jo det jeg lurte på

Nå må du gi deg. Både du, din mann og ditt barn klarer en dag hvor dere sovner sent. 

Eller avslutter dere alktid festen kl 10 på kvelden "for nå må vi gamle gå og legge oss"? 

Anonymkode: 113c0...8b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Solbærpiken skrev:

Men trur du gjestene har fått 4 dagers varsel? De er sikkert invitert for lenge siden og da kunne vi planlagt litt mer. Nå blir det bare teit.

Dersom man ikke har hatt barn og slitt med søvn i noen år så trur jeg ikke man kan helt forstå hvor viktig det er. Barnet har godt sovehjerte nå, men det har bare vært sånn i ettårs tid. Man legger seg tidlig og håper på en god natts søvn uten rop og gråt. Og selv om det har vært bra lenge så sitter det i, og man verner om sin egen søvn fordi man vet hvor vondt det er å ikke få den.

Veldig mange av oss har samme erfaring med egne småbarn, og ja, det er fryktelig slitsomt mens det står på. Samtidig må man forstå at verden går videre, og at folk rundt en ønsker å leve sine liv, uavhengig av hvilken situasjon dere er i for øyeblikket. Så lenge det stort sett er rolig i nabolaget, og det ikke er vanlig med arrangmenenter av denne typen, så synes jeg faktisk dere bør være greie og bite det i dere. Dere overlever garantert.

Anonymkode: 423e7...6ab

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Solbærpiken skrev:

Jaja, vi får alle begynne å ta hensyn til dere med barn

Bøyer meg i støvet for din egosentriske tankegang! Sovn er da like viktig om man har barn eller ei, så ikke sett dere i noen særposisjon og bruk barnet ditt som en unnskyldning for å være vrang. 

Forstår at det er dritt, men dritt en gng i ny og ne må man bare tåle når man gar valgt å flytte til et felt/sted med naboer.. 

Anonymkode: 113c0...8b2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Solbærpiken skrev:

Skjønner du hvor viktig det er å ha det litt gøy av og til, også? Jeg tror at selv de som ikke har barn klarer å forestille seg at en konsert kan oppfattes som sjenerende, derav nabovarselet

Anonymkode: 31381...679

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, Solbærpiken skrev:

Jeg beklager, men nå blir jeg provosert. "Dersom man ikke har hatt barn og slitt med søvn i noen år så trur jeg ikke man kan helt forstå hvor viktig det er. Barnet har godt sovehjerte nå, men det har bare vært sånn i ettårs tid. Man legger seg tidlig og håper på en god natts søvn uten rop og gråt. Og selv om det har vært bra lenge så sitter det i, og man verner om sin egen søvn fordi man vet hvor vondt det er å ikke få den".
Du vet ikke min historie, det er jammen sikkert. Jeg synes likevel naboens opplegg her er ok. Ta dere en telttur om det er så jævla uholdbart med en konsert til kl 01. Ikke 04. 01. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg har flyttet fra et område fordi det var for mye støy for min smak, og jeg visst aldri om å hvor lenge jeg evt fikk sove. Vi snakker party i stor skrift, bass, skrålig, sneiper, tramping i gulvet. Nå bor jeg et sted det er mye roligere, men likevel har da folk en kveld i festlig lag som det blir litt lyd av. Det må man faktisk tåle om man har naboer, hvis ikke er det nok av landlige hus uten naboer å få kjøpt. Bare vent, en dag trenger nok du litt goodwill fra naboene mht lydnivå, da er det greit å ikke ha gått ut som kjeftekjerringen som ikke tåler noe. En hagekonsert kan jo vær alt fra tre karer med kassegitar til heavymetalband med forsterkere, men jeg heller mot å tro det er i første kategoei. Og det bør dere tåle, åpne vinduene, hør på musikken, ta en øl og tenk på det som en uvanlig opplevelse i en hverdag du fremstiller som rimelig rigid. Hvis mannen må sove så får dere kjøpe ørepropper til han apoteket. Og be en bønn om at det ikke kommer flere barn, hva skal han da gjøre. Jeg sliter med søvnvansker, men det er mitt problem, ikke hele nabolaget sitt.

Anonymkode: 76751...05b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nabovarsel kan også misbrukes for hersketeknikk. Hva blir neste? Nabovarsel for konsert 20 til 02 osv.? Deretter spunting for garasje 00 til 06? Jeg bare lurer..

Anonymkode: 89064...d16

Men det du sier der er jo bare hypotetisk. Hersketeknikk?? I alle dager, snakk om paranoia.

Jeg ville latt naboen har den konserten sin uten å løfte et øyebryn. La dem kose seg.

Anonymkode: aa23e...7da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Solbærpiken skrev:

Du vet ingenting om meg. Jeg har gått søvnløs i årevis pga barn, men det er mitt problem, ikke naboene sitt. Om barnet har sovet natten gjennom i ett år nå burde både du og mannen din ha klart å få sovet ut nå. Jeg synes du er heldig jeg! Ikke alle har gratiskonsert rett utenfor huset. Dere trenger hverken barnevakt eller taxi hjem👌

Anonymkode: dbe12...f5b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Millimani skrev:

Dette er en lørdag, og da må man få lov å feste litt. Spørsmålet er om det er en privat-fest, eller om det er en fest som faktisk er "kontrollert" av politiet. Fire dager i forveien er faktisk akkurat passe. Ikke mindre forstyrret av et varsel? Ved et varsel så vet dere i det minste at det skjer! Det er da bedre enn å ikke bli varslet på forhånd, og at dere da heller få dere et "sjokk". En treåring vil også kunne våkne av f.eks. et ambulanse-helikopter, - og man vet aldri når de kommer. Det er noen som våkner av at andre bare tar i dørhåndtaket, og så er det andre som fortsatt sover tungt og godt, selv om mammaen eller pappaen sitter ved siden av og skjærer bort vorter fra huden, eller klipper neglene.  

Selv om det er en lørdag har man ikke lov til å bråke ute etter kl 23.

Anonymkode: 2d957...682

• Liker 3
Skrevet

du har ikke en hytte, venner eller familie du kan dra på overnattingsbesøk hos?

• Liker 1
Skrevet

Nabovarsel gir ikke fritak fra de vanlige reglene om ro og orden. Du kan fint be politiet stenge av konserten når klokka tikker forbi 23.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du er kjempesær, det må være mulig å unne naboene en konsert denne ene lørdagen. Dere har fått varsel på forhånd og de sier de ikke skal holde på lenger enn til ett. Uansett musikksjanger må det være mye bedre med en konsert enn en vanlig hjemmefest med en hjemmesnekra spotifyliste med gamle hits og tilhørende "allsang.". Litt raus må man være når man velger å bosette seg i nærheten av noen andre. 

Jeg har en baby på ni mnd som vekker meg flere ganger om natta og starter dagen tidlig, men det hadde ikke falt meg inn å skulle klage på noe sånt. 

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, herremann skrev:

du har ikke en hytte, venner eller familie du kan dra på overnattingsbesøk hos?

nei, ikke på inder en ukes varsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, juliane skrev:

Jeg syns du er kjempesær, det må være mulig å unne naboene en konsert denne ene lørdagen. Dere har fått varsel på forhånd og de sier de ikke skal holde på lenger enn til ett. Uansett musikksjanger må det være mye bedre med en konsert enn en vanlig hjemmefest med en hjemmesnekra spotifyliste med gamle hits og tilhørende "allsang.". Litt raus må man være når man velger å bosette seg i nærheten av noen andre. 

Jeg har en baby på ni mnd som vekker meg flere ganger om natta og starter dagen tidlig, men det hadde ikke falt meg inn å skulle klage på noe sånt. 

Når jeg hadde en baby på 9 mnd sov jeg bedre enn noen gang, ammingen dysset meg i søvn. Vent til babyen skal lære å sove på egenhånd og du ikke lengre har naturens egen sovemedisin.

Poenget til trådstarter er vel ikke at hun har små barn, men at det ikke er alle som liker å høre på andres musikk til langt på natt. Og så kan man være eng eller uenig i om det er til "bare kl 1.00" eller "helt til kl 1.00"!

Loven sier at det ikke er lov etter kl 23.00.

Anonymkode: 8dea0...4f1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...