Solbærpiken Skrevet 30. juni 2016 #1 Skrevet 30. juni 2016 Vi fikk nylig ett nabovarsel som låter omtrent så her: "Nabovarsel Lørdag 2.juli vil det være hagekonsert i Adresseveien 2. Konserten starter ca kl 21.00 og avsluttes senest kl 01.00 Med vennlig hilsen Navn" Er det vi som er fryktelig sære som ikke synes dette er greit? Det er jo fint at de varsler, men vi blir jo ikke noe mindre forstyrret av den grunn. Hadde det vært litt bedre tid enn 4 dager før så kunne vi kanskje avtalt å dratt på besøk til noen andre denne dagen. Vi har et barn på 3 år med godt sovehjerte, som våkner 6.30 hver dag uansett om vi har sovet eller ei. Min mann har veldig vanskelig for å sove selv med små lyder, og en konsert rett utenfor vinduet trur jeg jeg også vil ha problemer med. Vill du ringt politiet, håpet at de har god musikksmak og belage deg på en natt med lite søvn eller?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #2 Skrevet 30. juni 2016 Det der er ikke greit, nei. Jeg vet ikke engang om det er lovlig? Kommunene har som regel en regel om at det skal være stille etter kl 23. Skal man holde utendørsarrangementer, må man som regel søke kommunen om lov til å bråke utover disse tidene. Først ville jeg snakket med naboen, og sagt at dette ikke er greit. Enten får de begynne tidligere, og slutte innen kl 23, eller så får de avkorte konserten. Jeg for min del ville synes det var uholdbart at de spilte høy musikk så lenge i strekk uansett. Om de holder på etter kl 23, er det bare å ringe politiet. Men jeg ville først snakket med naboen og prøvd å løse det uten politi, ettersom politiet har begrenser med ressurser og det er greit å ikke sløse dem unødig. Anonymkode: a2e78...946 11
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #3 Skrevet 30. juni 2016 Du kan jo alltids ringe politiet etter første låt er spilt. Anonymkode: c3ff1...f50
Hattivatti Skrevet 30. juni 2016 #4 Skrevet 30. juni 2016 Jeg tror jeg ville hørt med dem om de kunne startet og avsluttet en time tidligere hvis det er et stort problem. Hvis dette er en engangsting synes jeg man kan være litt rund i kantene og la naboene kose seg denne gangen. Man tåler lite søvn en natt selv om jeg er veldig klar over at det er tungt å stå opp med små dagen etterpå. Den som står opp først får heller legge seg nedpå litt når den andre våkner. 23
lunamuna Skrevet 30. juni 2016 #5 Skrevet 30. juni 2016 Dette ville ikke jeg laget noen stor greie utav med mindre det skjer flere ganger, men kanskje tatt en prat om korttidsvarslingen deres. Du får la mannen din sove ut dagen etterpå. Verre er det da ikke... En voksen, frisk mann tåler lite søvn en natt. 25
Gjest GT-R Skrevet 30. juni 2016 #6 Skrevet 30. juni 2016 Har de dette ofte? Hvis ikke ville jeg ikke brydd meg, dere overlever 4 timer med bråk. Husvertene mine har fest kanskje 2 ganger i året rett under meg, og for å si det sånn, det dirrer i leiligheten min av musikken, men sønnen min på 3 år sover gjennom alt. Jeg har også et par fester i året hvor det bråker en del og det bryr ikke vertene seg om. Fint å være litt runde i kantene.
Solbærpiken Skrevet 30. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 30. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der er ikke greit, nei. Jeg vet ikke engang om det er lovlig? Kommunene har som regel en regel om at det skal være stille etter kl 23. Skal man holde utendørsarrangementer, må man som regel søke kommunen om lov til å bråke utover disse tidene. Først ville jeg snakket med naboen, og sagt at dette ikke er greit. Enten får de begynne tidligere, og slutte innen kl 23, eller så får de avkorte konserten. Jeg for min del ville synes det var uholdbart at de spilte høy musikk så lenge i strekk uansett. Om de holder på etter kl 23, er det bare å ringe politiet. Men jeg ville først snakket med naboen og prøvd å løse det uten politi, ettersom politiet har begrenser med ressurser og det er greit å ikke sløse dem unødig. Anonymkode: a2e78...946 Det er ikke lovlig, men så lenge ingen klager går det jo greit. Min første tanke var å reise bort, men det er ikke så lett på kort tid å bare finne på noe. Jeg kjenner litt på at vi er de sure og tverre naboene som ikke liker at andre har det gøy, samtidig som jeg har lyst til å leke med 3åringen rett utenfor huset deres sånn i 7-tida... For da er de sikkert veldig klar for støy. (Vi gjør jo ikke det, for vi tenker på naboene - alle sammen). Og tenk så mye mer positiv vi hadde vært hvis den var formet som en invitasjon i stedet for et nabovarsel. Da hadde man på en måte blitt innlemmet i moroa og ikke bare fått støyen. 1
Gjest SuperSonic Skrevet 30. juni 2016 #8 Skrevet 30. juni 2016 Dere overlever jo en kveld med lyd. Hvis dette er den eneste naboen som har slike fester så synes jeg de kan gå holde på. De skal jo avslutte senest kl 1, etter det så kan du gi beskjed om at de må være stille
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #9 Skrevet 30. juni 2016 8 minutter siden, lunamuna skrev: Dette ville ikke jeg laget noen stor greie utav med mindre det skjer flere ganger, men kanskje tatt en prat om korttidsvarslingen deres. Du får la mannen din sove ut dagen etterpå. Verre er det da ikke... En voksen, frisk mann tåler lite søvn en natt. Det er jo noen hus i et byggefelt, så hvis alle skal ha utekonsert en gang i året har man konserter hver helg. Anonymkode: 8dea0...4f1 4
lunamuna Skrevet 30. juni 2016 #10 Skrevet 30. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er jo noen hus i et byggefelt, så hvis alle skal ha utekonsert en gang i året har man konserter hver helg. Anonymkode: 8dea0...4f1 Jeg antar det ikke er snakk om at alle har utekonsert en gang i året. Problemet som er lagt frem her, er denne ene naboen som skal ha denne ene utekonserten. Det er ikke behov for å tillegge flere problemer enn det er. Hadde situasjonen vært en annen, ville svaret mitt vært et annet. 9
Gullik Skrevet 30. juni 2016 #11 Skrevet 30. juni 2016 Jeg ville ha funnet meg i det (såfremt det er en engangshendelse). Synes det er mye verre med oppussingsstøy som foregår over uker og måneder. 12
Sirah Skrevet 30. juni 2016 #12 Skrevet 30. juni 2016 Så lenge dette er en engangshendelse og naboene til vanlig er rolige og greie så hadde jeg bare funnet meg i det. Såpass får man tåle en gang innimellom. 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #13 Skrevet 30. juni 2016 8 minutter siden, Solbærpiken skrev: Det er ikke lovlig, men så lenge ingen klager går det jo greit. Min første tanke var å reise bort, men det er ikke så lett på kort tid å bare finne på noe. Jeg kjenner litt på at vi er de sure og tverre naboene som ikke liker at andre har det gøy, samtidig som jeg har lyst til å leke med 3åringen rett utenfor huset deres sånn i 7-tida... For da er de sikkert veldig klar for støy. (Vi gjør jo ikke det, for vi tenker på naboene - alle sammen). Og tenk så mye mer positiv vi hadde vært hvis den var formet som en invitasjon i stedet for et nabovarsel. Da hadde man på en måte blitt innlemmet i moroa og ikke bare fått støyen. Er dere gode venner med denne naboen? Er det flere av naboene som skal på denne konserten? Hvis ikke synes jeg du er veldig spesiell som mener at dere heller burde blitt invitert. Ellers, én natt burde være ok.. Vi har noen veldig bråkete naboer, som har fester til kl. 4 på natta, kommer hjem fra byen og hoier og skriker utenfor, sitter på verandaen og ser på tv-serier (uten øreplugger), så vi får veldig mye støy fra disse naboene. Nå begynner jeg å få nok, og er nok snart tilbøyelig til å ringe politiet da jeg har sett meg lei på dem. Vi får aldri nabovarsel. Så at din nabo skal støye litt en kveld synes jeg du bør være raus nok til å tåle. Dere kan sove ut på søndagen/legge dere tidlig natt til mandag, så går nok en kveld med litt lite søvn veldig bra. Anonymkode: f1ce6...442 8
Nydelig Skrevet 30. juni 2016 #14 Skrevet 30. juni 2016 14 minutter siden, Solbærpiken skrev: Det er ikke lovlig, men så lenge ingen klager går det jo greit. Min første tanke var å reise bort, men det er ikke så lett på kort tid å bare finne på noe. Jeg kjenner litt på at vi er de sure og tverre naboene som ikke liker at andre har det gøy, samtidig som jeg har lyst til å leke med 3åringen rett utenfor huset deres sånn i 7-tida... For da er de sikkert veldig klar for støy. (Vi gjør jo ikke det, for vi tenker på naboene - alle sammen). Og tenk så mye mer positiv vi hadde vært hvis den var formet som en invitasjon i stedet for et nabovarsel. Da hadde man på en måte blitt innlemmet i moroa og ikke bare fått støyen. Så mye hyggeligere det hadde vært om den var formet som en invitasjon? Så om dere hadde blitt invitert hadde det vært greit med støy? Og mannen hadde overlevd uten 8 timers søvn? Unnskyld meg, men 😂😂😂 om dere ikke tåler støy innimellom kan dere ikke bo i et byggefelt. 11
Hattivatti Skrevet 30. juni 2016 #15 Skrevet 30. juni 2016 12 minutter siden, Solbærpiken skrev: Det er ikke lovlig, men så lenge ingen klager går det jo greit. Min første tanke var å reise bort, men det er ikke så lett på kort tid å bare finne på noe. Jeg kjenner litt på at vi er de sure og tverre naboene som ikke liker at andre har det gøy, samtidig som jeg har lyst til å leke med 3åringen rett utenfor huset deres sånn i 7-tida... For da er de sikkert veldig klar for støy. (Vi gjør jo ikke det, for vi tenker på naboene - alle sammen). Og tenk så mye mer positiv vi hadde vært hvis den var formet som en invitasjon i stedet for et nabovarsel. Da hadde man på en måte blitt innlemmet i moroa og ikke bare fått støyen. Jeg skjønner deg ikke helt. Her prøver naboene å gjøre det rette med å gi beskjed og du sitter med "hevntanker" om å vekke dem tidlig morningen etter? Hadde dette skjedd hver helg hadde jeg forstått deg veldig godt, men dette er en gang. I tillegg så mener du at dere skal bli invitert til naboens privatfest som han mest sansynlig har for sine egne venner som du(sikkert) ikke kjenner. Det er litt sært... Og ja jeg synes du er i overkant vrang og sensitiv her. 22
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #16 Skrevet 30. juni 2016 Ta deg sammen. Naboen har vært hyggelig og gitt beskjed slik at dere kan ta forholdsregler. Du gjør deg vanskelig. Anonymkode: 7e27e...2bb 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #17 Skrevet 30. juni 2016 14 minutter siden, Solbærpiken skrev: Det er ikke lovlig, men så lenge ingen klager går det jo greit. Min første tanke var å reise bort, men det er ikke så lett på kort tid å bare finne på noe. Jeg kjenner litt på at vi er de sure og tverre naboene som ikke liker at andre har det gøy, samtidig som jeg har lyst til å leke med 3åringen rett utenfor huset deres sånn i 7-tida... For da er de sikkert veldig klar for støy. (Vi gjør jo ikke det, for vi tenker på naboene - alle sammen). Og tenk så mye mer positiv vi hadde vært hvis den var formet som en invitasjon i stedet for et nabovarsel. Da hadde man på en måte blitt innlemmet i moroa og ikke bare fått støyen. Om du leker med din 3-åring utenfor huset deres kl. 7 en morgen så tenker jeg at det går bra. På samme måte som at utekonsert en gang må være greit. Gjentagende ganger på begge disse to episodene er derimot svært irriterende! Syns ikke du skal gjøre så mye med denne utekonserten. Kanskje en annen gang er det din tur til å ha et festlig lag engang. Denne gangen ble dere ikke invitert, av grunner jeg ikke aner noe om. Men hvorfor surner du sånn for det? Gled deg heller over at naboene har en fin kveld, istedenfor å bli sur for at du ikke er invitert på morroa! Man kan ikke drive å invitere naboer på ting, selv om man sender ut nabovarsel. Anonymkode: df548...f74 6
DizzyRonson Skrevet 30. juni 2016 #18 Skrevet 30. juni 2016 Ikke lag kvalme med naboene dine. Da får du bare kvalme tilbake.. er igrunnen veldig enkelt:) Men foralldel bare ring politiet hvis du vil være "den sære sure nabo kjerringa" er jo noen som må være det å. 6
Solbærpiken Skrevet 30. juni 2016 Forfatter #19 Skrevet 30. juni 2016 2 minutter siden, The Silence skrev: Jeg skjønner deg ikke helt. Her prøver naboene å gjøre det rette med å gi beskjed og du sitter med "hevntanker" om å vekke dem tidlig morningen etter? Hadde dette skjedd hver helg hadde jeg forstått deg veldig godt, men dette er en gang. I tillegg så mener du at dere skal bli invitert til naboens privatfest som han mest sansynlig har for sine egne venner som du(sikkert) ikke kjenner. Det er litt sært... Og ja jeg synes du er i overkant vrang og sensitiv her. "Hevntanken" er jo fordi de ikke tar hensyn til at vi trenger søvn på kvelden. Hvis man leser loven så har vi lov å leke og herje ute tidlig om morgenen, men det er faktisk ikke lov å spille musikk utendørs i nabolag i det hele tatt. De fleste har en norm hvor man godtar musikk frem til kl 23.00. Mens her skal det liksom være greit fordi de sender et nabovarsel med smilefjes. Det er jo ikke fest, det er en konsert. Det er faktisk ganske stor forskjell. Når de har festival i byen vår avslutter konsertene kl 23.00. Men, jeg ser av svarene at dette er noe de fleste mener man bør godta. Og det var jo det jeg lurte på 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #20 Skrevet 30. juni 2016 52 minutter siden, Solbærpiken skrev: Vi fikk nylig ett nabovarsel som låter omtrent så her: "Nabovarsel Lørdag 2.juli vil det være hagekonsert i Adresseveien 2. Konserten starter ca kl 21.00 og avsluttes senest kl 01.00 Med vennlig hilsen Navn" Nabovarsel kan også misbrukes for hersketeknikk. Hva blir neste? Nabovarsel for konsert 20 til 02 osv.? Deretter spunting for garasje 00 til 06? Jeg bare lurer.. Anonymkode: 89064...d16 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå