Gå til innhold

Jeg spør alltid venninner om ting, ingen spør meg om noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg er nå skikkelig lei av at mine 3 nærmeste venninner aldri spør meg om noe! 
For eksempel så var jeg på ferie en ukes tid, og ingen av de har spurt noe om ferien min - Men de vil gjerne møte meg, og snakke masse om seg selv, og jeg engasjerer meg jo i de og spør hvordan de har hatt det og alle forskjellige "småting" også ... glemmer de liksom å spørre meg om noe? Med vilje i dag, da jeg var med en venninne, bestemte jeg meg for at "ok, nå orker jeg ikke spør henne mer om ting, nå blir jeg helt stille ... og bare ser om hun spør om noe". Nei, det ble helt stille.. 

Har jeg bare uflaks med venninnene mine, eller hva? Er det flere som har det slik, at dere er de som spør venninnene deres om alt også blir dere aldri spurt om noe ...? Jeg er verken for "intens" eller for "innelukka", vil si at jeg er helt "normal" men føler at jeg ikke har så veldig normale venninner, som da ikke viser noen form for interesse ? :icon_frown: Hilsen jente 23.

Anonymkode: 938ec...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom man ikke setter grenser, eller aldri viser at man forventer noe tilbake i vennskap, så tiltrekker man seg ofte venner som liker å ha et ensidig forhold. Vanskelig å vite hva som skjer her, du kan jo spørre?

Anonymkode: 6e3a4...92e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke setter grenser, eller aldri viser at man forventer noe tilbake i vennskap, så tiltrekker man seg ofte venner som liker å ha et ensidig forhold. Vanskelig å vite hva som skjer her, du kan jo spørre?

Kanskje du har et godt poeng der... Jeg har dessverre, gjennom mine 23 år, alltid vært den "omsorgsfulle". Du vet, hun som stiller opp og er der for folk, ikke dømmende, kommer om det er noe... Og folk sier det er veldig godt å snakke med meg osv. Jeg tror faktisk de venninnene jeg har hatt opp igjennom årene har sett på meg som hun som ikke "trenger" å bli spurt om noe, men dessverre så er jeg et menneske jeg også som trenger å ha venninner som spør og viser interesse...  :/ 

Jeg har nok kanskje da, tiltrukket meg de vennene som ønsker et ensidig forhold. Jeg gir veldig mye av meg selv, og får da ikke så mye tilbake... Frustrerende det der. Men hvordan skal jeg spørre? Skal jeg bare si rett ut; Jeg bare lurte på, hvorfor du aldri spør meg om noe..?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå må dere høre om den flotte turen jeg var på, vet dere hva som skjedde, jo......."

Ta initiativet selv, folk er ofte så selvsentrerte at de glemmer å spørre hvis man ikke er litt frampå.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, hjertesukka skrev:

"Nå må dere høre om den flotte turen jeg var på, vet dere hva som skjedde, jo......."

Ta initiativet selv, folk er ofte så selvsentrerte at de glemmer å spørre hvis man ikke er litt frampå.

Enig med dette. Jeg gikk og irriterte meg over å ikke bli spurt om ting i en periode, til at jeg innså at det går helt fint å begynne å fortelle på eget initiativ. Du kan ikke alltid forvente at andre skal gi deg plass, du må ta litt plass selv også.

Anonymkode: 3405c...24c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg er nå skikkelig lei av at mine 3 nærmeste venninner aldri spør meg om noe! 
For eksempel så var jeg på ferie en ukes tid, og ingen av de har spurt noe om ferien min - Men de vil gjerne møte meg, og snakke masse om seg selv, og jeg engasjerer meg jo i de og spør hvordan de har hatt det og alle forskjellige "småting" også ... glemmer de liksom å spørre meg om noe? Med vilje i dag, da jeg var med en venninne, bestemte jeg meg for at "ok, nå orker jeg ikke spør henne mer om ting, nå blir jeg helt stille ... og bare ser om hun spør om noe". Nei, det ble helt stille.. 

Har jeg bare uflaks med venninnene mine, eller hva? Er det flere som har det slik, at dere er de som spør venninnene deres om alt også blir dere aldri spurt om noe ...? Jeg er verken for "intens" eller for "innelukka", vil si at jeg er helt "normal" men føler at jeg ikke har så veldig normale venninner, som da ikke viser noen form for interesse ? :icon_frown: Hilsen jente 23.

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver og det er en vond følelse. Jeg er 40+ og har alltid hatt det sånn med mine venninner. Nå har jeg kutte ut flere, men har et par igjen. Jeg er som deg, jeg spørr dem, jeg engasjerer meg, jeg lytter... Men det som skjer er at jeg selv føler meg usynelig. De prater, pratet, prater og prater - og jeg blir bare tappet og lei meg. 

Du bør virkelig øve deg på å ta plass - det har jeg måtte gjøre. Du må forberede ting du kan fortelle og kreve plass! Ja det er ubehagelig men nødvendig. 

Jeg ønsker deg lykke til og ikke aksepter dette så lenge som jeg har gjort! Ta plass og krev plass.....

Anonymkode: 52e5b...27e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keiserensnyeklær
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har et godt poeng der... Jeg har dessverre, gjennom mine 23 år, alltid vært den "omsorgsfulle". Du vet, hun som stiller opp og er der for folk, ikke dømmende, kommer om det er noe... Og folk sier det er veldig godt å snakke med meg osv. Jeg tror faktisk de venninnene jeg har hatt opp igjennom årene har sett på meg som hun som ikke "trenger" å bli spurt om noe, men dessverre så er jeg et menneske jeg også som trenger å ha venninner som spør og viser interesse...  :/ 

Jeg har nok kanskje da, tiltrukket meg de vennene som ønsker et ensidig forhold. Jeg gir veldig mye av meg selv, og får da ikke så mye tilbake... Frustrerende det der. Men hvordan skal jeg spørre? Skal jeg bare si rett ut; Jeg bare lurte på, hvorfor du aldri spør meg om noe..?

Ts

Jeg ville ha unngått ordet "aldri" om du velger å ta det opp. Det kan oppleves som en beskyldning,og det kan føre til at vedkommende føler seg angrepet og kommer i forsvarsposisjon, noe som kan gjøre at dere kanskje ikke kommer noen vei. Jeg ville ha forsøkt først å ta mer plass selv, slik som flere foreslår her. Da kan gjerne samtaledynamikken endre seg over tid. Det er lett for meg å si, men råder deg til å bare hoppe ut i det,-ta plass! 

Endret av Keiserensnyeklær
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er veldig hyggelig når venninner tar sin plass og forteller om ting i livet sitt og ikke sitter med lua i hånda for å bli spurt om ting hele tiden. Det er faktisk slitsomt og litt ubehagelig å drive å spørre å grave etter ting. 

Anonymkode: 74ac8...d74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29. juni 2016 at 20.27, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i dette. Det er viktig å sette krav til et vennskap. Det vanlige er jo å gjøre dette i bli kjent-fasen. Du kan jo prøve å ta det opp, men det vil ikke nødvendigvis føre til en endring. Bare ha dette i hodet. 

Anonymkode: 840e5...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hva gjorde ts på denne ukesferien? Hvor reiste du? Var du alene? Traff du noen kjekke gutter? Hvilken mat spiste du? Fikk du badet? Shoppet du noe? Hadde du lyst å bli lenger enn ei uke? 

Anonymkode: a83b4...cd0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva gjorde ts på denne ukesferien? Hvor reiste du? Var du alene? Traff du noen kjekke gutter? Hvilken mat spiste du? Fikk du badet? Shoppet du noe? Hadde du lyst å bli lenger enn ei uke? 

Jeg må bare gi :hjerte: Til dette innlegget, så koselig av deg å spørre trådstarter om det. :)

Ellers er jeg enig i de andre tipsene her. :)

Anonymkode: 571c4...6ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med dere som mener at ts må begynne å ta mer plass selv, men hvis de fortsetter å være uengasjerte i deg ts, hadde jeg sett meg om etter andre venninner. Jeg har hatt ei sånn venninne, og jeg fant ut etterhvert at jeg orket ikke å ha mer konatkt med henne. Hun er veldig egoistisk, evner ikke å lytte til andre, er bare opptatt av seg selv. Så det kan være en kombinasjon av at du må ta mer plass, men også at de er selvopptatte. 

Neste gang du møter dem, prøv å bytt rolle, ikke spør noe mer, se om de kanskje spør deg om noe, vær litt gåtefull, ikke si så mye. Evt kan du først snakke masse selv om turen du var på etc, men hvis de aldri spør om noe når du forteller, er det et dårlig tegn synes jeg. Vennskap skal gå begge veier, og når den ene parten aldri spør om noe, høres det for ubalansert ut. Snakk masse selv, ta plass, se om de spør, og ikke spør dem om noe. Blir det som før, høres de ikke ut som de er så mye å samle på!

Anonymkode: 119dc...053

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med dere som mener at ts må begynne å ta mer plass selv, men hvis de fortsetter å være uengasjerte i deg ts, hadde jeg sett meg om etter andre venninner. Jeg har hatt ei sånn venninne, og jeg fant ut etterhvert at jeg orket ikke å ha mer konatkt med henne. Hun er veldig egoistisk, evner ikke å lytte til andre, er bare opptatt av seg selv. Så det kan være en kombinasjon av at du må ta mer plass, men også at de er selvopptatte. 

Neste gang du møter dem, prøv å bytt rolle, ikke spør noe mer, se om de kanskje spør deg om noe, vær litt gåtefull, ikke si så mye. Evt kan du først snakke masse selv om turen du var på etc, men hvis de aldri spør om noe når du forteller, er det et dårlig tegn synes jeg. Vennskap skal gå begge veier, og når den ene parten aldri spør om noe, høres det for ubalansert ut. Snakk masse selv, ta plass, se om de spør, og ikke spør dem om noe. Blir det som før, høres de ikke ut som de er så mye å samle på!

Anonymkode: 119dc...053

TS her :)

Så godt jeg tittet innom tråden igjen og fant dette fantastiske svaret! Tusen takk. Hvilken god følelse; når noen faktisk forstår akkurat hva du mener, for jeg så litt over her... Jeg er ikke den personen som bare sitter med lua i hånda og venter på masse spørsmål, jeg er tvert imot rake motsetningen; og jeg har selv vært borti folk som ikke sier noe om seg selv, og det er slitsomt, for da føler man at man sitter å "snakker for to" og slikt. 

Jeg skal  gjøre det du tipset meg om (uff, jeg ser for meg at det blir mange kleine/ubehagelige øyeblikk hvor jeg virkelig har lyst å bare si noe for å få vekk pinlig stillhet!) Men jeg skal prøve mitt beste :) 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åå! :) Hadde bare venninnene mine vært mer lik deg... hehe. Får svarte litt kort og greit her da... Italia! Traff ingen kjekke gutter, er i et forhold ;) Spiste god mat, shoppet ikke altfor mye (men kjøpte jo noe! for eksempel noen flotte topper jeg fant, og litt andre småting), liker ikke så godt å bade i Norge + var så ustabilt vær, regn det ene øyeblikket og forferdelig varm sol neste øyeblikk :) Og ja, hadde veldig lyst å bli lengre enn en uke, selv om jeg også er veldig hjemme-kjær! Takk som spurte :hjerte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her :)

Så godt jeg tittet innom tråden igjen og fant dette fantastiske svaret! Tusen takk. Hvilken god følelse; når noen faktisk forstår akkurat hva du mener, for jeg så litt over her... Jeg er ikke den personen som bare sitter med lua i hånda og venter på masse spørsmål, jeg er tvert imot rake motsetningen; og jeg har selv vært borti folk som ikke sier noe om seg selv, og det er slitsomt, for da føler man at man sitter å "snakker for to" og slikt. 

Jeg skal  gjøre det du tipset meg om (uff, jeg ser for meg at det blir mange kleine/ubehagelige øyeblikk hvor jeg virkelig har lyst å bare si noe for å få vekk pinlig stillhet!) Men jeg skal prøve mitt beste :) 

Åå! :) Hadde bare venninnene mine vært mer lik deg... hehe. Får svarte litt kort og greit her da... Italia! Traff ingen kjekke gutter, er i et forhold ;) Spiste god mat, shoppet ikke altfor mye (men kjøpte jo noe! for eksempel noen flotte topper jeg fant, og litt andre småting), liker ikke så godt å bade i Norge + var så ustabilt vær, regn det ene øyeblikket og forferdelig varm sol neste øyeblikk :) Og ja, hadde veldig lyst å bli lengre enn en uke, selv om jeg også er veldig hjemme-kjær! Takk som spurte :hjerte:

* Oi oi.. Rettelse, skulle stå "Liker ikke så godt å bade i verken Norge eller andre steder *" Jeg er bare så vant til å si at jeg ikke liker å bade i Norge, haha, gikk litt fort her :tongue:

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Jeg er veldig enig i de som anbefaler deg å begynne å fortelle uoppfordret.  Men har du tenkt på hvorfor du ikke har gjort det til nå?  Stoler du egentlig på disse venninnene?  Er du mer eller mindre bevisst redd for å bli kritisert, for at de skal gi uttrykk for at det du eventuelt forteller er uniteresseant for dem, eller noe slikt?  Du skriver jo at du ikke er veldig innelukket.  Kan det hende dere egenlig ikke passer så godt sammen personlighetsmessig?

Mulig jeg blir litt for spesifikk, men selv er jeg nemlig slik på jobb.  Forteller ingen noen ting bortsett fra en.  Selvom jeg er glad i folk og for så vidt har ting å fortelle.  Jobber i et lite firma og stoler ikke på kollegaene mine (ikke automatsik, men pga ting som har skjedd tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...