Gå til innhold

Begavet barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes generelt sett den norske skolen er elendig for de barna som er veldig smarte. Norge er altfor redde for å være elitistiske at det slår ut andre veien. I en klasse på 25 unger blir ofte de flinke ungene glemt, og undervisningen blir lagt på en linje hvor de svakestes hensyn tas høyde for. 

Noen er veldig flinke, og noen er veldig svake. Dessverre er opplegget for å tilrettelegge for de svake langt sterkere en i motsatt ende. 

Blandt annet er Norge veldig låst i alderstrinnene. Det er sjelden en 2 klassing får ha undervisning sammen med en 5 klasse, selv om de nivåmessig er på samme sted. Vi er så redde for å lage "skoletapere", og i mange tilfeller går dette på bekostning av "de flinke"..

Det må være lov å være god, og det må være lov å være svak. Utfordringen er å legge tilrette for begge deler.

Anonymkode: c6832...2cd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestinnom
Skrevet
Den 27. juni 2016 at 21.53, AnonymBruker skrev:

Jeg mistenker at sønnen min (4 år) er et såkalt "begavet barn" (liker ikke betegnelsen, da alle barn er begavet på forskjellige ting). Dessverre har det bare vært vikarer i barnehagen hele det siste året, og nå har vi fått beskjed om at det vil fortsette slik frem til jul.. 

Pga personalsituasjonen har det vært veldig vanskelig for barnehagen å tilrettelegge dagene slik at han får noen utfordringer tilpasset han. (Han er ikke verdens mest fysiske barn, da han har noen motoriske utfordringer. Derimot elsker han kognitive/mentale utfordringer, og dette er også hans område å "skinne" på. Han kan ikke løpe så fort/klatre så høyt osv, så han kjeder seg veldig når det bare blir frilek..)

Har dere noen tips/råd å komme med? Hvordan kan vi evt ta dette opp med barnehage? Og hva ville dere forventet av barnehagen? Jeg har virkelig ikke peiling selv, da jeg aldri har vært borti dette før. 

(Kan vel nevne at han kan lese/skrive/regne på 2 klasse nivå, han er utrolig god i geografi, kan kode i scratch, og husker ca ALT han blir fortalt..) 

Vi ville egentlig søke om tidlig skolestart, men ped.leder på avdelingen sluttet på dagen, så plutselig kom hun bare aldri mer på jobb.. Så da kokte det litt bort i kålen..

Mitt inntrykk er at barnehager og skoler er lagt opp slik at fokuset er på grupper og standardisering.

Klart man kan være heldig med en pedagog som ser individet og gir særlig oppmerksomhet og tilrettelegging- men i det store og hele tror jeg nok det blir mye opp til foreldrene, hvordan de vil støtte ekstra opp om sitt barn.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at rundt 1500 barn begynner på skolen hvert år med en iq som ligger blant de 2 høyeste prosentene, så dette er absolutt et aktuelt problem. Norge er svær forsinket på dette området pga likhetstanken,men likhetstanken dreier seg visst bare om barn som er smartere enn gjennomsnittet og ikke barn som for eksempel er motorisk veldig flinke etc.Det er tydelig at janteloven er mye inne her, " du må ikke tro at ditt barn er smartere enn mitt"!

Anonymkode: fc920...d94

Takk! <3

Anonymkode: 40c77...c71

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes generelt sett den norske skolen er elendig for de barna som er veldig smarte. Norge er altfor redde for å være elitistiske at det slår ut andre veien. I en klasse på 25 unger blir ofte de flinke ungene glemt, og undervisningen blir lagt på en linje hvor de svakestes hensyn tas høyde for. 

Noen er veldig flinke, og noen er veldig svake. Dessverre er opplegget for å tilrettelegge for de svake langt sterkere en i motsatt ende. 

Blandt annet er Norge veldig låst i alderstrinnene. Det er sjelden en 2 klassing får ha undervisning sammen med en 5 klasse, selv om de nivåmessig er på samme sted. Vi er så redde for å lage "skoletapere", og i mange tilfeller går dette på bekostning av "de flinke"..

Det må være lov å være god, og det må være lov å være svak. Utfordringen er å legge tilrette for begge deler.

Takk! <3

Anonymkode: 40c77...c71

AnonymBruker
Skrevet
Den 9. juli 2016 at 17.40, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk spesialundervisning, ungdomsskolepensum, i 5,6 og 7. klasse. Er det ikke sånn lenger? Var aldri noe problem. Begynte forsåvidt på privatskole på ungdomsskolen, og fikk videregåendepensum.

Anonymkode: a7e70...0b3

AnonymBruker
Skrevet

Bare et tips, dere kan søke om å begymme rett i andre klasse. Og hvorfor kontaktet dere ikke PPT selv for vurdering om fremskutt akolestart?

Anonymkode: a0290...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligger han foran både "faglig" og sosialt, eller bare "faglig"? Kan være litt skummelt dersom han ligger sosial med jevnaldrende å velge for tidlig skolestart. 

Anonymkode: 5135f...88f

Skrevet

Høres ut som han er god faglig og sosialt etter da eg les her. Han burde få meir utfordringar, og kanskje diskutere tidlegskulestart med PPT. Det er og ulemper med tidligskulestart i forhold til korleis han og dei andre vil utvikla seg psykisk/fysisk/Sosialt. Hadde det ikkje vore fordi dei som er sterkt fagleg som regel ikkje får nok utfordring fagleg i skulen så ville eg ikkje tenkt på tideleg skulestart. Ta kontakt med PPT (dei er ikkje berre for dei med lærevanskar, men og for dei som er fagleg sterke) 

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen hørest da dårlig ut?? For han ihvertfall. Hva med å skifte? 

I mellomtiden, kansje hente han tidlig slik at han sliper å vase rundt.

Anonymkode: aa539...6ba

Gjest NotNaomi
Skrevet
Den Monday, June 27, 2016 at 0.40, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Nå kan det godt hende jeg er litt hårsår her fordi det gjelder gutten min. Men det virker som man har en slags oppfatning av at fordi han er tidlig ute intellektuelt så henger han etter sosialt. I vårt tilfelle stemmer ikke dette, og han er en sosial, utadvendt og veltilpasset liten fyr. 

Eneste er at han har en feilstilling på en fot, som gjør at overdreven fysisk aktivitet blir vondt for han pr dags dato. Dette blir fulgt opp og vi har kontroll på situasjonen! 😊

Og ja, selvfølgelig er det viktig at han er sammen med jevnaldrende! Det er han, hele dagen i barnehagen. Men igjen, de har ikke noe opplegg. Barnehagen har kjørt på halv tolv i nesten ett år. De har ikke lesestund, tegnetid eller noe slik. Eneste de har av fast aktivitet er turdag! Ellers er det frilek for alle penga.. 

Det lille de har av fellesaktiviteter er gjerne tilpasset 3-åringene, og det sier seg selv at det blir kjedelig for han å repetere hva de forskjellige fargene heter. I andre enden er det skolestarterne som har aktiviteter, men der er han "for liten" til å få lov å delta.. 

Beklager hvis jeg bare virker sur og hårsår altså. Jeg er egentlig ikke det! Og takk for konstruktive tips som har kommet inn! Jeg er takknemlig for alle svarene, jeg føler meg bare litt misforstått! 😊

Ser det er flere her som ikke tar problemet ditt alvorlig her,og det er så typisk: en kan ikke si at ens barn er begavet og har høy iq. Det blir ikke ansett som hverken troverdig eller viktig for en del mennesker,og det er bare trist! Fakta er at det fins de som har høyere iq enn hva folk flest har,det fins de som er mer begavet,og de skal bli stimulert og få tilrettelagt ting som andre med spesielle behov! Isteden blir de ofte de "glemte",de som blir frustrerte og faktisk deprimerte fordi de ikke får brukt evnene sine. Det er så tragisk.

Ser det ordnet seg mer ifh til barnehagen,så bra! At de var redd for hvordan andre foreldre reagerte viser hva slags innstilling mange har. Det skulle bhg overhodet ikke tatt hensyn til! Hvorfor reagerer ingen om det er andre spesielle behov som fks funksjonshemming? Jo,fordi de syns en "synd"på,så det er greit. Det er sjukt urettferdig.

Håper du slipper å måtte kjempe mer for å få tilrettelagt for ham. Det skulle være en selvfølge. Godt det er noen andre her som ser dette. At første innlegg fikk så mange pluss avslører folks llikegyldighet,misunnelse og uforstand. Stå på for sønnen din,lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...