AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #21 Skrevet 27. juni 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men trenger dere gjøre noe med det da? Det kan vel gå sin gang til skolestart? Da vet dere mer om han også. Ikke for å frata han noe; men mange barn er jo tidlig utviklet, også jevner de seg ut etterhvert...Jeg hadde ikke ønsket å fremme barnet for mye, ihvertfall Anonymkode: 36587...55a Signerer den Anonymkode: 32c3e...245 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #22 Skrevet 27. juni 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Ja, det stemmer dessverre. Pga personalsituasjonen så har liksom førskolebarna fått nye ped.leder for seg selv.. Og de andre ungene har blitt henvist til vikarene og hatt frilek. Tidligere ped leder var helt super og tilrettela. Hun snakket om tidlig skolestart og var veldig på ballen. Men som nevnt sluttet hun på dagen, og etter det har det vært en endeløs strøm av vikarer og midlertidig ansatte. Sønnen vår blir rett og slett litt borte.. Vi spurte først om gutten vår kunne få holde på med bokstaver/tall med skolestarterne, men det ville de ikke. Av hensyn til signalene det sendte. Så spurte vi om ikke de kanskje kunne ha litt mer felles frilek, men det ble visst også litt vanskelig.. Vi er ikke de eneste foreldrene som reagerer på at barnehagen tilbyr nada pedagogisk opplegg, så dette med "frilek" plager flere enn oss.. Anonymkode: c6832...2cd "Sønnen vår blir rett og slett litt borte.." Det blir jo de andre barna også isåfall. Anonymkode: 32c3e...245 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #23 Skrevet 27. juni 2016 TS her. Nå kan det godt hende jeg er litt hårsår her fordi det gjelder gutten min. Men det virker som man har en slags oppfatning av at fordi han er tidlig ute intellektuelt så henger han etter sosialt. I vårt tilfelle stemmer ikke dette, og han er en sosial, utadvendt og veltilpasset liten fyr. Eneste er at han har en feilstilling på en fot, som gjør at overdreven fysisk aktivitet blir vondt for han pr dags dato. Dette blir fulgt opp og vi har kontroll på situasjonen! 😊 Og ja, selvfølgelig er det viktig at han er sammen med jevnaldrende! Det er han, hele dagen i barnehagen. Men igjen, de har ikke noe opplegg. Barnehagen har kjørt på halv tolv i nesten ett år. De har ikke lesestund, tegnetid eller noe slik. Eneste de har av fast aktivitet er turdag! Ellers er det frilek for alle penga.. Det lille de har av fellesaktiviteter er gjerne tilpasset 3-åringene, og det sier seg selv at det blir kjedelig for han å repetere hva de forskjellige fargene heter. I andre enden er det skolestarterne som har aktiviteter, men der er han "for liten" til å få lov å delta.. Beklager hvis jeg bare virker sur og hårsår altså. Jeg er egentlig ikke det! Og takk for konstruktive tips som har kommet inn! Jeg er takknemlig for alle svarene, jeg føler meg bare litt misforstått! 😊 Anonymkode: c6832...2cd 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #24 Skrevet 28. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at sønnen min (4 år) er et såkalt "begavet barn" (liker ikke betegnelsen, da alle barn er begavet på forskjellige ting). Dessverre har det bare vært vikarer i barnehagen hele det siste året, og nå har vi fått beskjed om at det vil fortsette slik frem til jul.. Pga personalsituasjonen har det vært veldig vanskelig for barnehagen å tilrettelegge dagene slik at han får noen utfordringer tilpasset han. (Han er ikke verdens mest fysiske barn, da han har noen motoriske utfordringer. Derimot elsker han kognitive/mentale utfordringer, og dette er også hans område å "skinne" på. Han kan ikke løpe så fort/klatre så høyt osv, så han kjeder seg veldig når det bare blir frilek..) Har dere noen tips/råd å komme med? Hvordan kan vi evt ta dette opp med barnehage? Og hva ville dere forventet av barnehagen? Jeg har virkelig ikke peiling selv, da jeg aldri har vært borti dette før. (Kan vel nevne at han kan lese/skrive/regne på 2 klasse nivå, han er utrolig god i geografi, kan kode i scratch, og husker ca ALT han blir fortalt..) Vi ville egentlig søke om tidlig skolestart, men ped.leder på avdelingen sluttet på dagen, så plutselig kom hun bare aldri mer på jobb.. Så da kokte det litt bort i kålen.. Anonymkode: c6832...2cd Han er helt klart begavet. Jeg ville ikke tatt dette opp med barnehage eller skole, men med en interesseorganisasjon for begavede barn, dersom det finnes. Kanskje dette er et sted å begynne? http://www.lykkeligebarn.no/portal/public/showContentCategory.do?id=24421 Anonymkode: 40c77...c71 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #25 Skrevet 28. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Nå kan det godt hende jeg er litt hårsår her fordi det gjelder gutten min. Men det virker som man har en slags oppfatning av at fordi han er tidlig ute intellektuelt så henger han etter sosialt. I vårt tilfelle stemmer ikke dette, og han er en sosial, utadvendt og veltilpasset liten fyr. Eneste er at han har en feilstilling på en fot, som gjør at overdreven fysisk aktivitet blir vondt for han pr dags dato. Dette blir fulgt opp og vi har kontroll på situasjonen! 😊 Og ja, selvfølgelig er det viktig at han er sammen med jevnaldrende! Det er han, hele dagen i barnehagen. Men igjen, de har ikke noe opplegg. Barnehagen har kjørt på halv tolv i nesten ett år. De har ikke lesestund, tegnetid eller noe slik. Eneste de har av fast aktivitet er turdag! Ellers er det frilek for alle penga.. Det lille de har av fellesaktiviteter er gjerne tilpasset 3-åringene, og det sier seg selv at det blir kjedelig for han å repetere hva de forskjellige fargene heter. I andre enden er det skolestarterne som har aktiviteter, men der er han "for liten" til å få lov å delta.. Beklager hvis jeg bare virker sur og hårsår altså. Jeg er egentlig ikke det! Og takk for konstruktive tips som har kommet inn! Jeg er takknemlig for alle svarene, jeg føler meg bare litt misforstått! 😊 Anonymkode: c6832...2cd Bytt barnehage hvis dere kan. Vår barnehage har opplegg hver dag, med prosjekter osv, barnet mitt lærer masse (om kroppen, universet, kunst, skogen osv, de har alltid et tema). Mye sang og musikk, samling hver dag selvfølgelig. Frileken er ofte styrt etter stasjoner, de bestemmer på forhånd om det er figurer, dukker, perling, 'hoppe-og-herje' osv de vil leke med, de voksne er med. Og aldersgruppen er selvfølgelig blandet hele tiden, eneste unntaket er én times bokstavinnlæring for førskolebarna i uken. Anonymkode: 5e54f...e1e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #26 Skrevet 28. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De lar seg ikke løse. (Medfødt) Men han fungerer utmerket i det daglige altså. Men han kommer nok aldri til å bli den som løper raskeste/hopper høyest. Ikke at det er viktig, men.. Han blir fulgt opp av både sykehus, ortoped og fysioterapeut, så på det motoriske området har vi full kontroll.. 😊 TS Anonymkode: c6832...2cd Bra! Anonymkode: 446f3...64a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #27 Skrevet 28. juni 2016 Det høres ut som om det er barnehagen som er problemet. Dersom den hadde vært drevet normalt hadde han sannsynligvis fått nok utfordringer selv om han er begavet. Hva med å fokusere på at alle barna trenger pedagogisk opplegg i stedet? Det er sikkert andre foreldre som er enig med deg og kan være med å ta det opp? Lærte han seg selv å lese? Jeg er imponert. Anonymkode: 74199...68c 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #28 Skrevet 28. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes han bør omgås jevnaldrende, og jeg syntes heller ikke det er barnehagens oppgave å utfordre han mere intilektuekt enn de gjør med de andre barna på hans alder. Jeg forstår at han kanskje kjeder seg i fri lek, men dette er et viktig element, å kunne mestre samspill, lek og kommunisere med andre barn gjennom lek er viktig for sosial utvikling og det er viktig å kunne. Noen barn kjeder seg når de har lese stund eller tegnestund, men det er viktig at de får utfolde seg på denne måten også, selvom noen barn liker best frilek med klatring og ballspill. Jeg ville behandlet han som en hvilken som helst annen 4 åring. Det er tydelig at han er flink når han kan lese og skrive ol som du sier, men det trenger ikke bety noe mer enn at han er tidligere ute enn jevngamle og at dette vil stagnere litt hvor de andre barna tar innpå om litt. Mitt beste råd er å følge det opplegget barnehagen har, så kan dere heller holde på litt med lesing/skriving og slikt hjemme. Men jeg personlig tror det er viktig å la han omgås jevngamle, gjøre det jevngamle gjør og rett og slett være en 4 åring. Som sagt over her, det er mye viktigere å lære sosialt samspill med andre barn gjennom lek, enn at han skal bli "hauset" opp (nå sier jeg ikke at dere eller noen andre gjør det, men vet hvor lett det kan skje) fordi han kan mer enn barn på sin egen alder. Man har da lett for å bli en "einstøing" og litt sær. Ønsker dere masse lykke til, og vær stolt av han uansett om han er et begavet barn vil tiden vise, men det er absolutt ikke umulig at han er det. Anonymkode: 32c3e...245 Det er jo mass tid igjen til frilek, selv om han får et tilpasset pedagogisk opplegg noen timer i uka. Anonymkode: fe02d...6ef
Vera Vinge Skrevet 28. juni 2016 #29 Skrevet 28. juni 2016 Dere kan jo be barnehagen kontakte PPT eller kontakte dem selv, om du lurer på tidlig skolestart, da. De vil teste barnet mtp. intellektuelle ferdigheter, og gjøre en vurdering av sosial/følelsesmessig modenhet. Men da han vel være født før 1. mai eller noe, hvis det skal være aktuelt, tror jeg. Noe av det de hvertfall er opptatt av, er jo om man vil henge med sosialt. Da mener jeg ikke at gutten din må være en enstøing, men en del ganger (og kanskje spesielt hos gutter) kan barn ligge bra an når det gjelder intellektuell modenhet, mens det følelsesmessige/sosiale ikke henger helt med (men samtidig er helt aldersadekvat). Da vil det jo være uheldig å begynne på skolen et år før, dersom barnet ikke har forutsetninger for å henge med på det sosiale. Han høres jo bra smart ut, da, dersom det er tilfellet at han leser og regner på 2. klasse-nivå som 4-åring, og det ikke er noe dere som foreldre har pushet veldig på. Så jeg kan forstå at han blir frustrert av å øve på farger. Det burde jo ikke være så vanskelig å gi ham en egen bok f.eks. Men jeg håper han også oppfordres til å leke, at han ikke bare skal være den "flinke" hele tiden, men det tenker dere sikkert på. Jeg er ellers enig i at det ikke høres helt tilfredsstillende ut i barnehagen, uavhengig av hvor begavet barnet er. Masse vikarer og få planer eller tanker er jo ikke bra. Og jeg syns også det er rart at han ikke får være med skolestarterne på noe av deres opplegg. Så lenge han ikke bare er sammen med dem, og blir utenfor sin egen gruppe, ser jeg ikke problemet. Jeg kan da heller ikke tro at andre foreldre reagerer på det? Sønnen min (også 4 år) er ikke begavet, men han er eldst i sin gruppe og jeg ser at han ligger et stykke foran de som er født på sommeren (som de fleste her er), og særlig tidligere i år, så de at han trengte noen utfordringer og da fikk han være med 4 og 5-åringene noen ganger i uka. Det har aldri falt meg inn at det skulle være et problem for noen. 1
lunamuna Skrevet 28. juni 2016 #30 Skrevet 28. juni 2016 Jeg har ikke lest alle svarene her, men av det jeg har lest, så har jeg dannet meg en mening i hvert fall: bytt barnehage! Den høres fryktelig useriøs ut. Frilek er vel og bra - men en årsplan skal følges, med flere punkter man skal gjennom ila et barnehageår. Har du lest gjennom årsplanen? Følger de den ikke/følger de den ikke godt nok, ville jeg klagd. Det ville vært fullstendig uakseptabelt. Vikarer eller ei! Jeg er ellers enig med de som her mener at en fireåring ikke bør begynne på skolen helt enda. Sosiale ferdigheter utvikles hele tiden, og en fireåring er på en fireårings nivå ang sosiale ferdigheter, stort sett. En 6 åring er på et helt annet nivå. 4
minister-mio Skrevet 28. juni 2016 #31 Skrevet 28. juni 2016 Jeg syntes du skal bytte barnehage. Og klage. Barnet ditt får ikke en hverdag med aktiviteter tilpasset eget behov fordi det sender signaler til de andre foreldrene? Dummeste jeg har hørt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #32 Skrevet 30. juni 2016 Jeg hadde byttet barnehage. Anonymkode: cd73e...997 1
lingua franca Skrevet 30. juni 2016 #33 Skrevet 30. juni 2016 Søk om tidlig skolestart? Fullt mulig å starte på skolen et år tidligere. Da vil han komme i førskolegruppen også.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2016 #34 Skrevet 30. juni 2016 Jeg reagerer på barnehagen generelt her. Jeg forventer at det skal være et pedagogisk tilbud i tillegg t frilek, og hadde reagert som deg hvis det bare er lek (selv om jeg absolutt er tilhenger av at det skal være en del av det også altså). Vårt ene barn er den eldste på sin avd (den eneste i sitt årskull, men er født sent på året), og selv om hun er helt normal (ingen mistanke om at hun er spesielt begavet), sier bhg at de ser at hun er eldst og hun får derfor være litt sammen med eldre barn på en annen avdeling dersom det passer seg sånn . Dette er en av grunnene til at vi er veldig fornøyde med denne avdelingen: De klarer å se hennes ressurser og legge litt ekstra tilrette, uten at det koster dem noe ekstra egentlig. Vårt andre barn ligner kanskje mer på gutten din; kunne alle bokstavene før hun var 3 (forsto konseptet, ikke bare oppramsing), leste ei god stund før hun var 4 etc. Det har nok jevnet seg noe ut nå, men i en periode utfordret hun kanskje Bhg litt fordi hun krevde litt mer enn bare lek (selv om hun hadde veldig godt av å leke også). En av ped.lederne så det, og møtte henne veldig fint, mens en annen mer har gitt uttrykk for at det har vært litt mer problematisk (har aldri helt forstått hvorfor, for vi har ikke krevd noe spesialbehandling). Dette siste året har de hatt en vikar som har vært veldig aktiv med ungene; laget naturstier med oppgaver, lært dem masse etc, og det har tydelig motivert vår jente. Sier det bare for å vise at det av og til er enkle grep spm skal til for å gjøre dagen litt mer interessant for barn som din gutt. Bare det å kan en natursti hvor han kan få i oppgave å lese opp spm for si gruppe, lage quiz, kanskje finne noen pedagogiske spill på iPad (masse bokstavspill der) etc. Anonymkode: 3905f...b37 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #35 Skrevet 9. juli 2016 Hei! Etter litt mail og tlf-samtaler har barnehagen nå funnet et opplegg for sønnen min kommende barnehageår. Han skal få noen skolebøker han kan jobbe med i "førskoletiden", og så skal de evt se om han kan ha utbytte av å ha en halv dag i uken sammen med førsteklasse. Tydeligvis så repeterer 1 klasse ukens oppgaver på fredager, og da kan evt gutten min få lov å være med. (Barnehagen ligger i samme bygg som 1-3 kl) Tidligere førskolelærer på avdelingen kommer tilbake i 30% stilling, så da skal hun være litt ekstra sammen med sønnen min! Dette har barnehagen jobbet med i kulissene, så de ville ikke foreslå noe for oss før det var avklart. Men den siste uken har vi hatt god dialog, og jeg håper de finner en levelig løsning. 😊 TS Anonymkode: c6832...2cd 5
Jobbermedbarn Skrevet 9. juli 2016 #36 Skrevet 9. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Etter litt mail og tlf-samtaler har barnehagen nå funnet et opplegg for sønnen min kommende barnehageår. Han skal få noen skolebøker han kan jobbe med i "førskoletiden", og så skal de evt se om han kan ha utbytte av å ha en halv dag i uken sammen med førsteklasse. Tydeligvis så repeterer 1 klasse ukens oppgaver på fredager, og da kan evt gutten min få lov å være med. (Barnehagen ligger i samme bygg som 1-3 kl) Tidligere førskolelærer på avdelingen kommer tilbake i 30% stilling, så da skal hun være litt ekstra sammen med sønnen min! Dette har barnehagen jobbet med i kulissene, så de ville ikke foreslå noe for oss før det var avklart. Men den siste uken har vi hatt god dialog, og jeg håper de finner en levelig løsning. 😊 TS Anonymkode: c6832...2cd Så flott, høres ut som et fint opplegg! Men finnes det virkelig foreldre som ikke aksepterer at enkelte barn får litt spesialopplegg fordi de ligger litt foran? 😳 Du må jobbe for ditt barn, så får du bare overse så godt du kan! De fleste barn/unge godtar jo lett denne forskjellen da må foreldre gjøre det også! Ett godt eksempel på at i mange situasjoner er barn klokere enn voksne!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #37 Skrevet 9. juli 2016 Min erfaring er at såkalt evnerike barn som får tidlig skolestart som regel ikke er så evnerike likevel og sliter med å starte på skolen for tidlig. Sosialt er de etter i utvikling i forhold til de andre barna, også selvstendighetsmessig. Uansett få han utredet hos PPT. De tilfellene jeg har vært borti er det som regel foreldrene som mener at barnet deres er ekstraordinært. Veldig få barn er faktisk det. Jeg hadde tenkt meg grundig om som mor og fokusert på at barnehagen skal være et sted man lærer gjennom lek og sosialt samspill. For tidlig skolestart gir ofte problemer foresatte ikke har klart å forutsett(ensomt barn f.eks). Tilpasning skal han ha den dagen han begynner på skolen uansett. Hilsen lærer. Anonymkode: b1816...47a 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #38 Skrevet 9. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at såkalt evnerike barn som får tidlig skolestart som regel ikke er så evnerike likevel og sliter med å starte på skolen for tidlig. Sosialt er de etter i utvikling i forhold til de andre barna, også selvstendighetsmessig. Uansett få han utredet hos PPT. De tilfellene jeg har vært borti er det som regel foreldrene som mener at barnet deres er ekstraordinært. Veldig få barn er faktisk det. Jeg hadde tenkt meg grundig om som mor og fokusert på at barnehagen skal være et sted man lærer gjennom lek og sosialt samspill. For tidlig skolestart gir ofte problemer foresatte ikke har klart å forutsett(ensomt barn f.eks). Tilpasning skal han ha den dagen han begynner på skolen uansett. Hilsen lærer. Anonymkode: b1816...47a Hei, TS her! Takk for innspill! Vi føler jo ikke nødvendigvis at han er så "ekstraordinær" utover hva alle andre barn også er. Men det er ikke til å stikke under en stol at han ligger langt foran både når det kommer til "fag" (i mangel på et bedre ord), og når det kommer til måten og tenke på. Han virker rett og slett veldig mye eldre enn det han er på mange måter, og sånn ER han. Og det synes vi han skal få lov å være, ved å tilrettelegge slik at også han møter mentale utfordringer i hverdagen sin. Vet ikke hvordan det er i andre Bhg, men hos oss er det en gruppe med barn fra 3-6 år, og når bhg legger til rette for å utfordre 3-åringene så blir det lett veldig kjedelig for sønnen min. Anonymkode: c6832...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #39 Skrevet 9. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at såkalt evnerike barn som får tidlig skolestart som regel ikke er så evnerike likevel og sliter med å starte på skolen for tidlig. Sosialt er de etter i utvikling i forhold til de andre barna, også selvstendighetsmessig. Uansett få han utredet hos PPT. De tilfellene jeg har vært borti er det som regel foreldrene som mener at barnet deres er ekstraordinært. Veldig få barn er faktisk det. Jeg hadde tenkt meg grundig om som mor og fokusert på at barnehagen skal være et sted man lærer gjennom lek og sosialt samspill. For tidlig skolestart gir ofte problemer foresatte ikke har klart å forutsett(ensomt barn f.eks). Tilpasning skal han ha den dagen han begynner på skolen uansett. Hilsen lærer. Anonymkode: b1816...47a Nå er det slik at rundt 1500 barn begynner på skolen hvert år med en iq som ligger blant de 2 høyeste prosentene, så dette er absolutt et aktuelt problem. Norge er svær forsinket på dette området pga likhetstanken,men likhetstanken dreier seg visst bare om barn som er smartere enn gjennomsnittet og ikke barn som for eksempel er motorisk veldig flinke etc.Det er tydelig at janteloven er mye inne her, " du må ikke tro at ditt barn er smartere enn mitt"! Anonymkode: fc920...d94 2
Gneis Skrevet 9. juli 2016 #40 Skrevet 9. juli 2016 Min datter, som nå er student, kunne lese og regne som treåring. Hun var og er veldig skoleflink, uten å måtte jobbe veldig mye for gode karakterer. Jeg skal innrømme at vi vurderte å få henne inn på skolen et år før tiden, men lot det være. Og det er vi glade for. Hun er både sosial oc morsom, som din sønn, men hun har ikke vært voksnere sosialt enn sine jevnaldrende. Sosialt sett har hun passet helt inn i sin årsklasse. Og et annet moment; når hun gikk på videregående og skulle bli russ, var vi kjempeglade for at hun ikke var ett år yngre enn de andre! Kjedelig å være russ og ikke komme inn når de andre drar på russekro! Og fest ol. begynner tidlig nok. Hun har dessuten trivdes godt på skolen hele tiden. Selv om mye av det klassen går fjennom felles har vært lett for henne, har hun og noen med- elever, gått fordype seg i oppgaver med samme tema, men på et mer avansert nivå. Godt opplegg i den vanlige, norske skolen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå