Gå til innhold

Begavet barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at sønnen min (4 år) er et såkalt "begavet barn" (liker ikke betegnelsen, da alle barn er begavet på forskjellige ting). Dessverre har det bare vært vikarer i barnehagen hele det siste året, og nå har vi fått beskjed om at det vil fortsette slik frem til jul.. 

Pga personalsituasjonen har det vært veldig vanskelig for barnehagen å tilrettelegge dagene slik at han får noen utfordringer tilpasset han. (Han er ikke verdens mest fysiske barn, da han har noen motoriske utfordringer. Derimot elsker han kognitive/mentale utfordringer, og dette er også hans område å "skinne" på. Han kan ikke løpe så fort/klatre så høyt osv, så han kjeder seg veldig når det bare blir frilek..)

Har dere noen tips/råd å komme med? Hvordan kan vi evt ta dette opp med barnehage? Og hva ville dere forventet av barnehagen? Jeg har virkelig ikke peiling selv, da jeg aldri har vært borti dette før. 

(Kan vel nevne at han kan lese/skrive/regne på 2 klasse nivå, han er utrolig god i geografi, kan kode i scratch, og husker ca ALT han blir fortalt..) 

Vi ville egentlig søke om tidlig skolestart, men ped.leder på avdelingen sluttet på dagen, så plutselig kom hun bare aldri mer på jobb.. Så da kokte det litt bort i kålen..

Anonymkode: c6832...2cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok heller brukt barnehageårene på å løse de motoriske utfordringene...

Anonymkode: 446f3...64a

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok heller brukt barnehageårene på å løse de motoriske utfordringene...

Enig her. Motorikken bør på plass først, og kanskje dere bør prøve å få hjelp på det området først. Men man skal jo selvsagt kunne ha to tanker i hodet samtidig. Kanskje ppt kan hjelpe med å kartlegge den mentale biten?

Anonymkode: 4bc2b...ef0

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lar seg ikke løse. (Medfødt)

Men han fungerer utmerket i det daglige altså. Men han kommer nok aldri til å bli den som løper raskeste/hopper høyest. Ikke at det er viktig, men..

Han blir fulgt opp av både sykehus, ortoped og fysioterapeut, så på det motoriske området har vi full kontroll.. 😊

TS

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke helt hva du kan forvente av barnehagen da jeg ikke jobber innen fagfeltet :/ Jeg har erfaring fra skolen og der er vi nødt til å tilpasse undervisningen til den enkelte (så han vil få tilpasset opplæring på skolen, for han vil det si mer utfordringer) Kanskje dere kan jobbe mer med teori sånt hjemme ? kanskje kjøpe noen bøker han kan ta med i barnehagen? Blir kanskje litt mye på dere, men om han ikke får nok utfordringer der så må dere ordne det selv :)

Jeg hadde kanskje forventet litt mer av barnehagen, men så må en huske at de som jobber i barnehagen ikke er grunnskolelærere, men førskole som nå heter barnehagelærer. Derfor er det kanskje ikke så lett å gi utfordringer til han.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, johanan skrev:

Vet ikke helt hva du kan forvente av barnehagen da jeg ikke jobber innen fagfeltet :/ Jeg har erfaring fra skolen og der er vi nødt til å tilpasse undervisningen til den enkelte (så han vil få tilpasset opplæring på skolen, for han vil det si mer utfordringer) Kanskje dere kan jobbe mer med teori sånt hjemme ? kanskje kjøpe noen bøker han kan ta med i barnehagen? Blir kanskje litt mye på dere, men om han ikke får nok utfordringer der så må dere ordne det selv :)

Jeg hadde kanskje forventet litt mer av barnehagen, men så må en huske at de som jobber i barnehagen ikke er grunnskolelærere, men førskole som nå heter barnehagelærer. Derfor er det kanskje ikke så lett å gi utfordringer til han.

TS her. 😊

Vi hadde håpet at han kunne få henge litt med skolestarterne i bhg, men barnehagen var bekymret for hvilke signaler det ville sende de andre foreldrene. Og jeg ser den, så vi lagde ikke noe sak ut av det. 

Og hjemme kunne vi helt klart blitt flinkere å stimulere han, men samtidig får han lov å være 4-åringen vår. Vi er på biblioteket så ofte vi kan, og han låner/leser masse bøker. Søsteren hans er 8 år, og hun sliter med både lesing og skriving. Så det blir litt sårt når lillebror tar over hennes rolle som "skolebarn". Derfor skulle vi ønske vi kunne samarbeidet litt bedre med barnehagen.. 😏

Skrevet

Hvordan fungerer han med de andre barna? Selv om et barn mestrer de tingene du skisserer, så kan det være andre ting de trenger å modnes på før skolestart. 

Jeg tenker at om han kjeder seg når det blir frilek, så trenger han kanskje å få tilrettelagt for å mestre dette bedre og finne sin egen vei inn i frilek, tross notoriske utfordringer. Det er viktig å lære seg til å aktivisere seg selv.  Han kan lære seg å trekke ting som har med lesing, skriving, regning inn i frileken.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 😊

Vi hadde håpet at han kunne få henge litt med skolestarterne i bhg, men barnehagen var bekymret for hvilke signaler det ville sende de andre foreldrene. Og jeg ser den, så vi lagde ikke noe sak ut av det. 

Og hjemme kunne vi helt klart blitt flinkere å stimulere han, men samtidig får han lov å være 4-åringen vår. Vi er på biblioteket så ofte vi kan, og han låner/leser masse bøker. Søsteren hans er 8 år, og hun sliter med både lesing og skriving. Så det blir litt sårt når lillebror tar over hennes rolle som "skolebarn". Derfor skulle vi ønske vi kunne samarbeidet litt bedre med barnehagen.. 😏

En ting skal du i hvertfall være knallhard på er at ditt barns utvikling ikke skal vike for andre foreldres følelser. Da får de sannelig ta seg sammen!

Anonymkode: 4bc2b...ef0

• Liker 22
Skrevet

Det er mye annet som også er viktig når en starter på skolen. Det sosiale er en viktig faktor, hvordan fungerer han med de andre? er dette noe han burde gjøre mer? 

Jeg vet ikke hvordan han er, men å være flink sosialt er en stor fordel spesielt om han sliter med det motoriske. 

Uansett bør du få en samtale med barnehagen slik at han får litt utfordringer, men samtidig er med de andre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gi det tid. Det er ingenting som haster.

Dere risikerer å dytte han ut av det sosiale samspillet dersom han skal omgåes for mye med eldre, eller skal utfordres for mye.

Begavet, eller ei: Social skills er det viktigste vi har i livet.

Anonymkode: 36587...55a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, absinthia skrev:

Hvordan fungerer han med de andre barna? Selv om et barn mestrer de tingene du skisserer, så kan det være andre ting de trenger å modnes på før skolestart. 

Jeg tenker at om han kjeder seg når det blir frilek, så trenger han kanskje å få tilrettelagt for å mestre dette bedre og finne sin egen vei inn i frilek, tross notoriske utfordringer. Det er viktig å lære seg til å aktivisere seg selv.  Han kan lære seg å trekke ting som har med lesing, skriving, regning inn i frileken.  

TS her! Igjen! 😊

Han fungerer utmerket med de andre barna. En sosial, kreativ og aktiv liten fyr, som visstnok er en veldig populær lekekamerat! Han er ofte med andre hjem, og har ofte med seg venner hit. Han har venner som er både like gamle som han og som er ett og to år eldre. 

Og han har ingen problemer med å aktivisere seg, men pga personalsituasjonen i barnehagen blir det veldig mye frilek. Og det er helt greit en dag eller to, men når du er på 3 uken med bare frilek så er det liksom ikke noe stas å dra i barnehagen. Da vil han ikke dit, og det forstår jeg jo.. 

(Han har fått være med meg på jobb litt som avveksling, hvor en kollega har lært han å programmere i scratch.. Så han får lov til det litt innimellom for å bruke både lese og regne-kunnskapene. Men igjen, jeg synes jo barnehagen kan hjelpe oss litt også!)

Han er nok ganske normal altså, bare at han "kan" litt andre ting. Han tenker på en helt annen måte enn jevnaldrende, samtidig som han er opptatt av mange av de samme tingene. (Avengers, Ninjago, osv..) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo denne foreningen, "Lykkelige barn". Kanskje du kan få noen råd der om hvordan ta det opp med barnehage.  Selv syns jeg de er veldig negative, kritiske og problematiserende, og skolen og barnehager er alltid de store stygge ulvene som gjør de begavede barna til utagerende tapere. Har selv 'et begavet barn', og kjenner meg ikke igjen hos dem og har ikk blitt medlem. Barnehagen er flinke til individuell tilpasning, lesningen og matten holder hun på med hjemme, men de hindrer henne jo ikke, de roser henne og har kjøpt inn noen bøker på engelsk til henne for eksempel. Bokstavopplæring er jo ingen vits, og noe annet er de ikke utdannet i, men det gjør ikke noe. Det som virkelig er viktig å få på plass før skolestart er faktisk det motoriske og sosiale, og gutten deres burde da ikke være hemmet i vanlig frilek, det er jo sandkasse, rollelek osv. Det er jo veldig viktig at han blir flink til slikt han mestrer hvis han ikke kan spille fotball. 

Anonymkode: 5e54f...e1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg over: ser jeg var veldig negativ til foreningen, men jeg tror den er akkurat det du er ute etter siden dere faktisk opplever at gutten blir frustrert og kjeder seg i barnehagen, og at de der ikke ser problemet. Så jeg ville tatt kontakt med dem hvis jeg var deg. For oss har det ikke vært et poeng, da pedleder ser det samme som vi ser, og behandler henne annerledes enn andre. Men at ikke gutten deres fikk leke med de store, er det virkelig sant? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over: ser jeg var veldig negativ til foreningen, men jeg tror den er akkurat det du er ute etter siden dere faktisk opplever at gutten blir frustrert og kjeder seg i barnehagen, og at de der ikke ser problemet. Så jeg ville tatt kontakt med dem hvis jeg var deg. For oss har det ikke vært et poeng, da pedleder ser det samme som vi ser, og behandler henne annerledes enn andre. Men at ikke gutten deres fikk leke med de store, er det virkelig sant? 

Anonymkode: 5e54f...

Ts her.

Ja, det stemmer dessverre. Pga personalsituasjonen så har liksom førskolebarna fått nye ped.leder for seg selv.. Og de andre ungene har blitt henvist til vikarene og hatt frilek. 

Tidligere ped leder var helt super og tilrettela. Hun snakket om tidlig skolestart og var veldig på ballen. Men som nevnt sluttet hun på dagen, og etter det har det vært en endeløs strøm av vikarer og midlertidig ansatte. Sønnen vår blir rett og slett litt borte..

Vi spurte først om gutten vår kunne få holde på med bokstaver/tall med skolestarterne, men det ville de ikke. Av hensyn til signalene det sendte. Så spurte vi om ikke de kanskje kunne ha litt mer felles frilek, men det ble visst også litt vanskelig.. 

Vi er ikke de eneste foreldrene som reagerer på at barnehagen tilbyr nada pedagogisk opplegg, så dette med "frilek" plager flere enn oss..

AnonymBruker
Skrevet

Men trenger dere gjøre noe med det da?

Det kan vel gå sin gang til skolestart? Da vet dere mer om han også.

Ikke for å frata han noe; men mange barn er jo tidlig utviklet, også jevner de seg ut etterhvert...Jeg hadde ikke ønsket å fremme barnet for mye, ihvertfall

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men trenger dere gjøre noe med det da?

Det kan vel gå sin gang til skolestart? Da vet dere mer om han også.

Ikke for å frata han noe; men mange barn er jo tidlig utviklet, også jevner de seg ut etterhvert...Jeg hadde ikke ønsket å fremme barnet for mye, ihvertfall

Er det ikke vår oppgave som foreldre å fremme barna våre? Vi driver ikke med hardcore trening i hjemmet, på ingen måte. Men samtidig er det jo viktig å legge til rette for at han kan utvikle seg i sitt tempo. Også i barnehagen! 

Vi ønsker jo ikke at han skal måtte stagnere sin egen utvikling i påvente av at det kanskje jevner seg ut. 

TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 😊

Vi hadde håpet at han kunne få henge litt med skolestarterne i bhg, men barnehagen var bekymret for hvilke signaler det ville sende de andre foreldrene.

Hahaha, stakkars foreldre som ikke tåler at andre barn ligger lengre fremme enn deres egne gullunger. Så patetiske barnehageansatte

Anonymkode: e8e0a...3ca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bytt barnehage. 

• Liker 2
Skrevet

Når jeg ser det du skriver her, så lurer jeg på om du kanskje burde uttrykke din bekymring over den generelle situasjonen i barnehagen ( folk som slutter på dagen, mye vikarer, ingen opplegg mm.) med ledelsen/ eier. Høres ut som om ting har gått over stokk og stein på grunn av div omstendigheter ( enten det er  dårlig arbeidsmiljø, eller hva det nå er) og det er det ingen grunn til å godta som forelder, for det går ut over barna. 

Snakk med andre foreldre om deres opplevelse og ta det opp med foreldregruppa. 

Om det er slik som jeg leser det, er det det beste du kan gjøre nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes han bør omgås jevnaldrende, og jeg syntes heller ikke det er barnehagens oppgave å utfordre han mere intilektuekt enn de gjør med de andre barna på hans alder. Jeg forstår at han kanskje kjeder seg i fri lek, men dette er et viktig element, å kunne mestre samspill, lek og kommunisere med andre barn gjennom lek er viktig for sosial utvikling og det er viktig å kunne. Noen barn kjeder seg når de har lese stund eller tegnestund, men det er viktig at de får utfolde seg på denne måten også, selvom noen barn liker best frilek med klatring og ballspill. 

Jeg ville behandlet han som en hvilken som helst annen 4 åring. Det er tydelig at han er flink når han kan lese og skrive ol som du sier, men det trenger ikke bety noe mer enn at han er tidligere ute enn jevngamle og at dette vil stagnere litt hvor de andre barna tar innpå om litt. Mitt beste råd er å følge det opplegget barnehagen har, så kan dere heller holde på litt med lesing/skriving og slikt hjemme. Men jeg personlig tror det er viktig å la han omgås jevngamle, gjøre det jevngamle gjør og rett og slett være en 4 åring. Som sagt over her, det er mye viktigere å lære sosialt samspill med andre barn gjennom lek, enn at han skal bli "hauset" opp (nå sier jeg ikke at dere eller noen andre gjør det, men vet hvor lett det kan skje) fordi han kan mer enn barn på sin egen alder. Man har da lett for å bli en "einstøing" og litt sær.

Ønsker dere masse lykke til, og vær stolt av han uansett :) om han er et begavet barn vil tiden vise, men det er absolutt ikke umulig at han er det. 

Anonymkode: 32c3e...245

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...