Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jens,

Det å ta ut svangerskapspermisjon er en rettighet, og ingen plikt. Så selv om far får rettigheter til x uker permisjon, så betyr det ikke at han må ta dem ut.  

For meg er det viktigste argumentet for større grad av tvangsdeling, likestilling på arbeidsmarkedet. Det er bra at vi har gode ordninger knyttet til fødsel og amming, men samtidig ser jeg som ung arbeidssøker at det er lett å bli mistenkeliggjort all den tid hovedtyngden av parene velger å dele permisjonen 11-1.

mvh

Fløyel

hei

jeg er enig med deg det er en av hovedgrunne til at jeg mener det trengs mer tvang for og få fedre til og vere mer hjemme og jeg tror ikke det er så stor forskejll fra familie va som passer jeg tror det er mer om mors holdninger

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg er enig med deg det er en av hovedgrunne til at jeg mener det trengs mer tvang for og få fedre til og vere mer hjemme og jeg tror ikke det er så stor forskejll fra familie va som passer jeg tror det er mer om mors holdninger

hilsen

Dette er som sagt noe du TROR. Hos oss skal far være mest hjemme med barnet om vi får et barn til. Men, jeg hadde blitt rimelig provosert om dette hadde blitt dyttet på oss av samfunnet selv om det kanskje var umulig for han å være hjemme, eller tenk om han rett og slett ikke vil? Er det slik at alle menn egentlig vil være hjemme, men ikke får lov? Jeg tror ikke det, jeg tror mange syns det er en helt grei ordning at mor er hjemme og han får gå på jobb. Så lenge dette er noe man blir enige om i hjemmet, kan jeg ikke skjønne at en annen ordning skal tres nedover hodene på folk. Jeg er enig i at far må kunne få opptjene egne permisjonspenger og at det må gjøres endringer i arbeidslivet for at det skal være mulig for begge parter å ta ut permisjon. Det er nok også et godt tiltak å forlenge permisjonstiden noe slik at mor kan fullamme lenge nok før far tar over. Men, jeg er virkelig imot tvang på dette området!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor er det ingen som kommenterer det faktum at permisjonen i dag er delt slik at fire uker er forbeholdt far, seks uker er forbeholdt mor? Resten er faktisk noe som må opp i familierådet i hvert enkelt tilfelle. Synes det virker som om mange her mener at dersom far skal ha mer permisjon enn fire uker, 'tar' han av mors permisjon. Men felleskvoten er ikke mors, den er felles!

Synes også det er litt interessant å se hvor 'selvfølgelig' det har blitt at kvinner skal være hjemme med barna i mange måneder - det har faktisk ikke alltid vært sånn, og er det ikke i de fleste andre land. Jeg har slektninger på min alder i et land på kontinentet - de får seksten uker fri med lønn, og fire av dem må de ta før termindatoen. Jeg sier ikke at vi skal være glad vi ikke har det verre, andre har det så fælt, bla-bla. Disse kvinnene fikser faktisk det å få barn helt fint, og da lurer jeg på hvorfor det er så vanskelig for norske kvinner å innse at å dele permisjonen 50-50 eller 40-60 er noe som familien, arbeidsplassen og samfunnet tjener på.

Skrevet
Hvorfor er det ingen som kommenterer det faktum at permisjonen i dag er delt slik at fire uker er forbeholdt far, seks uker er forbeholdt mor? Resten er faktisk noe som må opp i familierådet i hvert enkelt tilfelle. Synes det virker som om mange her mener at dersom far skal ha mer permisjon enn fire uker, 'tar' han av mors permisjon. Men felleskvoten er ikke mors, den er felles!

Synes også det er litt interessant å se hvor 'selvfølgelig' det har blitt at kvinner skal være hjemme med barna i mange måneder - det har faktisk ikke alltid vært sånn, og er det ikke i de fleste andre land. Jeg har slektninger på min alder i et land på kontinentet - de får seksten uker fri med lønn, og fire av dem må de ta før termindatoen. Jeg sier ikke at vi skal være glad vi ikke har det verre, andre har det så fælt, bla-bla. Disse kvinnene fikser faktisk det å få barn helt fint, og da lurer jeg på hvorfor det er så vanskelig for norske kvinner å innse at å dele permisjonen 50-50 eller 40-60 er noe som familien, arbeidsplassen og samfunnet tjener på.

Det kan god hende det er riktig at samfunnet, familien og arbeidsplassen tjener på å dele permisjonen. Men, jeg mener fortsatt at så lenge permisjonstiden(utover de 10 ukene du nevner over) er en felleskvote så må man kunne velge hvem som skal være hjemme. Være seg om valget faller på mor, far eller om de deler på det!

Skrevet

Dette er som sagt noe du TROR. Hos oss skal far være mest hjemme med barnet om vi får et barn til. Men, jeg hadde blitt rimelig provosert om dette hadde blitt dyttet på oss av samfunnet selv om det kanskje var umulig for han å være hjemme, eller tenk om han rett og slett ikke vil? Er det slik at alle menn egentlig vil være hjemme, men ikke får lov? Jeg tror ikke det, jeg tror mange syns det er en helt grei ordning at mor er hjemme og han får gå på jobb. Så lenge dette er noe man blir enige om i hjemmet, kan jeg ikke skjønne at en annen ordning skal tres nedover hodene på folk. Jeg er enig i at far må kunne få opptjene egne permisjonspenger og at det må gjøres endringer i arbeidslivet for at det skal være mulig for begge parter å ta ut permisjon. Det er nok også et godt tiltak å forlenge permisjonstiden noe slik at mor kan fullamme lenge nok før far tar over. Men, jeg er virkelig imot tvang på dette området!

hei

det første bør du vere forsiktig med og si høyt det er noen her inne som mener det er feil og ikke fullamme i over seks måneder jegmener at seks måneder er akkurat passe, nå er det jeg snakker om rett og ikke tvang vis far her rett til fire måneders permisjon så kan han slå i bordet på arbeidsplassen med det

hilsen

Skrevet

hei

jeg er helt og ordtlig og mer enig med deg det er dettttte jeg har prøvd og fåinn her

hilsen

Skrevet

Det kan god hende det er riktig at samfunnet, familien og arbeidsplassen tjener på å dele permisjonen. Men, jeg mener fortsatt at så lenge permisjonstiden(utover de 10 ukene du nevner over) er en felleskvote så må man kunne velge hvem som skal være hjemme. Være seg om valget faller på mor, far eller om de deler på det!

hei

jeg er enig i det men jeg mener at det er et provbblmem for far noen ganger og få permisjon på jobben jeg tror dette kan rettes opp med mer rett og om far tar noe over fire måneder så kan jo mor fortsatt ta ut nesten ni med svs utslag og vis familien og samfunnet tjener på det så er det jo bare bra

hilsen

Skrevet

hei

vil si at det har kommet fram mye bra her, jeg syns det ahr vert svart bra jeg syns det, det stod og en artikkel med temaet i foreldre og barn denne måmneden der stod det om tre farer som skulle ha og hadde hatt tre måmneder ver og syns det var fint, interessant at de ikke ber om mer men de sier det noen gagner er for de ikke vil vere uvenner med mor syns også det er modig av hun over og ville gi far mer aav permisjonen vis hun skal ha et barn til. :P, der skrev de og om vor viktig det er at far for slippe til de sa og om ammengen at det har nesten i norge utviklet seg til ammehysteri so men av dem sa de hadde bodd en tid i belgia og der var det bare tre månder de hadde og her har de nestne et år, jeg syns kvinner i norge er mye bortskjemt når det gjelder muligheten til og ame det er mye mer permisjon her en andre steder det er ganskel smålig og ikke kunne gi noen månder med far. :-( jeg syns jeg vil slutte meg til det som står i artikkelen om at ne far som ike vil ha mer en fire uker er ubeskrivelig dum :-(, jeg syns det er dumt og ta til takke med bare og kune se banret om kveldene og i jhelgene når man kan kreve flere måneder :evil: og jeg syns det er utrolig egoistisk av en mor og ville ha alt selv :-(.

det jeg syns er dumt med forlsaget er at de ikke tar stilling til de som er selvstendig nerringsdrivende de har ikke rett ti lpermisjon mange må slutte for og få barn og vi trenger flinke og glupe kvinner og men som kan starte opp og skape arbeidsplaser :-( jeg mener vi kan støtte opp om dem jeg syns det bør gjøres noe

hilsen

Skrevet
Beklager så mye. Ikke meningen å virke amper.  

Føler bare at "alle" her inne mener man skal syns at å dele opp permisjonen mer, og på død og liv gi mannen mer permisjon av sin egen periode er det riktige i alle sammenhenger.

Mener man ikke dette, er man dum (er den følelsen jeg sitter igjen med).

Så igjen, det var aldri mening å virke amper på noen måte.

hei

poenget er at det ikkre er din periode det er en fleles periode og han har like stor rett til den som deg det her viser vor forkvaklet syn du har din periode er seks uker jeg synes det bare er rett og rimelig at faren får rett til mer av felles perioden han bør hverfall kunne få seks uker som kvinenne jeg syns du og burde kunne unne din mann det

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

det første bør du vere forsiktig med og si høyt det er noen her inne som mener det er feil og ikke fullamme i over seks måneder jegmener at seks måneder er akkurat passe

hilsen

Hei Thule,

Er du sikker på at du vet forskjellen på å amme og fullamme :wink: ? Jeg tror det er ytterst få som mener at babyen ikke skal få noe annen føde enn morsmelk etter at de har fylt 6 mnd. Alle anbefalinger sier at annen føde skal introduseres gradvis etter 6 mnd alder. Da er det ikke så enkelt å ha den viktigste næringskilden på jobb i den første tiden. Det er nemlig snakk om mye morsmelk den første tiden etter 6 mnd.

Skrevet

Hei Thule,

Er du sikker på at du vet forskjellen på å amme og fullamme :wink: ? Jeg tror det er ytterst få som mener at babyen ikke skal få noe annen føde enn morsmelk etter at de har fylt 6 mnd. Alle anbefalinger sier at annen føde skal introduseres gradvis etter 6 mnd alder. Da er det ikke så enkelt å ha den viktigste næringskilden på jobb i den første tiden. Det er nemlig snakk om mye morsmelk den første tiden etter 6 mnd.

hei

hør her dette var myntet på den som ville at far skulle ha brorparten av permisjonen, jeg vet forskjellen men det er og mødre her som fullammer i et helt år og det var en her 9inne som snakket om fire ganger om dagen, jeg mener ikke at far skal måtte ver der fra seks måneder men jeg syns fire uker er lite og syns han kan ha kanskje fire eller fem måneder og det er jo og sånn at m0or kan pompe seg

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...