Violetta Skrevet 24. juni 2016 #1 Skrevet 24. juni 2016 (endret) Jeg får brekninger! Intetkjønnsordet på norsk er den eller det. Når jeg leser en tekst med "hen" i slutter jeg å lese. Innholdet kan være så interessant det vil, jeg orker bare ikke. Endret 24. juni 2016 av Violetta Skrivefeil 8
Aamu Skrevet 24. juni 2016 #2 Skrevet 24. juni 2016 Jeg synes også at det er et teit ord. Tenker bare på høne. 7
RompeRusk Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 (endret) Syntes selve ordet er grusomt, men det var dog veldig praktisk under bachelorskriving da jeg skulle anonymisere informanten min i oppgaven. Lettere og ryddigere å skrive "hen" enn "hun/han". Endret 24. juni 2016 av RompeRusk 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 2 minutter siden, RompeRusk skrev: Syntes selve ordet er grusomt, men det var dog veldig praktisk under bachelorskriving da jeg skulle anonymisere informanten min i oppgaven. Lettere og ryddigere å skrive "hen" enn "hun/han". Enig. Tungvint og rotete å skrive hun/han hele tiden. Hen er i det minste tastatur vennlig og kjapt. Og andre ting som H*n eller h_n er ikke så mye bedre akkurat. Anonymkode: e131a...f81 5
plastfolien Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 7 minutter siden, RompeRusk skrev: Syntes selve ordet er grusomt, men det var dog veldig praktisk under bachelorskriving da jeg skulle anonymisere informanten min i oppgaven. Lettere og ryddigere å skrive "hen" enn "hun/han". Signerer den
Gjest Sly Skrevet 24. juni 2016 #7 Skrevet 24. juni 2016 Hater det ordet, men det er nok fordi jeg assosierer det med svenske feminister. Det er egentlig ganske praktisk, men jeg skulle ønske vi kunne finne på et eget ord.
Violetta Skrevet 25. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2016 Alternativer: personen, den, det, barnet, "tittel", mennesket. Flere? 1
Violetta Skrevet 25. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 25. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Tungvint og rotete å skrive hun/han hele tiden. Hen er i det minste tastatur vennlig og kjapt. Og andre ting som H*n eller h_n er ikke så mye bedre akkurat. Anonymkode: e131a...f81 Hva med å bare skrive informanten? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #10 Skrevet 25. juni 2016 13 timer siden, Violetta skrev: Jeg får brekninger! Intetkjønnsordet på norsk er den eller det. Når jeg leser en tekst med "hen" i slutter jeg å lese. Innholdet kan være så interessant det vil, jeg orker bare ikke. Den eller det er da ikke ord man bruker om mennesker. Jeg synes ordet er praktisk og greit. Og at norske ord betyr noe rart på engelsk er da heller ikke uvanlig, dette er en vanesak, og vil gå over når ordet er innarbeidet. Anonymkode: d8335...c47 3
Gjest Sunhands Skrevet 25. juni 2016 #11 Skrevet 25. juni 2016 Jeg synes det er et ord vi har behov for.
Gjest C'est la vie:) Skrevet 25. juni 2016 #12 Skrevet 25. juni 2016 8 minutter siden, Violetta skrev: Hva med å bare skrive informanten? Å skrive "informanten" opplever jeg som mer formelt og akademisk i en tekst, så er enig med deg her. "Hen" virker tafatt å bruke og virker mer som at skribenten har mangel på engasjement i egen tekst. Liker ikke ordet generelt. Har jeg PMS, kan jeg fint også irritere meg så mye over det at jeg slutter å lese en tekst. Godt jeg ikke jobber på et universitet og skal rette bacheloroppgaver.
Gjest Sunhands Skrevet 25. juni 2016 #13 Skrevet 25. juni 2016 Et øyeblikk siden, C'est la vie:) skrev: Å skrive "informanten" opplever jeg som mer formelt og akademisk i en tekst, så er enig med deg her. "Hen" virker tafatt å bruke og virker mer som at skribenten har mangel på engasjement i egen tekst. Liker ikke ordet generelt. Har jeg PMS, kan jeg fint også irritere meg så mye over det at jeg slutter å lese en tekst. Godt jeg ikke jobber på et universitet og skal rette bacheloroppgaver. Nå er vel ikke "hen" tillatt enda, så jeg tror ikke du vil finne det i en bacheloroppgave, annet enn fra gender studies eller noe sånt,
Gjest C'est la vie:) Skrevet 25. juni 2016 #14 Skrevet 25. juni 2016 (endret) 8 minutter siden, Sunhands skrev: Nå er vel ikke "hen" tillatt enda, så jeg tror ikke du vil finne det i en bacheloroppgave, annet enn fra gender studies eller noe sånt, I bacheloroppgaven min (gruppearbeid) valgte medstudentene i gruppa å bruke dette ordet. Foreleser godtok det. Jeg valgte å skrive det om fordi jeg ikke taklet ordet. Velger å leve i tro om at jeg løftet opgaven en karakter ved bare å gjøre det. Endret 25. juni 2016 av C'est la vie:)
Gjest Sunhands Skrevet 25. juni 2016 #15 Skrevet 25. juni 2016 Et øyeblikk siden, C'est la vie:) skrev: I bacheloroppgaven min (gruppearbeid) valgte medstudentene i gruppa å bruke dette ordet. Foreleser godtok det. Jeg valgte å skrive det om fordi jeg ikke taklet ordet. Velgerne leve i tro om at jeg løftet opgaven en karakter ved bare å gjøre det. Oi, det synes jeg var overraskende at foreleseren godtok. Såvidt jeg vet er det ikke tatt opp i språket vårt enda, og brukes vel helst i typiske kjønnsrelaterte og samfunnskritiske tekster, og ikke først og fremst som en fellesbetegnelse der man ikke kjenner kjønn.
RompeRusk Skrevet 25. juni 2016 #16 Skrevet 25. juni 2016 3 minutter siden, Sunhands skrev: Nå er vel ikke "hen" tillatt enda, så jeg tror ikke du vil finne det i en bacheloroppgave, annet enn fra gender studies eller noe sånt, Jeg skrev hen på min, uten å få en dårligere oppgave av den grunn. Tvert imot ble vi oppfordret til det for å få en ryddigere oppgave. Oppgaven skal ha flyt også, det får den ikke ved å skrive "informsnten" i annenhver setning. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #17 Skrevet 25. juni 2016 16 minutter siden, RompeRusk skrev: Jeg skrev hen på min, uten å få en dårligere oppgave av den grunn. Tvert imot ble vi oppfordret til det for å få en ryddigere oppgave. Oppgaven skal ha flyt også, det får den ikke ved å skrive "informsnten" i annenhver setning. Kreativitet! I stedet for å skrive "informanten" kan en skrive om til mer flytende setninger. Å bruke både "informanten" og "hen" mener jeg er uryddig. Det er ingen problem å skrive om setninger slik at det flyter bedre, uten å henvise til personen i teksten. "Ved å spørre om xxx, kom det frem at.." eller "Videre ble det forklart/beskrevet/sagt/ment etc..." osv. Anonymkode: 27262...e8b 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #18 Skrevet 25. juni 2016 "Hen" er vel et ord svenskene oppfant for litt siden. Tullebetegnelse. Anonymkode: 9c970...8ae 3
hironakamura Skrevet 25. juni 2016 #19 Skrevet 25. juni 2016 Liker heller ikke det ordet. Jeg bruker personen, vedkommende, han/hun etc om hverandre. Det gjør vondt å lese hen i hver setning, synes også det er dårlig språk. Enda verre er det å lese h*n, hjernen min leser det som hnnn og det gir dårlig flyt i teksten. 4
Gjest Sunhands Skrevet 25. juni 2016 #20 Skrevet 25. juni 2016 1 time siden, RompeRusk skrev: Jeg skrev hen på min, uten å få en dårligere oppgave av den grunn. Tvert imot ble vi oppfordret til det for å få en ryddigere oppgave. Oppgaven skal ha flyt også, det får den ikke ved å skrive "informsnten" i annenhver setning. Synes det er bra at de godtar det, selv om det er merkelig! Siden Språkrådet bruker så lang tid, så er det bare fint at befolkningen gjør det til et innarbeidet ord! Også bra der en person ikke identifiserer seg med et bestemt kjønn. Man kan jo ikke si "den" om personen likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå