Gå til innhold

Hvordan er en god leder?


ElleVille

Anbefalte innlegg

Hvilke kvaliteter mener du en god leder bør ha? Hvilke egenskaper, ferdigheter, hva slags innsikt?

Jeg synes temaet ledelse virker veldig spennende.

Å få hver enkelt innen en gruppe til å yte maks utifra egne forutsetninger, og tilsammen oppnå resultater nettopp på grunn av ulike personer med ulike forutsetninger og bakgrunn, som jobber sammen. Å få dette til å fungere. Sette igangs inspirasjonen hos et menneske så vedkommende gyver løs på nye oppgaver...

Har du møtt en virkelig god leder noen gang? Hva kjennetegner personen?

Hva med de dårlige, og hva med de middelmådige?

*researche - trenger input* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bør ha respekt i den kraft av å være leder, ikke bli kvotert inn sånn som mange av dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Mange gode egenskaper nevnt allerede; vil gjerne føye til:

Å være bestemt, tørre å ta upop'e avgjørelser om lederen mener det er riktig, skjære igjennom når det trengs- dette skal balanseres med en passe demokratisk og lydhør stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god leder er den som styrer teamet til måloppnåelse, og som samtidig får sine undersåtter til å se dette som noe positivt. Tillit er også et stikkord.

Helt konkret hvordan dette gjøres, er avhengig av personligheter, arv/miljø, bransje, tidsperspektiv osv.

Jeg har opplevd få gode ledere i mitt liv, men den ene som jeg tenker på er både inkluderende og samtidig passelig distansert til sine "undersåtter". En person som går foran med et godt eksempel, og som ikke er redd for å satse (den som intet våger, intet vinner). Dessuten er det en person som gir tilbakemeldinger - skryt når man har gjort en god jobb, samt råd og vink når man trenger å penses inn på rett spor igjen. Det er forresten en dame som jeg snakker om.

Og Waco:

Som vanlig prøver du å provosere. Men jeg er faktisk til en viss grad enig i dem som er motstandere av kvoteringer. Menn/kvinner bør gis oppgaver etter hva de er kvalifisert til, og ikke etter hvilket kjønn de er. Men det er en helt annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

Ha-ha.. akkurat det spørsmålet fikk jeg da jeg skulle på jobbintervju på Burger King... Får helt hetta av sånne spørsmål på jobbintervjuer!

Selv mener jeg at en god leder er: Et forbilde for de h*n er leder for, en andre har tillit til, en som er flink til å ta avgjørelser for de andre, en som ikke favorittiserer og er en god lytter++ I det hele tatt, en person som er nøytral, bestemt og som andre har stor respekt for - det er en god leder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bra her MEN: En god leder trenger ikke bli venner eller så godt likt som person med/av alle, det er jo umulig...

En god leder gjør at alle får utnyttet sitt potensiale, at de får rom/følelse av påvirkning/medbstemmelse og at alle får arbeide i et miljø de slapper av i og får følelse av at de er viktige, får utvikling og blir tatt på alvor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

8) Lydhør, rettferdig, humoristisk og ikke være redd for å endre ting, når DET er til det beste for bedriften. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Av de lederne jeg har kommet bort i , vil jeg nok si at de beste er de som har begynt på bunnen , har mye erfaring og kan sine saker godt . ( Med andre ord ikke disse rett-fra-befalsskolen-og-proppfulle-av-selvtillit-fjortisramboene :wink: ) Nå hører det jo med til historien at det finnes greie befal også på sersjant-niva .

En annen ting du bør ha i tankene er at man ikke nødvendigvis oppnår respekt ved å behandle sine underordnede som dritt . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...