Gjest Eir Skrevet 8. november 2004 #41 Del Skrevet 8. november 2004 Hva tror du kuer er?Amøber? De er meget intelligente dyr,med de samme følelser som oss mennesker.Selvfølgelig lider de! Jeg har møtt en del mennesker som sidestiller menneskers og dyrs følelsesliv. Og uten unntak viser de svært liten forståelse for sine egne dyr, og behandler dem svært dårlig. Jeg mener at en slik sidestilling er respektløs, fordi den overser de av dyrenes behov som skiller seg fra oss mennesker. (Utover det støtter jeg Monstermagnets svar på dette.) Det gjelder ikke bare under selve slaktingen(som IKKE er noen rask affere!)men under hele sitt stakkars liv!De blir stuet sammen på trange båser' date=' får ikke ha kontakt med avkommene sine,får kun gå ute om sommeren og da noen få timer i løpet av døgnet.[/quote'] Nok engang: Økologisk landbruk? Kuer som er ute hele sommeren, som har en åpen løsning i fjøset og som ammer sine egne kalver? Det finnes, det også. Jeg foretrekker å kjøpe økologisk kjøtt, og oppmuntre til produksjon av dette, fremfor å desperat prøve å få alle andre til å slutte med noe som er helt naturlig, nemlig å spise kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 8. november 2004 #42 Del Skrevet 8. november 2004 Enig med deg Eir. Men med det sagt, så er jeg mot avl av dyr kun for pelsens skyld. Pels og skinn bør kun komme fra slakt og jakt. Alt annet er sløseri med ressurser og etisk betenkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 8. november 2004 #43 Del Skrevet 8. november 2004 Men med det sagt' date=' så er jeg mot avl av dyr kun for pelsens skyld. Pels og skinn bør kun komme fra slakt og jakt. Alt annet er sløseri med ressurser og etisk betenkelig.[/quote'] Godt oppsummert! Helt enig!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 8. november 2004 #44 Del Skrevet 8. november 2004 Pels og skinn bør kun komme fra slakt og jakt. Alt annet er sløseri med ressurser og etisk betenkelig. Er enig i dette også. På samme måte som jeg mener at det ville vært sløseri med ressurser å slakte og spise kua eller kaninen, og så kaste skinnet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stikkelsbær Skrevet 8. november 2004 #45 Del Skrevet 8. november 2004 Såfremt de er skutt er det greit for meg. OK? Siden du spør: Nei, jeg synes ikke det er OK. Jeg synes ikke det er OK å ta livet av en annen skapning og bruke huden dens for å bli bittelitt varmere, når det finnes så mange alternativer som det faktisk gjør. Men jeg respekterer at du er uenig. Det er forresten veldig få ville pelsdyr som blir skutt, av frykt for nettopp å ødelegge pelsen. De fleste blir fanget i feller som er svært smertefulle. Kjøper du viltfangede pelser fra utlandet, risikerer du at dyrene har blitt fanget i revesaks og kjempet en lang dødskamp - de kan velge mellom å stå og vente på at noen kommer og dreper dem, eller de kan gnage av seg foten i fortvilelse. I Norge brukes mye båsfeller og drukningsfeller, som også påfører dyrene store lidelser. Jeg synes det er helt vanvittig at noen synes det er greit å kjøpe pels, fra ville dyr eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 8. november 2004 #46 Del Skrevet 8. november 2004 En av de største grunnen til at mennesket avviker fra naturen er at vi har en syk tendens til å måtte ta vare på alt mulig. Det finnes de av oss som på død og liv skal ta vare på alt av liv, uansett hvor håpløst det er. Mennesket er skapt av naturen. I naturen lever det meste i en symbiose. Det er naturlig å bruke dyr som en ressurs. Og uansett hvor kynisk og jævlig det høres ut så er det faktisk unaturlig å skulle beskytte alt og alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 9. november 2004 Forfatter #47 Del Skrevet 9. november 2004 Rine Takk! Føler meg ganske hjelpesløs her Til alle dere andre som synes det "er helt naturlig og utnytte dyr" Hvis dyr kunne snakke så hadde dere skjønt hvor fantastiske alle som en er, alle med sin egen personlighet, alle med ett felles ønske om å leve,reprodusere seg, føle lykke.Jeg snakker av erfaring.Jeg har hatt Mange dyr og dyreslag. Nå har jeg hatt rotter i mange år. Alle er forskjellige.Alle har sin egen personlighet.Vi har en liten gutt som trofast sitter på stolen og ser på når vi spiller playstation.Han har egne leker vi leker med han Han elsker å kose, og tilbringe tid med ossHvis vi har det travelt en dag og ikke har rukket å leke,kose blir han fornærmet og deppa..Ja tenk at dette lille,i følge noen "dumme dyret"kan være så komplisert.Tenk at han kan ha så mange følelser. Dyr kan ikke utrykke seg på vår måte.De kan ikke si fra med ord når de lider.Men det er ikke vanskelig å se hvis man bruker intelligensen sin litt. Mennesker bruker dyr fordi de KAN Fordi det er den enkleste veien Det er så enkelt og la seg bedra og tro som resten ;at de er dumme,at de ikke føler. Vi dømmer ikke individer for deres hudfarge,religion,seksuelle legning,intellgens..bør vi dømme noen for art?Bare fordi de ikke kan utrykke seg på den måten som passer oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. november 2004 #48 Del Skrevet 9. november 2004 når det finnes så mange alternativer som det faktisk gjør. Bare sånn av nysgjerrighet, hvilke alternativer mener du? Jeg er nokså frøsen av meg, og har enda ikke funnet noe som varmer like godt om vinteren i Norge som pels. I Norge brukes mye båsfeller og drukningsfeller' date=' som også påfører dyrene store lidelser.[/quote'] Hvor har du dette fra? I Norge har vi ett nokså strengt regelverk som sier klart hvilke fangstredskaper det er lov å bruke, og felles for dem er at det kreves at dyret avlives hurtig og effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. november 2004 #49 Del Skrevet 9. november 2004 Hvis dyr kunne snakke så hadde dere skjønt hvor fantastiske alle som en er' date=' alle med sin egen personlighet, alle med ett felles ønske om å leve,reprodusere seg, føle lykke.Jeg snakker av erfaring.[/quote'] Selvfølgelig vet jeg at alle dyr er intelligente, har følelser og en unik personlighet. Jeg har vokst opp på landet med alle slags dyr rundt meg, og selv nå, når jeg bor midt i Oslo deler jeg leilighet med flere firbente enn tobente. Men det at dyr har personlighet og er unike har da ingenting med hvorvidt jeg spiser dem å gjøre. Jeg har ett forhold til plantene i vinduet mitt også, og de er like unike som alt annet. Det er tilogmed bevist at de vokser bedre dersom jeg prater med dem med en snill stemme, så de har tydeligvis ett slags følelsesliv også, men jeg slutter ikke å spise gulerøtter av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. november 2004 #50 Del Skrevet 9. november 2004 Bare sånn av nysgjerrighet, hvilke alternativer mener du? Jeg er nokså frøsen av meg, og har enda ikke funnet noe som varmer like godt om vinteren i Norge som pels. Noen som tydligvis har vært på museumet på Elverum? Mener jeg så noen sånne type feller da jeg var der med klassen min på barneskolen, og tilmed da skjønte jeg at dette er feller som ble brukt i gamledager.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karova Skrevet 9. november 2004 #51 Del Skrevet 9. november 2004 Hallo! Hvor mange er det uansett som går å skyter et dyr,flår pelsen og syr klær av det?? Hoi. Jeg går ut i fra at du ikke bruker sekk/veske av skinn, ikke eier sko av lær osv.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 9. november 2004 Forfatter #52 Del Skrevet 9. november 2004 Tar meg den frihet å besvare noen spm. Fint at dere spør for dere har kanskje ikke alt for mye peiling. Eir skrev: Rine skrev: når det finnes så mange alternativer som det faktisk gjør. Bare sånn av nysgjerrighet, hvilke alternativer mener du? Jeg er nokså frøsen av meg, og har enda ikke funnet noe som varmer like godt om vinteren i Norge som pels. Tror du vet like godt som oss andre at det myldrer i butikkene av vinterjakker og kåper i alle slags former og i alle slags stoff Hva med en god boblejakke?Evt kan du tilogmed ta en strikkegenser under?Eller er det ikke fint nok for deg? Da finnes det til og med jakker med fuskepels tilgjengelig på markedet. Du kan komme hjem til meg å se.Jeg har massevis av varme jakker, og ingen av dem har blod på seg. Rine skrev: I Norge brukes mye båsfeller og drukningsfeller, som også påfører dyrene store lidelser. Hvor har du dette fra? I Norge har vi ett nokså strengt regelverk som sier klart hvilke fangstredskaper det er lov å bruke, og felles for dem er at det kreves at dyret avlives hurtig og effektivt. Det hadde vært fint hvis du hadde rett her.Jeg trodde heller ikke det var mulig før jeg visste. Men Rine har faktisk rett. Bås og drukningsfeller ,fotsakser,er desvarre lov i Norge,som i mange andre land. http://www.noahonline.org/infoark/pfangst.htm Ta en titt her.Dette er REN FAKTA http://home.c2i.net/noahonline/bilder/pels/pels24.jpg Dette bildet er en god illusrasjon av hvordan dyr fanget i snarer lider i lang tid før de enten gnager av seg foten i frustrasjon eller dør av sult og utmattelse. Skam deg som later som du vet,når du ikke har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. november 2004 #53 Del Skrevet 9. november 2004 Hva med en god boblejakke?Evt kan du tilogmed ta en strikkegenser under?Eller er det ikke fint nok for deg? Da finnes det til og med jakker med fuskepels tilgjengelig på markedet. Pels er varmere enn alt annet jeg har prøvd. Mere miljøvennlig er det også, siden det er naturmaterialer. Det har ingenting med "fint" å gjøre. (Fuskepels er forøvrig ikke spesielt varmt i det hele tatt, siden det er lagd mest for utseendes skyld.) Bås og drukningsfeller ,fotsakser,er desvarre lov i Norge,som i mange andre land. Jeg synes det er du som burde skamme deg, legge ut feilinformasjon, og linker, uten å engang ha lest innholdet... Dersom du går inn på den øverste linken din, fra Noah, så står det tilogmed der at fotsaks har vært forbudt i Norge, siden 1932. Utover det så kan du gå inn på lovdata og lese Forskrift om utøvelse av jakt og fangst, Kapittel 9, Fangst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 9. november 2004 Forfatter #54 Del Skrevet 9. november 2004 Pels er varmere enn alt annet jeg har prøvd. Mere miljøvennlig er det også, siden det er naturmaterialer. Det har ingenting med "fint" å gjøre. (Fuskepels er forøvrig ikke spesielt varmt i det hele tatt, siden det er lagd mest for utseendes skyld.) Jeg synes det er du som burde skamme deg, legge ut feilinformasjon, og linker, uten å engang ha lest innholdet... Dersom du går inn på den øverste linken din, fra Noah, så står det tilogmed der at fotsaks har vært forbudt i Norge, siden 1932. Utover det så kan du gå inn på lovdata og lese Forskrift om utøvelse av jakt og fangst, Kapittel 9, Fangst. Utdrag fra Noah infoark:Norsk fellefangst De lovlige fellekategorier i Norge er fallstokk, åtesats, vippefelle/kassefelle, "mårfelle" og "minkfelle", samt snare for rype.(2) Fotsaks ble forbudt i Norge i 1932, men lignende redskaper tillates hvis de brukes som åtefelle. Åtefellen utløses av at dyret berører åtet - intensjonen er at fellen skal klappe igjen over dyrets hode/nakke, og virke drepende. Fallstokk virker ved at dyret, idet den tar for seg av utlagt mat, kommer borti en pinne som støtter opp en stokk - stokken faller så ned over dyret. Connibearfellen, en annen mye brukt drepende fellene, skal plasseres slik at dyret må passere gjennom den. Oversiden av hode/rygg kommer borti utløsermekanismen, og fellen klapper sammen over dyret på to steder. Ved beverfangst plasseres denne fellen under vann, og dyret drepes delvis av drukning. Felles for de tillatte drepende fellene er funksjonen som kranieknusende feller eller strupeslagfeller. Når sistnevne treffer de bløtere deler i halsregionen, resulterer den ikke i momentant avliving.(3) Man har ingen garanti for at ikke fellene klapper sammen over midje, fot eller andre kroppsdeler, slik at dyret utsettes for ubeskrivelig smerte i lengre tid. Dette skjer lett hvis offeret ikke er det dyret fellen er ment for, eller hvis dyrets hastighet ved passering av fellen er en annen enn det konstruktøren har "forutsett". De ikke-drepende fellene utsetter også dyret for stor belastning i form av psykisk stress. Dyr som fanges i bås eller kasse kjemper en desperat og nytteløs kamp for å slippe fri. Det finnes ingen direkte retningslinjer for avliving av dyr som er fanget levende - bare at det skal skje uten "unødig lidelse".(4) Fakta om fangst av pelsdyr: Det er i Norge lov å fange pelsdyr med ulike typer conibearfeller, bås, fallem, flak, fallstokk, åtesats, vippefelle/kassefelle, "mårfelle" og "minkfelle".(9) Dyr som fanges i bås eller kasse avlives med rifle etter en lang, nytteløs kamp for å slippe fri. De tillatte drepende fellene er først og fremst feller beregnet på kranieknusing og strupeslagfeller. Når sistnevne treffer de bløtere deler i halsregionen, resulterer den ikke i momentant avliving.(10) Man har dessuten ingen garanti for at ikke fellen klapper sammen over midje, fot eller andre kroppsdeler, med den følge at dyret utsettes for ubeskrivelig smerte i lengre tid. Fellefangede dyr har i visse tilfeller gnaget av seg lemmer for å slippe fri. Ofte prøver de å angripe fellen, og får dermed knust tennene sine. Hvis de ikke har dødd av utmattelse når fangstmannen finner dem, bli de tatt livet av med slag mot hodet. I Norge drives det aktiv fangst på bever, mår, mink, rev, gaupe, røyskatt og ilder. Men fellen klapper sammen over alt som kommer borti den, og på verdensbasis er over halvparten av saksefangede dyr "trash" (søppel) (11), d.v.s. dyr som er ubrukelige for pelsindustrien. Antall skinn fra norskfangede dyr er årlig over 50000.(10) Fotsaks ble forbudt i Norge i 1932, men det hindrer ikke norske forhandlere i å importere skinn for titalls millioner kroner årlig fra land hvor slik saksefangst praktiseres.(6) OI da!!!!!!!!!Hvem er det som ikke har lest nøye nok?? Se her:Koser du deg med pelsen din nå?http://home.c2i.net/noahonline/bilder/pels/pels3.jpg http://home.c2i.net/noahonline/bilder/pels/pels4.jpg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. november 2004 #55 Del Skrevet 9. november 2004 OI da!!!!!!!!!Hvem er det som ikke har lest nøye nok?? Du sa at fotsaks er lov i Norge. Du tok feil. Utover det er jeg ikke interessert i å forsvare fangst med feller, siden jeg ikke har noe erfaring med det, og vet for lite om det. Jeg påpekte bare at vi har ett nokså godt lovverk for dette i Norge, i tillegg til at jeg ville oppklare ett par faktafeil. Og ja, jeg koser meg fortsatt med kaninpelsen min, siden den oppfyller mine krav for hva jeg kan gå med. Ingen dyr har lidd unødig for at den skal varme meg, og resten av dyrene har gått til mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gerotten Skrevet 9. november 2004 Forfatter #56 Del Skrevet 9. november 2004 Så flott da!Det viser ekte kjærlighet og hengivenhet til dine kjæledyr! Er det dette du synes er å gi dyrene du har ansvar for "et godt og kjærlig hjem?" NEI TIL PELS!!INGEN DYR SKAL DØ OG LIDE FOR MENNESKERS FORFENGELIGHET Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddvar Skrevet 9. november 2004 #57 Del Skrevet 9. november 2004 Så flott da!Det viser ekte kjærlighet og hengivenhet til dine kjæledyr! Er det dette du synes er å gi dyrene du har ansvar for "et godt og kjærlig hjem?" NEI TIL PELS!!INGEN DYR SKAL DØ OG LIDE FOR MENNESKERS FORFENGELIGHET ENIG!! Flott at du står for det du mener Gerotten! Husk det er mange som støtter deg! Tror du det er håp for total avskaffelse?Det har jo vært snakk om det? NEI TIL PELS!!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grøtris Skrevet 9. november 2004 #58 Del Skrevet 9. november 2004 Har bare en ting å si om folk som ikke er med å bekjempe dyras rettigheter:INGNORENCE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dust til Skrevet 9. november 2004 #59 Del Skrevet 9. november 2004 Har bare en ting å si om folk som ikke er med å bekjempe dyras rettigheter:INGNORENCE Enig!!!!! La oss motarbeide(=bekjempe) dyras rettigheter!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dust til Skrevet 9. november 2004 #60 Del Skrevet 9. november 2004 Har bare en ting å si om folk som ikke er med å bekjempe dyras rettigheter:INGNORENCE Enig!!!!! La oss motarbeide(=bekjempe) dyras rettigheter!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå