Gå til innhold

Pels SI NEI!!!!!!!!!!

gerotten

Anbefalte innlegg

Mennesket har evne til å være gode. Følger man kun instinktene sine som menneske er det det samme som å velge å være ond. Du kan jo se hvordan det er i Kongo nå, der instinktene ruler. Massevoldtekt og drap uten ende.

Ergo dyr, som følger kun instinkt, er onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og når det gjelder kverrulering.. Jeg reagerte på (for å være vrang) at det ble sagt at hunden ALDRI har levd i naturen. En eller annen gang gjennom tiden så har hunden levd i naturen. Om hunden var temmede ulver, som gjest sa, så stammer den fra naturen, uansett hvordan man vil vende på det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket har evne til å være gode. Følger man kun instinktene sine som menneske er det det samme som å velge å være ond. Du kan jo se hvordan det er i Kongo nå' date=' der instinktene ruler. Massevoldtekt og drap uten ende.[/quote']

God/ond er kristne begreper, og vi har faktisk religionsfrihet her i landet. Moral er kulturelt og personlig betinget, men du snakker som om det finnes en slags "universell moral" som alle burde følge, og viser ingen toleranse for andres verdisyn. Og hvor har du det fra at det å følge instinktene sine fører til "ondskap"?

(For ikke å snakke om at du stempler mennesker i Kongo som "onde" sammen med dyrene... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Rev og mink, røyskatt og mår blir sett på som skadedyr av de fleste med et nært forhold til naturen (jegere,bønder osv).

Faktisk blir man oppfordret til å skyte dem (rev og mink) når du møter dem på jakta!! Så når jeg tar jegerprøven og er i skauen og jakter rype, ser jeg en rev... pang.

Men den lever jo en fint liv før den blir skutt da, og bor ikke i bur... Men for meg så er bur greit, sorri. De skal behandles pent, men pels er fintfint, så det vil jeg ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og når det gjelder kverrulering.. Jeg reagerte på (for å være vrang) at det ble sagt at hunden ALDRI har levd i naturen. En eller annen gang gjennom tiden så har hunden levd i naturen. Om hunden var temmede ulver, som gjest sa, så stammer den fra naturen, uansett hvordan man vil vende på det.  :wink:

Les innleggene til gjesten og Eir noen ganger til. Kom så tilbake. Dette blir bare for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God/ond er kristne begreper, og vi har faktisk religionsfrihet her i landet. Moral er kulturelt og personlig betinget, men du snakker som om det finnes en slags "universell moral" som alle burde følge, og viser ingen toleranse for andres verdisyn. Og hvor har du det fra at det å følge instinktene sine fører til "ondskap"?

(For ikke å snakke om at du stempler mennesker i Kongo som "onde" sammen med dyrene... :roll: )

Hvilken verden lever du i?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å sette det på spissen, kaller du Kongo's innbyggere for primitive ondinger som kun handler på instinkt?

Et retorisk spørsmål, behøver ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingenting av dette forandrer på det som egentlig var mitt poeng, "hund" er definisjon som oppstår i det ulven, sjakalen, eller den hittil ukjente forfaderen slår seg sammen med mennesket.

Så ARTEN har levd i naturen. Etter hva jeg har forstått (har ikke titta på linken) er hund en definisjon på at arten den stammer fra, som levde fritt i naturen, slo seg sammen med mennesket. Jeg holder fortsatt fast på mitt, at arten på et eller annet tidspunkt levde i naturen i og med at hund ble en definisjon på arten+mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme som du gjør, men den ser selvsagt litt annerledes ut iom at jeg mangler en del av de fordommene du har.

Dersom du faktisk svarer på innlegget mitt kan jeg alltids svare skikkelig, men inntil videre går jeg utifra at du har gått tom for argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongo er uten kontroll. utdannelse er utenfor rekkevidde. menneskene i kongo er jo ofre for "onde" handlinger av grupper jeg ikke vet hvilke hensikter egentlig har, men garantert noe primitivt. Våpengeriljaene er ute etter å utrydde bestemte "raser" og det gjør de på verst tenkelige måter. De voldtar og dreper på ubeskrivelige måter. Landet er uten kontroll. Og ordet "ondt" bruker jeg pga mangel på et like beskrivende ord. Hva er det motsatte av god? Og her sier man at man kan gjøre hva man vil siden det er instinktene våre. Snakk om dårlig unskyldning for å ikke gidde anstrenge seg for å være gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kongo er uten kontroll. utdannelse er utenfor rekkevidde. menneskene i kongo er jo ofre for "onde" handlinger av grupper jeg ikke vet hvilke hensikter egentlig har' date=' men garantert noe primitivt. Våpengeriljaene er ute etter å utrydde bestemte "raser" og det gjør de på verst tenkelige måter. De voldtar og dreper på ubeskrivelige måter. Landet er uten kontroll. Og ordet "ondt" bruker jeg pga mangel på et like beskrivende ord. Hva er det motsatte av god? Og her sier man at man kan gjøre hva man vil siden det er instinktene våre. Snakk om dårlig unskyldning for å ikke gidde anstrenge seg for å være gode.[/quote']

Ganske A4, spør du meg. I og med at dette skjer i flere afrikanske land og ikke bare Kongo, mener du da at dette er noe som er utspredt blandt afrikanere? Har du forresten satt deg inn i den politiske situasjonen til disse landene? Vet hvorfor det er blitt slik? Fortsett med fordommene dine, de er gode unnskyldninger for de som ikke gidder å anstrenge seg for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her sier man at man kan gjøre hva man vil siden det er instinktene våre. Snakk om dårlig unskyldning for å ikke gidde anstrenge seg for å være gode.

Det var ikke snakk om å bruke instinktene som en unnskyldning, jeg sa at instinkter ikke er onde, så dersom alle følger instinktene sine vil ikke slike situasjoner oppstå. Slike situasjoner oppstår fordi vi mennesker er mer kompliserte enn bare instinkter. Når så du sist en gruppe dyr som prøver å utrydde en annen gruppe? Når så du sist ett dyr som hatet ett annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Og til ninakanin. Din kynisme slutter ikke å sjokkere meg. Ironisk at du kaller deg selv kanin.

jeg er faktisk ikke kynisk i det hele tatt, snarere realist.

Og jeg koser meg i denne debatten nettopp fordi du fortviler sånn over at jeg ikke gir meg :) Det er da et debattforum dette her! Må jo få være litt røff i kantene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Ninakanin

Det er jo ikke fordi dyret har bodd i bur man kler på seg pels, det er jo fordi pelsen er fin i seg selv. Altså, jeg spiser ikke kjøtt fordi jeg liker at kuer blir slaktet, jeg spiser det jo fordi det er godt!

hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...