Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #141 Del Skrevet 24. november 2004 Sarkasme har du tydligvis ikke hørt om. Jeg er enig i at mange av farmene ikke er noe bra sted for endel dyr, men det gjelder absolutt ikke alle! Og det er ikke snakk om bare tenåringsdyreaktivister. Det er snakk om voksne mennesker som faktisk får med seg disse tenåringene. Du tror vel virkelig ikke at ALLE dyreaktivister er tenåringer?! Nei, jeg pratet spesifikt om aktivistene som var tenåringer. Forsto du ikke sarkasmen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #142 Del Skrevet 24. november 2004 Ja der var det tydligvis noen som gikk tom for argumenter. Anyways, hvorfor mennesker har følelser? pga gud?? neppe. Hvorfor skal en fiktiv personlighet som er laget av mennesket selv gi oss følelser? det er nettopp pga følelser at gud i det hele tatt eksisterer. Mennesket har hatt den luksusen av å utvikle hjernen. Menneskets godt utviklede hjerne tolker følelser for oss, som f.eks kjærlighet. Noen som vil påstå at et dyr har den samme utviklede hjernen som gjør at det da klarer å tolke følelser på samme måte som mennesket? Og Gjest, jo jeg skjønte sarkasmen, jeg sendte sarkasmeballen tilbake med et spørsmål.. Men hva mener du om de voksne aktivistene som har samme meninger som tenåringene? er ikke de like naive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #143 Del Skrevet 24. november 2004 Ja der var det tydligvis noen som gikk tom for argumenter. Gjesp. For din egen del la vær å komme med slike kommentarer. Det er vel ikke akkurat bare debattnyttige innlegg du har kommet med i denne tråden. Mennesket har hatt den luksusen av å utvikle hjernen. Menneskets godt utviklede hjerne tolker følelser for oss, som f.eks kjærlighet. Noen som vil påstå at et dyr har den samme utviklede hjernen som gjør at det da klarer å tolke følelser på samme måte som mennesket? Det er ikke akkurat mennesket som har utviklet hjernen, men det er litt flisespikkeri fra min side. Ja, mennesket har følelser, og et følelsesliv sterkere enn andre dyr, men hensikten til disse følelsene er ikke noen annen enn følelser dyr måtte ha. Men hva mener du om de voksne aktivistene som har samme meninger som tenåringene? er ikke de like naive? Som folk som mener at man må se alle verdens enheter av en sak man diskuterer, før man kan uttale seg om den? Ja. Man trenger ikke være en ekstreminst for å mene pelsoppdrettsfarmer er galt. Selv er jeg faktisk så ekstrem at jeg ikke synes om å ha dyr i små avlukker i dyrehagen også. Blir vel kalt en idiot snart på grunn av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #144 Del Skrevet 24. november 2004 Gjesp. For din egen del la vær å komme med slike kommentarer. Det er vel ikke akkurat bare debattnyttige innlegg du har kommet med i denne tråden. Nei helt riktig det, men når det kommer innlegg som er helt i ørska og som neeeesten grenser til PA, så svarer jeg med lik mynt tilbake. Man trenger ikke være en ekstreminst for å mene pelsoppdrettsfarmer er galt. Selv er jeg faktisk så ekstrem at jeg ikke synes om å ha dyr i små avlukker i dyrehagen også. Blir vel kalt en idiot snart på grunn av det. Hehe du biter deg selv litt i halen når du først ber meg holde kjeft om ting for så å påstå (for andre gang) at du kommer til å blir kalt ting for å si din mening. Ingen har enda kalt deg noe som helst, og hvorfor du mener at du selv burde bli det gidder jeg ikke spekulere på. Men å si det på den måten sier du indirekte at det eneste vi som diskuterer her kan er å komme med person angrep. Så for din del, la være å komme med slike kommentarer, så har vi to en avtale. Og jeg er enig med deg om at å ha sotre dyr i små avlukk er galt! Spesielt når det kun er for menneskets fornøyelse ved at vi kun blir visuelt stimulert. Det er ingen fornuftig utnyttelse å kun ha et dyr på utstilling. Det sammenligner jeg med krypskyting, der det gjelder å dra med seg trofèer hjem. Og jeg er også enig med deg at man behøver ikke være ekstremist for å mene det, men når man leser innleggene til personen(e) jeg kalte ekstremister blir det noe annet enn når jeg f.eks leser dine innlegg. Men jeg klarer ikke helt å ta det like seriøst når de slutter med "NEI TIL PELS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"... DA ser jeg på det som enten wannabeeksremister, eller ekstremister. Som folk som mener at man må se alle verdens enheter av en sak man diskuterer, før man kan uttale seg om den? ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #145 Del Skrevet 24. november 2004 Melder meg ut av diskusjonen. Kan nesten ikke ta dere seriøst. Hvorfor det?! Jeg blir litt paff her jeg sitter! Hva er det med diskusjonen her du ikke kan ta seriøst? Du kommer med det ene argumentet etter det andre, og jeg svarer så godt jeg kan med mine egne synspunkt, det være seg om pelsdyra i denne tråden eller kjøttdyra i den andre. Det er jo tydelig du brenner for dette her emnet, forstår ikke hvordan du bare kan kaste inn håndkleet bare fordi at de siste innleggene har dreiet seg om hvorvidt dyr har følelser eller ikke. Som jeg sa i begynnelsen så synes jeg at måten pelsdyra ble holdt på i den videoen er forkastelig, men at pelsdyrindustrien ikke nødvendigvis bør boikottes av den grunn. Dette har du faktisk ikke kommet med ett eneste konstruktivt svar på, annet enn at jeg mangler moral og har dårlig samvittighet. for å være helt ærlig så er det vel jeg som bør vurdere om jeg skal melde meg ut av diskusjonen siden jeg aldri blir tatt seriøst på mine svært gjennomtenkte innlegg! hm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 25. november 2004 #146 Del Skrevet 25. november 2004 Du mener at det er greit å ha dyr i bur hele sitt liv, slik at du skal få ei fin veske. Det er nok for meg. Jeg kan ikke forstå hva slags menneske du er. Er helt sjokkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #147 Del Skrevet 25. november 2004 Du mener at det er greit å ha dyr i bur hele sitt liv' date=' slik at du skal få ei fin veske. Det er nok for meg. Jeg kan ikke forstå hva slags menneske du er. Er helt sjokkert[/quote'] Jeg for min del er ikke overrasket at slike som deg ikke klarer å fatte at folk faktisk har meninger og holdninger som ikke er lik dine egne.. Hvem var egoistisk sa du? mennesket? oh yes... Og alle vi i denne diskusjonen er prima eksempler på det. Du er nok samme type menneske som oss andre skal jeg si deg, så vennligst, fortsett å grav din egen grav med kommentarer om hvor fæle mennesker vi er.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #148 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg for min del er ikke overrasket at slike som deg ikke klarer å fatte at folk faktisk har meninger og holdninger som ikke er lik dine egne.. Hvem var egoistisk sa du? mennesket? oh yes... Og alle vi i denne diskusjonen er prima eksempler på det. Du er nok samme type menneske som oss andre skal jeg si deg' date=' så vennligst, fortsett å grav din egen grav med kommentarer om hvor fæle mennesker vi er..[/quote'] Noen er da verre enn andre. Det vet vel du også? En egosit er ikke en egoist er ikke en egoist. Ja, mennesket er egoistisk, det skulle bare mangle, da det er en viktig egenskap for å overleve. MEN mennesket gjør mye egoistisk som ikke har med overlevelse å gjøre, som for eksempel å stenge ville dyr inn i små bur, slik at de med tiden kan få en fin liten veske. Egentlig er det ikke egoisme heller - det er grådighet. En grådighet som overhodet ikke er sunn for menneskeheten. Akkurat denne handlingen(pelsoppdrett) har ikke så mye å si for menneskeheten, men det er symtomatisk på hvor skakkjørt denne skuta er. Jeg tror ikke menneskets intellektuelle overlegenhet er en evolusjonær overlegen strategi. Vår evne til å se lenger enn vår egen lille stamme, vekker sterke grådighetsbehov i oss. Vi vil ha mye, og vi vil ha det nå! Det ironiske i det hele er vel at det mest intelligente vesenet som har satt sine føtter på denne jorden, også er det vesenet som selv er kapabel til å utslette seg selv. Noe jeg tror det vil gjøre. På grunn av grådighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #149 Del Skrevet 25. november 2004 Ja der er jeg helt enig! At folk higer etter penger er ingen hemmelighet! Folk vi ha en effektiv metode til å tjene gode penger, og det er akkurat det pelsdriften er. De som driver med pelsoppdrett gjør det utelukkende for å tjene penger, noe et menneske må gjøre for å overleve i dette samfunnet. De har funnet en jobb de kan. Nå sammenligner ikke jeg pelsoppdrettere med f.eks yrket mitt, vektere. Jeg har jobben jeg har fordi jeg liker den, trives med den og tjener penger slik at jeg kan overleve. Det samme gjør pelsoppdrettere. De kunne sikkert hatt en annen jobb, men det er ikke alle som har de samme forholdene som en selv. Det er kanskje derfor de driver med det de gjør? Man må ikke kun se på pelsdrift som et onde, men kanskje se litt på oppdretterne og finne ut hvorfor de holder på med det? Noen her som har pratet med eller kjenner en pelsoppdretter om yrket hans/hennes? Hadde vært litt intr. å få høre.. Og Gjest, er du kun en gjest eller en bruker som ikke vil logge seg på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #150 Del Skrevet 25. november 2004 Ja der er jeg helt enig! At folk higer etter penger er ingen hemmelighet! Folk vi ha en effektiv metode til å tjene gode penger, og det er akkurat det pelsdriften er. De som driver med pelsoppdrett gjør det utelukkende for å tjene penger, noe et menneske må gjøre for å overleve i dette samfunnet. De har funnet en jobb de kan. Nå sammenligner ikke jeg pelsoppdrettere med f.eks yrket mitt, vektere. Jeg har jobben jeg har fordi jeg liker den, trives med den og tjener penger slik at jeg kan overleve. Det samme gjør pelsoppdrettere. De kunne sikkert hatt en annen jobb, men det er ikke alle som har de samme forholdene som en selv. Det er kanskje derfor de driver med det de gjør? Man må ikke kun se på pelsdrift som et onde, men kanskje se litt på oppdretterne og finne ut hvorfor de holder på med det? Noen her som har pratet med eller kjenner en pelsoppdretter om yrket hans/hennes? Hadde vært litt intr. å få høre.. Og Gjest, er du kun en gjest eller en bruker som ikke vil logge seg på? Siste først: bare gjest. Stress å drive med loggin. Bare en jobb for å overleve? Det finnes mange jobber der ute, narkopusher, narkoprodusent, hitman, politiker etc, som ikke akkurat er et gode for menneskeheten. Men folk må jo ha seg en jobb, eller? Og når jeg prater om grådighet her tenker ikke jeg på pelsoppdretterne, men om kjøperne av slike produkter. Det er på grunn av disse pelsfarmene finnes. Dette er ikke et produkt som prakkes på oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 25. november 2004 #151 Del Skrevet 25. november 2004 Bare en jobb for å overleve? Det finnes mange jobber der ute, narkopusher, narkoprodusent, hitman, politiker etc, som ikke akkurat er et gode for menneskeheten. Men folk må jo ha seg en jobb, eller? Såvidt jeg vet iallefall så er ikke 3 av 4 jobber du nevnte som "flotte" eksempler legale jobber. Og politikere trenger man dessverre, eller er du mer fan av diktatur og anarkisme? Og som sagt, jeg er enig med deg at det er forfengelighet å kjøpe en pels til mange mange tusen! Nå har ikke jeg oversikt over hvilke produkter all pelsen brukes til, men dersom det brukes til noe fornuftig synes jeg pelsoppdrett er helt greit. At det lages til fine fruer for at de skal kunne skjule rynkene oppi åra liker jeg ikke. Men som en annen bruker her har skrevet, pelsen vedkommende laget seg var av dyr som var slaktet på egen gård. Og der gikk ikke resten til spille. Dessuten hadde dyrene levd i gode omgivelser hele livet. Pelsen er dessuten god og varm og har et fornuftig formål, nemlig å varme den som har den på seg iløpet av vinteren. Som jeg også har nevnt tidligere så er jeg kritisk til aktivister som slipper løs dyr som er født i fangenskap og oppvokst i fangenskap. Disse dyrene har ingen kriterier for å overleve i naturen og lider like mye, om ikke mer, i naturen den korte tiden de lever. At folk er imot pelsdrift generelt er helt ok for meg, bare de fremlegger argumentene sine på en noenlunde saklig måte. "NEI TIL PELS OG DU ER UMENNESKELIG, MORALLØS OG TEIT OM DU ER FOR DET" er ikke akkurat så veldig saklig og blir derfor ikke tatt seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #152 Del Skrevet 25. november 2004 Du mener at det er greit å ha dyr i bur hele sitt liv' date=' slik at du skal få ei fin veske. Det er nok for meg. Jeg kan ikke forstå hva slags menneske du er. Er helt sjokkert[/quote'] Jeg har da aldri sagt at jeg skal bruke pelsen til en fin veske? Det eneste jeg har kommet med i denne diskusjonen her er følgene: 1: Pelsdyrindustrien er et viktig levebrød for mennesker i bygdenorge, hvor det som oftest ikke er andre jobber enn de man finner på selv. 2: Ikke alle pelsdyrfarmer er så horible som på den videoen. Og jeg er klar over at du ikke kan forstå hva slags menneske jeg er, for det har kommet frem i flere av dine innlegg hvor du ytrer at jeg er en slags egoist. At vi to har forskjellig syn på pelsdyrindustrien er da vel ikke nok til at jeg kan kalle deg noe som helst, eller hva? Hør her, mennesker er allsidige, selv om jeg mener det jeg mener i den saken her, så sier det INGENting om hva slags menneske jeg *er*. Det sier hvem jeg er i forhold til dette emnet. Og det er ei jente med begge beina godt plantet på jorda, som happen to believe at pels er greit. Jeg kan forstå at dette sjokkerer deg, men det alene er som sagt ikke grunnlag for å si noe som helst om meg som menneske og person! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2004 #153 Del Skrevet 25. november 2004 Men det er jo det det er. Det beste for henne er at barna klarer seg uten henne. Det er nok noen mødre av menneskedyrearten der ute som også bruker "drastiske" midler for å jage ut sin 30-årige sønn ut av huset. Du mener at kattemor jager ungene sine fra seg av morskjærlighet? Kjærlighet? Instinkt kalles det... Rent og skjært instinkt og ikke noe annet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #154 Del Skrevet 25. november 2004 Du mener at kattemor jager ungene sine fra seg av morskjærlighet? Kjærlighet? Instinkt kalles det... Rent og skjært instinkt og ikke noe annet... Og hva annet enn instinkt er en mors kjærlighet til barnet? Du er et dyr du og, om du ønsker å tro det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #155 Del Skrevet 25. november 2004 Og hva annet enn instinkt er en mors kjærlighet til barnet? Du er et dyr du og, om du ønsker å tro det eller ikke. Nja, ville nå heller kalt det medfødt enn instinkt.. Et instinkt er noe man er født med og som driver ens atferd ubevisst. En katt tenker ikke over at "ja nå jager jeg kattungen min fordi den får det bedre på egenhånd". Men den utfører atferden allikevel, drevet av instinkter. Et menneske har kognitive evner som gjør det istand til å aktivt tenke over atferden vår. At vi skvetter av høye lyder er instinkt, at vi tar vare på barna våre skyldes medfødt morskjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. november 2004 #156 Del Skrevet 25. november 2004 Og hva annet enn instinkt er en mors kjærlighet til barnet? Du er et dyr du og, om du ønsker å tro det eller ikke. Jeg er glad i ungene mine fordi de er blitt de personene de er blitt, på godt og vondt. Jeg jagde ikke tjuetreåringen ut av huset i sommer da han flyttet ut, han valgte selv å flytte. Jeg gjør aldri noe som jeg vet kan såre ungene eller andre mennesker jeg er glad i. Jeg har bevisste tanker og til tider altfor mye empati. Jeg vet ikke i hvilken grad et dyr har empati.... Jeg vet at vi er pattedyr, men vi er ganske høyt utviklet i forhold til kyr og sauer, det vil jeg våge å påstå. Og vi mennesker handler ikke på rene instinkter lenger... selv om vi heldigvis har noen av dem i behold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 25. november 2004 #157 Del Skrevet 25. november 2004 Feil. Du er glad i dem fordi de bringer genene deres videre. Samme hvilke ord du bruker på det du føler for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #158 Del Skrevet 25. november 2004 Feil. Du er glad i dem fordi de bringer genene deres videre. Samme hvilke ord du bruker på det du føler for dem. Har du forsket på dette selv? Er dette noe du *vet* eller noe du tror? Du skjønner det at i psykologien så heter det at ingenting er HELT sikkert. Og jeg vil nå påstå at menneskers føleleser kommer inn under kategorien psykologi. Jeg synes du er forferdelig tøff og påståelig i en del av uttalelsene dine, kkristin!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 25. november 2004 #159 Del Skrevet 25. november 2004 ok. Jeg tar ihvertfall ingen sjanser på å utsette følende kjærlige vesender i bur hele sitt liv for å få en fin kåpe. Jeg hadde ikke tatt sjansen på noe så alvorlig om sjansene var enn så minimale. Hadde du likt å levd hele ditt liv i bur bare fordi noen hadde makt til å holde deg der? Tror du det er værre for mennesker å sitte i bur enn dyr, eller tar du bare sjansen på at det er slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #160 Del Skrevet 25. november 2004 Har du forsket på dette selv? Er dette noe du *vet* eller noe du tror? Du skjønner det at i psykologien så heter det at ingenting er HELT sikkert. Og jeg vil nå påstå at menneskers føleleser kommer inn under kategorien psykologi. Jeg synes du er forferdelig tøff og påståelig i en del av uttalelsene dine, kkristin!! I slike spørsmål er psykologien underlagt Darwin. Ting har som regel en årsak, må du vite kanin. Psykoproffen din vil sikkert kunne trekke inn evolusjon når han skal forklare utviklingen av menneskets følelsesliv. Hvis har vært borti ordentlig vitenskap, da. Hvorfor tror du vi har utviklet et slikt følelsesliv? For å skaffe jobber til psykologer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå