Superlammet Skrevet 17. november 2004 #101 Del Skrevet 17. november 2004 Pelsindustrien er PERVERS!!!!! Går barbering av underlivshår inn under kategorien "Pelsindustri"? Siden den er pervers tenker jeg på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. november 2004 #102 Del Skrevet 18. november 2004 si JA til pels!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #103 Del Skrevet 24. november 2004 Du er ikke riktig moralsk navla du ninakanin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #104 Del Skrevet 24. november 2004 I følge hvem sin moral da? Din? Samfunnets? Pelsprodusentenes? Guds? Min? Fortell meg hvem sin moral jeg mangler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #105 Del Skrevet 24. november 2004 Pace - jeg er enig med deg i at pelsfarmer er noe svineri. Så ille bør ingen dyr ha det. Kuer som står på bås hele vinteren vet jeg ikke om har det ille, de har stått sånn så lenge mennesker har hatt kyr tror jeg. At de blir glade når de slipper ut om våren er det nok ingen tvil om. Om de har et bevisst ønske om å leve tviler jeg på - jeg tror ikke de er i kontakt med seg selv på den måten. At de kjemper for å overleve om de holder på å drukne f.eks. er et instinkt. Jeg ville også fått panikk og kjempet i mot om jeg holdt på å drukne, selv om jeg selv hadde kastet meg uti det med søkke rundt føttene for å ta livet av meg. Instinkt. Tviler man på om man trenger B12? Så lenge man må ta det som kosttilskudd så tyder jo det på at dette er noe man er ment å skulle ha, ergo er vi ment å skulle spise kjøtt. Det er en kjennsgjerning at mange vegetarianere er feilernærte og mer syke enn kjøttetere. Vegetarianere er ikke sunnest. Vegetarianere er de sunneste og lever lengst? Det er helt rett at en vegetarianer ofte er sunnere og lever lengre enn folk flest, vel å merke de som kan spise et rett vegetarkosthold, men man glemmer ofte at vegetarianere normalt er mye mer helsebeviste enn folk flest Beskatning vet du ikke noe om sier du; la meg fort forklare: Dersom man ikke skyter x antall elg i året, vil mange av dem sulte ihjel på grunn av matmangel. Natures egen måte og holde bestanden nede på, men det er vel litt mer humant og få en kule i brystet da, ikke sant? Det samme gjelder for selen som det skrikes sånn om. De sulter ihjel om de ikke beskattes. Pelsdyr i bur bør forbys. Der kan jeg være enig. Frittgående høner er frittgånede i den grad man er fri når man går inne på et låvegulv sammen med tre hundre andre høner. Kyr i Norge er vel som oftest ute og beiter om sommeren og kommer hjem på ettermiddagen for å bli melket? Eller tar jeg feil? Sau går fritt ute om sommeren også så vidt jeg vet... Vi trenger kjøtt, ergo må det være tillatt med dyrehold i ernæringsøyemed. Dyr dreper hverandre og spiser hverandre i naturen også, og ikke på så veldig hyggelige måter der heller. Det kan ikke være hyggelig å bli drept, men det går fort over.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #106 Del Skrevet 24. november 2004 Du er ikke riktig moralsk navla du ninakanin. Bra vi har en her i forumet som tydligvis vet alt om moral og skrupler! "Og husk, vi må alle leve under en moralsk standard; MIN " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #107 Del Skrevet 24. november 2004 For å si det sånn: Det er galt at dyrene holdes på en så grusom måte, det er ikke det jeg sier ja til. Jeg sier derimot ja til pels og det pelsindustrien bringer med seg av gode ting, som arbeidsplasser og mulighet til å kunne drive næringsvirksomhet på bygda. Det jeg sier er at det er regelverket for selve måten dyrene holdes på som bør forandres. At en eller annen useriøs kødd av en pelsprodusent i USA hadde en fyr til å filme de lidende dyrene i et par uker driter jeg i. Om det gjør meg moralsk forkastelig så so be it. Det går nemlig an å si mer enn ja eller nei til et bestemt emne eller en sak. Så jeg sier nei til hvordan dyra på den vidoen ble behandlet, men ja til pels! Vanskelig å forstå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #108 Del Skrevet 24. november 2004 Bra vi har en her i forumet som tydligvis vet alt om moral og skrupler! " Ja, er det ikke vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #109 Del Skrevet 24. november 2004 Kan du ikke svare meg på det jeg lurte på om hvem sin moral jeg mangler..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 24. november 2004 #110 Del Skrevet 24. november 2004 Kan du ikke svare meg på det jeg lurte på om hvem sin moral jeg mangler..? Det er ikke så lett å diskutere med folk som tror dyr føler kjærlighet. Kan ikke forstå så mye av verden da.... Forresten NinaKanin. Kan jeg kose litt med pelsen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #111 Del Skrevet 24. november 2004 eR DU EN ROBOT DU NICK? vET DU IKKE AT DET DU FØLER FOR BARNA DINE ER DET SAMME DYRA GJØR? vET DU IKKE AT DU KUN STYRES AV INSTINKTER, OG ALT DU FØLER ER BARE FOR Å SIKRE GENENE DINE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #112 Del Skrevet 24. november 2004 eR DU EN ROBOT DU NICK? vET DU IKKE AT DET DU FØLER FOR BARNA DINE ER DET SAMME DYRA GJØR? vET DU IKKE AT DU KUN STYRES AV INSTINKTER, OG ALT DU FØLER ER BARE FOR Å SIKRE GENENE DINE. Graden av følelse vil variere. En mygg som får noen millioner avkom har ikke behov, og heller ikke kapasitet, til å føle noe for sitt avkom. Mennesket har også et unikt følelsesregister, da det er koblet til mer kognitive funksjoner i hjernen. Tror du bestemora til katten din tenker på pusen din før hun legger seg om natta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 #113 Del Skrevet 24. november 2004 Graden av følelse vil variere. En mygg som får noen millioner avkom har ikke behov, og heller ikke kapasitet, til å føle noe for sitt avkom. Mennesket har også et unikt følelsesregister, da det er koblet til mer kognitive funksjoner i hjernen. Tror du bestemora til katten din tenker på pusen din før hun legger seg om natta? Har du sett en kattemor med sine barn så har du sett kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #114 Del Skrevet 24. november 2004 Tror du bestemora til katten din tenker på pusen din før hun legger seg om natta? Har du sett en kattemor med sine barn så har du sett kjærlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #115 Del Skrevet 24. november 2004 eR DU EN ROBOT DU NICK? vET DU IKKE AT DET DU FØLER FOR BARNA DINE ER DET SAMME DYRA GJØR? vET DU IKKE AT DU KUN STYRES AV INSTINKTER' date=' OG ALT DU FØLER ER BARE FOR Å SIKRE GENENE DINE.[/quote'] Hvorfor skriker du? Og hva har hva vi mennesker føler og hvorvidt dette er instinkter eller ikke noe med pelsdyrsindustrien å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 24. november 2004 #116 Del Skrevet 24. november 2004 eR DU EN ROBOT DU NICK? vET DU IKKE AT DET DU FØLER FOR BARNA DINE ER DET SAMME DYRA GJØR? vET DU IKKE AT DU KUN STYRES AV INSTINKTER' date=' OG ALT DU FØLER ER BARE FOR Å SIKRE GENENE DINE.[/quote'] JA JEG ER EN ROBOT. JEG KAN IKKE FØLE. MEN JEG VET I ALLEFALL HVOR CAPS-LOCEN ER PÅ MASKINEN MIN. Hvor fjern går det an å bli? Mennesker er det eneste dyret som kan føle kjerlighet. Og det er ikke bare styrt av instinkter slik som med dyra. Intelligensen vår gjør at vi kan føle kompliserte følelser som ikke dyra kan. KOMPLISERTE SAKER DETTE HER KKRISTIN!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #117 Del Skrevet 24. november 2004 Hehe, ja på samme måte som en elgku har kjærlighet til kalvene sine mener du? Vet ikke om du har fått med deg hvordan det foregår jeg. Som du så fint sa det lengre oppe kkristin.. det gjelder å sikre gener.. Kjærligheten du prater om er beskyttelse mot at noen skal ta genene fra en..ALLE dyr er hyppe på at slekta fortsetter! Derfor formerer de seg om og om igjen. For å få så mange avkom som mulig. (Det siste gjelder selvsagt ikke alle dyr) Eller dyr som f.eks lar ungene sloss til døden for å sikre det sterkeste avkommet? Er det en kjærlighet mennesker viser til sine barn? Neppe. Slutt å sammenlign menneskers følelser med dyr sine. Greit at du mener det er det, men kom ikke å si at sånn er det. Jeg har ikke lest et eneste sted at alle dyr har samme følelsesmønster som mennesker. Teorien i seg selv blir for dum.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #118 Del Skrevet 24. november 2004 Nja, her må du være litt forsiktig. Forskning på området viser at f.eks gorillaer har et utviklet følelesregister. Og hvis du lurer på hvordan mennesker kan vite hva et dyr føler, så var det fordi hun sa det selv!! http://www.pbs.org/wnet/nature/koko/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #119 Del Skrevet 24. november 2004 At pelsdyr og kyr og andre "forbruksdyr" ikke har følelser er jeg rimelig sikker på, fordi det området i hjernebarken som står for mesteparten av de evnene som særskiller mennesker er mye mindre eller ikke utviklet i det hele tatt. Men gorilla og sjimpanse og sannsynligvis andre primater med godt utviklet hjernebark har sannsynligvis følelser de også (gorillaer har, resten vet jeg ikke). Men nå slakter vi ikke gorillaer i Norge og bruker dem til mat eller pels! Men det gjør krypskyterne i Afrika, og DET er forkastelig!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #120 Del Skrevet 24. november 2004 At pelsdyr og kyr og andre "forbruksdyr" ikke har følelser er jeg rimelig sikker på, fordi det området i hjernebarken som står for mesteparten av de evnene som særskiller mennesker er mye mindre eller ikke utviklet i det hele tatt. Men gorilla og sjimpanse og sannsynligvis andre primater med godt utviklet hjernebark har sannsynligvis følelser de også (gorillaer har, resten vet jeg ikke). Men nå slakter vi ikke gorillaer i Norge og bruker dem til mat eller pels! Men det gjør krypskyterne i Afrika, og DET er forkastelig!!!!! Helt enig! Men tilbake til gorillaen som forstår 1000 ord. Det er èn gorilla. Vis meg en hel bunch av dem, SÅ blir jeg imponert. Èn gorilla kan trenes. Det kalles forskning. Dersom en hel stamme av gorillaer (eller andre dyr) kan kommunisere med mennesker uten trening kalles det evolusjon. Og det er nettopp evolusjon som har gjort at vi mennesker er der vi er idag. Men er enig, krypskyting er forkastelig! Da blir det gjort kun for å ha et trofè på veggen, ikke pga mat eller klær, med andre ord, ikke for nytteprodukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå