Gå til innhold

Tampong

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er veldig flaut å spørre om da jeg føler at alle andre får det til, men når jeg prøver å få på plass en tampong så bare går det ikke. Jeg føler at den er for stor og at det er for trangt, men det kan jo umulig være det. Det er bare vondt og jeg får den aldri til å sitte. Jeg kan jo bare bruke bind, er det jeg gjør nå, men samtidig så er vel tampong mye enklere fordi man slipper å risikere å blø gjennom, og hvis man er ute og får mensen plutselig, og spør noen om bind, men så har de bare tampong, hva gjør man da liksom. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 793ab...f63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er absolutt ikke flaut å spørre om. Det er mange som har problemer med dette i starten. :) Det er lurt å prøve med den minste størrelsen (det gjør du nok allerede) på de dagene du blør mest. Det er også enkelte som mener det er lettere når man setter det ene beinet på en litt høyere krakk eller lignende mens man står på det andre. Ellers er det viktig å slappe av ordentlig. Dersom du anstrenger deg kan det være litt mer utfordrende. Så er det viktig å presse den så langt opp som du klarer slik at du ikke kjenner den lenger. 

Du må nok bare prøve deg frem litt mer, men du må jo ikke pine deg til døde heller. 

Anonymkode: ade26...e79

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke til å bruke tampong da jeg var i tenårene. Jeg fikk den inn, men å få den ut var et mareritt da det var en hudfold "der inne" som lå seg over den, og ble trukket ut sammen med den. Jeg prøvde et par ganger i året, og en gang må den ha sprukket. Skjedde muligens da jeg hadde sex første gang, for siden det har jeg ikke hatt problemer med de to minste størrelsene (de større ser jo bare skumle ut).

Som den andre anonyme her skriver er det enklere om du sitter eller setter beinet på noe høyt. Jeg sitter alltid på toalettet, eller har beinet på lokket og bøyer meg litt fram - da blir det lettere å finne rett vinkel.

Men dersom det er nærmest uutholdelig vondt, slik det var for meg, er det mulig at der ligger noe og "sperrer veien". Da må du føle på det om det er verdt å prøve eller ikke. For meg løste det seg heldigvis, men jeg tror ikke det ville gjort det bare ved å fortsette å prøve med tamponger - den hudfolden ville jeg ikke klart å slite av.

Anonymkode: 8001e...964

AnonymBruker
Skrevet

Ikke flaut å spørre om de aller fleste kvinner har vært der du er og vet hva du snakker om. 

I de aller fleste tilfeller er det snakk om å få til teknikken med å få inn og satt tampongen på plass. Men noen få kan ha varianter av jo,fruhinne som umuliggjør eller vanskelig gjør å sette inn en tampong. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1018182-operasjon-av-jomfruhinne/ Der er en annen tråd om en som har slitt med tampong. Googler du septate hymen så kan du lese om ulike varianter av jomfruhinne som vanskelig gjør innsetting av tampong. Slik håper jeg du kan finne ut om det er dette som er årsaken til at du sliter med å få tampong på plass, eller om du ikke har fått til teknikken, enda. 

Men vær obs på at tamponger blir og fulle. Da blør du igjennom. 

Håper du finner en løsning. 

Anonymkode: 7e02f...a80

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Skal prøve ut neste gang jeg har mensen. Men det som er tingen er at jeg vet at jeg har fått inn tampong før, for da jeg var sånn 12-13 så brukte jeg tampong når jeg skulle bade, men det er en stund siden og jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg fikk de inn eller om det var så trangt å få den inn. Men jeg vet jo at det skal være mulig siden jeg har gjort det før.

Anonymkode: 793ab...f63

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke flaut å spørre om de aller fleste kvinner har vært der du er og vet hva du snakker om. 

I de aller fleste tilfeller er det snakk om å få til teknikken med å få inn og satt tampongen på plass. Men noen få kan ha varianter av jo,fruhinne som umuliggjør eller vanskelig gjør å sette inn en tampong. http://forum.kvinneguiden.no/topic/1018182-operasjon-av-jomfruhinne/ Der er en annen tråd om en som har slitt med tampong. Googler du septate hymen så kan du lese om ulike varianter av jomfruhinne som vanskelig gjør innsetting av tampong. Slik håper jeg du kan finne ut om det er dette som er årsaken til at du sliter med å få tampong på plass, eller om du ikke har fått til teknikken, enda. 

Men vær obs på at tamponger blir og fulle. Da blør du igjennom. 

Håper du finner en løsning. 

Anonymkode: 7e02f...a80

Takk! Endelig skjønner hva det var som "feilet" meg, ante virkelig ikke at "septate hymen" eksisterte :)

Anonymkode: 8001e...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...