Gå til innhold

Operasjon av jomfruhinne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden jeg fikk mensen, for over 4 år siden, har jeg slitt fryktelig med å bruke tampong. Det å i det hele tatt få noe "inn der" har vært grusomt problematisk for meg. Først nå i januar fikk jeg inn min første tampong i medium-size - MEN; da jeg skulle ta den ut satt den bom fast, det var smertefullt som bare søren, og jeg måtte etter en times tid ty til hjelp fra moren min, som er sykepleier. Hun fikk den omsider ut, men så at det var noe som ikke var som det skulle. En sterk og blokkerende "streng" separerte åpningen min i to ulike "hull", og etter mye googling kom jeg fram til at det måtte være fenomenet "septate hymen", som visstnok kun rammen 1 av 1000 kvinner.

Endelig hadde problemet mitt blitt et ekte og troverdig problem, og letta var jeg for det! Vi kom oss til legen og ble henvist til sykehuset, hvor jeg først var på konsultasjon. Der ble jeg sett på av både gynekolog og overlege, som begge konkluderte i at denne strengen måtte fjernes i narkose, i tillegg til at de ville blokkere en god del opp inni der, fordi jeg var så enormt trang og hadde så mye ubehag mens de holdt på med kun et lite barnespekel. De var begge tydelige på at slik som dette skulle det ikke være - det var ikke aktuelt at jeg ikke skulle klare å få ut en tampong! Og spesielt ikke at jeg ikke skulle greie å gjennomføre et samleie - hvilket jeg og kjæresten også på forhånd har gitt opp.

Så dette ville de med all selvfølgelighet sette av en operasjon på nabo-sykehuset til. Og idag var altså den store dagen - jeg hilste på de ukjente sykepleierne og gynekologen som skulle operere meg før jeg fikk narkosen, og ble fortalt at hun først ville se på hvordan det så ut, etter beskrivelsen fra nabo-sykehuset som hadde sett på meg tidligere, for så å fjerne det som var planlagt at skulle fjernes - både strengen OG oppblokkingen, slik at det faktisk ville være mulig for meg å kunne bruke tampong og å ha samleie. Narkosen og operasjonen går problemfritt for seg, virker det som, helt til jeg senere får en samtale med gynekologen som forteller meg at hun kun har fjernet strengen, og ikke blokket opp NOE SOM HELST - enda det sto ganske tydelig beskrevet at skulle gjøres i referatet fra konsultasjonen. Jeg forventer jo selvsagt å få høre at tampongbruk vil være problemfritt for meg nå framover, ettersom at det var selve hovedgrunnen til at jeg tok meg bryet med denne operasjonen - men når hun da i tillegg forteller meg følgende: "tampong vil fortsatt være vanskelig for deg å bruke fordi du har en veldig tykk jomfruhinne. Jeg ville nok ikke ha prøvd noe mer på det før jeg har hatt samleie og fått revnet opp hinnen helt" (!!!???!!!) VAR DET IKKE DET JEG KOM FOR Å GJØRE?? Hun forklarer meg så at det å fjerne/"revne opp" ei jomfruhinne, ikke var noe de ville gjøre der inne, med tanke på at det er noe som skal skje naturlig, under første samleie, enda så vondt det kan gjøre for de med såpass tykk hinne som meg. Jeg får til slutt tatt innover meg filosofien hennes, som for meg høres slik ut: "det er veldig mange som ikke klarer å bruke tampong før sitt første samleie, ja, det er faktisk mer vanlig det enn å faktisk KUNNE bruke tampong mens man enda er jomfru"(??!!) Når jeg så opplyser henne om at alle, absolutt alle vennene mine jeg har pratet med om dette, har null problemer med tampong selv (i verste fall hadde de litt vondt i starten, men det funka fordiom), tar hun seg selv i forsvar ved å liksom irettesette meg og si at det jo er mye mulig at disse nærmeste (!!) venninnene mine (på 15-16 år) har mistet jomfrudommen sin og bare ikke pratet så høyt om det til meg. Jeg blir utroooolig provosert, dess mer og mer hun understreker at i min situasjon er SAMLEIE DEN ENESTE VEIEN TIL TAMPONG. Jeg er 16 år, nettopp vært gjennom sikkert 5 forskjellige ledd i helsevesenet, med den grundigste og ærligste forklaring jeg fikk til i hvert av dem, og nå skulle jeg altså endelig få slutt på problemet mitt - og så får jeg i oppgave å dra ut og miste jomfrudommen min (når jeg selv er KLAR for det da, selvsagt, legger hun til til slutt). 

Da jeg spør henne om det er et alternativ å få til tampongen ved å utvide litt og litt med fingrene, bruke en banan eller gulerot mens jeg er våt (u name it - hva som helst), rister hun bare på hodet mens hun igjen fastslår at å utføre et samleie er det eneste som vil kunne "rive opp" denne tykke jomfruhinna hun snakker om (som jeg dessuten trodde var en gammel myte som egentlig kun var en mer eller mindre elastisk "krans" i skjedeåpningen"). HVORDAN KAN EN UTDANNET GYNEKOLOG SNAKKE SLIK TIL EN 16 ÅRING OG KOMME MED EN SLIK OPPFORDRING?? Hva om jeg var religiøs og ville spare sex til etterskapet? Hva om bind-bruk i flere år til rett og slett ikke er et alternativ for meg (hvilket det heller ikke er, med tanke på at jeg danser på fritiden min og ser på dette som et stort handikapp i den andledning)? Kjenner jeg blir skikkelig provosert, både grunnet hennes manglende respekt for andres plager, "normaliseringen" hun gjør ut av denne svært så spesielle filosofien sin om at tampongbruk som oftest er vanskelig for alle som er jomfru (hvilket jeg synes høres utrooolig rart ut), oppfordringen hun gir meg, det at kommunikasjonen mellom de to gynekologene og denne overlegen er så ræva dårlig at det går an å ETTERLATE en viktig del av operasjonen, som dessuten står i en SKRIFTLIG henvisning at skal gjennomføres, for ikke å snakke om denne veldige spesielle teorien hennes om at samleie er eneste løsning - tror dere virkelig at dette kan stemme?! 

Kjenner jeg blir fly forbanna enda så hyggelig hun var, føler meg urettferdig behandlet enda så godt stell jeg fikk der inne, og er forvirret angående denne teite jomfruhinna mi, når jeg får servert forskjellige teorier og forklaringer gang på gang, av godt utdannede mennesker som jeg så gjerne skulle ønske hadde litt peiling.

Er det noen som i det hele tatt gadd å lese dette preiket her, og har noen innspill å komme med? Burde jeg maile sykehuset og rett og slett klage på behandlingen jeg fikk? Har noen av dere opplevd noe lignende? Jeg tar veldig takknemlig imot både medfølelse, tips og lignende historier. 

Takk.

Anonymkode: 9239b...23e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke peiling på dette temaet, men jeg regner med at det er litt komplisert å operere inni der, og at det derfor er bedre at du utvides på en naturlig måte? Kanskje de mener at de kun vil utføre operasjonen etter at du selv har prøvd å "løse problemet" ved samleie eller fingring? Hvis du og kjæresten ikke vil ha samleie enda, så kan du jo prøve å fingre deg selv med en finger mens du er veldig kåt og våt. Hvis det går bra, to fingre, eller prøve en liten dildo eller vibrator..

Høres ikke godt ut, men jeg tror at hvis jeg hadde hatt samme problem, ville jeg først prøvd å utvide meg selv på egenhånd, før jeg eventuelt ba om en operasjon..

Anonymkode: 3d3f8...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har lest hele innlegget ditt. Ja, innlegget ditt gjør inntrykk. Du har min største medfølelse. Dette var skremmende lesning. 

Hadde du ingen med deg da du snakket med legen? 

Jeg vil tro at grunnen til at de har gjort hva de har gjort og ikke gjort, er i beste hensikt for å ikke gjøre mer skade enn nytte. Det er den som fører kniven som bestemmer hva kniven/skapellen skal gjøre og ikke den som har skrevet henvisningen, om dette får deg til å forstå? 

Du har mulighet for å få en secon opinion / fornyet vurdering, dersom du orker det? Men da vil jeg anbefale deg at du har en voksen med deg i samtalen for støtte og hjelp i det du ønsker. 

Når sex er eneste måte, så må jo, rent praktisk tenkt, en dildo med kondom kunne gjøre samme nytten for å få gjort det en mann og sex ellers, etter gynelkologens uttalelser, må gjøres for å oppheve problemet? 

Har du vurdert å få p pipiller og bruke dem slik at du i en periode unngår helt å ha mensetruasjon? Dersom dette gjør tilværelsen din noe enklere? Jeg får helt vondt av problemet ditt. Det at du har skrevet så klart og tydelig om saken her, medfører at andre kan lese og lære av dine erfaringer. :tommelopp: 

Anonymkode: 5da6f...49a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange mister jomfrudommen uten å skjønne at det er den som ryker, meg selv blant annet, først etter min andre partner skjønte jeg at "akkurat ja, det var den som forsvant på ungdomsskolen det ja :P" 

jeg forstår avgjørelsen hennes med å ikke knekke den, rett og slett fordi det er noe du bør gjøre selv, hvertfall få muligheten til å gjøre det.

hvis du ikke vil ha samleie enda, så venter du med det, men likevel bør du gjøre det selv! 

Anonymkode: 20ea6...a9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange mister jomfrudommen uten å skjønne at det er den som ryker, meg selv blant annet, først etter min andre partner skjønte jeg at "akkurat ja, det var den som forsvant på ungdomsskolen det ja :P" 

jeg forstår avgjørelsen hennes med å ikke knekke den, rett og slett fordi det er noe du bør gjøre selv, hvertfall få muligheten til å gjøre det.

hvis du ikke vil ha samleie enda, så venter du med det, men likevel bør du gjøre det selv! 

Den typen jomfruhinne sommts har, er det, som det står i hi bare 1 % som har. Jeg tviler sterkt på at du har hatt samme typen jomfruhinne som ts. Dermed er din opplevelse av å miste jomfruhinnen ikke sammenlignbar med hennes situasjon. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres sitasjonen til ts helt jævlig ut. Når hun er så trang at hun sliter med å få inn en tampong, så synes jeg godt at legen kunne gjort som avtalt. Send inn en klage og lag et lite h.

Anonymkode: 044c9...325

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts når du ønsker å være anonym bør du logge deg av og logge deg på igen og huske å hake deg av på begge boksene under passordet ditt. Nå kan jeg se brukernavnet ditt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bare kan kjøpe deg en dildo og kjøre på med solosex? Jeg skjønner deg så inderlig godt, jeg har slitt mye med underlivsproblemer selv. 

Men jeg vet ikke, kan det være at de tenker at noen ganger må naturen gå sin gang, og ikke alt er meningen å skulle bøtes på ved medisinsk hjelp? Jeg vet ikke hvordan slik blokking foregår, men mulig de er redd det kan bli for mye? At de heller hjelper til om den naturlige måten med sex ikke hjelper på problemet? 

Jeg vet hvor irriterende det er å ikke kunne bruke tampong. Har hatt mange irriterende og kjedelige situasjoner pga det. Så om jeg var deg hadde jeg forsøkt dildo og mye solosex og så gått tilbake til legen etter en viss tid om det ikke funker. 

Anonymkode: 5f3ca...8ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å blokke ut skjeden ved hjelp av en dildo- lignende sak. Jeg fikk det på Radiumhospitalet etter å ha hatt livmorhalskreft, for å hindre sammenvoksninger. Den finnes i to størrelser, jeg fikk beskjed om å begynne med den lille. Og jeg tror kanskje det er bedre å blokke selv, i sitt eget tempo, enn at kjæresten din skal gjøre det.  

Anonymkode: c05bd...cdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

uff og uff, dette er ikke bra, TS... føler med deg... de er helt idioter de der... dette er avsporing, men leste at du danser i fritiden.. kan jeg spørre deg, hvor danser du? ønsker så gjerne å begynne å danse selv , elsker dansing :-) 

Klem. 

Anonymkode: 034e4...72a

Skrevet

Nå har jeg ikke peiling på dette temaet, men jeg regner med at det er litt komplisert å operere inni der, og at det derfor er bedre at du utvides på en naturlig måte? Kanskje de mener at de kun vil utføre operasjonen etter at du selv har prøvd å "løse problemet" ved samleie eller fingring? Hvis du og kjæresten ikke vil ha samleie enda, så kan du jo prøve å fingre deg selv med en finger mens du er veldig kåt og våt. Hvis det går bra, to fingre, eller prøve en liten dildo eller vibrator..

Høres ikke godt ut, men jeg tror at hvis jeg hadde hatt samme problem, ville jeg først prøvd å utvide meg selv på egenhånd, før jeg eventuelt ba om en operasjon..

Anonymkode: 3d3f8...4a9

Takk for tips - men nå har det seg altså slik at jeg har prøvd å utvide på egenhånd i Gud vet hvor lang tid - uten noen som helst framgang. Eller, det vil si, jeg husker gleden når jeg for første gang fikk inn en q-tips og skjønte at jeg var kvinnfolk likevel :)

Men etter det har det gått lite framover, og tro meg, jeg har prøvd alt - så synes isåfall at dette er et voldsomt dårlig argument fra helsevesenets side. Nå som operasjonen er overstått, derimot, har jeg ikke rukket å prøve så mye! Og det er jo så klart nettopp det jeg tenker å gjøre framover nå. Jeg bare reagerte så voldsomt på at gynekologen var så pessimistisk til absolutt ALT som ikke hadde med en ekte penis å gjøre - da jeg foreslo ting som dildo i opphisset tilstand, ristet hun som sagt bare på hodet og påsto at det kun var "kraften ved et samleie" som ville revne opp denne tykke hinna mi nok til at jeg vil kunne bruke tampong uproblematisk.

For det første synes jeg det er helt umoralsk av et voksent kvinnfolk å oppfordre en 16-åring til å ha sex, og for det andre så synes jeg denne teorien, om at det kun er dette kraftfulle støtet fra mannen som er løsning, høres rimelig romantisert ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den typen jomfruhinne sommts har, er det, som det står i hi bare 1 % som har. Jeg tviler sterkt på at du har hatt samme typen jomfruhinne som ts. Dermed er din opplevelse av å miste jomfruhinnen ikke sammenlignbar med hennes situasjon. 

Sier ikke at jeg har samme, men at mange mister den på den måten. 

Jeg tror nok ganske sikkert at hun kan få den fjernet kirurgisk om det er hennes ønske, men i første omgang gjorde gynekologen det riktige med å ikke gjøre det nå! 

Skrevet

Ja, jeg har lest hele innlegget ditt. Ja, innlegget ditt gjør inntrykk. Du har min største medfølelse. Dette var skremmende lesning. 

Hadde du ingen med deg da du snakket med legen? 

Jeg vil tro at grunnen til at de har gjort hva de har gjort og ikke gjort, er i beste hensikt for å ikke gjøre mer skade enn nytte. Det er den som fører kniven som bestemmer hva kniven/skapellen skal gjøre og ikke den som har skrevet henvisningen, om dette får deg til å forstå? 

Du har mulighet for å få en secon opinion / fornyet vurdering, dersom du orker det? Men da vil jeg anbefale deg at du har en voksen med deg i samtalen for støtte og hjelp i det du ønsker. 

Når sex er eneste måte, så må jo, rent praktisk tenkt, en dildo med kondom kunne gjøre samme nytten for å få gjort det en mann og sex ellers, etter gynelkologens uttalelser, må gjøres for å oppheve problemet? 

Har du vurdert å få p pipiller og bruke dem slik at du i en periode unngår helt å ha mensetruasjon? Dersom dette gjør tilværelsen din noe enklere? Jeg får helt vondt av problemet ditt. Det at du har skrevet så klart og tydelig om saken her, medfører at andre kan lese og lære av dine erfaringer. :tommelopp: 

Hjertelig takk for medfølelse! Jeg hadde med meg mamma da ser du, men hun var ikke tilstede under samtalen med gynekologen etterpå. Noe jeg også stusser litt på er hvorfor vi ikke har fått noen skriftlig rapport på hva de har foretatt seg under operasjonen.. Spesielt når det ikke var som planlagt.

Har så klart tenkt å prøve med andre gjenstander å utvide nå i etterkant av operasjonen, jeg bare reagerte så voldsomt på at gynekologen var så pessimistisk til absolutt ALT som ikke hadde med en ekte penis å gjøre - da jeg foreslo ting som dildo i opphisset tilstand, ristet hun som sagt bare på hodet og påsto at det kun var "kraften ved et samleie" som ville revne opp denne tykke hinna mi nok til at jeg vil kunne bruke tampong uproblematisk. For det første synes jeg det er helt umoralsk av et voksent kvinnfolk å oppfordre en 16-åring til å ha sex, og for det andre så synes jeg denne teorien, om at det kun er dette kraftfulle støtet fra mannen som er løsning, høres rimelig romantisert ut.

Jeg har brukt Primolut til å utsette menstruasjon tidligere, i anledning ferier og lignende.. Funker jo såklart ypperlig i enkelttilfeller, men når det er snakk om å utsette mensen før hver eneste dansetime i feil uke, blir det litt på kanten synes jeg. Dessuten er det slitsomt å skulle passe på disse nye syklusene hele tiden, haha. Men jeg takker for tipset ditt med p-piller, skal få sjekket litt mer opp hvordan det funker :) Takk for gode ord.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Frustrert16åring skrev:

Takk for tips - men nå har det seg altså slik at jeg har prøvd å utvide på egenhånd i Gud vet hvor lang tid - uten noen som helst framgang. Eller, det vil si, jeg husker gleden når jeg for første gang fikk inn en q-tips og skjønte at jeg var kvinnfolk likevel :)

Men etter det har det gått lite framover, og tro meg, jeg har prøvd alt - så synes isåfall at dette er et voldsomt dårlig argument fra helsevesenets side. Nå som operasjonen er overstått, derimot, har jeg ikke rukket å prøve så mye! Og det er jo så klart nettopp det jeg tenker å gjøre framover nå. Jeg bare reagerte så voldsomt på at gynekologen var så pessimistisk til absolutt ALT som ikke hadde med en ekte penis å gjøre - da jeg foreslo ting som dildo i opphisset tilstand, ristet hun som sagt bare på hodet og påsto at det kun var "kraften ved et samleie" som ville revne opp denne tykke hinna mi nok til at jeg vil kunne bruke tampong uproblematisk.

For det første synes jeg det er helt umoralsk av et voksent kvinnfolk å oppfordre en 16-åring til å ha sex, og for det andre så synes jeg denne teorien, om at det kun er dette kraftfulle støtet fra mannen som er løsning, høres rimelig romantisert ut.

Ikke sikkert legen har testa dildo før :P 

Men det er jo noe helt annet å ha sex med en mann enn med en dildo.

du skriver at du har kjæreste, om du føler han er den riktige å ha sex med så hjelper nok han deg på veien til å bli kvitt problemet. 

Du er over den seksuelle lavalderen, og hun sier jo ikke at du MÅ gjøre det nå. Gjør det når du er klar!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Frustrert16åring skrev:

Hjertelig takk for medfølelse! Jeg hadde med meg mamma da ser du, men hun var ikke tilstede under samtalen med gynekologen etterpå. Noe jeg også stusser litt på er hvorfor vi ikke har fått noen skriftlig rapport på hva de har foretatt seg under operasjonen.. Spesielt når det ikke var som planlagt.

Har så klart tenkt å prøve med andre gjenstander å utvide nå i etterkant av operasjonen, jeg bare reagerte så voldsomt på at gynekologen var så pessimistisk til absolutt ALT som ikke hadde med en ekte penis å gjøre - da jeg foreslo ting som dildo i opphisset tilstand, ristet hun som sagt bare på hodet og påsto at det kun var "kraften ved et samleie" som ville revne opp denne tykke hinna mi nok til at jeg vil kunne bruke tampong uproblematisk. For det første synes jeg det er helt umoralsk av et voksent kvinnfolk å oppfordre en 16-åring til å ha sex, og for det andre så synes jeg denne teorien, om at det kun er dette kraftfulle støtet fra mannen som er løsning, høres rimelig romantisert ut.

Jeg har brukt Primolut til å utsette menstruasjon tidligere, i anledning ferier og lignende.. Funker jo såklart ypperlig i enkelttilfeller, men når det er snakk om å utsette mensen før hver eneste dansetime i feil uke, blir det litt på kanten synes jeg. Dessuten er det slitsomt å skulle passe på disse nye syklusene hele tiden, haha. Men jeg takker for tipset ditt med p-piller, skal få sjekket litt mer opp hvordan det funker :) Takk for gode ord.

Hvor danser du? :)

Anonymkode: 034e4...72a

Skrevet

For meg høres sitasjonen til ts helt jævlig ut. Når hun er så trang at hun sliter med å få inn en tampong, så synes jeg godt at legen kunne gjort som avtalt. Send inn en klage og lag et lite h.

Anonymkode: 044c9...325

AMEN to that! Tusen takk for medfølelse ass, det skal jeg gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Frustrert16åring skrev:

Hele denne tråden med erfaringene og problemene  du opplever og enn16. Årings møte med helsevesenet er ganske sjokkerende og faktisk og litt skremmende. Det høres jo nesten t som om gynekologen mener du må "voldtaes" for å bli "normalt åpen" i skjeden din. 

Vent noen dager/uker og vurder om du skal oppsøke en gynekolog utenfor sykehuset for en ny vurdering. 

P piller lager ikke nye syklusser, mange går kontinuerilig på p piller i f.eks. 6 mnd, uten mens tar en pause får mensen en gang og fortsetter på pillen i en ny periode.  Jeg jåper du kan snakke med din mor om dette? Og at hun er støttende? 

Man kan jo og pørre seg hvordan en gutt i tilleggmtil ts vil oppleve første samleie med denne problemstillingen. 

Kan jeg tillate meg å spørre deg, ts, hvordan var det å få første mens når du bare med nød og neppe har fått inn en q tips? Det må jo ha vært sædeles dårlig pasasje for mensblodet til å komme ut? 

Gid, hva vi andre har blitt spart for, denne tråden gjør sterkt inntrykk! 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(som jeg dessuten trodde var en gammel myte som egentlig kun var en mer eller mindre elastisk "krans" i skjedeåpningen"). HVORDAN KAN EN UTDANNET GYNEKOLOG SNAKKE SLIK TIL EN 16 ÅRING OG KOMME MED EN SLIK OPPFORDRING??

Dette er et vesentlig poeng. Du har helt rett i at jomfruhinna bare er en myte, og at det er snakk om en "krans" av slimhinna, så at en gynekolog kan si noe sånt, blir for dumt. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Yme skrev:

Dette er et vesentlig poeng. Du har helt rett i at jomfruhinna bare er en myte, og at det er snakk om en "krans" av slimhinna, så at en gynekolog kan si noe sånt, blir for dumt. 

Du får google litt da, så får du selv se hvor stor variasjonen er.

Anonymkode: ec819...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...