AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #21 Skrevet 11. april 2016 Du er jo tross alt bare 16 år. Hvis du var 25 hadde jeg reagert. Synes ingen her på forumet kan si noe særlig om gynekologens handlinger var rett eller ikke. Vi får helt sikkert ikke alle medisinske begrunnelser her. Du får bare begynne å prøve selv. Husk å bruke kondom rundt det du prøver å stikke inn. En liten dildo, lillefingeren, en penn, maskara, gulrot osv. Anonymkode: 757fa...986
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #22 Skrevet 11. april 2016 Jeg har hatt samme som deg Ts, kunne ikke bruke tampong før jeg hadde hatt samleie. Så meg selv med speil før jeg debuterte og hadde og "separate hymen", men jeg har ikke visst det før nå! Ikke før jeg googlet det etter å ha lest innlegget ditt. Resultatet av denne tykke hinnen er at det nå er en flik som henger ut av skjeden min, den plager meg ikke nevneverdig men etter at jeg fødte i fjor og skulle syes så trodde sykepleieren den var resultat av revning. Måtte forklare at det er noe jeg har hatt lenge. Anonymkode: 459a6...1f5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #23 Skrevet 11. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt samme som deg Ts, kunne ikke bruke tampong før jeg hadde hatt samleie. Så meg selv med speil før jeg debuterte og hadde og "separate hymen", men jeg har ikke visst det før nå! Ikke før jeg googlet det etter å ha lest innlegget ditt. Resultatet av denne tykke hinnen er at det nå er en flik som henger ut av skjeden min, den plager meg ikke nevneverdig men etter at jeg fødte i fjor og skulle syes så trodde sykepleieren den var resultat av revning. Måtte forklare at det er noe jeg har hatt lenge. Anonymkode: 459a6...1f5 "Septate" * Anonymkode: 459a6...1f5
frøkenkoz Skrevet 12. april 2016 #24 Skrevet 12. april 2016 Dra til legen din, han som ordnet med henvisningen. Han kan ringe å klage å du kan bli henvist på nytt til et annet sykehus. Dette ble gjort med meg, dog med en litt annen vri. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #25 Skrevet 12. april 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg så opp i at gynekologen foreslår at du må prøve med samleie før du blir operert. Du sier selv at du har kjæreste, men dere har gitt opp å ha sex. Du har selv foreslått til gynekologen å bruke dildo, banan eller gulrot når du er opphisset, og sistnevnte er da gsnske perverst å stikke opp i skjeden. Anonymkode: b10a7...718 2
Frustrert16åring Skrevet 12. april 2016 #26 Skrevet 12. april 2016 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Klem. Anonymkode: 034e4...72a Haha, takk for medfølelse - jeg danser på en lokal kulturskole, mest jazz Vil helst ikke oppgi noe sted med tanke på anonymiteten. Lykke til med dansingen til deg! Endret 12. april 2016 av Frustrert16åring 1
Frustrert16åring Skrevet 12. april 2016 #27 Skrevet 12. april 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg så opp i at gynekologen foreslår at du må prøve med samleie før du blir operert. Du sier selv at du har kjæreste, men dere har gitt opp å ha sex. Du har selv foreslått til gynekologen å bruke dildo, banan eller gulrot når du er opphisset, og sistnevnte er da gsnske perverst å stikke opp i skjeden. Anonymkode: b10a7...718 Det er ikke det at å ligge med kjæresten min er et så fryktelig stort problem for meg, psykisk sett, men utifra det lille gynekologen visste om meg på forhånd, synes jeg det er lite gjennomtenkt av henne å legge fram dette samleiet som eneste løsning. Jeg kunne som sagt ha hatt religiøse syn på saken uten at hun visste om det, eller bare rett og slett ha villet vente en stund til. Synes det er en urettferdig problemstilling av en gynekolog å sette en ukjent 16-åring i - det er selvfølgelig kjempeviktig for meg å få til den tampongen nå etter alle disse årene, og det mener jeg at gynekologen også burde skjønne. Det å da kun gi meg èn mulig løsning på problemet, som er å miste jomfrudommen, synes jeg er nærmest respektløst av henne. Du har kanskje rett i at akkurat JEG ikke trenger å hekte meg så voldsomt opp i dette, men jeg tenker mest på denne generelle oppfordringen hun gir - det kunne veldig gjerne ha vært ei jente som ikke var klar for sex enda, og det å da ha dette som "eneste løsning", i følge henne, ville nå hvert fall jeg følt veldig pressende og frustrerende. Endret 12. april 2016 av Frustrert16åring 1
Yme Skrevet 12. april 2016 #28 Skrevet 12. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får google litt da, så får du selv se hvor stor variasjonen er. Anonymkode: ec819...f9d Variasjonen av hva? Jomfruhinner? Jeg googlet før jeg skrev, og det er enighet i faglitteraturen om at det ikke finnes noe hinne.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #29 Skrevet 12. april 2016 1 time siden, Yme skrev: Variasjonen av hva? Jomfruhinner? Jeg googlet før jeg skrev, og det er enighet i faglitteraturen om at det ikke finnes noe hinne. Ta deg en titt på linken på side 1 i tråden. Kroppen er ikke fabrikkprodusert, men en unik skapelse med mange variasjoner. Noen har tær eller fingre som er sammenvokst andre får en jomfruhinne som er nesten heldekkenden eventuelt med to eller flere hull i. Oppdater deg på anatomiens og fysiologien mange variasjoner før du kommer med flere flåsete svar om andres variasjoner over det normale. Når ts tilstand og har et eget medisinsk navn, så er det ikke tvil om at tilstanden finnes og ikke er den vanligste varianten. Anonymkode: 5da6f...49a
Gjest Holititten Skrevet 12. april 2016 #30 Skrevet 12. april 2016 Selvfølgelig bør du klage, du fikk ikke den behandlingen du skulle ha. Be noen andre se på saken også, en utenfor, og be om skriftlig forklaring på hvorfor det som skulle bli gjort, ikke ble gjort. Deretter bør du prate med noen på sykehuset om gynekologen, og hva hun har sagt. Sjekk med noen om det stemmer, og om måten hun sa det på var i tråd med sykehusets retningslinjer. Om ikke, får du velge om du vil melde ifra til ledelsen av sykehuset.
Frustrert16åring Skrevet 12. april 2016 #31 Skrevet 12. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt samme som deg Ts, kunne ikke bruke tampong før jeg hadde hatt samleie. Så meg selv med speil før jeg debuterte og hadde og "separate hymen", men jeg har ikke visst det før nå! Ikke før jeg googlet det etter å ha lest innlegget ditt. Resultatet av denne tykke hinnen er at det nå er en flik som henger ut av skjeden min, den plager meg ikke nevneverdig men etter at jeg fødte i fjor og skulle syes så trodde sykepleieren den var resultat av revning. Måtte forklare at det er noe jeg har hatt lenge. Anonymkode: 459a6...1f5 Godt å høre at jeg ikke er alene! Forstår at du ikke har funnet ut av diagnosen før nå - det er utrolig lite informasjon å finne om det på nettet, og det var bare flaks at jeg i det hele tatt kom over det. Det aller rareste med dette her synes nå jeg er at legene og gynekologene er så lite belyste, eller eventuelt bare har lært helt forskjellige ting under studietiden. Alle jeg har snakket med har forskjellige teorier. Merkelig.
Frustrert16åring Skrevet 12. april 2016 #32 Skrevet 12. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hele denne tråden med erfaringene og problemene du opplever og enn16. Årings møte med helsevesenet er ganske sjokkerende og faktisk og litt skremmende. Det høres jo nesten t som om gynekologen mener du må "voldtaes" for å bli "normalt åpen" i skjeden din. Vent noen dager/uker og vurder om du skal oppsøke en gynekolog utenfor sykehuset for en ny vurdering. P piller lager ikke nye syklusser, mange går kontinuerilig på p piller i f.eks. 6 mnd, uten mens tar en pause får mensen en gang og fortsetter på pillen i en ny periode. Jeg jåper du kan snakke med din mor om dette? Og at hun er støttende? Man kan jo og pørre seg hvordan en gutt i tilleggmtil ts vil oppleve første samleie med denne problemstillingen. Kan jeg tillate meg å spørre deg, ts, hvordan var det å få første mens når du bare med nød og neppe har fått inn en q tips? Det må jo ha vært sædeles dårlig pasasje for mensblodet til å komme ut? Gid, hva vi andre har blitt spart for, denne tråden gjør sterkt inntrykk! Anonymkode: 5da6f...49a Gynekologen forberedte meg på at første samleiet vil være vondt og ubehagelig uansett - her påsto hun faktisk at dette gjaldt flertallet av kvinner som debuterer, uavhengig av problemet mitt. I tillegg sa hun at det var veldig vanlig å blø under første samleie (noe jeg trodde og har lest at kun skjer i veldig få tilfeller) , og at jeg nok måtte forberede meg på det. Hovedpoenget hennes var at det bare må til. Jeg tenker å kontakte sykehuset igjen om jeg ikke får til tampongen ved neste periode. Selv om jeg kun fikk inn en q-tips i starten, var det nok egentlig plass til noe litt større - men mensblodet har jo kommet ut i begge disse to åpningene. Åpningen min har jo egentlig vært dobbelt så stor som det den har føltes som, grunnet denne blokkerende strengen som ligger ca i midten. Nå er den heldigvis fjernet da, så det er jeg glad for, men irriterende å fortsatt være like trang grunnet den tykke jomfruhinna :/ Hjertelig takk for medfølelsen.
Yme Skrevet 12. april 2016 #33 Skrevet 12. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta deg en titt på linken på side 1 i tråden. Kroppen er ikke fabrikkprodusert, men en unik skapelse med mange variasjoner. Noen har tær eller fingre som er sammenvokst andre får en jomfruhinne som er nesten heldekkenden eventuelt med to eller flere hull i. Oppdater deg på anatomiens og fysiologien mange variasjoner før du kommer med flere flåsete svar om andres variasjoner over det normale. Når ts tilstand og har et eget medisinsk navn, så er det ikke tvil om at tilstanden finnes og ikke er den vanligste varianten. Anonymkode: 5da6f...49a Selvfølgelig finnes det genetiske variasjoner... Hva er poenget ditt? Er jomfruhinna en hinne, bare fordi noen mennesker har en genetisk tilstand hvor åpningen er vokst sammen? Det er jo like fjernt som å si at hender er svømmeføtter, fordi noen mennesker blir født med hud mellom fingrene... Veit du at det blir født damer som ikke har åpning i det hele tatt, annet enn til urinrøret? Det betyr ikke at det finnes noe som heter vaginahinne, men like fullt er det også en genetisk tilstand, med et eget navn. Er det noen her som kommer med flåsete svar, er det deg. Du greier jo ikke en gang å forstå hva folk skriver... Jeg har ikke skrevet et ord om at denne genetiske tilstanden ikke eksisterer. Enten får du forholde deg til det som står skrevet, istedenfor å finne opp ditt eget vas og putte det i andres munn, eller så kan du like greit bare la vær å svare. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #34 Skrevet 12. april 2016 3 timer siden, Yme skrev: Variasjonen av hva? Jomfruhinner? Jeg googlet før jeg skrev, og det er enighet i faglitteraturen om at det ikke finnes noe hinne. Da foreslår jeg at du googler illustrasjoner av ulike typer jomfruhinner, for at alle bare har en krans er helt feil. Anonymkode: ec819...f9d
Yme Skrevet 12. april 2016 #35 Skrevet 12. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da foreslår jeg at du googler illustrasjoner av ulike typer jomfruhinner, for at alle bare har en krans er helt feil. Anonymkode: ec819...f9d Selvfølgelig har ikke alle bare krans. På samme måte som at ikke alle har 10 fingre, nese, rette tenner osv... Dette er genetiske anomalier og medisinske diagnoser. Det går ikke an å skrive alt i verden i ett innlegg, og jeg regner med at folk forstår at når man forteller hvordan ting er, at man snakker generelt. På samme måte som når jeg regner med at folk forstår at jeg snakker generelt når jeg feks forteller nevøen min at mennesker har 10 fingre... Det kommer ikke en haug med folk da, for å påpeke at noen mennesker har flere eller færre, selv om det finnes mennesker med et annet antall fingre.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 #36 Skrevet 12. april 2016 2 minutter siden, Yme skrev: Selvfølgelig har ikke alle bare krans. På samme måte som at ikke alle har 10 fingre, nese, rette tenner osv... Dette er genetiske anomalier og medisinske diagnoser. Å ha en jomfruhinne som ikke er en standard krans er ingen medisinsk diagnose eller en anomali. Anonymkode: ec819...f9d
Yme Skrevet 12. april 2016 #37 Skrevet 12. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Å ha en jomfruhinne som ikke er en standard krans er ingen medisinsk diagnose eller en anomali. Anonymkode: ec819...f9d De fleste har krans, dermed er det en anomali når man ikke har det.
Frustrert16åring Skrevet 12. april 2016 #38 Skrevet 12. april 2016 Takk for gode råd - jeg har faktisk skrevet en saklig mail til dem nå, og sender den i morgen Vet forresten ikke hvorfor det ble to utkast av samme tråd.. Beklager det
Anglofil Skrevet 12. april 2016 #39 Skrevet 12. april 2016 To like tråder er slått sammen, i tillegg er tråden ryddet for avsporinger. Yvonne (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå