Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #1 Del Skrevet 4. november 2004 Sitter her og har kontorjobben min helt vi vrangstrupen. Har lyst til å gjøre noe helt annet. Er 36 år, og hvis jeg skal starte på nytt er det vel bare å komme i gang før det blir for sent. Er det noen hjelpepleiere der ute som kan fortelle litt om hva dere gjør og hvordan dere trives. Hva er forskjellen hjelpepleier/sykepleier? Tips/råd mottas med takk. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #2 Del Skrevet 4. november 2004 Det er en forskjell i antall år på høyere utdanning: sykepleieren har 3 år mens hjelpepleierne har 1 års høyere utdanning etter vdg.skole. Det er en god del forskjeller i lønnen også: hjelpepleierne tjener mindre enn sykepleierne. Lederen for sykepleierforbundet skriker seg til høyere lønn for sykepleierne år etter år: ennå de bare har 3 år stiger de oppover og oppover....forbi alle andre! (kjerring..) Noe er veldig galt i norsk lønnspolitikk: det er de med 6 års høyere utdannnig som skal ha mest!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #3 Del Skrevet 4. november 2004 Det er en forskjell i antall år på høyere utdanning: sykepleieren har 3 år mens hjelpepleierne har 1 års høyere utdanning etter vdg.skole. Det er en god del forskjeller i lønnen også: hjelpepleierne tjener mindre enn sykepleierne. Lederen for sykepleierforbundet skriker seg til høyere lønn for sykepleierne år etter år: ennå de bare har 3 år stiger de oppover og oppover....forbi alle andre! (kjerring..) Noe er veldig galt i norsk lønnspolitikk: det er de med 6 års høyere utdannnig som skal ha mest!! Hjelpepleier er en videregåendeutdanning, og har ingenting med høyskoler å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 5. november 2004 #4 Del Skrevet 5. november 2004 Hjelpepleierutdanningen ligger på videregående skoles nivå; grunnkurs helse og sosial, VK1 og VK2 hjelpepleier. Det er muligheter for videreutdanning, feks i eldreomsorg, psykisk helsevern, føde- og barsel, etc. Det kreves da at man har 1-2 år arbeidserfaring etter fullført hjelpepleierutd. Gode jobbmuligheter i utgangspunktet, men ufrivillig deltid er ofte et problem. Arbeidet vil ofte kunne være fysisk tungt, i tillegg kan det være psykisk utfordrende. Det vil selvfølgelig variere i forhold til hvor man jobber/med hvem. Arbeidssteder er sykehus, både "vanlige" (somatiske) og psykiatriske, sykehjem, andre typer bofellesskap for eldre, for funksjonshemmede, for psykisk utviklingshemmede etc, hjemmebaserte tjenester... Det krever at man liker å jobbe med mennesker, å være hjelper for andre. Det innebærer blant annet å ha respekt for andre menneskers integritet og rett til å bestemme selv over sitt liv, og å ha evne til empati og omsorg. Tålmodighet er viktig. Et yrke som kan være meget givende, men som også kan gi frustrasjon - feks i form av å ha dårlig samvittighet pga tidspress, et dårligere tilbud enn man egentlig skulle ønske pga økonomi (lav bemanning feks)... Skulle gjerne skrevet mer, men jeg er selv hjelpepleier med nattevaktsstilling - og er ikke heeeelt våken og i stand til å ordlegge meg lengre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 5. november 2004 #5 Del Skrevet 5. november 2004 PS. Når det gjelder lønn er grunnlønna pr i dag for en hjelpepleier uten ansiennitet så vidt jeg husker 215.000,- (årslønn). Fra 1.1.2005 vil topplønn (maks ansiennitet) være ca 250.000,- Dette er vel å merke GRUNNLØNN. De fleste jobbene innen dette yrket innebærer turnusarbeid, med jobb ikke bare på dagtid, men også kvelder, helger, jul og påske osv. Man får tillegg for dette, slik at årslønna totalt vil være høyere enn oppgitt grunnlønn. Pr i dag: kvelds/natt-tillegg er en prosentandel av timelønn, noe som betyr at den er høyere jo høyere grunnlønn du har. Uten ansiennitet havner man litt under 30 kr pr time. Lør/søn-tillegget er det samme for alle; 23 kr pr time. Helligdagstillegg er 133% av timelønn. Totalt sett ikke noe å bli rik av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #6 Del Skrevet 5. november 2004 Takk Leviin. Det var nettopp slik info. jeg var på jakt etter. Jeg får ta en tur i tenkeboksen, lurer også litt på sykepleier - har studiekompetanse så jeg tror jeg kan søke direkte på høyskolen. Er det noen som kan svare på om det er stor forskjell (evt hva) på oppgavene til hjelpepleier/sykepleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chihiro Skrevet 5. november 2004 #7 Del Skrevet 5. november 2004 En forskjell jeg kommer på i farten er at hjelpepleiere ofte gjør mye stell og slikt, mens sykepleiere også har en del administrative oppgaver (kontakt med lege, fysio/ergoterapeut/andre institusjoner), og de skal gjøre klar medisiner. Hjelpepleiere har vanligvis ikke noe med medisinene å gjøre (men de kan få dispensasjon til å dele ut medisiner som er gjort i stand av sykepleier). Sykepleierutdanningen legger bl.a. mer vekt på sykdomslære og kliniske observasjoner. Arbeidsfordelingen avhenger nok litt av type arbeidssted, men det var slik de stedene jeg har vært (hjemmesykepleie, sykehjem, sykehus) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2004 #8 Del Skrevet 5. november 2004 Begynnerlønna i kommunen er blitt høyere etter lønnsoppgjøret. I dag vil en hjelpepleier uten ansiennitet få en garantilønn på 221 800. Mens en med full ansiennitet vil ha en lønn på 255000 pr 01.01.05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 6. november 2004 #9 Del Skrevet 6. november 2004 Hjelpepleiere har vanligvis ikke noe med medisinene å gjøre (men de kan få dispensasjon til å dele ut medisiner som er gjort i stand av sykepleier). Pga mangel på sykepleiere en del steder, dette gjelder spesielt hjemmesykepleie og sykehjem, er det faktisk svært vanlig at hjelpepleiere gis kurs i medikamenthåndtering og får delegering fra lege til å dele ut medisiner. På sykehus skjer nok ikke dette. Generelt er det flere forskjeller på hjelpepleieres oppgaver på sykehus sammenlignet med pleie- og omsorgstjenester i kommunene, bl.a. pga ulikheter i bemanningen av sykepleiere og hjelpepleiere. På sykehus blir det færre hjelpepleiere og fler sykepleiere, noe som gjør at hjelpepleierne der ofte har enkle praktiske oppgaver, mens man i kommunene har motsatt situasjon, slik at hjelpepleierne må ta mye mer ansvar for å feks vurdere pasienter selv. Også hjelpepleierne lærer om sykdommer og hvilke symptomer man skal se etter. Selvfølgelig lærer sykepleierne mye grundigere disse tingene, det er ikke det jeg mener, men hjelpepleierne må altså ta mye ansvar de også enkelte arbeidssteder. Når det gjelder valget mellom sykepleier og hjelpepleierutdanning, ville nok jeg tatt sykepleien hvis jeg allerede hadde studiekompetanse. På den annen side, sykepleien vil jo uansett ta sine tre år, mens for voksne med arbeidserfaring og studiekompetanse fra vgs fins det muligheter for å korte ned hjelpepleierutdanningen. Man slipper jo blant annet allmennfagene som hjelpepleien har, siden man allerede har dem på tilsvarende eller høyere nivå. Realkompetanse fra arbeidslivet kan i tillegg føre til at man får godkjent feks faget "sosialkunnskap" fra VK1. Om du har slike muligheter kan du få vurdert hos en vg. skole, eller utdanningsavdelingen i fylket. Det fins jo en del tilbud også om komprimerte studieløp (hjelpepleien) der du tar alle fagene du trenger, men mer intensivt. Med andre ord, hvis du er interessert i å få utdanning på under tre år er kanskje muligheten for det større med hjelpepleierutdanninga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 6. november 2004 #10 Del Skrevet 6. november 2004 Pga mangel på sykepleiere en del steder, dette gjelder spesielt hjemmesykepleie og sykehjem, er det faktisk svært vanlig at hjelpepleiere gis kurs i medikamenthåndtering og får delegering fra lege til å dele ut medisiner. På sykehus skjer nok ikke dette. Jeg jobbet en liten periode som hjemmehjelp, og jeg fikk ganske raskt hjelpepleier oppgaver. Det å dele ut medisin var det ingen lege som gav disposisjon til. Det var bare til å gjøre det. Og jeg er helt ufaglært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 6. november 2004 #11 Del Skrevet 6. november 2004 Forskjellen mellom arbeidsoppgavene til en sykepleier og hjelpepleier varierer. Som andre har nevnt her, på et sykehus vil en hjelpepleiers oppgaver bestå utelukkende av grunnleggende stell, mens i kommunehelsetjenesten vil hun få langt mer ansvar og jobbe mer selvstendig. En ting bør alle som vurderer å bli hjelpepleier vite. Hjelpepleierutdanningen ble i sin tid startet for å gi sykepleierene kvalifisert assistanse samt å avlaste denne yrkesgruppen. Ettersom sykepleierenes arbeidshverdag ble mer fylt med administrative oppgaver, falt mer og mer av det tunge arbeidet på hjelpepleierene. Dersom du er interressert i administrasjon og ledelse, og heller ikke ønsker å slite deg ut fysisk i tunge stell, velg sykepleierutdanningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 6. november 2004 #12 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg jobbet en liten periode som hjemmehjelp, og jeg fikk ganske raskt hjelpepleier oppgaver. Det å dele ut medisin var det ingen lege som gav disposisjon til. Det var bare til å gjøre det. Og jeg er helt ufaglært. Da brøt du og din arbeidsgiver loven. (men jeg vet at det er slik enkelte steder og var det mye mer før - og at det ikke er lett for en arbeidstaker å si nei, da kan de jo bare ansette en annen som er villig til å dele ut medisiner uten den nødvendige delegeringa) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 6. november 2004 #13 Del Skrevet 6. november 2004 Da brøt du og din arbeidsgiver loven. Ja, er klar over at jeg som ufaglert ikke skulle ha noe med medisin. Men mitt inntrykk, fra venninner som også har jobbet i den bransjen andre steder og vært ufaglært, at dette er helt vanlig. I helsevesenet tror jeg dessverre det er MYE sånt. Ei venninne av meg hadde for flere år siden sommer jobb på et sykehjem da hun var ferdig med 2. året på sykepleien. Hun fikk da "ansvaret" for avdelingen. Dvs, hun hadde jo mulighet til kontakt med lege og sykepleier...men med mange pasienter og svært lite bemanning så var ikke det bare bare nei. Og det med medikament kurs for hjelpepleiere så var det visst ikke helt enkelt det heller der som jeg jobbet. Koster penger dessverre...så det var mange hjelpepleiere som ikke hadde det nei. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 6. november 2004 #14 Del Skrevet 6. november 2004 [quote= Skrevet: Lør Nov 06, 2004 11:18 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Leviin skrev: Da brøt du og din arbeidsgiver loven. Ja, er klar over at jeg som ufaglert ikke skulle ha noe med medisin. Men mitt inntrykk, fra venninner som også har jobbet i den bransjen andre steder og vært ufaglært, at dette er helt vanlig. I helsevesenet tror jeg dessverre det er MYE sånt. Ei venninne av meg hadde for flere år siden sommer jobb på et sykehjem da hun var ferdig med 2. året på sykepleien. Hun fikk da "ansvaret" for avdelingen. Dvs, hun hadde jo mulighet til kontakt med lege og sykepleier...men med mange pasienter og svært lite bemanning så var ikke det bare bare nei. Og det med medikament kurs for hjelpepleiere så var det visst ikke helt enkelt det heller der som jeg jobbet. Koster penger dessverre...så det var mange hjelpepleiere som ikke hadde det nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Student Skrevet 9. november 2004 #15 Del Skrevet 9. november 2004 Enig med siste ... fordi det gjorde jeg ;-) For ett år siden gikk jeg innom et sykehjem og spurte om de hadde en jobb til en ufaglært. Jeg fortalte situasjonen, at jeg ønsket å jobbe mens jeg vurderte om jeg skulle søke sykepleien, og fikk jobb på dagen. Der traff jeg mange fantastiske flott sykepleiere (og omsorgsarbeidere og hjelpepleiere), så det var ikke noe vanskelig valg etter et halvt år; nå går jeg første året på sykepleien. Og har helgejobb ved siden av studiene. Og som deg er jeg også godt voksen. Lykke til! Og velkommen etter :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå