Gå til innhold

Lei av å kjøre rundt på venner som ikke har bil

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

For ett år siden kjøpte jeg meg en bil. I jentegjengen vår så er det kun meg som har bil, og alle bor et lite stykke fra hverandre. Problemet er at jeg synes at tjenester skal gå to veier, og jeg har begynt å bli lei av at venner hele tiden skal "få" ting gratis av meg. 

Når jeg skal møte venninner i byen tar det meg 10 minutter å kjøre inn. Betaler mellom 40-80kr i parkering. Nå har det blitt sånn at venninnene mine forventer at jeg kjører de hjem etter vi har møttes i byen. Da tar det meg heller 20-25 minutter hver gang jeg skal hjem. De tilbyr seg ikke å spleise på bensin eller bompenger når jeg kjører dem hjem heller. Når vi skal på fjelltur eller hyttetur så er det en selvfølge at jeg kjører og da er det ingen som tilbyr seg å betale noe eller gi noe tilbake.

Jeg driter egentlig litt i pengene, om venninnene mine hadde tilbudt seg å hjelpe meg med noe hjemme, som for eksempel hjulpet med å pusse opp et par timer, vannet plantene når jeg er på ferie, e.l. Jeg er rett og slett lei av å bruke min egen tid på å drive rundt å kjøre rundt på folk. Det blir jo et større tiltak for meg å kjøre inn til byen når jeg vet at jeg må kjøre alle hjem før jeg selv kan komme hjem. Det er jo ikke derfor jeg kjøpte bilen!

Det høres lett ut å bare si nei, men det er ingen tvil på at det kommer til å bli upopulært og at de kommer til å synes jeg er smålig som ikke bare kan kjøre de hjem siden jeg har bil. Noen som har noen tips til hvordan jeg burde gå fram for å løse dette problemet? Noen som har opplevd dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Energi-jenta skrev:

For ett år siden kjøpte jeg meg en bil. I jentegjengen vår så er det kun meg som har bil, og alle bor et lite stykke fra hverandre. Problemet er at jeg synes at tjenester skal gå to veier, og jeg har begynt å bli lei av at venner hele tiden skal "få" ting gratis av meg. 

Når jeg skal møte venninner i byen tar det meg 10 minutter å kjøre inn. Betaler mellom 40-80kr i parkering. Nå har det blitt sånn at venninnene mine forventer at jeg kjører de hjem etter vi har møttes i byen. Da tar det meg heller 20-25 minutter hver gang jeg skal hjem. De tilbyr seg ikke å spleise på bensin eller bompenger når jeg kjører dem hjem heller. Når vi skal på fjelltur eller hyttetur så er det en selvfølge at jeg kjører og da er det ingen som tilbyr seg å betale noe eller gi noe tilbake.

Jeg driter egentlig litt i pengene, om venninnene mine hadde tilbudt seg å hjelpe meg med noe hjemme, som for eksempel hjulpet med å pusse opp et par timer, vannet plantene når jeg er på ferie, e.l. Jeg er rett og slett lei av å bruke min egen tid på å drive rundt å kjøre rundt på folk. Det blir jo et større tiltak for meg å kjøre inn til byen når jeg vet at jeg må kjøre alle hjem før jeg selv kan komme hjem. Det er jo ikke derfor jeg kjøpte bilen!

Det høres lett ut å bare si nei, men det er ingen tvil på at det kommer til å bli upopulært og at de kommer til å synes jeg er smålig som ikke bare kan kjøre de hjem siden jeg har bil. Noen som har noen tips til hvordan jeg burde gå fram for å løse dette problemet? Noen som har opplevd dette selv?

Har opplevd lignende, mitt råd er egentlig å prøve å ta det opp med dem. F.eks med hyttetur om dere kan spleise på drivstoff, for det er jo dyrt! Mine venner har ikke vært vanskelige på det området. Jeg er sikker på at de ikke hadde vært så begeistret over det selv, spesielt mtp parkering og. Har dessverre ikke bedre tips :/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, infectedsopp skrev:

Har opplevd lignende, mitt råd er egentlig å prøve å ta det opp med dem. F.eks med hyttetur om dere kan spleise på drivstoff, for det er jo dyrt! Mine venner har ikke vært vanskelige på det området. Jeg er sikker på at de ikke hadde vært så begeistret over det selv, spesielt mtp parkering og. Har dessverre ikke bedre tips :/

Takk for svar!

Ja, kan godt hende det er en god løsning og får håpe de tar det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kort og greit bare snakke med dem. Jeg var også tidlig ute med å få bil i vennegjengen og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Mine venner hadde ingen erfaring med bil så de hadde rett og slett ikke peiling på hvor mye det faktisk kostet! Det kan jo være så enkelt med dine venner også?

Neste gang dere f.eks skal møtes i byen og de spør om de kan sitte på hjem så kan du jo f.eks si noe som: Nei dessverre, jeg har tatt bussen i dag. Det koster meg xant kroner og kjøre pluss xx i parkering og det har jeg ikke råd til.

Kan jo være de tar hintet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør dem ut på landet en plass. Her var det fin utsikt sier du, den må vi gå ut å se på. Så kjører du hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt lignende problem. I tillegg er det flere som forventet at jeg var som en taxi, kjekt når de trengte å dra på butikken eller fest.

Jeg begynte med å si at jeg måtte ha litt i bensinpenger. Fikk da litt, men fortsatt var det stadig mas om kjøring hit og ditt. Så begynte jeg å si at det ikke passet eller at jeg skulle ta bussen. Det funket.

Har idag svært lite mas og hvis noen sitter på så betaler de litt bensinpenger. 

Ønsker deg lykke til

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta bussen inn til byen i stedet, da sparer du både drivstoff, parkering og evt bompenger. Du kan fortsatt parkere ved nærmeste busstopp, dersom det er langt å gå. Når venninnene dine spør om kjøring sier du at du lot bilen stå, fordi den koster mye penger. Fortsett med dette til de slutter å spørre.

Og når det planlegges hyttetur venter du til de spør deg om å kjøre, så sier du at det kan du, men at du må få bensinpenger, ellers har du ikke råd. Generelt kan du også prate litt om hvor dyrt det er med bensin, bompenger og forsikring, så de skjønner at bil ikke gratis. 

Jeg er voksen, og synes det er skikkelig frekt dersom folk ikke tilbyr bensinpenger, men skjønner at venninnene dine er veldig unge, og bare trenger litt opplæring i kostnader ved å ha bil, og skikk og bruk. (Selv tilbyr jeg meg å kjøre folk hjem, dersom det ikke er for stor omvei, og det er folk som hjelper meg innimellom.)

Anonymkode: 3162d...fb7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent sak og ganske irriterende. har kjørt bil siden jeg var 18 år og hadde bil først igjengen. Men samtidig vanskelig å ta opp på en måte uten at folk skal ta seg nær av det. Ikke så utbredt blant gutta var mitt intrykk da de fleste gutta hadde bil i ungdomstiden og var godt kjent med at kostnaden ofte er 5 kr.pr km for å eie en bil. Jentene derimot var ofte ikke er så bevisste. Etterhvert som folk blir mer voksne øker også kunnskapen og idag vil det være utenkelig å haike uten å tilby seg dele utgiftene.

Tror faktisk klartekst er det eneste som virker. Å stikke innom en bensinstasjon å faktisk fylle bilen mens snylteprinsessene sitter på bør være et hint godt nok for de fleste.

Endret av Commander
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spurt dem om de kan hjelpe deg med oppussing eller å vanne plantene, da? Siden du allerede kjører bil inn til byen, tenker de nok at de like gjerne kan sitte på hjem igjen uten at det er et problem. Men du kan jo også heller bruke bilen til andre ting enn å kjøre inn til byen også, ta kollektivtransport sammen med venninnene dine :) Hvis de spør hvorfor du ikke kjører så sier du at du ikke vil kjøre omvei hver gang du skal hjem, og at det koster mer enn du vil ta deg råd til. 

Anonymkode: c469a...292

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 20.6.2016 at 22.59, Energi-jenta skrev:

Jeg var under omskolering da jeg var 21 år og begynte i 1. klasse på vgs! Der var jo de fleste 16 år og ingen hadde lappen, og da de hørte at jeg var over 18 ble jeg plutselig veldig populær... men så fant jeg ut hvorfor... 

de ville jeg skulle kjøpe alkohol og røyk til de, pluss være sjåfør.
Vel, jeg hadde ikke lappen ennå og jeg ville ikke kjøpe alkohol og røyk til mindreårige...

så da fikk jeg i alle fall luket ut de falske vennene da :) Satt igjen med et par stk som fortsatt ville være venn selv om jeg ikke ville være sjåfør eller "dealer".... :)

Det er lett å bli utnyttet, og ofte tenker ikke vennene på at de faktisk utnytte en.

Det må gå begge veier. Det jeg har merket med de som ikke har lappen, er at de tror det er så snertent å ha bil, man kan kjøre dit man vil gratis.

Vel, jeg tør meg ikke på langkjøring uten å ha noen som kan bytte på kjøringa, jeg tenker på slitasje på bilen, det koster med drivstoff, forsikring - hvis jeg kræsjer og må betale egenandel... vil vennene dele på regninga da? Nope! Og ikke er jeg så glad i å parkere heller... tør lissom ikke parkere hvor som helst, jeg er redd for skade på bilen....

Så jeg syns i alle fall at man kan bli enige.
Ok, jeg kan kjøre, men da må alle betale f.eks. 50 kr hver, til drivstoff og "slitasje" på bilen. 

Hvis ikke, så tar vi alle bussen eller taxi.

Anonymkode: e8221...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 22.6.2016 at 8.47, Commander skrev:

Kjent sak og ganske irriterende. har kjørt bil siden jeg var 18 år og hadde bil først igjengen. Men samtidig vanskelig å ta opp på en måte uten at folk skal ta seg nær av det. Ikke så utbredt blant gutta var mitt intrykk da de fleste gutta hadde bil i ungdomstiden og var godt kjent med at kostnaden ofte er 5 kr.pr km for å eie en bil. Jentene derimot var ofte ikke er så bevisste. Etterhvert som folk blir mer voksne øker også kunnskapen og idag vil det være utenkelig å haike uten å tilby seg dele utgiftene.

Tror faktisk klartekst er det eneste som virker. Å stikke innom en bensinstasjon å faktisk fylle bilen mens snylteprinsessene sitter på bør være et hint godt nok for de fleste.

Om de ikke tar hintet, så fylle for 200, og si, ok vi er 4 i bilen, da blir det 50 kr på hver, har dere kontanter?

Anonymkode: e8221...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste gang dere skal inn til byn en tur, så si at du tar bussen, for det er så dyrt med bensin, bompenger og parkering. Da tar de gjerne hintet om du ikke har lyst til å si rett ut at du er lei av å stå for alle transportutgiftene + bruke tid på å hente/kjøre hjem HVER BIDIGE GANG!!

Anonymkode: 38cda...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ta minimum 200kr for 5km og 100kr til per km. det løste problemet for meg

Anonymkode: dffca...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er rart at de ikke tilbyr på eget initiativ å hjelpe deg med noe/gjøre en tjeneste for deg i gjengjeld. Det er jeg svært nøye på selv.

Husker da ungen min var spedbarn og jeg fikk sitte på med en, så spurte jeg sjåføren en gang "vil du ha betalt for skyssen i form av penger, eller i form av bleier?" ;) Ble tatt med humor selvsagt, men man forstår jo også alvoret som ligger under der.

Nå om dagene sier jeg gjerne i fra til eventuelle andre sjåfører at jeg gjerne hjelper til med å gi husdyra deres mat etc hvis de reiser bort på ferie når jeg er hjemme.

Må bare presisere at jeg så å si aldri spør selv om å få sitte på med andre. Er i det hele tatt veldig obs på å ikke utnytte andre.

----

På vgs var det ei jeg gikk i klasse med som hadde en egen bil. Hun snakket med oss om at det slettes ikke bare var bensin man måtte betale for når man har bil. Det økte min egen bevissthet for bilutgifter. Kanskje du skulle prøve det med dine venner? På detaljnivå.

Anonymkode: e3342...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem før. De ringte å spurte om jeg kunne kjøre de dit og hente de der. Hvis vi skulle møtes i byen og jeg kom med bil,  så spurte de alltid om jeg kunne kjøre de hjem. Det gikk greit i starten, men etterhvert ble jeg dritt lei. Ingen tilbydde seg å betale. 

Til slutt måtte jeg være streng og si ifra. De tok det faktisk veldig fint (utenom en da) men noen ganger må man bare si ifra. At du ikke kan være de sin gratis taxisjåfør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må lære dem opp i hva det koster, det er ikke sikkert de faktisk skjønner hvor kostbart det er med bil. Jeg var sånn sjøl når jeg var yngre, og tenkte ikke på å tilby meg å betale. Ganske flaut å tenke på i ettertid hvor snyltende jeg var. 

Når det gjelder hytteturer og lignende må du komme på banen mens det planlegges og si noe om cirka hvor mye det blir i bensinpenger!

Anonymkode: 71b1c...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...