AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #21 Del Skrevet 20. juni 2016 Uff. De der,altså. De hører søren meg ikke etter heller. Forhåpentligvis slipes det verste av henne om noen år. Dra hjem du,det hadde jeg gjort. Anonymkode: 458bf...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 20. juni 2016 #22 Del Skrevet 20. juni 2016 22 timer siden, Becky48 skrev: Uff, når de er nyfrelste så er det ingen stans i pratet om Jesus og alt det der pjattet. Tror jeg hadde sagt at jeg måtte reise hjem fordi jeg glemte å vanne kaktusen eller noe slikt. Jeg har en mistanke om at kristne som gjør dette, tviler på sin egen tro og snakker og snakker om Jesus og bibelen for å overbevise seg selv... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ricecrispies Skrevet 20. juni 2016 #23 Del Skrevet 20. juni 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Jeg har en mistanke om at kristne som gjør dette, tviler på sin egen tro og snakker og snakker om Jesus og bibelen for å overbevise seg selv... De som er herlig frelst tviler ikke i det hele tatt,det er min erfaring. De tolker gjerne alt i Bibelen bokstavelig og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 20. juni 2016 #24 Del Skrevet 20. juni 2016 Det høres ut som om hun sliter psykisk, foreslå en tur til legen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 21. juni 2016 #25 Del Skrevet 21. juni 2016 halleluja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jessica Skrevet 21. juni 2016 #26 Del Skrevet 21. juni 2016 Huff, dette minner meg om en venninne jeg har holdt meg unna . Etter hun giftet seg med en kristen mann så har hun blitt helt frelst. Snakker kun om Jesus, gud, helvete og himmel og vrir alt tilbake til dette. Hun har også begynt å poste om at homofili er synd og at ekteskap skal være mellom mann og dame. Jeg har rett og slett valgt å bare holde meg unna henne. Vi deler ikke samme verdier og jeg orker ikke mer Jesus prat Prøv å prat med henne ts, hvis hun ikke forstår så drar du hjem. Personen erer tydeligvis helt forandret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anelie Skrevet 22. juni 2016 #27 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Jeg synes hun høres søt og koselig ut jeg Er selv ikke negativ til kristendom. Synes det er masse bra verdier i bibelen. Alt bør ikke tolkes bokstavlig fra bibelen og bør leses med sunn fornuft da den er skrevet i en annen tid fullt av posei, bilde språk og lignelser. Slik at folk fra alle tider kan lese. Noe av kulturen og reglene som beskrives i mosebøkene gjalt for kun for jødene og kan ikke sammenlignes med vår tid. Fordi dette var for et folk fra en annen tid og et annet samfunn. Må ikke glemme det før en dømmer. Selv om bibelen beskriver mye vold og grusomhet er det også mye bra der. Åndelige verdier som er evig gyldige og verdt å ta vare på gjennom årtusner. Det nye testamente har veldig mye bra å lese og er og relevant til vår tid. Mye god psykologi og visdom der. Vær litt åpen og ikke fordøm om noen er kristne. Det kan åpne opp for mange intressante samtaler. Kjenner mange oppgående og godt utdannede kristne som er utrolig kunnskaps rike og slett ikke er noe ensporede og fordømmende mennesker.. Alltid intressant å høre på dem og lære å se ting fra nye og andre synsvinkler enn bare det politisk korrekte. Liker folk som tør å stå for noe og ikke bare er konforme i frykt for hva andre skal mene. Endret 22. juni 2016 av Anelie 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bruker115236 Skrevet 22. juni 2016 #28 Del Skrevet 22. juni 2016 1 time siden, Anelie skrev: Jeg synes hun høres søt og koselig ut jeg Er selv ikke negativ til kristendom. Synes det er masse bra verdier i bibelen. Alt bør ikke tolkes bokstavlig fra bibelen og bør leses med sunn fornuft da den er skrevet i en annen tid fullt av posei, bilde språk og lignelser. Slik at folk fra alle tider kan lese. Noe av kulturen og reglene som beskrives i mosebøkene gjalt for kun for jødene og kan ikke sammenlignes med vår tid. Fordi dette var for et folk fra en annen tid og et annet samfunn. Må ikke glemme det før en dømmer. Selv om bibelen beskriver mye vold og grusomhet er det også mye bra der. Åndelige verdier som er evig gyldige og verdt å ta vare på gjennom årtusner. Det nye testamente har veldig mye bra å lese og er og relevant til vår tid. Mye god psykologi og visdom der. Vær litt åpen og ikke fordøm om noen er kristne. Det kan åpne opp for mange intressante samtaler. Kjenner mange oppgående og godt utdannede kristne som er utrolig kunnskaps rike og slett ikke er noe ensporede og fordømmende mennesker.. Alltid intressant å høre på dem og lære å se ting fra nye og andre synsvinkler enn bare det politisk korrekte. Liker folk som tør å stå for noe og ikke bare er konforme i frykt for hva andre skal mene. Er enig i det du skriver, men her er poenget at venninnen ikke respekterer at TS ikke er kristen. Og prøver å pushe henne til å bli kristen. Jeg ser oftere at religiøse ikke respekterer ikke-troende enn motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 22. juni 2016 #29 Del Skrevet 22. juni 2016 Du har egentlig 2 valg. 1) Henvise henne til psykolog 2) Finn deg en ny venninne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #30 Del Skrevet 22. juni 2016 Den 19.6.2016 at 20.48, AnonymBruker skrev: Og hva har dette med temaet til TS?? Anonymkode: 0ed5e...54c At kristne er så forskjellige som det kan gå an? Noen bare MÅ snakke om Jesus hele tiden, mens andre er helt normale som meg og deg, du hadde aldri gjettet at de var kristne uten at de sa det selv... Anonymkode: 7dea6...019 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #31 Del Skrevet 22. juni 2016 12 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: Er enig i det du skriver, men her er poenget at venninnen ikke respekterer at TS ikke er kristen. Og prøver å pushe henne til å bli kristen. Jeg ser oftere at religiøse ikke respekterer ikke-troende enn motsatt. Jeg hadde selv en slik venninne, bare at hun var jo enda mer ekstrem. Hun ville absolutt døpe meg, for hun var redd jeg kom til å havne i helvete hvis ikke. Det hjalp ikke at jeg var døpt i statskirken, jeg måtte døpes av henne... Anonymkode: 7dea6...019 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 22. juni 2016 #32 Del Skrevet 22. juni 2016 Det der hadde ikke jeg taklet! Kan du ikke kjøpe inn litt telys, røkelse og litt andre effekter, stå opp før henne, og sette deg på gulvet med lysene og de andre tingene, og si du har en satanistisk seremoni. "Oops, jeg trodde ikke du hadde stått opp enda! Det var ikke meningen at du skulle se at jeg tilber satan. Du skjønner, jeg ble frelst av djevelen i fjor sommer, men jeg kan fortelle deg aalt om det når vi spiser frokost", og så snakker du om djevelen resten av tiden du er der. Og så kutter du vennskapet når du drar hjem! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardenus Skrevet 23. juni 2016 #33 Del Skrevet 23. juni 2016 Pleier som regel å starte en samtale om alt det hyggelige "gud" gjør for planeten og menneskene han "skapte", alltid det samme svaret, nei det vet jeg ikke, eller nei, det er en mening med alt. Men jo, start med å prate om satan, om hun tror på satan osv. For tror du på gud så er satan med på pakketilbudet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rundtfingern Skrevet 23. juni 2016 #34 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg har selv vært dypt religiøs, og nærhet skle vekk fra dette, begynte en venninne å blande seg. HEFTIG mye. Nå som jeg ser på meg mer som en fin kristen der jeg har mer liberale verdier og ikke er dypt religiøs lenger, + at jeg fikk meg en kjæreste som ikke er kristen, da var det nok for henne. Begynte å fortelle meg at jeg måtte slå opp med han for å vente på en mann Gud hadde for meg... Jeg måtte bare drite i hele henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 23. juni 2016 #35 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg kjenner flere dypt kristne mennesker og de oppfører seg IKKE som din venninne TS. Flere av dem var jeg bekjent/venninne med en god stund før jeg fant ut hvor kristne de faktisk var. Ingen av dem har noen som helst interesse av å dytte kristendommen ned over hodet på hverken meg eller andre. Det er kun i enkelte tilfeller man "merker noe til det". Jeg mistenker ut i fra hva du beskriver at det dessverre er mer enn "kristendom" inne i bildet her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hapi Skrevet 23. juni 2016 #36 Del Skrevet 23. juni 2016 Jeg har ikke hatt en så kristen venninne, men jeg har mange ganger gjennomført ting "fordi jeg har sagt det", som f.ex. å bli tre dager til hos noen som går meg på nervene. Har kastet bort mye tid på den måten. MÅ du bli der 3 dager til? Først spør henne pent om dere kan snakke om noe annet og om hun ikke vil skifte tema så reis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TarjaT Skrevet 23. juni 2016 #37 Del Skrevet 23. juni 2016 Den 22. juni 2016 at 16.05, AnonymBruker skrev: Jeg hadde selv en slik venninne, bare at hun var jo enda mer ekstrem. Hun ville absolutt døpe meg, for hun var redd jeg kom til å havne i helvete hvis ikke. Det hjalp ikke at jeg var døpt i statskirken, jeg måtte døpes av henne... Anonymkode: 7dea6...019 Haha! Beklager men jeg klarer ikke å holde meg når jeg hører om slike tilfeller! Jeg respekterer at folk har forskjellige tro, og det er grunnen til at jeg ikke omgås med de som er litt mere ekstreme. Hadde jeg vært deg ts, hadde jeg sakt hvordan det føles, respekterer hun ikke det så drar du hjem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anelie Skrevet 24. juni 2016 #38 Del Skrevet 24. juni 2016 Selvfølgelig skjønner de fleste normale at ingen kan tvinge sin tro ned over hodet på andre mennesker. Enten det er kristendom, islamisme ,satanisme, ateisme eller andre ismer. Skal vi ha vår frihet er det viktig å respektere andres overbevisning. Og når det gjelder venner bør vel respekten gå begge veier. I et vennskap som er verdt å ta vare på kan man jo være litt raus og overbærende ovenfor hverandre og forsøke å forstå at det er mange grunner til at mennesker velger som de gjør.. Og hvis forskjellene likevel blir for store så er det vel ingen som tvinger noen til å være venner hvis du absolutt ikke ønsker det. Da er det vel bare å avslutte vennskapet hvis du ikke føler at du blir respektert og det er til plage. Men som kristne er det å vitne om sin tro noe av det fineste du kan gjøre. Du snakker om noe som betyr veldig mye for deg og vil gjerne dele det som er så fint og viktig med venner. Men de fleste normale kristne tvinger aldri sin tro på andre. Selv om det alltid desv finnes noen unntak. Det kan gjerne være mennesker som mangler sosiale antenner og som i tillegg har litt psykiske problemer i ulik grad. Slike finnes også i de kristne miljøer som de finnes ellers i samfunnet. Og man kan derfor ikke dømme hele det kristne samfunnet utifra hva enkelt personer kan finne på å si og gjøre. Jeg synes det er litt viktig å ha litt kunnskaper om forskjellige ting også når det gjelder kristendom så en ikke blir så uviselig og usakelig i sine uttalelser. . Det finnes mange bra, fine uselviske mennesker i de kristne miljøer som det finnes i andre miljøer, men la nå folk få lov å ha sin tro på Gud uten å møtes med forakt i et land som har ytringsfrihet og trosfrihet slik at mennesker slipper å bli utsatt for hat og mobbing...Husk at respekten går begge veier. Det er også en veldig fin ide å ha den gyldne regel i minne før en fordømmer andre menneskers tro og kultur. Talmud: Gjør ikke mot din neste noe du ville mislike dersom det ble gjort mot deg. Dette er hele loven. Resten er kommentarer. Kristendommen. Matt:7:12 - Derfor alt det dere vil at menneskene skal gjøre for dere, det skal dere også gjøre for dem. For dette er loven og profetene. Den samme livs visdommen finnes også i mange av de andre store religionene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 24. juni 2016 #39 Del Skrevet 24. juni 2016 Ryddet for avsporing. Raven Emerald, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladius Veritatis Skrevet 24. juni 2016 #40 Del Skrevet 24. juni 2016 Er veninna di single? Høyrest ut som ei god kristen jente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå