Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et år igjen av VGS, og må begynne å planlegge veien videre. Problemet er at helsen ikke er helt på topp, og et vanlig studieløp med 8 timer daglig på skolen vil sannsynligvis ikke gå. Håpet er at jeg vil bli bedre av behandling og i stand til å kunne jobbe vanlig i løpet av et par år, men inntil da kan jeg jo ikke bare ligge hjemme og vente. 

Har dere noen tips til utdanninger som ikke krever at man deltar på undervisning dårlig? Nettbasert eller med samlinger bare en gang i blandt? Jeg er godt strukturert og har ikke noe problem med å jobbe selvstendig, og har gode karakterer i alle fag bortsett fra norsk. Men det skal jobbes hardt med for å få best mulig snitt. Men det spiller kanskje ingen rolle? Jeg ser for meg at utdanninger tatt på "alternative" måter sikkert er mye mindre verdt enn vanlige, og at det kanskje vil være umulig å få jobb i etterkant. Jeg er, som dere kanskje forstår, ikke særlig godt orientert om noe av dette, og hadde satt stor pris på om noen kunne komme med innspill eller tips. 

(Jeg ser ikke poenget med å forklare så mye rundt selve sykdommen, da det hadde blitt veldig mye å forklare. Det er heller ikke hundre prosent sikkert at jeg vil bli frisk nok til å kunne jobbe vanlig, så jeg håper jeg finner en utdanning jeg først kan ta hjemmefra i størst mulig grad, og deretter velgeet yrke som kan gjøres hjemmefra bare sånn i tilfelle. Og, naturligvis, om jeg er så heldig at det i det hele tatt er mulig da.)

Anonymkode: c52ee...ab1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hørt om en utdanning som har så mye obligatorisk oppmøte. Selv studerer jeg medisin, som er en utdanning som generelt sett har mye obligatorisk, men selv her kreves det ikke så mye. Jeg har obligatorisk samling en gang i uken. Ellers er det praksis som utgjør størstedelen av det som er obligatorisk, og dette er jo manglende på de fleste studieretninger. Ellers dropper jeg alle forelesninger. De aller færreste utdanninger har obligatoriske forelesninger, så akkurat dette tror jeg ikke vil by på noen særlige problemer for deg. Det viktigste er jo at du klarer å jobbe selvstendig til tross for sykdom og at du kan møte opp og gjennomføre eksamener. Dette kan du jo også søke om tilrettelegging for. 

Enkelte utdanninger har for øvrig ingenting obligatorisk foruten eksamen. 

Det er litt vanskelig å komme med noen konkrete forslag da det finnes så mange som oppfyller kravet du har satt. Du har absolutt rom for å kutte ned antallet ved å se på interesser, evner, hvordan du har lyst til å arbeide, arbeidstid, lønn etc. Det jeg umiddelbart fraråder er helsefaglige utdanninger på grunn av obligatorisk praksis. IT, regnskap og kreative yrker er eksempler på yrker der du kan ha hjemmekontor. 

Jeg synes forresten du har en god holdning til egen helsetilstand og utdanning (uten å vite så altfor mye om situasjonen din). 

Anonymkode: 9fb02...4d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei og tusen takk for svar! Det du sier om lite obligatorisk fremmøte høres jo veldig bra ut. Kanskje det hadde gått å rett og slett gjøre det på vanlig måte? Medisin/helse er faktisk en av de få tingene som interesserer meg, men når praksis/turnus skaper problemer selv for helt friske er vel ikke det noe å tenke på. Har tenkt litt på klinisk ernæringsfysiolog som er så populært, men det er vel krav til praksis osv der også. 

Regnskap har jeg hørt man kan gjøre hjemmefra, om man har en litt grei arbeidsgiver. Og jeg kan ikke forestille meg at det skulle være behov for så mye oppmøte under studiet her? 

Takk for det, har vært ganske motløs tidligere, mtp at fremtiden i arbeidslivet virket mørk. Men nå skal jeg prøve en behandling som *kan* virke, og det gir litt pågangsmot (selv om den ikke skulle gjøre det)

Ha en god natt!

Anonymkode: c52ee...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du må tenke på fremtiden i tilfelle du ikke kan ha en anstrengende jobb. Forstår det som at det er fysisk anstrengende som er problemet? Lege kan kanskje være det til tider? Ernæringsfysiologer får nok et tøft arbeidsmarked har jeg inntrykk av. Det utdannes for mange.

Selv er jeg jurist og hadde kun to timer obligatorisk undervisning i løpet av fem år. Det er kanskje litt mer nå med den nye ordningen, men det er fortsatt ikke mye. Det er lett å sitte hjemme og lese og det er lett å bruke litt lenger tid enn normert om du ønsker det.

Tenk på hva du ønsker å jobbe med før du tenker på hvilket studie som passer akkurat nå. Du skal jobbe mange år frem til du blir pensjonist og selv om du ikke kan starte på hovedutdanningen din før om et par år kan du kanskje gjøre noe som kan kombineres eller forberede deg?

Anonymkode: 2a1ff...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎19‎.‎06‎.‎2016 at 10.56, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du må tenke på fremtiden i tilfelle du ikke kan ha en anstrengende jobb. Forstår det som at det er fysisk anstrengende som er problemet? Lege kan kanskje være det til tider? Ernæringsfysiologer får nok et tøft arbeidsmarked har jeg inntrykk av. Det utdannes for mange.

Selv er jeg jurist og hadde kun to timer obligatorisk undervisning i løpet av fem år. Det er kanskje litt mer nå med den nye ordningen, men det er fortsatt ikke mye. Det er lett å sitte hjemme og lese og det er lett å bruke litt lenger tid enn normert om du ønsker det.

Tenk på hva du ønsker å jobbe med før du tenker på hvilket studie som passer akkurat nå. Du skal jobbe mange år frem til du blir pensjonist og selv om du ikke kan starte på hovedutdanningen din før om et par år kan du kanskje gjøre noe som kan kombineres eller forberede deg?

Takk for et utrolig hjelpsomt svar! Jeg ble gående å tenke litt på det du skriver (jeg er altså ikke en av de AB-ene som forsvinner sporløst, haha) og tror faktisk jus-studiet kan være midt i blinken! Selve yrket kan bli litt vanskelig om ikke helsen bedrer seg, men jeg har fortsatt ikke funnet noe annet som lar seg gjennomføre heller, og da er det jo like greit å velge et studie som er både spennende og mulig i praksis. Om jeg blir frisk av behandlingen har jeg en jobb jeg tror jeg kan trives med helt til pensjonsalder, og om ikke vil det kanskje være enklere å finne løsninger når jeg har kommet et stykke på vei.

Jeg må innrømme at det er skremmende, fullstendig urealistisk og så absurd at det er helt latterlig, men for første gang på lenge føler jeg meg oppildnet over noe, og ser fremtiden som noe annet enn mørk. Så tusen takk!

Jeg skal faktisk til politistasjonen i morgen for å sjekke vandel, og om alt ser greit ut der kommer jeg til å jobbe frem mot advokatyrket, og etter hvert kanskje dommer.

Om noen her studerer jus eller er ferdig utdannet hører jeg gjerne erfaringer/innspill om både studie og jobb! Finnes det noen som helst mulighet til å jobbe hjemmefra deler av tiden, f.eks? Og er det noen som startet på en bachelor og deretter fullførte en master?

Anonymkode: 03a3c...25b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer jus i Tromsø. Her er det lite som er obligatorisk, så du kan fint bo et annet sted i landet og kun reise opp et par ganger i året. Det krever selvfølgelig mer disiplin enn å møte opp på forelesninger.

I Tromsø er studiet ganske fullt, så en må søke seg inn via samordna opptak og heller ta permisjon i tre år dersom en har en bachelor fra før.

Anonymkode: da905...4b4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange akademiske fag har få krav til oppmøte. Man må som regel bare møte opp første dagen (for å bekrefte skoleplassen) og på eksamen. Språkfag, historie, filosofi og forskjellige samfunnsfag (statsvitenskap, antropologi, sosiologi etc) er typiske lesefag der man kan gjøre mye hjemmefra.

Men husk at mange sliter med å holde motivasjonen oppe når de studerer på egen hånd. Det er også en stor fordel å være til stede ved forelesninger selv om det ikke er obligatorisk oppmøte. Man får en god oppsummering av pensum, man kan stille spørsmål, diskutere med foreleser og andre studenter etc. For mange er det sosiale også viktig.

Har dessverre liten tro på at en 19-åring vil fullføre et universitetsstudium ved kun å jobbe hjemmefra. Har du dårlig helse, vil jeg heller anbefale deltidsstudium der du møter opp så mye du orker. 

Endret av lingua franca
  • Liker 1
Skrevet
Den 19.6.2016 at 10.56, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å utdanne seg til ernæringsfysiolog lengre :/

Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Det går ikke an å utdanne seg til ernæringsfysiolog lengre :/

Det gjør det vel?

http://www.uio.no/studier/program/ernering-5aar/

Tipper du tenker på de useriøse nettstudiene, som har tilbudt studenter ernæringsfysiologi og unnlatt å fortelle at de faktisk ikke blir det. 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/eks-studenter-stevner-bjoerknes-ble-ikke-ernaeringsfysiologer/a/23656035/

http://www.dagbladet.no/2016/04/09/nyheter/bjorknes/utdanning/stevning/erstatning/43809195/

Skrevet
1 minutt siden, lingua franca skrev:

Det studiet er for klinisk ernæringsfysiolog, det er en helt annen tittel.

Det finnes ernæringsfysiologer, men du kan ikke utdanne deg til å bli det.

Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Det studiet er for klinisk ernæringsfysiolog, det er en helt annen tittel.

Det finnes ernæringsfysiologer, men du kan ikke utdanne deg til å bli det.

Klinisk ernæringsfysiolog ER ernæringsfysiolog. Useriøse nettstudier har dermed lurt studenter til å tro at deres utdanning er den samme som klinisk ernæring ved universitetet. Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel, så privathøyskolene har vel droppet "klinisk" for å ha loven på sin side, og satset på at studentene har trodd de tok den samme utdanningen som på universitetet. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, lingua franca skrev:

Klinisk ernæringsfysiolog ER ernæringsfysiolog. Useriøse nettstudier har dermed lurt studenter til å tro at deres utdanning er den samme som klinisk ernæring ved universitetet. Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel, så privathøyskolene har vel droppet "klinisk" for å ha loven på sin side, og satset på at studentene har trodd de tok den samme utdanningen som på universitetet. 

Nå surrer du. En ernæringsfysiolog er ikke det samme som en klinisk ernæringsfysiolog. Du trenger mindre utdanning for å bli ernæringsfysiolog. Kun ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel. Dog hindrer helsepersonelloven deg å kalle deg for klinisk ernæringsfysiolog. 

Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Nå surrer du. En ernæringsfysiolog er ikke det samme som en klinisk ernæringsfysiolog. Du trenger mindre utdanning for å bli ernæringsfysiolog. Kun ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel. Dog hindrer helsepersonelloven deg å kalle deg for klinisk ernæringsfysiolog. 

Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel. "Som klinisk ernæringsfysiolog kan du også drive med forskning. Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel som krever autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell." https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/klinisk_ernaeringsfysiolog

"Tittelen ernæringsfysiolog benyttes ofte som kortform for klinisk ernæringsfysiolog, men blir også brukt om annet personell som tilbyr ernæringsrelaterte tjenester."

http://www.studenttorget.no/index.php?show=5192&expand=4631,5192&yrkesid=190

Du har rett i at tittelen ernæringsfysiolog ikke brukes. Men som sagt tror jeg de fleste sikter til klinisk ernæringsfysiolog når de snakker om ernæringsfysiologi. Dette er jo den eneste "ordentlige" tittelen, da "bare ernæringsfysiolog" ikke engang er autorisert helsepersonell. Så jeg tipper det var klinisk ernæringsfysiolog TS mente, og ikke en sånn svada-tittel.

Skrevet
1 minutt siden, lingua franca skrev:

Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel. "Som klinisk ernæringsfysiolog kan du også drive med forskning. Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel som krever autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell." https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/klinisk_ernaeringsfysiolog

"Tittelen ernæringsfysiolog benyttes ofte som kortform for klinisk ernæringsfysiolog, men blir også brukt om annet personell som tilbyr ernæringsrelaterte tjenester."

http://www.studenttorget.no/index.php?show=5192&expand=4631,5192&yrkesid=190

Du har rett i at tittelen ernæringsfysiolog ikke brukes. Men som sagt tror jeg de fleste sikter til klinisk ernæringsfysiolog når de snakker om ernæringsfysiologi. Dette er jo den eneste "ordentlige" tittelen, da "bare ernæringsfysiolog" ikke engang er autorisert helsepersonell. Så jeg tipper det var klinisk ernæringsfysiolog TS mente, og ikke en sånn svada-tittel.

Den er ikke nevnt i forskriften om beskyttede titler, men som jeg sa, helsepersonelloven hindrer deg i å bruke den. 

At folk bruker begrep feil betyr ikke at de betyr noe annet.

Jeg har aldri påstått at tittelen ernæringsfysiolog ikke brukes, det gjør den jo, det er en beskyttet tittel forbeholdt folk som tok cand mag i ernæringsfysiologi på UiO som ikke gikk videre. Jeg skulle gjerne blitt ernæringsfysiolog. Klinisk ernæringsfysiolog høres ut som for mye arbeid. Hvordan er det en svada-tittel? Det krever jo en veldig spesifikk utdanning for å få den...

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, amativeReflection skrev:

Den er ikke nevnt i forskriften om beskyttede titler, men som jeg sa, helsepersonelloven hindrer deg i å bruke den. 

At folk bruker begrep feil betyr ikke at de betyr noe annet.

Jeg har aldri påstått at tittelen ernæringsfysiolog ikke brukes, det gjør den jo, det er en beskyttet tittel forbeholdt folk som tok cand mag i ernæringsfysiologi på UiO som ikke gikk videre. Jeg skulle gjerne blitt ernæringsfysiolog. Klinisk ernæringsfysiolog høres ut som for mye arbeid. Hvordan er det en svada-tittel? Det krever jo en veldig spesifikk utdanning for å få den...

Du har overhodet ikke peiling på hva du snakker om. 

"Kunnskapsdepartementet har nylig kommet med en presisering av regelverket som gjelder, hvor de understreker at kun folk som er utdannet som kliniske ernæringsfysiologer har rett på tittelen ernæringsfysiolog og bruken av ordet ernæringsfysiologi."

http://www.dagbladet.no/2016/04/12/nyheter/innenriks/politikk/skole/utdanning/43821696/

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har overhodet ikke peiling på hva du snakker om. 

"Kunnskapsdepartementet har nylig kommet med en presisering av regelverket som gjelder, hvor de understreker at kun folk som er utdannet som kliniske ernæringsfysiologer har rett på tittelen ernæringsfysiolog og bruken av ordet ernæringsfysiologi."

http://www.dagbladet.no/2016/04/12/nyheter/innenriks/politikk/skole/utdanning/43821696/

Praktisk at du hopper over de to første avsnittene derfra som sier akkurat det samme som jeg sier.

- Tittelen «ernæringsfysiolog» er  en beskyttet tittel som er forbeholdt kandidater med oppnådd cand.mag. i ernæring fra Universitetet i Oslo før overgangen fra cand.mag og cand.scient til dagens bachelor- og mastergradssystem, som skjedde i 2005.  

- Tittelen «ernæringsfysiolog» ble beskyttet ved en forskriftendring 27.11.2009. Det innebærer at tittelen kun kan benyttes av kandidater utdannet som cand.mag. i ernæring fra UiO før overgang til dagens bachelor- og mastergradssystem i 2005. Det er heller ikke anledning for noen utdanningssteder, verken UiO eller andre, å tildele tittelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra svarene du har fått kan det virke som om alle studier på høyskole/universitet har lite obligatorisk undervisning. Selv holder jeg på med en lektorutdanning ved universitetet i Tromsø. Hos oss kreves det at vi har minst 80% oppmøte på all undervisning. Vi kan levere inn ekstra arbeidskrav for å kompensere for fravær over 20%. Anbefaler deg derfor å sjekke grundig hvilke regler som gjelder for utdanningen du skal ta. Kan godt tenkes at dette praktiseres forskjellig på ulike universiteter.

Anonymkode: a7fa0...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis helseproblemene er forventet å være langvarige, er det mye(!) viktigere at du ser på hvilke jobber du kan klare å stå i etter studiet. Studietiden er kort, men arbeidslivet skal du forhåpentligvis være i i flere tiår. 

Anonymkode: b33b4...c21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med rådgiver enten på skolen din, NAV eller på en høyskole. Rådgiveren på NAV har også erfaring i å bli kjent med deg og dine begrensninger, og vil finne frem til et studie som vil føre til et yrke du vil klare å stå i.

Anonymkode: 45074...620

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra svarene du har fått kan det virke som om alle studier på høyskole/universitet har lite obligatorisk undervisning. Selv holder jeg på med en lektorutdanning ved universitetet i Tromsø. Hos oss kreves det at vi har minst 80% oppmøte på all undervisning. Vi kan levere inn ekstra arbeidskrav for å kompensere for fravær over 20%. Anbefaler deg derfor å sjekke grundig hvilke regler som gjelder for utdanningen du skal ta. Kan godt tenkes at dette praktiseres forskjellig på ulike universiteter.

Glemte å skrive at jeg har selv har opplevd at det å møte opp på undervisning har vært vanskelig en periode. Flere i klassen har opplevd det samme. Universitetet har da lagt veldig godt til rette for at vi skal kunne fullføre utdannelsen vår når vi har tatt kontakt med de. De har i flere tilfeller strekt seg mye lengre enn de hadde trengt. Har virkelig fått følelsen av at de har vært genuint opptatt av at alle skal ha muligheten til å komme seg gjennom studiet sitt. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...