Gå til innhold

Pynter dere til advent??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen henger stjerna opp og ikke noe mere, mens andre henger opp julegardiner, lager julevindu, adventsduker og advents staker, osv.

Hva gjør du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adventsstake og stjerner i vinduene. Resten kommer lille julaften - så sant jeg ikke setter frem noen små engler litt tidligere i år. Får se søndag 28 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigers har adventspynting i lilla-toner, og 1-2 dager før jul blir det rød pynt.

Selv har vi aldri feiret jul i egen leilighet, så vi har ikke tenkt noe på det ennå. Men det blir nok i hvert fall adventstake og krans på døren, evt en julestjerne i vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henger jeg opp julestjerner i vinduene, setter opp 7-armet lysestaker og putter lilla lys i adventstaken.

Begynner å planlegge julegardiner på kjøkken, men ikke noe must å få hengt de opp til 1. advent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerner & staker i vinduene

Lilla duker & lys

Adventsstake

Og kanskje noen småengler her og der...men ikke noe voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da henger jeg opp julegardiner på kjøkkenet, henger opp adventsstjernen i stuevinduet, setter 7-armet lysestake i kjøkkenvinduet, finner frem lilla duker og har lilla lys i adventsstaken og kanskje noen andre lysestaker.

I år tror jeg at jeg skal tyvstarte litt, for vi skal ha adventsparty 26.11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så jeg pynter kun til midtvinter.

Unnskyld men...

Når pynter du da? Når regner du midtvinter?

Midtvinterdagen er jo ikke før 12. januar.

Spør ikke for å være ekkel, men synes det er fint at gamle norske merkedager blir tatt vare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intet mindre enn syv julestjerner i diverse vinduer, julegardinene kommer opp, adventsstaken, lilla lys i alle andre staker, en liten nisse her og der som liksom skal "følge med oss" en juleduk hist og her.....

Joda, lørdagskvelden før 1. søndag i advent, da er a mor i full gang...... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld men...

Når pynter du da? Når regner du midtvinter?

Midtvinterdagen er jo ikke før 12. januar.

Nei, Midtvinter er 21. eller 22. desember, alt etter som. Det er det som man kaller jul eller Yule. Eller vintersolverv. Akkurat som midtsommer er rundt 21. juni. Vet ikke hvor du har fått fra at det er 12. januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adventstake også kommer det opp lys på et lite grantre vi har ute sånn litt etter hvert, men det trenger ikke være den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Midtvinter er 21. eller 22. desember, alt etter som. Det er det som man kaller jul eller Yule. Eller vintersolverv. Akkurat som midtsommer er rundt 21. juni. Vet ikke hvor du har fått fra at det er 12. januar?

Hei, Lunacia!

Ifølge almanakken er:

midtvinter 12. januar,

sommerdag 14. april,

midtsommer 14. juli,

vinterdag 14. oktober.

Men vintersolverv og sommersolverv kommer rundt de datoene du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det er 21 eller 22 desember paganistenes midtvinter. Eller merkedagen Yule. Ikke den tradisjonelle midtvinter. Tar jeg feil? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...