Gå til innhold

Dårlig selvbilde, pene kvinner

Fremhevede innlegg

Gjest Vause
Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

På onsdag dro jeg på fotballpub fordi det regnet. Var dårlig kledd, fuktig og alene. Så jeg så kampene, pratet med de som virket interessante og endte opp å dra med to jenter på Jaeger (jæger?). Bare dra ut, du møter folk automagisk.

Det hørtes koselig ut. Men jeg har ingen steder å dra. Her er et par puber, men jeg drikker ikke og liker ikke fulle mennesker når jeg er edru. Det er skummelt og jeg føler meg ikke komfortabel i slikt selskap. Og jeg liker ikke når fulle mennesker legger an på meg fordi jeg vet de har på seg "ølbrillene". Tenk så fylleangst de må ha dagen etterpå om de finner ut at de la an på meg liksom. Jeg tør knapt gå på butikken i dagslys og har vært på et kjøpesenter i x antall timer i dag, jeg har fått nok eksponering for i dag. :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Badass skrev:

Det hørtes koselig ut. Men jeg har ingen steder å dra. Her er et par puber, men jeg drikker ikke og liker ikke fulle mennesker når jeg er edru. Det er skummelt og jeg føler meg ikke komfortabel i slikt selskap. Og jeg liker ikke når fulle mennesker legger an på meg fordi jeg vet de har på seg "ølbrillene". Tenk så fylleangst de må ha dagen etterpå om de finner ut at de la an på meg liksom. Jeg tør knapt gå på butikken i dagslys og har vært på et kjøpesenter i x antall timer i dag, jeg har fått nok eksponering for i dag. :fnise: 

Begynn med geocaching eller noe som man kan gjøre alene men av og til møter på folk?

Skrevet

Jeg har hatt det litt sånn som deg tidligere, men ikke så ofte nå lenger. Før kunne jeg føle meg nedtrykt etter å ha vært ute fordi jeg så en veldig vakker kvinne og jeg følte det nesten litt ydmykende at folk hadde sett oss sammen og fått muligheten til å sammenligne. Jeg kan fortsatt ha dårlige dager, hvor jeg føler at alt blir feil, men jeg lar meg ikke påvirke på samme måte som før.

Jeg tror det finne to viktige årsaker til det, for det første oppsøker jeg ikke noe som jeg vet vil få meg til å føle meg verre, for eksempel følger jeg ikke pene jenter på Instagram og jeg holder meg langt unna tråder her inne som skal være en hyllest til høye kvinner siden min manglende høyde er mitt største kompleks. For det andre har jeg funnet et miljø hvor utseende og fasade ikke betyr noe, og hvor jeg i tillegg sitter på mye relevant kompetanse og kunnskap, noe som har gjort at jeg har blitt verdifull der. Jeg merker at da betyr ikke utseende så mye for meg lenger heller, selv om jeg som sagt kan ha dager som føles håpløse.

• Liker 1
Gjest Vause
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Begynn med geocaching eller noe som man kan gjøre alene men av og til møter på folk?

Har lagt det til vurdering. 

Et øyeblikk siden, Skogkatten skrev:

Jeg har hatt det litt sånn som deg tidligere, men ikke så ofte nå lenger. Før kunne jeg føle meg nedtrykt etter å ha vært ute fordi jeg så en veldig vakker kvinne og jeg følte det nesten litt ydmykende at folk hadde sett oss sammen og fått muligheten til å sammenligne. Jeg kan fortsatt ha dårlige dager, hvor jeg føler at alt blir feil, men jeg lar meg ikke påvirke på samme måte som før.

Jeg tror det finne to viktige årsaker til det, for det første oppsøker jeg ikke noe som jeg vet vil få meg til å føle meg verre, for eksempel følger jeg ikke pene jenter på Instagram og jeg holder meg langt unna tråder her inne som skal være en hyllest til høye kvinner siden min manglende høyde er mitt største kompleks. For det andre har jeg funnet et miljø hvor utseende og fasade ikke betyr noe, og hvor jeg i tillegg sitter på mye relevant kompetanse og kunnskap, noe som har gjort at jeg har blitt verdifull der. Jeg merker at da betyr ikke utseende så mye for meg lenger heller, selv om jeg som sagt kan ha dager som føles håpløse.

Takk for svar. Godt å høre at du har funnet noe som fungerer for deg og at du ikke lenger føler det slik! :) 

Skrevet (endret)

Selvfølgelig blir ikke selvbildet noe bedre av å se på vakre kvinner på instagram, modeller og andre kjendiser. Selv elsker jeg å se på pene jenter på insta og det får meg heller ikke til å tenke noe positivt om meg selv. 

Når det er sagt; tror du virkelig livene til de ultravakre er så mye lettere? 
Ta f.eks. Kardashian-klanen. Selvfølgelig er det diskutabelt om de er attraktive i alles øyne, men jeg tror de fleste vil anse de som typisk rike, vakre og vellykkede. Allikevel er det en dysfunksjonell familie på så mange måter. Både forholdene til Khloe og Kourtney der mannen var notorisk utro og alkoholiker. Bruce Jenner (nå Caitlynn), en gang en ung, kjekk mann med OL-gull som hele livet sitt har slitt med identitetsproblemer. Cheryl Tweedy, den vakreste kvinnen jeg vet om, har hatt flere ekteskap og en utro mann. Forhold og relasjoner med andre mennesker betyr vel i lengden mer enn hvordan man ser ut. Når selv noen av verdens objektivt sett vakreste og mest vellykkede kvinner har mer grunnleggende og dyptgående problemer enn det jeg (en helt gjennomsnittlig jente) har, tror jeg ikke korrelasjonen mellom skjønnhet og lykke er så sterk allikevel.

Utseende har jeg funnet ut at man bare kan gi opp å tenke på. Teit å si, men jeg blir iaf aldri fornøyd med meg selv. Uansett hvor mange kroner jeg bruker hos frisør, vippeex., brow rehab og på sminke, er det fortsatt noe å pirke på. F.eks.: ville bli tynn som tenåring, gikk ned så vekten viste 44 kg, men ble misfornøyd med kroppen fordi jeg ikke hadde markert mage og stygg rumpe. Ville bli mer fit, ble misfornøyd med at jeg ble bredere over armer.... Samme tror jeg det kommer til ansiktet og resten av kroppen, det er alltid noe som kan forbedres i ens eget hode. Dessuten tror jeg andre ser på en som penere enn det man ofte gjør selv.

Mitt beste tips er teit nok å fokusere på hva som er viktig for en her i livet. For meg er det familien min og vennene mine. Det er en kilde til lykke for meg. Og når man tenker seg nøye om, fører ikke skjønnhet i seg selv til langvarig lykke. Det er heller relasjoner i livet som skaper lykke og de kan være uavhengig av skjønnhet. Dette minner jeg meg selv på når jeg føler at jeg ikke er bra nok.

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Badass skrev:

Har lagt det til vurdering. 

Takk for svar. Godt å høre at du har funnet noe som fungerer for deg og at du ikke lenger føler det slik! :) 

Og jeg håper du også finner noe som fungerer for deg, men det kan ta tid å finne ut hvor man hører til.

Gjest Vause
Skrevet
8 minutter siden, Fashionistaen skrev:

Selvfølgelig blir ikke selvbildet noe bedre av å se på vakre kvinner på instagram, modeller og andre kjendiser. Selv elsker jeg å se på pene jenter på insta og det får meg heller ikke til å tenke noe positivt om meg selv. 

Når det er sagt; tror du virkelig livene til de ultravakre er så mye lettere? 
Ta f.eks. Kardashian-klanen. Selvfølgelig er det diskutabelt om de er attraktive i alles øyne, men jeg tror de fleste vil anse de som typisk rike, vakre og vellykkede. Allikevel er det en dysfunksjonell familie på så mange måter. Både forholdene til Khloe og Kourtney der mannen var notorisk utro og alkoholiker. Bruce Jenner (nå Caitlynn), en gang en ung, kjekk mann med OL-gull som hele livet sitt har slitt med identitetsproblemer. Cheryl Tweedy, den vakreste kvinnen jeg vet om, har hatt flere ekteskap og en utro mann. Forhold og relasjoner med andre mennesker betyr vel i lengden mer enn hvordan man ser ut. Når selv noen av verdens objektivt sett vakreste og mest vellykkede kvinner har mer grunnleggende og dyptgående problemer enn det jeg (en helt gjennomsnittlig jente) har, tror jeg ikke korrelasjonen mellom skjønnhet og lykke er så sterk allikevel.

Utseende har jeg funnet ut at man bare kan gi opp å tenke på. Teit å si, men jeg blir iaf aldri fornøyd med meg selv. Uansett hvor mange kroner jeg bruker hos frisør, vippeex., brow rehab og på sminke, er det fortsatt noe å pirke på. F.eks.: ville bli tynn som tenåring, gikk ned 44 kg, men ble misfornøyd med kroppen fordi jeg ikke hadde markert mage og stygg rumpe. Ville bli mer fit, ble misfornøyd med at jeg ble bredere over armer.... Samme tror jeg det kommer til ansiktet og resten av kroppen, det er alltid noe som kan forbedres i ens eget hode. Dessuten tror jeg andre ser på en som penere enn det man ofte gjør selv.

Mitt beste tips er teit nok å fokusere på hva som er viktig for en her i livet. For meg er det familien min og vennene mine. Det er en kilde til lykke for meg. Og når man tenker seg nøye om, fører ikke skjønnhet i seg selv til langvarig lykke. Det er heller relasjoner i livet som skaper lykke og de kan være uavhengig av skjønnhet. Dette minner jeg meg selv på når jeg føler at jeg ikke er bra nok.

Takk for et veldig godt og reflektert svar. Man kommer vell alltid til å finne feil ved seg selv, jeg skulle bare ønske jeg slapp å hate meg selv så intens som jeg gjør og la det gå utover hele livet mitt. Det er et reelt hinder for meg. Jeg prøver å fokusere på viktigere ting, men jeg tror en av grunnene er at jeg ikke har noe å fokusere på. Venner har jeg ikke. Familien min har jeg tilnærmet null kontakt med. De vet ingenting om problemene mine, de visste jeg slet i ungdomstiden men etterhvert som jeg ble eldre lot jeg dem vite mindre og mindre. Så ja. 

4 minutter siden, Skogkatten skrev:

Og jeg håper du også finner noe som fungerer for deg, men det kan ta tid å finne ut hvor man hører til.

Jeg har lyst til å bli sykepleier og jobbe innen rusomsorg. Har veldig lyst til å hjelpe andre. Men jeg tror ikke jeg klarer å hjelpe noen når jeg ikke klarer å hjelpe meg selv. Drømmen min er å redde livet til noen eller hjelpe noen til å bli friske, fra hva enn det skulle være, alt ifra rusmisbruk til en psykisk lidelse til fysisk sykdom. Men så er det dette med mitt eget liv da, klarer jeg ikke redde meg selv klarer jeg ikke redde andre. Og det er en ekkel tanke. Jeg vil ta vare på noen men har ingen å ta vare på. Og nei dessverre er ikke et kjæledyr aktuelt selv om jeg virkelig kunne tenkt meg et, bosituasjon og litt økonomi hindrer meg. 

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

Det er veldig slitsomt og ikke minst bortkastet tid å henge seg så mye opp i utseendet. Jeg var sånn da jeg var yngre,mye pga mobbing på ungdomsskolen. Har tatt litt plastisk kirurgi de siste årene,men vil ikke påstå at det endret livet mitt så drastisk. Mannfolka står ikke i kø for å si det sånn 😁

Når det gjelder pene damer så må man bare akseptere at det finnes millioner av de. Men det betyr ikke at de er perfekte,alle sliter med sitt. Om det er kreft,pose på magen eller skader etter ulykker. Det kan ramme alle. Og det ser ut som de som blir rammet av utroskap er typisk pene kjendisdamer. Gigi ble dumpet av Zayn selv om hun er Victoria's Secret-modell. Cheryl Tweedy har blitt dumpa flere ganger. Jeg elsker trashy engelske sladreblader,men følger ingen på insta. 

Har du ingen interesser ts? 

Skrevet

Vakkerhet gir ikke god selvsikkerhet!  Min x svigerdatter er hva du vil kalle vakker, og hun får oppmerksomhet av menn alle steder hun er.  Likevel får hun aldri nok oppmerksomhet. Hun tar drøssevis av bilder av seg selv, bruker timer på redigering, for så å legge ut på FB eller Insta.  En søken etter stadig mer oppmerksomhet. 

Det er utrolig trist, for hun er egentlig så mye mer.  Men akkurat dette ødelegger livet hennes nå. 

Vakkerhet er forbigående uansett.  Sats heller på kunnskap, sjarm og humor!  De egenskapene vil løfte deg til siste dag  :)

• Liker 1
Gjest Vause
Skrevet
3 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Det er veldig slitsomt og ikke minst bortkastet tid å henge seg så mye opp i utseendet. Jeg var sånn da jeg var yngre,mye pga mobbing på ungdomsskolen. Har tatt litt plastisk kirurgi de siste årene,men vil ikke påstå at det endret livet mitt så drastisk. Mannfolka står ikke i kø for å si det sånn 😁

Når det gjelder pene damer så må man bare akseptere at det finnes millioner av de. Men det betyr ikke at de er perfekte,alle sliter med sitt. Om det er kreft,pose på magen eller skader etter ulykker. Det kan ramme alle. Og det ser ut som de som blir rammet av utroskap er typisk pene kjendisdamer. Gigi ble dumpet av Zayn selv om hun er Victoria's Secret-modell. Cheryl Tweedy har blitt dumpa flere ganger. Jeg elsker trashy engelske sladreblader,men følger ingen på insta. 

Har du ingen interesser ts? 

At det er bortkastet tid vet jeg. Tenårene er bortkastet, nå holder jeg på å kaste bort 20-årene mine også. 

Har ingen interesser. Prøver å ta opp noen interesser men føler meg for dum og for lite flink i alt, skal prøve meg på tegning igjen men er ganske sikker på at det ikke tar lang tid før det er lagt på hylla det også. 

Gjest Edain
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver TS og jeg går i de samme fellene :fnise: Følger masse vakre, perfekte og tynne jenter på SoMe, elsker Kardashians, leser for mye moteblader og blogger.. I tillegg til å hate meg selv. Jobber i butikk, og liker oppgavene, kollegaene og de fleste kundene, men hater likevel jobben fordi jeg må utsette uskyldige mennesker for mitt stygge utseendet som garantert gjør dem kvalme.. 

Har ikke så mange råd utenom å prøve å fokusere på det som faktisk er viktig og ikke minst slutte å se på vakre jenter på SoMe.. Men jeg vet også hvor vanskelig det er.. 

Mange klemmer :klem:

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Badass skrev:

Takk for et veldig godt og reflektert svar. Man kommer vell alltid til å finne feil ved seg selv, jeg skulle bare ønske jeg slapp å hate meg selv så intens som jeg gjør og la det gå utover hele livet mitt. Det er et reelt hinder for meg. Jeg prøver å fokusere på viktigere ting, men jeg tror en av grunnene er at jeg ikke har noe å fokusere på. Venner har jeg ikke. Familien min har jeg tilnærmet null kontakt med. De vet ingenting om problemene mine, de visste jeg slet i ungdomstiden men etterhvert som jeg ble eldre lot jeg dem vite mindre og mindre. Så ja. 

Jeg kan skjønner at dette kan være et reelt og stort hinder for deg. Trist å høre at du sliter med familie og vennerelasjoner, men er det andre ting i livet ditt som du kan gjøre for å føle lykke og mestring? Hva liker du å gjøre som gir kan gi deg glede og mening i hverdagen? Hvis du ikke har noen arenaer for mestring og glede, prøv og finn noe du kan like. Det trenger ikke å være "store" og dyre ting. Det kan være alt fra trening, spille et instrument, gå turer, tegne, legge puslespill :) Mestringsfølelse og det at man har noe å glede seg til, kan dra opp både selvbildet og den generelle sinnstemningen mange hakk. 

Og forresten: hvorfor kan du ikke hjelpe andre med å bli friske? Hva om dine erfaringer kan hjelpe andre mennesker? Ikke noe er bedre enn refleksjoner og samtaler med personer som har gått gjennom liknende situasjoner selv. Jeg vet om mange som har studert ernæring og slitt med dette selv og psykologi og ikke er helt mentalt stabile. Kanskje like mye for å forstå seg selv og hvorfor man fungerer som man gjør, men også fordi det kan føre til en dypere innsikt som er nyttig i møte med pasienter. Ikke lag begrensninger for deg selv! Du kan bruke dine erfaringer på en positiv måte. Mange helsepersonell sliter personlig. Mange har selv problemer. Men det betyr ikke at man ikke kan hjelpe andre, tvert i mot. Prøv og vær litt positiv, hopp ut i det og få tilbake troen på deg selv :) 

Til slutt vil jeg bare si at det høres ut som om du lager veldig mange begrensninger for deg selv og unnskyldninger som kan hemme deg i å gjøre det du har lyst til. Blås nå i disse. For hva er det verste som kan skje? Saken blir ikke noe bedre av at man ikke gjør noe med det? I verste fall er det et studium man ikke liker, en hobby man ikke liker. Men so what; da kan du med stolthet si at du har prøvd og kan krysse av en ting til på listen din ;)

Endret av Fashionistaen
Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet
2 minutter siden, Badass skrev:

At det er bortkastet tid vet jeg. Tenårene er bortkastet, nå holder jeg på å kaste bort 20-årene mine også. 

Har ingen interesser. Prøver å ta opp noen interesser men føler meg for dum og for lite flink i alt, skal prøve meg på tegning igjen men er ganske sikker på at det ikke tar lang tid før det er lagt på hylla det også. 

Er sikker på at du er kjempeflink til å tegne. Jeg kan såvidt tegne en katt.. Evt kan du jo melde deg på et tegnekurs eller noe sånt? 

AnonymBruker
Skrevet

Nytter ikke å fokusere på andre ting. Når tankene kommer må man konfrontere dem med andre sannheter. For eks når tanken "jeg er stygg" dukker opp svarer men med for eks "og det er greit" eller "jeg er ikke så stygg, da" eller "kanskje litt mindre pen, men det fins viktigere ting i verden". Så gjentar man dette hver gang og tankene vil gradvis endre seg.

Anonymkode: 13fd0...e01

Skrevet
11 minutter siden, Badass skrev:

Jeg har lyst til å bli sykepleier og jobbe innen rusomsorg. Har veldig lyst til å hjelpe andre. Men jeg tror ikke jeg klarer å hjelpe noen når jeg ikke klarer å hjelpe meg selv. Drømmen min er å redde livet til noen eller hjelpe noen til å bli friske, fra hva enn det skulle være, alt ifra rusmisbruk til en psykisk lidelse til fysisk sykdom. Men så er det dette med mitt eget liv da, klarer jeg ikke redde meg selv klarer jeg ikke redde andre. Og det er en ekkel tanke. Jeg vil ta vare på noen men har ingen å ta vare på. Og nei dessverre er ikke et kjæledyr aktuelt selv om jeg virkelig kunne tenkt meg et, bosituasjon og litt økonomi hindrer meg. 

Det behøver ikke bli sånn, om du mestrer studiet kan det bli din arena for suksess og selvtillit. En venninne av meg slet lenge på samme måte som deg, hun var langt nede, slet med selvforakt og var i perioder medisinert for depresjon. Hun fikk i råd av sin psykolog å finne noe å gjøre bare for å komme ut og møte andre mennesker, dermed begynte hun å studere fag innen sosialt arbeid og barnevern selv om hun ikke hadde særlig store forventninger. Men så viste det seg at hun passet perfekt til det, hun mestret studiene bedre enn de fleste og gikk ut som en av de beste i klassen. Nå er hun i jobb og stortrives.

Jeg tror du må finne noe du er flink til og /eller brenner for. Det behøver ikke være stort og avansert, altså ikke nødvendigvis å gjøre halsbrekkende yogaøvelser eller reise verden rundt. Det kan like gjerne være at du har et fagområde du er flink på og interessert i rent teoretisk, og så finner du en forening for dette du kan melde deg inn i, da har du plutselig mennesker rundt deg som er interessert i det samme. For eksempel, er du interessert i slektsforskning eller frimerkesamling, så begynner du med det, melder deg inn i relevant foreninger og vips så hører du til i et miljø.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Edain skrev:

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver TS og jeg går i de samme fellene :fnise: Følger masse vakre, perfekte og tynne jenter på SoMe, elsker Kardashians, leser for mye moteblader og blogger.. I tillegg til å hate meg selv. Jobber i butikk, og liker oppgavene, kollegaene og de fleste kundene, men hater likevel jobben fordi jeg må utsette uskyldige mennesker for mitt stygge utseendet som garantert gjør dem kvalme.. 

Har ikke så mange råd utenom å prøve å fokusere på det som faktisk er viktig og ikke minst slutte å se på vakre jenter på SoMe.. Men jeg vet også hvor vanskelig det er.. 

Mange klemmer :klem:

Hvordan ser du ut siden du kaller deg stygg? Har du langt lyst hår og er slank for eksempel?

Anonymkode: ac6c6...8af

Gjest Edain
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser du ut siden du kaller deg stygg? Har du langt lyst hår og er slank for eksempel?

Anonymkode: ac6c6...8af

Ikke lyst hår og er ikke slank. Syns bare jeg ser stygg ut, ingenting appelerende ved utseendet mitt. 

Skrevet

Jeg har aldri drevet med det du beskriver, så svaret er kanskje ikke så relevant. Jeg synes det er fint at andre lykkes med utseendet. Jeg blir ikke sjalu eller misunnelig når jeg ser flotte bilder av pene bekjente. Jeg er ikke uvanlig pen selv, men jeg har godt selvbilde og selvfølelse. Det plager meg ikke et fnugg om andre er penere enn meg. 

Jeg ser mer på andre jenters klær og stil, og skulle ønske jeg var like god på det som dem. Jeg er ikke særlig opptatt av mote så har ikke motivasjonen til å BLI god, men liker samtidig å se godt ut.

Gjest Bossa Nova
Skrevet
10 timer siden, Vause skrev:

Jeg har lyst til å bli sykepleier og jobbe innen rusomsorg. Har veldig lyst til å hjelpe andre. Men jeg tror ikke jeg klarer å hjelpe noen når jeg ikke klarer å hjelpe meg selv. Drømmen min er å redde livet til noen eller hjelpe noen til å bli friske, fra hva enn det skulle være, alt ifra rusmisbruk til en psykisk lidelse til fysisk sykdom. Men så er det dette med mitt eget liv da, klarer jeg ikke redde meg selv klarer jeg ikke redde andre. Og det er en ekkel tanke. Jeg vil ta vare på noen men har ingen å ta vare på.

Selvfølgelig klarer du det:) At man ikke kan hjelpe andre før man kan hjelpe seg selv, er bare noe som er gjentatt i amerikansk hobbypsykologi. Så fint at du har et mål eller et håp, det vil gi deg noe annet å fokusere på.

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden opplevde jeg at en av de vakreste med mest "suksessfullt liv" der ALT var så flott på facebok ( trodde vedkommende hadde et fantastisk liv ) tok livet av seg selv, brått og meningsløst.

Ufattelig synd at det er slik fokus på utseendet, med instagram og annet av sosiale medier blir det så mye mer tydelig.

Ønsker ts alt godt, kan forstå tankene, men hvor flott en egentlig her er etter mine dyrekjøpte erfaringer mye mer med hva som er på innsiden.

( By the way, Kardashiansøstrene er operert, har tilgang på alt av klær og sminkører, det er derfor mye som er fake )

Anonymkode: 5bae1...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...